HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2023-2025

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,900
Alustava versio suunnitelmasta on ensi viikolla hallituksen kokouksessa. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022162-2

Kerään tähän merkittävimpiä palvelutasomuutoksia verrattuna edelliseen suunnitelmaan ja muuhun yleiseen tietoon;

2023
  • 7 Meilahteen liikennöintisuunnitelman jälkeistein muutosten mukaisesti.
  • Bussin 23N korvaa ratikka 9N
  • Asemapäällikönkadun molempisuuntaistaminen, aikaisemmin oli Pasilankadun oikaisun kanssa, joka aikaistu.
  • Osa metron jatkeen liityntälinjastosta metroliikenteen aloitaaessa. Aloitukselle ei anneta muuta ajankohtaa kuin 2023. Loput liityntälinjastosta sekä Runkolinjat 520 ja 530 jo/vasta 8/23 alkaen liikennöintisopimuksen takia.
  • Tapiolan ja Leppävaaran linjasto eli Raide-jokerin bussilinjasto jo 8/23. Lisäksi bussijokerin lakkautukseen ja Raidejokerin varsinaisen liikenteen aloitukseen varaudutaan myös syksyllä 2023

2024
  • Valmistaudutaan Järvenpään liittymiseen ja tihennetään sen aseman junien vuoroväliä ruuhkan ulkopuolellakin 15 minuuttiin.
  • Hakaniemen 700-sarjan linjat Kalasatamaan
  • Kalasataman raitiotien liikenteen aloitus

2025
  • 52 Kuninkaantammentien päähän, aikaisemmin aikatauluttettu vuodelle 2024
  • Uusi linja 87, aikaisemmin myös 2024

Tuo ratikka 9N on se itselle kiinnostavin juttu tässä versiossa. Reitistä en löydä mainintaa, mutta ilmeisesti eri kuin 9:llä, muutenhan voitaisiin vain lisätä sille yövuoroja. Nykyisen 23N:n reitti ei eroa 9:stä hirveästi, eikä ratikka pysty koukkaamaan silloiselta rataverkolta 23N:n reittiä kuin kulkemalla Bulevardin kautta. Raidejokerin aikaisempaan aloitukseen valmistautuminen vaikuttaa myös lupaavalta.

Samassa esityslistan asiassa ja myös tässä suunnitelmassa on uudesta hinnoittelumallista vuodelle 2024, mutta se on kai toisen ketjun asia.
 
Viimeksi muokattu:
[*] Bussin 23N korvaa ratikka 9N
Tuo ratikka 9N on se itselle kiinnostavin juttu tässä versiossa. Reitistä en löydä mainintaa, mutta ilmeisesti eri kuin 9:llä, muutenhan voitaisiin vain lisätä sille yövuoroja. Nykyisen 23N:n reitti ei eroa 9:stä hirveästi, eikä ratikka pysty koukkaamaan silloiselta rataverkolta 23N:n reittiä kuin kulkemalla Bulevardin kautta. Raidejokerin aikaisempaan aloitukseen valmistautuminen vaikuttaa
Yöratikoista en ole ennen kuullutkaan.Eli 9N raitiolinja liikennöi siis vain öisin?
 
Yöratikoista en ole ennen kuullutkaan.Eli 9N raitiolinja liikennöi siis vain öisin?

Näin kai joo. 23N aloittaa nykyään liikennöinnin vasta klo 2 aamulla kun normaalit 7 ja 9 ovat lopettaneet, eli tämä kai liikkuisi silloin myös ellei syö pientä osaa 9:n viimeisistä lähdöistä.

Viimeisin erillinen ratikkalinja yöliikenteessä on ollut kai 4N, joka loppui 1985, kun varsinainen 4 rupesi kulkemaan Kirurgin sijasta Katajanokalle, joka oli siihen asti vain yölinjan päättäri.
 
Näin kai joo. 23N aloittaa nykyään liikennöinnin vasta klo 2 aamulla kun normaalit 7 ja 9 ovat lopettaneet, eli tämä kai liikkuisi silloin myös ellei syö pientä osaa 9:n viimeisistä lähdöistä.

Viimeksi erillinen ratikkalinja yöliikenteessä on ollut kai 4N, joka loppui 1985, kun varsinainen 4 rupesi kulkemaan Kirurgin sijasta Katajanokalle, joka oli siihen asti vain yölinjan päättäri.
23N:llä on todella vähän lähtöjä.HSL kokee tuon linjan tarpeettomaksi,niin se lakkautetaan.
 
Ei ehkä varsinaisesti liity ketjuun mutta,lakkautetaanko 345N kun siitä ei HSL:än sivuilla mainita?

Se on uusimmassa liikennöintisuunnitelmassa mainittu ettei lopu, vaan rupeaa kulkemaan Askiston kautta ja kääntyy Vihdintielle jo Lammaslammentieltä, kun 300:n hoitaa Pähkinärinteen hiljaisen ajan liikenteen.
 
Voisiko 9N reitti olla Ilmala-Pasila-Kallio-Rautatieasema-Kamppi-Jätkäsaari? Ja vielä niin että Jätkäsaari ajetaan ympäri yhteen suuntaan.
 
Voisiko 9N reitti olla Ilmala-Pasila-Kallio-Rautatieasema-Kamppi-Jätkäsaari? Ja vielä niin että Jätkäsaari ajetaan ympäri yhteen suuntaan.

Sillai vois olla tosiaan, että tullaan keskustasta päin 7:n reittiä 9N:nä Länsiterminaalille ja lähdetään sitten normi-9:nä takaisin. Tai päinvastoin jos kierretään Jätkäsaari vastapäivään.

TTS:ssä oli myös että Melkinlaituri valmistuu 2023 ja 8 jatkuu sinne, mutta en pistänyt aloitusviestiin, kun se oli muutumattomana edellisestä. Yksi vaihtoehto on että 9N vain kääntyy aikaisemmin Melkinlaiturilla, mutta on muuten identtinen verattuna peruslinjaan. Ainakin ajoitus sopii siihen, muutenhan 23N:n voisi korvata 9N:llä jo heti tänä syksynä 9 jatkuessa Ilmalaan. Epäilen että olisi Asemapäällikönkadun kaksisuuntaistamisesta kiinni, joka valmistuu myös ensi vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisin erillinen ratikkalinja yöliikenteessä on ollut kai 4N, joka loppui 1985, kun varsinainen 4 rupesi kulkemaan Kirurgin sijasta Katajanokalle, joka oli siihen asti vain yölinjan päättäri.
Katajanokka oli 4N:n viimeisinä aikoina myös ruuhkalinjan 4V päätepysäkki. 4V:llä ja 4N:llä eroina oli vain linjatunnus ja liikennöintiaika. Todettakoon, että kesän alkuun 1985 saakka myös kolmosilla (3B ja 3T) oli erillinen yöreitti. Se meni Runeberginkadun ja Arkadiankadun kautta, muun liikennöintiajan reitti meni Mannerheimintietä suoraan. Yökolmosilla linjatunnukset olivat silti tutut 3B ja 3T. Kesästä 1985 eteen päin siis kolmoset alkoivat ajaa koko liikennöintiajan Töölöntorin kautta.
 
Sillai vois olla tosiaan, että tullaan keskustasta päin 7:n reittiä 9N:nä Länsiterminaalille ja lähdetään sitten normi-9:nä takaisin. Tai päinvastoin jos kierretään Jätkäsaari vastapäivään.

Arvelusi osuu oikeaan, eli lähtökohta on, että 9N kulkee läpi yön, siis myöhempään kuin yksikään raitiolinja Helsingissä koskaan. Reitti on Ilmalasta Jätkäsaareen, missä saari kierretään vastapäivään eli ensin Välimerenkadulle ja lopuksi Tyynenmerenkadulle. Ajantasaus on LT2:n pysäkillä.
 
Arvelusi (Makken arvelu) osuu oikeaan, eli lähtökohta on, että 9N kulkee läpi yön, siis myöhempään kuin yksikään raitiolinja Helsingissä koskaan.
Vakituisen liikennöinnin osalta varmasti näin, mutta joinakin vuosina Taiteiden yönä raitioliikennettä on ajettu Hämeentiellä ja Mannerheimintiellä todella myöhään aamuyöllä. Ehkäpä jostain löytyy tarkempia dokumenttejä tällaisesta.

Muoks. Googlaamalla löytynyt tiedote mtv:n uutisista 2003-- Viestit yhdistetty klo 14:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:23 ----------

Muun muassa elokuussa 2003 on Taiteiden yönä linjoja 6X (Senaatintori - Paavalinkirkko) ja 10X (Yrjönkatu - Kuusitie) ajettu tuolla periaatteella.
 
9N:n aloitus vasta 2023 taitaakin sitten johtua 23:n sopimuksen vaihtumisesta, kun uudessa ei ole 23N:ää.
 
Alustava versio suunnitelmasta on ensi viikolla hallituksen kokouksessa. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022162-2
Valmistaudutaan Järvenpään liittymiseen ja tihennetään sen aseman junien vuoroväliä ruuhkan ulkopuolellakin 15 minuuttiin.

Oletettavasti siis R-junien vuoroväli tihentyisi neljään junaan tunnissa. Vähän epäilen, että infra vielä mahdollistaisi sitä vuonna 2024, mutta myöhemmin kyllä.

Haarajokea ei tässä lasketa näköjään mukaan, sen junatarjonta ei ole lisääntymässä.
 
Takaisin
Ylös