HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 56/2022

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,467
HSL käynnistää huhtikuussa 2022 bussiliikenteen tarjouskilpailun, johon sisältyy yksi kilpailukohde (283). Nykyinen liikennöintisopimus päättyy joulukuussa 2022. Tarjouskilpailu koskee linja 16, Rautatientori - Korkeasaari Zoo (Mustikkamaa).

Kohteen liikennöintiin tarvitaan kolme (3) tyypin A1 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 290 000 kilometriä. Kilpailutettavan liikenteen osuus on noin 0,3 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä.

Kohteen sopimus on noin 4,5 vuoden mittainen. Sopimuksen mukainen liikennöinti alkaa vuoden 2023 alussa ja päättyy kesäliikennekauden 2027 päättyessä, mikäli sopimusta ei irtisanota siten, että se päättyy mainittua ajankohtaa aikaisemmin. Sopimukseen sisältyy lisäksi mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden jatko-optioon. Optiolla ja sopimuksen irtisanomismahdollisuudella voidaan sovittaa sopimuksen päättyminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin. Tarkoituksena on, että sopimuksen liikenne voidaan päättää viimeistään Kruunuvuoren raitiotieliikenteen käynnistyessä. Sopimukseen kirjataan ehdot, joiden mukaisesti liikenteen määrää voidaan muuttaa esimerkiksi liikenteen kysynnän muuttuessa.

Tarjouskilpailu on suunniteltu ratkaistavaksi kesäkuussa 2022.

Yllä näkyvät tiedot perustuvat HSL:n hallituksen 26.4.2022 kokouksen esityslistan aineistoon.
 
Hieman off-topic mutta on kiinnostava nähdä mitä käy 16:lle kun Laajasalon ratikalla alkaa liikenne. Toisin kuin Laajasalon linjat (84-89) 16 ei ole mukana Laajasalon linjastosuunnitelmassa, joten tuon linjastosuunnitelman myötä sille ei varmaan tule muutoksia. On varmasti mahdollista, että 16:n reitti ei muutu, mutta vaikuttaisi jotenkin oudolta ajaa Korkeasaaren sillalle asti vain Mustikkamaan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman off-topic mutta on kiinnostava nähdä mitä käy 16:lle kun Laajasalon ratikalla alkaa liikenne. Toisin kuin Laajasalon linjat (84-89) 16 ei ole mukana Laajasalon linjastosuunnitelmassa, joten tuon linjastosuunnitelman myötä sille ei varmaan tule muutoksia. On varmasti mahdollista, että 16:n reitti ei muutu, mutta vaikuttaisi jotenkin oudolta ajaa Korkeasaaren sillalle asti vain Mustikkamaan takia.

Kyllä tuosta varmaan voi ainakin sen verran päätellä, ettei ihan nykyisellään ole välttämättä tarkoitus jatkaa:

Kohteen sopimus on noin 4,5 vuoden mittainen. Sopimuksen mukainen liikennöinti alkaa vuoden 2023 alussa ja päättyy kesäliikennekauden 2027 päättyessä, mikäli sopimusta ei irtisanota siten, että se päättyy mainittua ajankohtaa aikaisemmin. Sopimukseen sisältyy lisäksi mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden jatko-optioon. Optiolla ja sopimuksen irtisanomismahdollisuudella voidaan sovittaa sopimuksen päättyminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin. Tarkoituksena on, että sopimuksen liikenne voidaan päättää viimeistään Kruunuvuoren raitiotieliikenteen käynnistyessä. Sopimukseen kirjataan ehdot, joiden mukaisesti liikenteen määrää voidaan muuttaa esimerkiksi liikenteen kysynnän muuttuessa.

Kun tavoite on päättää sopimus viimeistään ratikkaliikenteen käynnistyessä, niin kai sitä sopimusta on silloin tarkoitus vähintään muuttaa?
 
Voisin kuvitella että nykyisellään Kulosaareen ajava 81 jatkaa Korkeasaareen ja 16 loppuu puolestaan Kulosaareen tai jatkaa Herttoniemen metroasemalle Korkeasaaren sijaan raitioliikenteen aloittamisen jälkeen. Jos Korkeasaareen pääsee vain raitiovaunulla, idän suunnasta tulee turhan pitkän kierto Korkeasaareen mentäessä ja 81 on idän suunnasta yhteyden muodostamiseen optimaalisempi kuin 16.
 
Voisin kuvitella että nykyisellään Kulosaareen ajava 81 jatkaa Korkeasaareen ja 16 loppuu puolestaan Kulosaareen tai jatkaa Herttoniemen metroasemalle Korkeasaaren sijaan raitioliikenteen aloittamisen jälkeen. Jos Korkeasaareen pääsee vain raitiovaunulla, idän suunnasta tulee turhan pitkän kierto Korkeasaareen mentäessä ja 81 on idän suunnasta yhteyden muodostamiseen optimaalisempi kuin 16.

Mutta kun 16 menee Keskustasta Korkeasaareen jotta turistit löytäisivät sinne. Ainakin teippauksista päätellen
 
Voisin kuvitella että nykyisellään Kulosaareen ajava 81 jatkaa Korkeasaareen ja 16 loppuu puolestaan Kulosaareen tai jatkaa Herttoniemen metroasemalle Korkeasaaren sijaan raitioliikenteen aloittamisen jälkeen. Jos Korkeasaareen pääsee vain raitiovaunulla, idän suunnasta tulee turhan pitkän kierto Korkeasaareen mentäessä ja 81 on idän suunnasta yhteyden muodostamiseen optimaalisempi kuin 16.
Itse ajattelisin näin että 16 jatkaa Rautatientorilta Korkeasaareen,ja 81 Herttoniemenrannasta Kulosaareen hertsikan metroaseman kautta.Kruunusillat tarjoaa hyvät liikenneyhteydet Korkeasaaresta Itä-Helsinkiin ja keskustaan päin.Eihän siinä tartte oikeastaan muuta kun vaihtaa 88B:hen siitä Herttoniemen kautta kohti Itä-Helsinkiin.Toinen vaihtoehto on että 16 kulkisi Herttoniemestä Korkeasaareen ja 81 Kulosaaresta Herttoniemen, rantaan.Ruuhka-ja viikonloppu ajaksi tulisi linja 16B korvaamaan Rautatientorin ja Korkeasaareen välistä osuutta.
 
Itse ajattelisin näin että 16 jatkaa Rautatientorilta Korkeasaareen,ja 81 Herttoniemenrannasta Kulosaareen hertsikan metroaseman kautta.Kruunusillat tarjoaa hyvät liikenneyhteydet Korkeasaaresta Itä-Helsinkiin ja keskustaan päin.Eihän siinä tartte oikeastaan muuta kun vaihtaa 88B:hen siitä Herttoniemen kautta kohti Itä-Helsinkiin.Toinen vaihtoehto on että 16 kulkisi Herttoniemestä Korkeasaareen ja 81 Kulosaaresta Herttoniemen, rantaan.Ruuhka-ja viikonloppu ajaksi tulisi linja 16B korvaamaan Rautatientorin ja Korkeasaareen välistä osuutta.

Tuollaiselle 16B:lle ei kyllä ole minkäänlaista tarvetta, koska Hakaniemestä pääsee niin nopeasti Korkeasaareen ratikalla. Kruunusiltojen auetessa Kruunuvuorenrannasta todennäköisesti poistuu kaikkein suorin yhteys Herttoniemen metroasemalle. Ruuhkalinja 88B ainakin lopettaa liikennöinnin silloin. Tietysti on mahdollista kulkea Yliskylän kautta, mutta pelkän etäisyydenkin perusteella nykyisen 16:n reitti Kulosaareen on paljon nopeampi (Korkeasaaren silta - Kulosaari (M), n. 2km; Mischan ja Maschan aukio - Herttoniemi (M), 7km ja vaihto).

On vaikea keksiä hyvää syytä ajaa bussilinjaa suoraan keskustasta Korkeasaareen tuon yhteysvälin takia, kun ratikka on paljon nopeampi. Sen sijaan Itä-Helsingin suuntaan meneville tuosta olisi hyötyä. Toisaalta Liisankadun itäpäässä ei ole mitään muuta liikennettä 16:n lisäksi, joten sinne pitäisi saada ainakin yksi linja. 81:n ajaminen Mustikkamaalle asti taitaa olla liian kallista ainakin ruuhka-aikana, eli on mahdollista, että Mustikkamaa ja itäinen Kruununhaka on "pakko" yhdistää nykyisellä 16:lla.
 
Tuollaiselle 16B:lle ei kyllä ole minkäänlaista tarvetta, koska Hakaniemestä pääsee niin nopeasti Korkeasaareen ratikalla. Kruunusiltojen auetessa Kruunuvuorenrannasta todennäköisesti poistuu kaikkein suorin yhteys Herttoniemen metroasemalle. Ruuhkalinja 88B ainakin lopettaa liikennöinnin silloin. Tietysti on mahdollista kulkea Yliskylän kautta, mutta pelkän etäisyydenkin perusteella nykyisen 16:n reitti Kulosaareen on paljon nopeampi (Korkeasaaren silta - Kulosaari (M), n. 2km; Mischan ja Maschan aukio - Herttoniemi (M), 7km ja vaihto).

On vaikea keksiä hyvää syytä ajaa bussilinjaa suoraan keskustasta Korkeasaareen tuon yhteysvälin takia, kun ratikka on paljon nopeampi. Sen sijaan Itä-Helsingin suuntaan meneville tuosta olisi hyötyä. Toisaalta Liisankadun itäpäässä ei ole mitään muuta liikennettä 16:n lisäksi, joten sinne pitäisi saada ainakin yksi linja. 81:n ajaminen Mustikkamaalle asti taitaa olla liian kallista ainakin ruuhka-aikana, eli on mahdollista, että Mustikkamaa ja itäinen Kruununhaka on "pakko" yhdistää nykyisellä 16:lla.
Toinen vaihtoehto olisi 17:n takaisinottto ja 16:n lisäksi olisi kaksi linjaa.No muutenkin,Liisankadulta on lyhyt matka ratikalle niin eiväthän he oikeastaan tarvitse 16:staa.Liisankadulta on lyhyt matka seiskan ratikalle.Niin voisivat kävellä ratikalle joka vie Hakaniemeen, siitä Korkesaaren.Joten 16 uusi reitti voisi olla: Kulosaari(M)-Mustikkamaa-Korkeasaari.Jos kerran ratikka tulee Hakaniemen kautta kulkemaan,niin tämä voisi olla järkevä vaihtoehto.
 
Toinen vaihtoehto olisi 17:n takaisinottto ja 16:n lisäksi olisi kaksi linjaa.No muutenkin,Liisankadulta on lyhyt matka ratikalle niin eiväthän he oikeastaan tarvitse 16:staa.Liisankadulta on lyhyt matka seiskan ratikalle.Niin voisivat kävellä ratikalle joka vie Hakaniemeen, siitä Korkesaaren.Joten 16 uusi reitti voisi olla: Kulosaari(M)-Mustikkamaa-Korkeasaari.Jos kerran ratikka tulee Hakaniemen kautta kulkemaan,niin tämä voisi olla järkevä vaihtoehto.

11-12 varattu ratikalle, väliin jää 3 tyhjää, jotka nekin suunnitelman mukaan varattu tulevien ratikoiden käyttöön. En usko että tuota linjaa 16 lähdetään muokkaan. Asiasta voi keskustella myös täällä https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/Laajasalon-linjastosuunnitelma
 
Tuollaiselle 16B:lle ei kyllä ole minkäänlaista tarvetta, koska Hakaniemestä pääsee niin nopeasti Korkeasaareen ratikalla. Kruunusiltojen auetessa Kruunuvuorenrannasta todennäköisesti poistuu kaikkein suorin yhteys Herttoniemen metroasemalle. Ruuhkalinja 88B ainakin lopettaa liikennöinnin silloin. Tietysti on mahdollista kulkea Yliskylän kautta, mutta pelkän etäisyydenkin perusteella nykyisen 16:n reitti Kulosaareen on paljon nopeampi (Korkeasaaren silta - Kulosaari (M), n. 2km; Mischan ja Maschan aukio - Herttoniemi (M), 7km ja vaihto).

On vaikea keksiä hyvää syytä ajaa bussilinjaa suoraan keskustasta Korkeasaareen tuon yhteysvälin takia, kun ratikka on paljon nopeampi. Sen sijaan Itä-Helsingin suuntaan meneville tuosta olisi hyötyä. Toisaalta Liisankadun itäpäässä ei ole mitään muuta liikennettä 16:n lisäksi, joten sinne pitäisi saada ainakin yksi linja. 81:n ajaminen Mustikkamaalle asti taitaa olla liian kallista ainakin ruuhka-aikana, eli on mahdollista, että Mustikkamaa ja itäinen Kruununhaka on "pakko" yhdistää nykyisellä 16:lla.

Kulosaaren asukkaille, muille kuin ihan metroaseman vieressä asuville, on hyvä olla sujuva yhteys Kalasataman hyvinvointiasemalle ja oheisena Rediin.
 
Kulosaaren asukkaille, muille kuin ihan metroaseman vieressä asuville, on hyvä olla sujuva yhteys Kalasataman hyvinvointiasemalle ja oheisena Rediin.

Puhuinkin tässä Korkeasaari–keskusta yhteysvälistä. Keskusta/Kalasatama–Kulosaari yhteysvälillä varmasti onkin tarvetta edelleen. Voi kuitenkin pohtia olisiko halvempaa katkaista linja Kulosaaren tai toisessa päässä Kalasatamaan/Hakaniemeen.
 
Mä näkisin että lyhyellä tähtäimellä 16 lopetetaan eikä sitä korvata millään, ja pidemmällä tähtäimellä idästä Korkeasaareen/Laajasalon raitiolinjan varteen palvelua tarjotaan jollain pidemmällä diagonaalilinjalla esim. Mellunmäki-Laajasalo ja/tai Vuosaari-Laajasalo koska bussiliityntä-metro-bussiliityntä-ratikka on kovin vaivalloinen ja vaikea yhteys.
 
Takaisin
Ylös