Ensi talven aikataulut ovat nyt sivustolla, mutta vain busseille https://www.hsl.fi/matkustaminen/tul...ulut-ja-kartat
Nopeasti selaillen ainakin viikon tiedotteesta poiketen 431/B eivät kullje vuorotellen ruuhkassa vaan 431 kulkee 30min välein läpi arkipäivän ja 431B:llä on kaksi lähtöä välissä, kun yhteinen vuoroväli on 10min.
Runkolinjojen 300 ja 400 vuorovälit ovat läpi päivän myöskin 10min, eikä 300:lla tihene vuoroväli missään vaiheessa, vaikka joissain aineistoissa on ruuhkan vuorovälin kohdalla lukenut 8-10min
Huomasin itse kans että 37:lla puuttuu laituri tieto Myyrmäessä ja myöskin vuoroväli ei tiihentynyt 12min kuten olisi pitänyt, tästä oli maininta Vantaan linjastosuunitelmassa. Myöskin matka-aika Myyrmäestä Honkasuolle 5min on aika tiukka ottaen huomioon 4 pysäkkiä (1min per pysäkin väli) ja useat liikennevalot matkalla, on taas HSL vetänyt oikeen kunnolla kireeks aikataulun jottai voi ajella urakalla myöhässä. Myöskin tämä lisää 37:lle 3 autoa/arki
Kuljettajaohjeen mukaan 37 näyttäis lähtevän laiturista 12, eli samasta kuin 571 ja 574, jotka kulkevat myöskin Vaskivuorentietä Raappavuorentielle asti. Muille uusille päättyville linjoille 300 ja 565/B tulee laiturit 17 ja 15. 300:n laiturissa 17 on sillälailla mielekästä, että Pähkinärinteeseen ja Luhtitien varteen menijät ovat tottuneet, että siitä pääsee, mutta nyt runkolinja ei pääse hyvin ryhmittäytymään kääntyäkseen pohjoiseen ja risteää etelään kääntyvän 565:n kanssa.
Aikatauluista vielä; 57:llä vaikuttaisi edelleen olevan ruuhkassa jonkin aikaa 8min vuoroväli, huolimatta siitä, että elokuussa linjan pitäisi olla pelkkiä telejä. Tai ainakin uudessa sopimuksessa on 57:n nykyisen automäärän verran juuri telejä. Sitten taas 84:lla on jo joitain 5min vuorovälejä.
Etätöiden lisääntyminen on vähentänyt ruuhka-ajan matkustajamääriä ihan huomattavasti (ja todennäköisesti varsin pysyvästi), joten ruuhka-ajan tarjonnan vähentäminen on aika looginen säästökohde lipputulovajeen vähentämiseksi. Ruuhkan vuorovälit ovat viimeisen parin vuoden aikana pidentyneet samasta syystä kymmenillä muillakin linjoilla.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:09 ----------
On sieltä 57:ltakin silti pari autoa vähennetty ruuhkasta korona-aikana. Tiheimmillään ruuhkan vuoroväli taisi olla aamuisin n. 7 min ja iltapäivisin hieman harvempi. Iltapäivän harvempaa vuoroväliä selittää nyttemmin myös se, että 56:lla on pidemmän ajoajan takia iltapäivisin yksi auto enemmän kuin aamuisin ja tuo auto taas vastaavasti on aamuisin 57:lla.
Lisätään vielä, että myös Kruunuvuorenrannasta ajetaan aamulla (ja myös hetken iltapäivällä) ruuhkasuuntaan 5 minuutin välein. Kaitalahden lähtöjen ja Kruunuvuoren B-lähtöjen jako on myös muuttunut. Vuoroväli on nyt noin 7-8 minuuttia ruuhkasuunnan vastaisesti niin, että 88 ja 88B vuorottelevat. Aamulla ruuhkasuunnan lähdöt noudattavat suunnilleen Kaitalahti-Kruunuvuorenranta-Kruunuvuorenranta -jakoa, jolloin Kaitalahden vuoroväli laskee varttiin.
Ruuhkan ulkopuolella 88B:llä ajetaan yksittäisiä lähtöjä arkisin ja viikonloppuisin liikenteen aloituksen ja lopetuksen yhteydessä.
Näinhä se voi olla, mutta saman aikaisesti muilla linjoilla kalusto ei ole piennentynyt kuten 25,37,41 & 42, muilla päinvastoin vuoroväli harventunut kalusto kasvanut.
Kyllä niitä matkustajia ruuhka-aikana on liikkeelle enemmän mutta, ei varmasti samaa määrää kun korona aikana.
Toimitusjohtaja päätti 22.6. linjojen 55 ja 56 reittimuutoksen perumisesta, johtuen Kalasataman työmaiden estevaikutuksista. https://hslfi.oncloudos.com/vhp/202220848.PDF
Talviaikatauluissa olikin jo merkittynä 56:n lähtöpysäkiksi Panimokatu, eli joko se jäi huomaamatta, tai sitä on muutettu päätöksen yhteydessä.
Linja 95 on myös näköjään menettänyt 10 minuutin vuorovälinsä ruuhkassa. Kesänkauden tapaisesti 95 kulkee talvikaudella 2022-23 15 minuutin vuorovälillä koko päivän.
En kyseenalaista perusteita tälle, sillä 95:llä on usein melko vähän matkustajia, mutta onhan se huomionarvoista, että tällainen muutos tehdään, kun 1) 95 on kulkenut ruuhkassa 10 minuutin välein 2020-21 ja 2021-22 talvikausilla ja 2) muutoksesta ei ollut mitään mainintaa liikennöintisuunnitelmassa.
Ruuhka-ajan tarjontaan on tehty karsintaa itse asiassa aika monellekin linjalle. Lisäksi joiltakin linjoilta liikennettä on karsittu muina aikoina, esim. 22/22B:llä arjen ja lauantain päiväliikenteestä sekä 55:lla lauantaista, samoin linjan 236 lauantain B-vuorot poistuvat. Ruuhkaliikenteen karsinta näyttäisi tällä kertaa osuneen ainakin linjoille 40, 54, 57, 59, 61, 71, 75, 95, 111, 113, 118, 227, 431 (osa lähdöistä B-reittiä), 548, 549, 550, 560, 561, 562, 600, 611, 633 ja 643. Espoossa voi olla jotain muutakin. Ja nämä siis aiemmin korona-aikana tehtyjen karsintojen päälle. Kevään 2020 tilanteesta HSL:n tilaaman bussiliikenteen määrä vähentynyt jo yli sadan auton verran.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa