Talviaikataulut 2022-2023

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,861
Ensi talven aikataulut ovat nyt sivustolla, mutta vain busseille https://www.hsl.fi/matkustaminen/tulostettavat-aikataulut-ja-kartat

Nopeasti selaillen ainakin viikon tiedotteesta poiketen 431/B eivät kullje vuorotellen ruuhkassa vaan 431 kulkee 30min välein läpi arkipäivän ja 431B:llä on kaksi lähtöä välissä, kun yhteinen vuoroväli on 10min.

Runkolinjojen 300 ja 400 vuorovälit ovat läpi päivän myöskin 10min, eikä 300:lla tihene vuoroväli missään vaiheessa, vaikka joissain aineistoissa on ruuhkan vuorovälin kohdalla lukenut 8-10min
 
Ensi talven aikataulut ovat nyt sivustolla, mutta vain busseille https://www.hsl.fi/matkustaminen/tulostettavat-aikataulut-ja-kartat

Nopeasti selaillen ainakin viikon tiedotteesta poiketen 431/B eivät kullje vuorotellen ruuhkassa vaan 431 kulkee 30min välein läpi arkipäivän ja 431B:llä on kaksi lähtöä välissä, kun yhteinen vuoroväli on 10min.

Runkolinjojen 300 ja 400 vuorovälit ovat läpi päivän myöskin 10min, eikä 300:lla tihene vuoroväli missään vaiheessa, vaikka joissain aineistoissa on ruuhkan vuorovälin kohdalla lukenut 8-10min

79B näyttää taas kulkevan ruuhka-aikoihin molempiin suuntiin, hyvin vähillä lähdöillä kylläkin ruuhkasuunnan vastaisesti.
 
Huomasin itse kans että 37:lla puuttuu laituri tieto Myyrmäessä ja myöskin vuoroväli ei tiihentynyt 12min kuten olisi pitänyt, tästä oli maininta Vantaan linjastosuunitelmassa. Myöskin matka-aika Myyrmäestä Honkasuolle 5min on aika tiukka ottaen huomioon 4 pysäkkiä (1min per pysäkin väli) ja useat liikennevalot matkalla, on taas HSL vetänyt oikeen kunnolla kireeks aikataulun jottai voi ajella urakalla myöhässä. Myöskin tämä lisää 37:lle 3 autoa/arki
 
Huomasin itse kans että 37:lla puuttuu laituri tieto Myyrmäessä ja myöskin vuoroväli ei tiihentynyt 12min kuten olisi pitänyt, tästä oli maininta Vantaan linjastosuunitelmassa. Myöskin matka-aika Myyrmäestä Honkasuolle 5min on aika tiukka ottaen huomioon 4 pysäkkiä (1min per pysäkin väli) ja useat liikennevalot matkalla, on taas HSL vetänyt oikeen kunnolla kireeks aikataulun jottai voi ajella urakalla myöhässä. Myöskin tämä lisää 37:lle 3 autoa/arki

Kuljettajaohjeen mukaan 37 näyttäis lähtevän laiturista 12, eli samasta kuin 571 ja 574, jotka kulkevat myöskin Vaskivuorentietä Raappavuorentielle asti. Muille uusille päättyville linjoille 300 ja 565/B tulee laiturit 17 ja 15. 300:n laiturissa 17 on sillälailla mielekästä, että Pähkinärinteeseen ja Luhtitien varteen menijät ovat tottuneet, että siitä pääsee, mutta nyt runkolinja ei pääse hyvin ryhmittäytymään kääntyäkseen pohjoiseen ja risteää etelään kääntyvän 565:n kanssa.

Aikatauluista vielä; 57:llä vaikuttaisi edelleen olevan ruuhkassa jonkin aikaa 8min vuoroväli, huolimatta siitä, että elokuussa linjan pitäisi olla pelkkiä telejä. Tai ainakin uudessa sopimuksessa on 57:n nykyisen automäärän verran juuri telejä. Sitten taas 84:lla on jo joitain 5min vuorovälejä.
 
Huomasin itse kans että 37:lla puuttuu laituri tieto Myyrmäessä ja myöskin vuoroväli ei tiihentynyt 12min kuten olisi pitänyt, tästä oli maininta Vantaan linjastosuunitelmassa.

Etätöiden lisääntyminen on vähentänyt ruuhka-ajan matkustajamääriä ihan huomattavasti (ja todennäköisesti varsin pysyvästi), joten ruuhka-ajan tarjonnan vähentäminen on aika looginen säästökohde lipputulovajeen vähentämiseksi. Ruuhkan vuorovälit ovat viimeisen parin vuoden aikana pidentyneet samasta syystä kymmenillä muillakin linjoilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:09 ----------

Aikatauluista vielä; 57:llä vaikuttaisi edelleen olevan ruuhkassa jonkin aikaa 8min vuoroväli, huolimatta siitä, että elokuussa linjan pitäisi olla pelkkiä telejä. Tai ainakin uudessa sopimuksessa on 57:n nykyisen automäärän verran juuri telejä.

On sieltä 57:ltakin silti pari autoa vähennetty ruuhkasta korona-aikana. Tiheimmillään ruuhkan vuoroväli taisi olla aamuisin n. 7 min ja iltapäivisin hieman harvempi. Iltapäivän harvempaa vuoroväliä selittää nyttemmin myös se, että 56:lla on pidemmän ajoajan takia iltapäivisin yksi auto enemmän kuin aamuisin ja tuo auto taas vastaavasti on aamuisin 57:lla.
 
Sitten taas 84:lla on jo joitain 5min vuorovälejä.

Lisätään vielä, että myös Kruunuvuorenrannasta ajetaan aamulla (ja myös hetken iltapäivällä) ruuhkasuuntaan 5 minuutin välein. Kaitalahden lähtöjen ja Kruunuvuoren B-lähtöjen jako on myös muuttunut. Vuoroväli on nyt noin 7-8 minuuttia ruuhkasuunnan vastaisesti niin, että 88 ja 88B vuorottelevat. Aamulla ruuhkasuunnan lähdöt noudattavat suunnilleen Kaitalahti-Kruunuvuorenranta-Kruunuvuorenranta -jakoa, jolloin Kaitalahden vuoroväli laskee varttiin.

Ruuhkan ulkopuolella 88B:llä ajetaan yksittäisiä lähtöjä arkisin ja viikonloppuisin liikenteen aloituksen ja lopetuksen yhteydessä.
 
Etätöiden lisääntyminen on vähentänyt ruuhka-ajan matkustajamääriä ihan huomattavasti (ja todennäköisesti varsin pysyvästi), joten ruuhka-ajan tarjonnan vähentäminen on aika looginen säästökohde lipputulovajeen vähentämiseksi. Ruuhkan vuorovälit ovat viimeisen parin vuoden aikana pidentyneet samasta syystä kymmenillä muillakin linjoilla.

Näinhä se voi olla, mutta saman aikaisesti muilla linjoilla kalusto ei ole piennentynyt kuten 25,37,41 & 42, muilla päinvastoin vuoroväli harventunut kalusto kasvanut.
Kyllä niitä matkustajia ruuhka-aikana on liikkeelle enemmän mutta, ei varmasti samaa määrää kun korona aikana.
 
Toimitusjohtaja päätti 22.6. linjojen 55 ja 56 reittimuutoksen perumisesta, johtuen Kalasataman työmaiden estevaikutuksista. https://hslfi.oncloudos.com/vhp/202220848.PDF

Talviaikatauluissa olikin jo merkittynä 56:n lähtöpysäkiksi Panimokatu, eli joko se jäi huomaamatta, tai sitä on muutettu päätöksen yhteydessä.
 
Linja 95 on myös näköjään menettänyt 10 minuutin vuorovälinsä ruuhkassa. Kesänkauden tapaisesti 95 kulkee talvikaudella 2022-23 15 minuutin vuorovälillä koko päivän.
 
Pitää säästää, matkustajakato

En kyseenalaista perusteita tälle, sillä 95:llä on usein melko vähän matkustajia, mutta onhan se huomionarvoista, että tällainen muutos tehdään, kun 1) 95 on kulkenut ruuhkassa 10 minuutin välein 2020-21 ja 2021-22 talvikausilla ja 2) muutoksesta ei ollut mitään mainintaa liikennöintisuunnitelmassa.
 
Ruuhka-ajan tarjontaan on tehty karsintaa itse asiassa aika monellekin linjalle. Lisäksi joiltakin linjoilta liikennettä on karsittu muina aikoina, esim. 22/22B:llä arjen ja lauantain päiväliikenteestä sekä 55:lla lauantaista, samoin linjan 236 lauantain B-vuorot poistuvat. Ruuhkaliikenteen karsinta näyttäisi tällä kertaa osuneen ainakin linjoille 40, 54, 57, 59, 61, 71, 75, 95, 111, 113, 118, 227, 431 (osa lähdöistä B-reittiä), 548, 549, 550, 560, 561, 562, 600, 611, 633 ja 643. Espoossa voi olla jotain muutakin. Ja nämä siis aiemmin korona-aikana tehtyjen karsintojen päälle. Kevään 2020 tilanteesta HSL:n tilaaman bussiliikenteen määrä vähentynyt jo yli sadan auton verran.
 
Takaisin
Ylös