Kalustopoistoja 2022

Onkohan helb 619-624 ajot nyt päättyneet? Eivät ole enää tällä viikolla olleet linjalla, kun uusia sähköniveliä on tullut runsaasti ajoon linjalle 570.
 
Onkohan helb 619-624 ajot nyt päättyneet? Eivät ole enää tällä viikolla olleet linjalla, kun uusia sähköniveliä on tullut runsaasti ajoon linjalle 570.
Minäkin noteerasin (datan puolelta), että siellä ei näy viime sunnuntaista (16.10.) alkaen enää 600-sarjan kaluston lähtöjä. Itse asiassa liikennöintivuorokautena 16.10. klo 04:00 alkaen 700-sarjan kalustoakaan ei liikkunut 570:llä (tiedo avoimesta datasta). Maanantaiaamuna 17.10. saman lähteen mukaan liikenteeseen tuli muutama 700-sarjalainenkin reilun vuorokauden tauon jälkeen.

Mutta noihin poistoihin, 600-sarjan autot ovat periaatteessa yli-ikäisiä, kynnys niillä jatkamiseen voi olla jonkin verran korkealla. Toisaalta liikennöitsijä voi haluta säästää vähäksi aikaa jonkinlaista reserviä, jos nivelien kohdalle sattuu jotain odottamatonta laajemmassakin mittakaavassa. Tietenkin toivomme kaiken sujuvan hyvin.
 
HSL:llä sais taas olla vähän pelisilmää ja pyytää jommankumman OXI-volvon säilyttämistä tallessa vuodeksi, jotta sillä voidaan ajaa bussi-Jokerin viimeinen lähtö ennen kuin ratikka aloittaa.
 
HSL:llä sais taas olla vähän pelisilmää ja pyytää jommankumman OXI-volvon säilyttämistä tallessa vuodeksi, jotta sillä voidaan ajaa bussi-Jokerin viimeinen lähtö ennen kuin ratikka aloittaa.

Melkein pitäisi soittaa HelBille ja kysyä paljollako myyvät OXI Volvon, tuskin paljoa pyytävät kun ei niillä mitään missään enää oikeastaan tee.
 
Jos noin halvalla kerran saa nii miksi D kortin omaavat eivät noita osta säilöön?

Hinta ei varmasti ole noin alhainen huutokaupan päättyessä 17 vuorokauden kuluttua. Mutta olisihan se kiva jos joku OXI tai L94UB Scala päätyisi vaikka museoitavaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos noin halvalla kerran saa nii miksi D kortin omaavat eivät noita osta säilöön?

Harvalla taitaa kuitenkaan olla kotona sellaista tilaa, johon tuollaisen auton saisi mahtumaan, eikä rahaa maksaa vuokratiloista. Kaluston ylläpito vaatii myös muuta, kuten polttoainetta ja huoltamista. Moni kortillinen ja kortiton harrastaja on miettinyt eri linja-autojen säästämistä, mutta vain harvoilla on mahdollisuus siihen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onkohan helb 619-624 ajot nyt päättyneet? Eivät ole enää tällä viikolla olleet linjalla, kun uusia sähköniveliä on tullut runsaasti ajoon linjalle 570.

Jos kuulin oikein tänään aikasemmin töissä ollessani, niin ex Manse Scaloista on alettu purkaamaan LIJ-laitteita pois.
 
Tuli muuten mieleen että mitä erityistä noissa Nobinan/Concordian aikoinaan 550:lle hankkimissa Volvoissa on että niitä kutsutaan täällä rekisterikilvestä tulevalla nimellä "OXI-Volvo" ja että ne olisivat jotenkin parempia tai ikäänkuin persoonallisempia kuin muut telimalliset Volvo 8700LE:t? omasta mielestä ne ovat ihan samaa tavaraa kuin mikä tahansa saman ikäinen Volvo B12BLE 8700LE-korilla enkä näe niissä mitään erityistä verrattuna vaikka Helbin puoli vuotta myöhemmin hankkimiin autoihin 701-706. Ihan vain uteliaisuudesta kysyn. :)
 
Tuli muuten mieleen että mitä erityistä noissa Nobinan/Concordian aikoinaan 550:lle hankkimissa Volvoissa on että niitä kutsutaan täällä rekisterikilvestä tulevalla nimellä "OXI-Volvo" ja että ne olisivat jotenkin parempia tai ikäänkuin persoonallisempia kuin muut telimalliset Volvo 8700LE:t? omasta mielestä ne ovat ihan samaa tavaraa kuin mikä tahansa saman ikäinen Volvo B12BLE 8700LE-korilla enkä näe niissä mitään erityistä verrattuna vaikka Helbin puoli vuotta myöhemmin hankkimiin autoihin 701-706. Ihan vain uteliaisuudesta kysyn. :)

ZF ainakin kuullostaa paljon paremmalta verrattuna muihin 8700LE:isiin, mutta kaikista paras ZF oli NF #619.
 
Tuli muuten mieleen että mitä erityistä noissa Nobinan/Concordian aikoinaan 550:lle hankkimissa Volvoissa on että niitä kutsutaan täällä rekisterikilvestä tulevalla nimellä "OXI-Volvo" ja että ne olisivat jotenkin parempia tai ikäänkuin persoonallisempia kuin muut telimalliset Volvo 8700LE:t? omasta mielestä ne ovat ihan samaa tavaraa kuin mikä tahansa saman ikäinen Volvo B12BLE 8700LE-korilla enkä näe niissä mitään erityistä verrattuna vaikka Helbin puoli vuotta myöhemmin hankkimiin autoihin 701-706. Ihan vain uteliaisuudesta kysyn. :)

Varmaksi en sano, mutta muistaakseni niissä oli matkustamon kattorakenteet erilaiset kuin monissa muissa 8700:ssa. En tiedä, oliko muita vastaavia busseja täällä liikenteessä tai sitä, oliko noissa busseissa muutakin eroa.
 
Varmaksi en sano, mutta muistaakseni niissä oli matkustamon kattorakenteet erilaiset kuin monissa muissa 8700:ssa. En tiedä, oliko muita vastaavia busseja täällä liikenteessä tai sitä, oliko noissa busseissa muutakin eroa.
Kyllä, kattokanavat olivat näissä jokeri-volvoissa vielä vanhaa mallia. Muutos tapahtui juurikin 2006...2007. Uudemmanmalliset ovat sitten tätä tuttua hieman pienempää ja katon linjausta myötäilevämpää mallia, joka mahdollistaa paremmin sen ettei kolauta päätään mihinkään istuessa ikkunapaikalle.

Tässä uudemmanmallisessakin on sellainen pieni ero, jonka huomasin kauan sitten. Esim. TKL:n vuoden 2008 sarjalaisissa on kattokanavat kiinnitetty erilaisilla pulteilla, mistä johtuen levyt pysyvät kiinni aivan eri tavalla kuin seuraavan vuoden sarjassa. Ilmeisesti pulttien mallista oli tuossa välissä alettu säästämään tai jotain, koska tuon vuoden malleissa levyt alkoivat repsottaa jo muutaman vuoden jälkeen. Toki siihen aikaan autot jyräsivät kivipäällysteistä Hämeenkatua useita kertoja päivässä. HSL-alueen busseista en tiedä onko näissä ilmennyt samaa ongelmaa.

Näissä entisissä jokeriautoissa, mutta myös muutamissa entisissä Veolian/Connexin teli 8700:ssa nämä vanhanmalliset kattokanavat pysyivät juuri ja juuri kiinni katossa käyttöiän loppuun asti. Muista tapauksen erään kuljettajavaihdon yhteydessä muutama vuosi sitten poistetussa Paunun #159:ssä, kun vuoroon tuleva kuljettaja kutsui autoa museobussiksi. Tuo taisikin olla ainakin minulla viimeinen matka kyseisellä bussilla.
 
Takaisin
Ylös