Runkobussien etuovi

Ilmeisesti syynä se että ihmiset luulevat, että etuovella on pakko näyttää lippu.

Omakohtaisena kokemuksena mainittakoon, että kerran noustessani linjan 550 kyytiin, kuljettaja ei avannut etuovea vaan osoitti keskioville, ja kun kysyin asiaa, oli etuovi kuulema rikki. Kuitenkin seuraavalla pysäkillä se aukesi kuin unelma, heti kun kuljettaja painoi urakkanappia.
 
Ajan työkseni runkolinjoja 20, 30, 40, 200 ja 510. Aiemmin olen ajanut satunnaisesti runkolinjaa 500.

Ihmiset ovat erilaisia ja heidän tietotaitonsa runkolinjoista ja niiden käytännöistä ovat kovin erilaisia. Kaikki eivät ole joukkoliikenneharrastajia, eivätkä ymmärrä mitä eroa on sillä kun bussin väri on sinisen sijasta oranssi. Mielestäni heitä ei siitä sovi moittia; ihmiset ovat erilaisia ja sillä siisti. Sen täytyy myös ammattitaitoisen linja-autonkuljettajan hyväksyä.

Toiset tietävät kuinka toimia, toiset haluavat tulla edestä sisään ja näyttää lippua kuljettajalle. Eivät ole koskaan kuulleetkaan runkolinjoista. Jotkin matkustajat ovat ihmetelleet ääneen, että "miksi nuo toiset matkustajat menevät maksamatta sisään keskiosista?". Tällöin olen valistanut heitä runkolinjabussien käytännöistä. Muuten kiitän kohteliaasti niitä matkustajia, jotka välttämättä haluavat näyttää lippuaan minulle. Pääsee paljon helpommalla kun ei ala valistamaan jokaista "väärin toimivaa matkustajaa". Ja kun minä ajan runkolinjaa, niin kaikista ovista pääsee kumpaankin suuntaan, myös telibussin takaovesta. Joo, ihmiset pakkautuvat monesti jollekin tietylle ovella ja jopa nivelbussin tietylle ovella jonotetaan, vaikka kaikista muista ovista pääsisi sisään nopeasti. Ja kun on päästy sisään, niin seuraava jono muodostuu matkakortinlukijan eteen. No, mitäpä siitä; aikaahan maailmassa riittää.
 
Ajan työkseni runkolinjoja 20, 30, 40, 200 ja 510. Aiemmin olen ajanut satunnaisesti runkolinjaa 500.

Ihmiset ovat erilaisia ja heidän tietotaitonsa runkolinjoista ja niiden käytännöistä ovat kovin erilaisia. Kaikki eivät ole joukkoliikenneharrastajia, eivätkä ymmärrä mitä eroa on sillä kun bussin väri on sinisen sijasta oranssi. Mielestäni heitä ei siitä sovi moittia; ihmiset ovat erilaisia ja sillä siisti. Sen täytyy myös ammattitaitoisen linja-autonkuljettajan hyväksyä.

Toiset tietävät kuinka toimia, toiset haluavat tulla edestä sisään ja näyttää lippua kuljettajalle. Eivät ole koskaan kuulleetkaan runkolinjoista. Jotkin matkustajat ovat ihmetelleet ääneen, että "miksi nuo toiset matkustajat menevät maksamatta sisään keskiosista?". Tällöin olen valistanut heitä runkolinjabussien käytännöistä. Muuten kiitän kohteliaasti niitä matkustajia, jotka välttämättä haluavat näyttää lippuaan minulle. Pääsee paljon helpommalla kun ei ala valistamaan jokaista "väärin toimivaa matkustajaa". Ja kun minä ajan runkolinjaa, niin kaikista ovista pääsee kumpaankin suuntaan, myös telibussin takaovesta. Joo, ihmiset pakkautuvat monesti jollekin tietylle ovella ja jopa nivelbussin tietylle ovella jonotetaan, vaikka kaikista muista ovista pääsisi sisään nopeasti. Ja kun on päästy sisään, niin seuraava jono muodostuu matkakortinlukijan eteen. No, mitäpä siitä; aikaahan maailmassa riittää.
Olen huomannut ohimennen että ihmiset menevät 550:sellä takaovesta.Onko tämä sallittua?Kun takaovessa on merkki ettei kyseisestä saa mennä.
 
Olen huomannut ohimennen että ihmiset menevät 550:sellä takaovesta.Onko tämä sallittua?Kun takaovessa on merkki ettei kyseisestä saa mennä.
Jos tarkkoja ollaan, niin eihän se ole sallittua. Mutta itse en jaksa asiasta nilittää jos joku niin tekee. Ja tekeehän ne. Kyytiin vaan ja menoksi.
 
Parempiakin busseja saisi kaupasta, mutta nehän ovat kelvottomia koska niissä on marginaalisesti vähemmän istumapaikkoja, ja kukaanhan ei bussilla kulje jos ei ole maksimimäärä istumapaikkoja. Meeppä se kertomaan ruuhkabussissa seisovalle matkustajalle, että miksi matkustat kun et saanut istumapaikkaa.

Sähkötelejä ei taida saada vielä kokomatalana, kun telit on muutenkin suunnattu markkinoille, jossa kaupunkiliikenne hoidetaan suurimmaksi osaksi etumatalilla.

Viime vuonna julkaistussa runkobussilinjojen kehittäminen -raportissa suositeltiin, että siirryttäisiin runkolinjoilla kokomatalaan kalustoon, jotta saadaan takaovetkin molempisuuntaiseen käyttöön. Jos oikein muistan niin HSL vastasi jollekulle twitterissä runkobussien kokomatalattomuudesta, että ei ole oikeanlaista kalustoa saatavilla, joka vaikuttaisi viittaavan juuri sähköiseen telikalustoon.

Ilmeisesti syynä se että ihmiset luulevat, että etuovella on pakko näyttää lippu.

Keskioven käyttöön lipun näyttäminen saattaa liittyä myös siten, että matkustajat ovat tottuneet joutumaan odottamaan jonossa etuovella, jos jonkun täytyy pysähtyä käyttämään lippulaitetta pitemmäksi aikaa. Keskiovella mahtuu silti ohi vaikka joku lippua ostaisi.

Olen huomannut ohimennen että ihmiset menevät 550:sellä takaovesta.Onko tämä sallittua? Kun takaovessa on merkki ettei kyseisestä saa mennä.

Takaovesta meno on vähän kuin etuovesta poistuminen. Vaikka periaatteessa niin ei saisi tehdä, sitä tapahtuu jatkuvasti, koska on tilanteita, jossa asiat toimivat paremmin niin tehtäessä. Esimerkiksi jos keskiovella on kovasti porukkaa jäämässä pois eikä sisään ole tulossa ketään, on etuoven läheisyydessä olevien nopeampaa poistua sitä kautta kuin jonottaa keskiovelle. Tai jos esimerkiksi kuski avaa takaa päin kyytiin juoksevalle uudestaan runkobussin ovet, on nopeampaa, että juoksija nousee heti ensimmäisestä ovesta sisään, kuin juoksee pitemmälle.
 
Takaovesta meno on vähän kuin etuovesta poistuminen. Vaikka periaatteessa niin ei saisi tehdä, sitä tapahtuu jatkuvasti, koska on tilanteita, jossa asiat toimivat paremmin niin tehtäessä.
En ole mennyt ikinä 550,560 tai 570:sella takaovesta.Eilen kun matkustin 550:sella Pitäjänmäestä Leppävaaraan niin menin keskiovesta sisään.Toukokuussa näin kuinka koululaisluokka meni takaovesta bussin sisään,koska 550 oli juuri lähdössä Itäkeskuksesta.Tämähän on tarpeellista kun,bussi on lähdössä ja muille oville on pitkä matka.
 
Erikoinen ilmiö kun ajaa etuoven matkustajan kohdalle, lähtee hän 90% tapauksissa kävelemään keskioville. Miksi? Onko sinulla syy miksi et käytä runkolinjoilla etuovea? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Matkustajana käytän aina tuota etuovea ja olen jo istumassa kun muu nouseva väki vielä odottaa poistuvia matkustajia keskiovella

Hyvä ja oikeutettu kysymys. Itse esim Pitäjänmäen asemalla ihmettelen kun 10 jonottaa keskiovella ja samaan aikaan kuljettaja on avannut myös etuoven ja se ei kelpaa kenellekään. Minulle kelpaa , olen monta kertaa myös jo istumassa kun keskiovella matkustaja törmailevät toisiinsa.

En oikein yhdy niihin perusteisiin etuoven välttämisestä, mitä tässä ketjussa on aiemmin esitetty.
 
Takaovesta meno on vähän kuin etuovesta poistuminen. Vaikka periaatteessa niin ei saisi tehdä, sitä tapahtuu jatkuvasti, koska on tilanteita, jossa asiat toimivat paremmin niin tehtäessä.

Miksei niin saisi tehdä? Onhan tätä pyöritelty ja puitu täällä vaikka kuinka, mutta etuovihan on ovi muiden joukossa.
 
Olen huomannut ohimennen että ihmiset menevät 550:sellä takaovesta.Onko tämä sallittua?Kun takaovessa on merkki ettei kyseisestä saa mennä.
Hsl-alueella kaikki mitä ei ole erikseen sallittu, on kielletty. ;)

Tuo kieltomerkki on lähinnä sen takia, ettei takaovesta pyrittäisi sisään jyrkkien portaiden aiheuttaman kaatumisriskin takia.

Tämän takia runkolinjakäyttöön sopiikin ainoastaan kokomatala auto, jolloin näistä lastaukseen liittyvistä ”ongelmista” päästään eroon.
 
Tämän takia runkolinjakäyttöön sopiikin ainoastaan kokomatala auto, jolloin näistä lastaukseen liittyvistä ”ongelmista” päästään eroon.
Nivelbussien käyttöönotto runkolinjoilla,on helpottanut lastausta kaikilla ovilla.40:sen autoissa mennään useimmiten takaovesta,itse näissä käytän keskiovea.Muissa runkolinjoissa käytän etuovea.Se on aina kaikkein paras ovi mistä voi mennä sisään ilman jonotusta.
 
Ei auton tarvitse olla kokomatala, vaan tuplaovilla varustettu. Isot 1/2+2+2 (etuovi 1 paremman läpinäkyvyytensä takia) oviaukot, josta poka pääsee kulkemaan kumpaankin suuntaan. Kyllä ennenkin osattiin portaita kiivetä, miksei nyt? Takaovi pitäisi virallistaa myös telirunkojen sisääntulo-oveksi, kun nyt on kahta erilaista käytäntöä siitäkin.

Esimerkiksi A2-BYD:ssä on selvästi varattu tilaa kaksilehtiselle takaovelle. Kyllä niitä saa, kunhan vaan tilaaja viitsii vaatia.
 
Erikoinen ilmiö kun ajaa etuoven matkustajan kohdalle, lähtee hän 90% tapauksissa kävelemään keskioville. Miksi? Onko sinulla syy miksi et käytä runkolinjoilla etuovea? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Matkustajana käytän aina tuota etuovea ja olen jo istumassa kun muu nouseva väki vielä odottaa poistuvia matkustajia keskiovella

Jos aikomus on mennä bussin takaosaan on se paljon helpompi ulkona kävellä kuin bussin käytävällä. Itse käytän keskiovea lähes aina runkolinjoilla.
 
Kaikki eivät ole joukkoliikenneharrastajia, eivätkä ymmärrä mitä eroa on sillä kun bussin väri on sinisen sijasta oranssi.

Eikä varmaan pidäkään ymmärtää, sillä runkolinjoilla näkee toisinaan sinisiä busseja ja muilla linjoilla taas oransseja. Taitaa se linjanumeron viimeinen nolla sen oikeasti määritellä?
 
Eikä varmaan pidäkään ymmärtää, sillä runkolinjoilla näkee toisinaan sinisiä busseja ja muilla linjoilla taas oransseja. Taitaa se linjanumeron viimeinen nolla sen oikeasti määritellä?

Eikä sekään välttämättä. Vielä on 70, 80 ja 90 ainakin käytössä ihan "perinteisillä" linjoilla.
 
Olen huomannut sellaista, että linjalla 16 porukka yrittää sisään keskiovesta. Hämääköhän tässä bussin poikkeava väritys. Toki voi olla, että tuolla on enemmän turisteja.
 
Takaisin
Ylös