Taksikuljetuksen kalustosta

Liittynyt
25 Huhtikuu 2022
Viestit
2
Hei, olisiko jollakulla jotakin valaisevaa tietoa jaettavanaan Taksikuljetuksen oudoista kalustovalinnoista? Viime päivinä (ja pidempäänkin), olen ihmetellyt sitä, minkä takia Taksikuljetus aina vaikuttaa valitsevan huonokuntoisimmat bussinsa ajoon uudempiansa mieluummin. Esimerkkinä on tapaus uusivuosi, jolloin TK menetti Munkkivuoren linjat, jotka siirtyivät Korsisaaren ajettaviksi. Bussitutkasta sitten katselin, että jo on kumma, kun siellä on vielä 2014-2015 vuosimallien Sprinntereitä varikolla seisomassa tyhjänpanttina sillä aikaa kun nuo vanhemmat Joukoväritykillä kulkevat, esim. 84, ajavat hiki hatussa. Sittenhän TK omistaa vielä Ivecon Daily -minibusseja, tietääkseni K-Busin taikka sitten Avestarkin "bussoittamia" loistoautoja, varmaan nekin siinä 2010-luvun puolivälissä valmistettuja. Ei silti, oma TK:n suosikki on 84, kun on aika hurjassa kunnossa ja kuitenkin uskollisesti palvelee, vieläkin. Niin että olisiko jollakulla tietoa mitä antaa tästä ihmeellisestä ilmiöstä? :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niillä ajetaan mitkä liikkuu.

Hakunilan linjapaketti (35K191 / 713, 719 ja 839) tulee päätökseensä 14.8. joten uutta kalustoa on turha tilalle hommata, autoja korjataan miten ehditään mutta varaosien saannissa on omat haasteensa.

Mainitsemasi "Munkkivuoren linjat" ja sieltä vapautunut kalusto oli kauttaaltaan jo ennakkoon myyty eteenpäin ja linjavastuun siirtyessä hävisivät kyseiset autotkin uusille omistajilleen. Samoin kaikki muutkin "ylimääräiset" autot mitä on vain kaupaksi mennyt on myös myyty pois.

Kun taas nämä Iveco Dailyt eli Kutsenits Cityt Ivecon alustalla ovat vuosia sitten myyty jo Puolaan(?), mutta ainoa jäljelle jäänyt SKD Stratos on seissyt varikon hautausmaalla ilman moottoria jo pitkään. Tämä kyseinen yksilö nyt muutenkin vietti aikaansa enemmän korjaamolla / raskoneella mitä itse linjalla.

Sitätahtia mitä uusia Kutsenitseja saapuu Itä-Helsingin pakettiin, on vanhat valmiiksi jo myytyinä.

Nyt tilanne on se, että rikkinäisiä autoja riittää yllin kyllin mutta vara-autoja taasen ei. Siksi 84 on tänäänkin linjalla, sillä siinä ei sentäs voi AdBlue järjestelmä mennä rikki kun siinä ei sellaista ole.

Mutta kuten aloituksessa sanoin, niillä ajetaan joilla voi ajaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitä sitten käy TK:lle HSL:n suhteen?

Itä-Helsingin linjapaketti alkoi tänävuonna, sopimuksen kesto 5v (+ mahdollinen 2v optio).
Espoon 544 sopimusta jatketaan optiolla mutta liikennöitsijä vaihtuu HSL:n päätöksellä '23 elokuussa.
Tuusulassa hommat jatkuu kuten ennenkin vielä muutaman vuoden ilman optioitakin jnejne.

Että kyllähän ajoja vielä on.
 
Takaisin
Ylös