Vantaan linjastosuunnitelma 2007-2011

Tuon suunnitelman mukaan lähiaikoina Louhelan aseman kohdalla tehdään tietöitä tai ensimmäisenä uuden linjaston mukaisena ajopäivänä on monesta bussista katto painunut sisään. :)
Mielenkiintoisia kyllä nuo 452:n ja 453:n uudet reitit. Alkuperäisessä suunnitelmassahan ne olisivat ajaneet Hämeenlinnanväylältä suoraan asemalle (452 Myyrmäen ja 453 Martinlaakson) ja jääneet sinne. Uudessa suunnitelmassa ne sitten tekevätkin nykyisiä reittejä pidemmät lenkit.
 
Tuon suunnitelman mukaan lähiaikoina Louhelan aseman kohdalla tehdään tietöitä tai ensimmäisenä uuden linjaston mukaisena ajopäivänä on monesta bussista katto painunut sisään. :) Painovihrekin taitaa olla kun linja 632 kurvailee Varistossa...

Onhan siitä Uomatien rautatiesillan ali aikoinaan ajettukin busseilla (suurin sallittu korkeus 3,1 m). Vielä talvella 1990-91 siitä ajoivat linjat v86, 510 ja 511. Syksyllä 1994 siitä ei enää ajettu.
 
Uomatien alikulun syvennys on Vantaan investointiohjelmassa vuonna 2010.

Suunnitelmassa on muitakin tietöitä edellyttäviä linjastomuutoksia: v30 on piirretty menemään suoraan Varistosta Raappavuorentielle, v53 menee Kivistössä vielä olematonta Tikkurilantien pätkää pitkin, v62 ja v68 menevät Tikkurilan pohjoispuolella pääradan ali puuttuvaa Valkoisenlähteentien osuutta pitkin, v65 menee Hiekkaharjun pohjoispuolella peltoa pitkin, Ilolan bussit koukkaavat vielä rakenteilla olevan alueen kautta ja 733 menee suoraan Koivukylänväylältä Päiväkummun päätepysäkille.
 
Onhan siitä Uomatien rautatiesillan ali aikoinaan ajettukin busseilla (suurin sallittu korkeus 3,1 m). Vielä talvella 1990-91 siitä ajoivat linjat v86, 510 ja 511. Syksyllä 1994 siitä ei enää ajettu.
On tuo silta aiheuttanut harmeja ennenkin. Muistaakseni Espoon Auton ajaessa linjaa 510 Wiima K-200:t ja toki M-200:t sekä tietenkin niiden edeltäjät pylly-Wiima M-68:t menivät sillan ali huoletta mutta jos jollekin lähdölle joutuikin laittamaan jonkun tilausajoauton (lähinnä Wiima M-353 -korisen), niin silloin ajettiinkin nykyistä reittiä! :)
 
On tuo silta aiheuttanut harmeja ennenkin. Muistaakseni Espoon Auton ajaessa linjaa 510 Wiima K-200:t ja toki M-200:t sekä tietenkin niiden edeltäjät pylly-Wiima M-68:t menivät sillan ali huoletta mutta jos jollekin lähdölle joutuikin laittamaan jonkun tilausajoauton (lähinnä Wiima M-353 -korisen), niin silloin ajettiinkin nykyistä reittiä! :)

Myös linjaa S611 ei voinut ajaa talvella lahti 400 autolla, kesällä kylläkin. Talvella kun oli lunta ja jäätä olisi katto ottanut kiinni tuusulanväylää alittavaan siltaan ylästöntiellä. Että näin lähilinjojen aikaan:D
 
Vantaan linjastosuunnitelma 2008-2013

Nyt tuo uudistettu suunnitelma näkyy myös YTV:n sivustolla
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/uudet_palvelut/vantaan_linjasto/etusivu.htm
Aluekartat puuttuvat tällä hetkellä kyseiseltä sivustolta, siellä on vain linjakohtaiset kartat.
http://jlf.fi/f12/1666-vantaan-linjastosuunnitelma-2007-2011-a/index4.html#post41540
Minua eniten ihmetyttää linjan 633 katkaiseminen Hakaniemeen 8/2009 alkaen

ps pitäisiköhän tuo ketjun nimi muuttaa koska tämä suunnitelma ulottuu vuoteen 2013 ati sitten käynnistää ihan uusiketju tätä uudempaa suunnitelmaa käsittelemään
Vantaan linjastosuunnitelma 2008-2013
 
Vs: Vantaan linjastosuunnitelma 2008-2013

Minua eniten ihmetyttää linjan 633 katkaiseminen Hakaniemeen 8/2009 alkaen

Linjalla 633 on varmasti sama tilanne kuin useilla muillakin säteittäisillä seutulinjoilla. Merkittävä osa matkustajista matkustaa esimerkiksi Mäkelänkadun varrelle ja Kurviin. Keravalta ja Saviolta Helsingin keskustaan matkustetaan pääasiassa junalla ja Vallinojaltakin porukkaa halutaan varmasti ohjata kulkemaan junalla Korsosta, mikä ruuhka-aikoina varmasti onkin nopeampi vaihtoehto. Lisäksi Rautatientori - Hakaniemi -välillä on niin tiheästi muuta liikennettä, että 633:n matkustajille ei ole suuri vaiva kulkea tätä väliä jollain muulla linjalla.

Yhtenä merkittävänä tekijänä 633:n kohdalla voi olla myös se, että sen kierrosaika on ainakin arkena melko tiukka. Reitin lyhentäminen Hakaniemeen tuo aikatauluun noin 3-5 minuuttia lisää pelivaraa. Tällöin ruuhka-aikaankin lienee mahdollista ajaa kahden tunnin kierroksia, samoin iltaisin ja sunnuntaisin pystyttäneen ajamaan Sorsakorpeen jatkuvaa A-reittiä kahden tunnin kierroksin.
 
Viimeksi muokattu:
633 vain Hakaniemeen

Lisäksi Rautatientori on niin täynnä että jokainen pienikin liikenteen vähennys on hyvästä.
 
En kyllä jaksa ymmärtää, ketä palvelevat tuon suunnitelman tunnin välein kulkevat seutulinjat. Kyllä linjan pitää kulkea vähintään puolen tunnin välein, jos kuvitellaan jonkun sitä käyttävän.

Ja kyllä tässä nyt vahvasti kuvitellaan, että kaikki haluavat vain Helsingin keskustaan.
 
En kyllä jaksa ymmärtää, ketä palvelevat tuon suunnitelman tunnin välein kulkevat seutulinjat. Kyllä linjan pitää kulkea vähintään puolen tunnin välein, jos kuvitellaan jonkun sitä käyttävän.

Linjat 611, 623 ja 633 esimerkkeinä kulkevat nykyäänkin tunnin välein ruuhkan ulkopuolella ja kyllä niillä käyttäjiä on. Peruspalvelu on liityntäbussi junalle ja jatko junalla. Seutulinja on lisätarjontaa, joka täydentää tiheitä vaihdollisia yhteyksiä harvemmin kulkevana vaihdottomana yhteytenä. Tällaisena se sopii hyvin kiireettömämmälle kulkijalle, joka ei ehkä tunne kovin hyvin joukkoliikenneverkostoa ja tahtoo vain päästä helposti ja ehkä vähän hitaammin perille. Ruuhka-aikaan puolen tunnin vuoroväli on perusteltu, jotta työmatkoille löytyisi hyvä aikataulu. Tosin ruuhka-aikaan pitkien seutulinjojen matka-ajat venyvät pahoin ruuhkien takia.

Mitenkähän hyvin linjaston suunnittelu on kaikenkaikkiaan tehty? Minusta tuntuu, että onkohan sitä mietitty ihan loppuun asti. Kehä III:n varrella tarjontaa on aika vähän etenkin Kehä III:n pohjoispuolella. Tarjonta on keskitetty eteläpuolelle ja pohjoispuolelta eteläpuolelle on aika pitkä matka. Lisäksi alun perin Malminiityn kerrostaloalueelta ei ollut lainkaan säteittäistä yhteyttä keskustaan. Lähetin ehdotuksen linjan 611 kierrättämisestä Uusiniityntien kautta palvelun parantamiseksi ja ihme kyllä, se on nyt tuolla luonnoksessakin! Kuinka monta muuta vastaavaa helposti paikattavaa puutetta tuolla onkaan, josta kukaan ei ole huomannut mainita, mutta jotka hankaloittaisivat matkustamista selvästi toteutuessaan?
 
Vs: Bussi-Jokeri

Se on Vantaan kaupungin sivuilta...
Sinänsä ristiriitaista, että Vantaan sivuilla on Jokerin menestyskonsepti, mutta heidän kaupungissa ratkaisuna oli paskoa oma superlinjansa kahdeksi linjaksi V61 ja V62.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bussi-Jokeri

Sinänsä ristiriitaista, että Vantaan sivuilla on Jokerin menestyskonsepti, mutta heidän kaupungissa ratkaisuna oli paskoa oma superlinjansa kahdeksi linjaksi V61 ja V62.

Pääosa matkustajista joka tapauksessa vaihtui Tikkurilan asemalla, joten linjan läpiajosta ei ollut suurta hyötyä. Ongelmat Mellunmäen suunnalla vaikuttivat lentomatkustajien pääsyyn kentälle ja päinvastoin. Paras olisi rakentaa reitti pikaraitiotieksi, jos minulta kysytään. Tällöin näitä viivästyksiä ei olisi näin paljoa ja reitti voisi olla yhtenäinen.
 
Vs: Bussi-Jokeri

Paras olisi rakentaa reitti pikaraitiotieksi, jos minulta kysytään. Tällöin näitä viivästyksiä ei olisi näin paljoa ja reitti voisi olla yhtenäinen.
Oi kunpa samalla saataisiin edes muutama mutka ja kääntyminen pois reitiltä. Valitettava tosiasia on, että meiltä Jokiniemestä matka lentokentälle kestää autolla max 10 min ja bussilla 25-30 min; Mellunmäen suhteen tilanne on suunnilleen sama, mutta sinne on tuskin milloinkaan asiaa. Linjan katkaiseminen on auttanut ainakin siihen, että aikatauluun voi edes yrittää vähän luottaa, aikaisemmin se oli turhaa.
 
Takaisin
Ylös