Runkobussien etuovi

Liittynyt
21 Elokuu 2016
Viestit
392
Erikoinen ilmiö kun ajaa etuoven matkustajan kohdalle, lähtee hän 90% tapauksissa kävelemään keskioville. Miksi? Onko sinulla syy miksi et käytä runkolinjoilla etuovea? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Matkustajana käytän aina tuota etuovea ja olen jo istumassa kun muu nouseva väki vielä odottaa poistuvia matkustajia keskiovella
 
Erikoinen ilmiö kun ajaa etuoven matkustajan kohdalle, lähtee hän 90% tapauksissa kävelemään keskioville. Miksi? Onko sinulla syy miksi et käytä runkolinjoilla etuovea? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Matkustajana käytän aina tuota etuovea ja olen jo istumassa kun muu nouseva väki vielä odottaa poistuvia matkustajia keskiovella

Käytän sitä ovea joka kohdalle sattuu. Tuohon keskioven käyttöön liittyy varmaankin hieman koronalisää? Toisaalta olen myös havainnut ainakin linjoilla 200 ja 40, että suositaan runkolinjabusseja leimaamattomuuden ansiosta. Kaikki eivät varmaankaan ole "vapaamatkustajia" tai väärällä vyöhykkeellä kulkevia.
 
Käytän sitä ovea joka kohdalle sattuu.

Sama homma. Välillä saatan suunnata keskiovelle ihan vain siitä syystä, että jätän etu-osan penkit vanhemmalle väelle tai perheille. Joskus kylläkin kuljettaja saattaa ajaa tarkoituksella autonsa niin pitkälle ikään kuin haluaisi välttää etuoven käyttöä. Jotkut ihmiset varmaan myös kokevat, että välttyvät ylimääräiseltä vuorovaikutus tilanteelta, mutta sitten taas yllättävän usein näkee myös sitä, että ihmiset unohtavat runkolinja ominaisuuden ja suuntaavat etuovea kohti näyttämään lippuaan, mitä pidän hieman huvittavana.
 
Erikoinen ilmiö kun ajaa etuoven matkustajan kohdalle, lähtee hän 90% tapauksissa kävelemään keskioville. Miksi? Onko sinulla syy miksi et käytä runkolinjoilla etuovea? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Matkustajana käytän aina tuota etuovea ja olen jo istumassa kun muu nouseva väki vielä odottaa poistuvia matkustajia keskiovella

Monesti muut kuljettajat pysähtyy keskiovelle vaikka kuinka edessä seisot pysäkillä ja kuinka aikaiseissasi olet mennä etuovesta sisään. Lisäksi on myös niitä kuljettajia jotka ei avaa ollenkaan etuovea ja osoittaa sormella että pitää mennä keskiovesta sisään, ainakin helbin runkolinjabusseissa 550/560/570 näitä olen kokenut matkustajana. Nobinalla kuljettajat yleensä avaa kaikki ovet, josta matkustajia menee myös takaovesta sisään 200/510 linjoilla vaikkei normaalisti saisi mennä.
 
Itse kun vierailin Helsingissä, matkustin viisi kertaa runkolinjabussilla (30 ja 550). Kaikkina kertoina nousin keskiovesta, koska kuljettaja ei avannut etuovea. Lisäksi kerran 550:llä huonojalkainen vanhus yritti etuovesta, koska se oli häntä lähempänä. Kuljettaja avasi sen lopulta, mutta mummo sai kuulla huomautuksen, kuinka keskiovi oli jo auki. Ja olinhan kerran itsekin lähempänä etuovea, mutta kuljettaja näytti jo hyvissä ajoin kädellään, että takaa sisään.

Toki itselläni olisi ollut myös se syy, etten tiennyt tarvitseeko paperista kertalippua näyttää kuljettajalle etuovesta noustessa, no nyt tätä ei tarvinnut edes kokeilla.

En tiedä, kuinka yleistä tämä etuoven avaamattomuus on runkolinjoilla, mutta varmaan sen takia suurin osa suuntaa keskiovelle, kun sieltä pääsee varmuudella sisään.
 
Teleissä myös suurin osa istumapaikoista on keskioven takana ja etuosan istumapaikat ovat myös huonompia (kaikki ovat takaosaa matalammalla ja lisäksi osa vastakkainistuttavia tai kuljettajan aition seinää vasten). Jos menee etuovesta sisään, on vaikeampi mennä istumaan takaosaan, koska keskiovesta sisään tuleva joukko pääsee ensiksi sisään ja takaosan paikoille. Jos haluaa hyvän paikan, kannattaa olla ensimmäisten joukossa menossa sisään keskiovesta.
 
Oranssien bussien ilmiö on kyllä huvittava. Parannettavaa on niin matkustajissa, kuin kuljettajissakin.

Molemmat pitävät toistensa kyykyttämisestä, varsinkin iltaisin. Juostaan bussin edestä päin kyytiin, etuovi aukeaa, jolloin juostaan sen ohi. Tai kuljettaja ajaa bussin etuoven matkustajaryppään kohdalle, mutta kaikki sulloutuvat ja suorastaan osa ryysii poistuvat matkustajat melkein kumoon. Kyytiin tullessa katsellaan vasenta peiliä ja ei vastata matkustajien mahdollisiin kysymyksiin. Eräillä rungoilla on myös tapana kaahata hirvittävää vauhtia taajama-alueella aikataulupaineiden vuoksi. Sitten on vielä erikseen Itä-Helsinki-ilmiö nimeltä 560. Muistan eräänkin tapauksen, jossa hirvittävän pahasti sotketussa linja-autossa lopulta ammuttiin matkustamon sisällä ilotulitteita. Kuljettajat ovat vuosien saatossa kyynistyneet ja paatuneet - käyttäytyvät asiakkaittensa tavoin.

Ei hyvä ollenkaan.
 
Oranssien bussien ilmiö on kyllä huvittava. Parannettavaa on niin matkustajissa, kuin kuljettajissakin.

Molemmat pitävät toistensa kyykyttämisestä, varsinkin iltaisin. Juostaan bussin edestä päin kyytiin, etuovi aukeaa, jolloin juostaan sen ohi. Tai kuljettaja ajaa bussin etuoven matkustajaryppään kohdalle, mutta kaikki sulloutuvat ja suorastaan osa ryysii poistuvat matkustajat melkein kumoon. Kyytiin tullessa katsellaan vasenta peiliä ja ei vastata matkustajien mahdollisiin kysymyksiin. Eräillä rungoilla on myös tapana kaahata hirvittävää vauhtia taajama-alueella aikataulupaineiden vuoksi. Sitten on vielä erikseen Itä-Helsinki-ilmiö nimeltä 560. Muistan eräänkin tapauksen, jossa hirvittävän pahasti sotketussa linja-autossa lopulta ammuttiin matkustamon sisällä ilotulitteita. Kuljettajat ovat vuosien saatossa kyynistyneet ja paatuneet - käyttäytyvät asiakkaittensa tavoin.

Ei hyvä ollenkaan.

Asia omastakin kokemuksesta tuntuu usein juuri näin olevan. 560on tosiaankin kyllä näistä runkolinjoista selvästi pahin. Itse kerran matkustin sillä ja silloin kyseinen bussi oli hirveän likainen, takaosan ikkunoissa oli verta ja ja juoppo nukkui puoliksi käytävällä.
 
Sitten on vielä erikseen Itä-Helsinki-ilmiö nimeltä 560. Muistan eräänkin tapauksen, jossa hirvittävän pahasti sotketussa linja-autossa lopulta ammuttiin matkustamon sisällä ilotulitteita. Kuljettajat ovat vuosien saatossa kyynistyneet ja paatuneet - käyttäytyvät asiakkaittensa tavoin.

Ei hyvä ollenkaan.
Näin kuljettajan näkökulmasta voin sanoa että tuota linjaa ei YKSIKÄÄN kuljettaja aja iloisissa mielin. Vuosaari-Rastila väli on sellainen missä aina tapahtuu kaikenlaista mm. omakohtaisena kokemuksena kyynelkaasua päästetään bussiin ja ihmiset meinaavat tukehtua sen seurauksena
 
Välillä jopa ihmettelen, nopeuttaako mahdollisuus nousta keskiovesta matkustajavaihtoa ollenkaan. Suuren vaihtuvuuden pysäkillä normaalisti ihmisiä nousisi kyytiin etuovesta ja poistuisi keski- ja takaovista samaan aikaan, mutta nyt suurin osa kyytiin nousevista matkustajista jää odottamaan keskiovelle, että kaikki halukkaat ovat tulleet ulos keskiovesta, ja vasta sitten alkaa lastaus.

Nopein tapa vaihtaa matkustajat olisi luultavasti se, että kyytiin täytyy nousta etuovesta, mutta kuljettajalle ei tarvitse näyttää lippua. Haittapuolena tässä olisi epäintuitiivisuus. Matkustajat eivät luultavasti tajuaisi, miksi heidät juoksutetaan etuovelle, ja mahdollisesti subjektiivinen kokemus olisi huonompi, vaikka bussin matkustajat vaihtuiskin nopeammin etuovipakolla.
 
Erikoinen ilmiö kun ajaa etuoven matkustajan kohdalle, lähtee hän 90% tapauksissa kävelemään keskioville. Miksi? Onko sinulla syy miksi et käytä runkolinjoilla etuovea? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Matkustajana käytän aina tuota etuovea ja olen jo istumassa kun muu nouseva väki vielä odottaa poistuvia matkustajia keskiovella

Ketjussa onkin jo tullut monia syitä tähän. Itsellä yksi syy päätyä keskiovelle on myös se, että jos menee etuovesta sisään ja pysäkiltä nousee useita matkustajia, osa keskiovesta nousevista kävelee bussin sisällä kohti etuovea, eikä ohi pääse. Pahimmillaan joutuu odottamaan aika pitkäänkin, että pääsee istumaan.

Näin kuljettajan näkökulmasta voin sanoa että tuota linjaa ei YKSIKÄÄN kuljettaja aja iloisissa mielin. Vuosaari-Rastila väli on sellainen missä aina tapahtuu kaikenlaista mm. omakohtaisena kokemuksena kyynelkaasua päästetään bussiin ja ihmiset meinaavat tukehtua sen seurauksena

Itse olen tuota linjaa eniten käyttänyt juuri tuolla Rastila-Vuosaari -välillä, eikä ole mitään kovin ihmeellistä osunut kohdalle. Jännästi sitten, kun on ajanut pidemmälle joskus, niin sitten onkin alkanut tapahtua. Kuljettajan näkökulmasta siis ei kokemusta, mutta vähänhän tuossa on sattumastakin kyse, jos ei ihan koko ajan suhaa väliä edestakaisin.

Eikä kyllä bussien kunnossakaan (josta on osa maininnut) yleensä ole ollut linjalla ihmeempää valittamista. Kerran roikkui penkki osin seinästä, eikä kuljettajalle ilmoittaminen johtanut mihinkään, kun seuraavan kerran samassa bussissa sama penkki roikkui yhä (muutaman päivän sisällä). Roikkui siis niin, ettei sitä ennen istumista huomannut, mutta istuessa kyllä oli selvä, ettei se kallistuskulma ja epävakaus ollut lähelläkään normaalia.
 
Nopein tapa vaihtaa matkustajat olisi luultavasti se, että kyytiin täytyy nousta etuovesta, mutta kuljettajalle ei tarvitse näyttää lippua. Haittapuolena tässä olisi epäintuitiivisuus. Matkustajat eivät luultavasti tajuaisi, miksi heidät juoksutetaan etuovelle, ja mahdollisesti subjektiivinen kokemus olisi huonompi, vaikka bussin matkustajat vaihtuiskin nopeammin etuovipakolla.

Nopein tapa on että kaikista ovista ensin ulos ja sitten sisään.

Ongelma johtuu erityisesti 3-akselisen takaa korkean bussin perusominaisuuksista. Keskiovi on vaan paras ovi, se on leveä ja siinä on tilava käytävä ympärillä. Takaovi on huono, koska se on kapean käytävän päässä ja siinä on jyrkät portaat. Etuovi on huono, koska se on kapean käytävän päässä. Tälläinen bussi nyt vaan toimii hyvin lähinnä matalan asiakasvaihtuvuuden linjoilla, jossa optimointikriteerinä on mahdollisimman paljon istumapaikkoja.

Parempiakin busseja saisi kaupasta, mutta nehän ovat kelvottomia koska niissä on marginaalisesti vähemmän istumapaikkoja, ja kukaanhan ei bussilla kulje jos ei ole maksimimäärä istumapaikkoja. Meeppä se kertomaan ruuhkabussissa seisovalle matkustajalle, että miksi matkustat kun et saanut istumapaikkaa.
 
Erikoinen ilmiö kun ajaa etuoven matkustajan kohdalle, lähtee hän 90% tapauksissa kävelemään keskioville. Miksi? Onko sinulla syy miksi et käytä runkolinjoilla etuovea? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Matkustajana käytän aina tuota etuovea ja olen jo istumassa kun muu nouseva väki vielä odottaa poistuvia matkustajia keskiovella

Etuovi on liian pelottava ja ahdistava sekä kapea. Kun taas keskiovi ei :D
 
Takaisin
Ylös