Vantaan linjastosuunnitelma 2007-2011

YTV:n hallitus käsittelee perjantaina linjastosuunnitelman niitä osuuksia, joilla on vaikutuksia meneillään olevaan kilpailukierrokseen.

  • 43 jaetaan kahtia: pohjoispäähän jää 43 Martinlaakso - Vestra ja eteläpäähän 30 Linnainen - Myyrmäki - Kaivoksela
  • 474 jää jäljelle, mutta katkaistaan Katriinan sairaalalle. Reunan yhteydet hoidetaan vahvistamalla 45:ttä ja muuttamalla sen B-vuorot normaalivuoroiksi
  • uusi liityntälinja 77 Päiväkumpu - Koivukylä - Kylmäoja aloittaa
  • kiistelty 61:n uudelleenjärjestely ei vielä toteudu, koska liikennöintisopimus ei salli tarvittavia suoritemuutoksia. Siksi 68:n ja 69:n reititkin jäävät toistaiseksi ennalleen. Asiaan palataan uudelleen, kun 61:n liikennöintisopimus päättyy 2010 kesäliikenteen lopussa.
 
  • kiistelty 61:n uudelleenjärjestely ei vielä toteudu, koska liikennöintisopimus ei salli tarvittavia suoritemuutoksia. Siksi 68:n ja 69:n reititkin jäävät toistaiseksi ennalleen. Asiaan palataan uudelleen, kun 61:n liikennöintisopimus päättyy 2010 kesäliikenteen lopussa.

Tämä on erittäin huojentava tieto linjan 61 reitin varrella asuvalle. Ehdotettu pika-61 kun olisi siirtynyt tuosta muutaman sadan metrin päästä parin kilometrin päähän. Tilanne antaa nyt mukavasti pari vuotta lisää aikaa harkita linjojen 61 ja 68 muutoksia.

Itse elättelen toiveita, että elokuussa 2010 starttaisi Vantaan Jokeri reitillä Mellunmäki - Hakunila - Tikkurila - Jumbo - Ylästö - Martinlaakso - Myyrmäki (- Hämeenkylä/Varisto/Leppävaara/Espoon keskus tms). Nyt on ainakin pari vuotta lisäaikaa lobata Vantaan Jokerilinjan puolesta. Lisäkustannuksiahan tuo linja ei nykytilanteeseen verrattuna aiheuttaisi, koska nykyisillä linjoilla 51, 55 ja 61 on talvikaudella käytössä kalustoa seuraavasti: ruuhkassa 27 autoa, arkisin päivällä/illalla 22 autoa, lauantaisin 21 autoa ja sunnuntaisin 14 autoa. Kolmen tunnin kierroksilla Vantaan Jokerin liikenne 10 minuutin vuorovälillä vaatisi 18 autoa. Sunnuntailiikenne hoituisi vartin välein 12 autolla.

Liikennevaloetuuksien ja reittiin tehtävien pienten oikaisujen sekä pysähdysten harvenemisen myötä automäärästä olisi ehkä mahdollista napsaista auto tai kaksi pois. Esimerkiksi Valkoisenlähteentien puuttuvan osuuden rakentaminen Tikkurilassa (on siis jo rakenteilla) lyhentää ajoaikaa v61:n nykyreittiin verrattuna noin 3 - 4 minuutilla. Pysähdysten väheneminen ja liikennevaloetuudet saattaisivat lyhentää kukin ajoaikaa suunnilleen saman verran nykyisten linjojen tilanteeseen verrattuna, joten kokonaisnopeutus voisi olla 10 minuutin luokkaa. Tällöin ajoajaksi tulisi päiväsaikaan noin 70 - 75 minuuttia Mellunmäestä Varistoon tai Hämeenkylään.

Jäljelle jäävät autot voitaisiin sijoittaa linjoille 51 Myyrmäki - Kehä III - Lentoasema ja 61 Tikkurila - Tikkurilantie (tai Valkoisenlähteentie - Ilmakehä) - Lentoasema. Lisäksi linjoille 57, 60, 68, 69 ja 83 tulisi tehdä joitakin reitti- ja aikataulumuutoksia.
 
Liikennevaloetuuksien ja reittiin tehtävien pienten oikaisujen sekä pysähdysten harvenemisen myötä automäärästä olisi ehkä mahdollista napsaista auto tai kaksi pois. Esimerkiksi Valkoisenlähteentien puuttuvan osuuden rakentaminen Tikkurilassa (on siis jo rakenteilla) lyhentää ajoaikaa v61:n nykyreittiin verrattuna noin 3 - 4 minuutilla.

Jos 61 huristelisi suoraan Valkoisenlähteentietä, joka on puolivälissä Tikkurilan ja Hiekkaharjun asemien välissä, missäs kohtaa ihmiset junaan ja muille Vantaan linjoille vaihtaisivat?
 
Jos 61 huristelisi suoraan Valkoisenlähteentietä, joka on puolivälissä Tikkurilan ja Hiekkaharjun asemien välissä, missäs kohtaa ihmiset junaan ja muille Vantaan linjoille vaihtaisivat?

No en minä nyt sentään ajatellut että se jättäisi käymättä Tikkurilan asemalla! Reitti kulkisi siis asemalta radanvartta Ratatietä pitkin Valkoisenlähteentielle, jotka pitkin ajettaisiin radan itäpuolelle Jokiniemeen.
 
No en minä nyt sentään ajatellut että se jättäisi käymättä Tikkurilan asemalla! Reitti kulkisi siis asemalta radanvartta Ratatietä pitkin Valkoisenlähteentielle, jotka pitkin ajettaisiin radan itäpuolelle Jokiniemeen.

Ok, niin itsekin ajattelin. Mutta ehkäpä ruuhka-aikaan voisi ajaa suoriakin vuoroja Valkoisenlähteentietä, jos Tikkurilan ohittavia matkustajia on tarpeeksi?
 
Ok, niin itsekin ajattelin. Mutta ehkäpä ruuhka-aikaan voisi ajaa suoriakin vuoroja Valkoisenlähteentietä, jos Tikkurilan ohittavia matkustajia on tarpeeksi?

Eiköhän linja 56 riitä pikalinjaksi Länsi- ja Keski-Vantaalta Hakunilan suuntaan. Runkolinjan vahvuutena on juuri kiinteä reitti, joten eiköhän pidetä tuo Vantaan Jokeri 550:n tavoin kiinteällä reitillä. Mielestäni olisi suurta hulluutta ajaa tuollaista runkolinjaa Tikkurilan läpi käymättä asemalla, varsinkin kun reitti lyhenisi korkeintaan joitakin satoja metrejä ja nopeutuisi minuutin-kaksi.
 
Mielestäni olisi suurta hulluutta ajaa tuollaista runkolinjaa Tikkurilan läpi käymättä asemalla, varsinkin kun reitti lyhenisi korkeintaan joitakin satoja metrejä ja nopeutuisi minuutin-kaksi.

Ovathan ne linjalle 61:kin keksineet laittaa pari 61V-lähtöä, joilla ei ajeta Jumbon kautta vaan suorempaa reittiä ja matka-aika on pääteasemalta pääteasemalle Linjaoppaan mukaan kaksi minuuttia vähäisempi... Tuo 56 voisi kulkea kyllä useammin, kerta tuntiin on liian vähän. Ja niitä Kehä III:n sujuvuusongelmia tulisi ensin ratkaista. En voisi kutsua kerran tunnissa arkisin ajavaa ja kello 18 liikenteen lopettavaa linjaa, joka juuttuu Kehän henkilöautoruuhkiin, pikalinja-nimityksellä. Mutta se taisikin olla huumoria :)
 
Tulla linkin takana lukee uuden linjan 77 yhteydessä:
"Samanaikaisesti (elokuussa 2008) otetaan käyttöön myös Koivukylänväylän jatke, mikä nopeuttaa Koivukylän aseman kautta kulkevaa poikittaisliikennettä."
Onhan tuo Koivukylänväylän jatke (Koivukylästä Ilolaan) otettu käyttöön jo viime kuussa, mutta joka tapauksessa hyvä että Ilolassa asuville tarjotaan enemmän vaihtoehtoja Helsinkiin kulkemiseen. Eiköhän tuo v77 + juna Koivukylästä ole joka tapauksessa nopeampi vaihtoehto kuin useimmat v63 + juna Tikkurilasta -mahdollisuudet.
 
Toivottavasti tuo Korson kuvio menee uusiksi. K-junalla menee Helsinkiin 27 minuuttia. Erityisesti tuo 81 liitäntä Nikinmäestä on täysin kuolleena syntynyt ajatus. Jos 730 ja 742 lopetetaan niin seuraus on että noiden käyttäjät siirtyy henkilöautoon. Ehkä Z, R tai H voisi pysähtyä Korsossa, mutta ei sekään tätä pelasta.

Tunnen alueen huonommin, mutta en ole myöskään oikein vakuuttunut tuosta Hakunilan liityntäliikenteestä. Ei kukaan Helsingin puolella kuvittele, että Jakomäki hoituisi liitynnällä metroon tai junaan, joten miksi Hakunila?

Tuo, öö... Itä-Itä-Vantaan suunta voisi olla jonkinlaiseen raiteen paikka. Esim. Helsinki - Oulunkylä - Viikki - Latokartano - Jakomäki - Hakunila - Nikinmäki - Jokivarsi - Korso. Onko sen satamaran käyttö henkilöliikenteeseen täysin pois suljettu ajatus? Joka tapauksessa, tuollaista odotellessa ainoa järkevä vaihtoehto tuolle alueelle on bussi.
 
Linjasto suunnitelma on taas nousemassa esille.
uusimmassa Hyppää Kyytiin lehdessä on laajalti vantaan linjastosuunnitelmasta
Kivistö


Myyrmäki-Martinlaakso
 
Tuon suunnitelman mukaan lähiaikoina Louhelan aseman kohdalla tehdään tietöitä tai ensimmäisenä uuden linjaston mukaisena ajopäivänä on monesta bussista katto painunut sisään. :) Painovihrekin taitaa olla kun linja 632 kurvailee Varistossa...
 
Takaisin
Ylös