Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2022

1.5. HKL 84 / 2

Kilvissä luki "2 Ble st.", onko tuo jokin uusi juttu lyhentää Pasila ruotsiksi noin?
 
1.5. HKL 84 / 2

Kilvissä luki "2 Ble st.", onko tuo jokin uusi juttu lyhentää Pasila ruotsiksi noin?

Olin 84:n kyydissä viime viikolla kun se oli ykkösellä, ja silloin ruotsi oli oikein, mutta suomeksi luki "Kpyl", eli jotain ongelmaa ääkkösten kanssa.
 
2.5 yö

NOF 1125 / 78N
Sikäli ei ihmeellinen sijoitus, mutta erikoisuus tässä autossa oli että matkustamon jokaisessa penkissä on nykyään turvavyö, ehkä vähän tarpeetonta kaupunkibussille.
 
Olisko Ruotsiin matkalla?

Tuskin, eihän autolla ole ikää kuin vasta 3 vuotta ja eikö toi ole niitä runkolinjasubeja mitä tarvitaan 200:sella ja 510:llä? ei niitä voi minnekkään Ruotsiin siirtää, kun niitä tarvitaan täällä. Ja muutenkin kuulostais todella omituiselta jos joku liikennöitsijä meinais poistaa noin nuoria autoja. Nobinalta poistuu muutenkin sen verran vanhempia telejä (ehkä jopa kaikki 2017 vanhemmat telit), joten eiköhän Suburbaneja tarvita vielä pitkään. Millä 200:n ja 510:n liikenne hoidettaisiin ilman Suburbaneja?? :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin, eihän autolla ole ikää kuin vasta 3 vuotta ja eikö toi ole niitä runkolinjasubeja mitä tarvitaan 200:sella ja 510:llä? ei niitä voi minnekkään Ruotsiin siirtää, kun niitä tarvitaan täällä. Ja muutenkin kuulostais todella omituiselta jos joku liikennöitsijä meinais poistaa noin nuoria autoja. Nobinalta poistuu muutenkin sen verran vanhempia telejä (ehkä jopa kaikki 2017 vanhemmat telit), joten eiköhän Suburbaneja tarvita vielä pitkään. Millä 200:n ja 510:n liikenne hoidettaisiin ilman Suburbaneja?? :lol:

#1125 kuten myös #1126 on entisiä Hakunilan varikon Subeja ja on ihan normi sinisessä asussa. En oikein muuta syytä keksi miksi laitettaisiin turvavyöt kuin että auto siirtyisi konsernin sisällä.
 
#1125 kuten myös #1126 on entisiä Hakunilan varikon Subeja ja on ihan normi sinisessä asussa. En oikein muuta syytä keksi miksi laitettaisiin turvavyöt kuin että auto siirtyisi konsernin sisällä.

Ainiin, ne. En vaan muistanut että sarjaan jäi muutaman yksilö ilman ”appelsiinimehua kylkeen”. Nobinalta poistuu ilmeisesti tänä kesänä ennätyksellisen paljon kalustoa jos jopa vain 3-vuotiaita Suburbaneja jää tarpeettomiksi. Tätä vauhtia Mersujakin menee poistoon, toivottavasti ei kuitenkaan kaikki. Sitä vaan pidän hyvin todennäköisenä että Volvo-merkin aika voi hyvinkin olla syksyllä ohi Nobina Finlandilla, enkä ihmettele jos Mersujakin on huomattavasti vähemmän.
 
Olin 84:n kyydissä viime viikolla kun se oli ykkösellä, ja silloin ruotsi oli oikein, mutta suomeksi luki "Kpyl", eli jotain ongelmaa ääkkösten kanssa.

Sama havainto tehty tänään myös vaunuista 73 ja 83 linjalla 2. Suurimmassa osassa kuitenkin oikein.
 
Sikäli ei ihmeellinen sijoitus, mutta erikoisuus tässä autossa oli että matkustamon jokaisessa penkissä on nykyään turvavyö, ehkä vähän tarpeetonta kaupunkibussille.

Ei kai turvavyöt kaupunkibusseissa missään määrin tarpeettomia ole, niitä vain ei täällä yleensä ole. Ihan hyvähän se olisi, jos turvavyöt olisi. Ei ne bussionnettomuudet nyt kaiketi niin paljon turvallisempia ole kuin henkilöauto-onnettomuudet, että turvavyöstä ei iloa voisi olla.
 
Ei kai turvavyöt kaupunkibusseissa missään määrin tarpeettomia ole, niitä vain ei täällä yleensä ole. Ihan hyvähän se olisi, jos turvavyöt olisi. Ei ne bussionnettomuudet nyt kaiketi niin paljon turvallisempia ole kuin henkilöauto-onnettomuudet, että turvavyöstä ei iloa voisi olla.

Hieman offtopic, mut täst tulikin mieleen että miksei Suomessa ole samanlailla kuin Ruotsissa matalalattiabusseilla hoidettavaa lähiliikennettä, jonka bussit oisivat varustettu turvavöillä? täällä turvavyöt ovat erittäin harvinainen näky matalalattiabusseissa. Kävin ite pääsiäisenä Tukholmassa risteilyllä ja siellä tuli kiinnitettyä huomiota siihen että Tukholman ydinkeskustassa pyörivissä MANeissa ei ole turvavöitä, mutta sen sijaan kaikissa Slussenin terminaalista Nackan, Värmdön ja Lidingön suuntaan lähtevissä busseissa on turvavyöt (ja useassa myös verhot), eli ne ovat siis lähiliikennebusseja eivätkä ns. kaupunkibusseja, vaikka ne kieltämättä suomalaiseen silmään näyttävät ulkoapäin ihan kaupunkibusseilta.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin ite pääsiäisenä Tukholmassa risteilyllä ja siellä tuli kiinnitettyä huomiota siihen että Tukholman ydinkeskustassa pyörivissä MANeissa ei ole turvavöitä, mutta sen sijaan kaikissa Slussenin terminaalista Nackan, Värmdön ja Lidingön suuntaan lähtevissä busseissa on turvavyöt (ja useassa myös verhot), eli ne ovat siis lähiliikennebusseja eivätkä ns. kaupunkibusseja, vaikka ne kieltämättä suomalaiseen silmään näyttävät ulkoapäin ihan kaupunkibusseilta.

Tukholmassa edellytetään turvavyöt ja korkeaselkänojaiset penkit jos linjalla on osuus 80 km/h tiellä. Minusta tämä olisi täälläkin hyvä vaatimus.
 
Tukholmassa edellytetään turvavyöt ja korkeaselkänojaiset penkit jos linjalla on osuus 80 km/h tiellä. Minusta tämä olisi täälläkin hyvä vaatimus.
Niin olisi, mutta HSL otti tilalle vaatimuksen valkoisista linjakilvistä perustellen asiaa sillä, että Pohjoismaiden pääkaupungeissa olisi yhtenäiset kalustovaatimukset. Ei esim. Tukholmassa niitä vaadita, vaan noita korkeaselkänojaisia istuimia. Kaiken huippu oli se, kun HSL kielsi hankkimasta korkeaselkänojaisia istuimia viime vuodesta lähtien (Sipoota lukuun ottamatta).

---------- Viestit yhdistetty klo 08:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:30 ----------

3.5.
NOF 761/8X
 
Kaiken huippu oli se, kun HSL kielsi hankkimasta korkeaselkänojaisia istuimia viime vuodesta lähtien (Sipoota lukuun ottamatta).

Jenkeissä tästä saisi varmaan jonkinlaisen syrjintäkeissin tulille oikeudessa. :D

3.5.

PL #231 hinauksessa Länsiväylällä Masalan kohdalla Helsinkiin päin.

PL #427 hinauksessa kehä kakkosella Suurpellon kohdalla Kiloon päin
 
Takaisin
Ylös