Talviaikataulut 2022-2023

Tämähän on silloin täysin valintakysymys. Pitäisikö siis heitä varten ylläpitää kustannuksia lisääviä perinteisiä järjestelmiä?

Mä sanoisin näin, että tässä ydinsanoja ovat viranomainen ja peruspalvelu.

Yksityinen firma voi vallan hyvin päättää, että he myyvät palveluitaan vain torstaisin klo 10–11 ja että palveluista saa tietoa vain lukemalla QR-koodin älyluurilla ja maksaa voi vain MobilePaylla, ja jos potentiaalista asiakasta tämä ei miellytä, niin asiakas menee sitten asioimaan jonnekin muualle.

Mutta peruspalvelua tarjoavalle viranomaiselle (joka vielä ilmeisesti huumorimielessä ilmoittaa asiakaslähtöisyyden jonkinlaiseksi kulmakivekseen) ei tuollainen toiminta oikein sovi, vaan pitää palvella kaikenlaisia asiakasryhmiä. Toki niin, että se varsinainen palvelu eli joukkoliikenne toteutetaan joukkojen ehdoilla (tarkoitan tässä reittiverkostoa ym.) mutta kun se palvelu on olemassa, niin ei voida lähteä syrjimään näin räikeästi eri asiakasryhmiä.
 
Vanha virkamiesohjehan kuuluu että valtion ja kunnan palvelun pitää olla tasapuolista kaikille käyttäjilleen. Jos joku kokee toisin. on näyttövelvollisuus virkamiehellä.

Ja mitä vain netistä saatavaan palveluun tulee, niin osa ihmisistä ei käytä nettiä koska näyttöpäätteen vilkkuminen haittaa näkemistä, päätteen katsominen väsyttää silmiä, aiheuttaa silmien kuivumista.....

Mitä aikataulujen paperisiin versiohin tulee, niin lähes kaikki Suomen joukkoliikenteen kuntayhtymät painavat aikataulukirjan tai jakavat irtoaikatauluja ilmaiseksi. No Joensuussa kirja maksaa 1€, mutta se on niin hyvin toimitettu että sen maksaa mielellään, Nysse (Tampere) lpetti aikataulukirjan painattamisen kunnan työnä jo jokunen vuosi sitten, mutta yleisön vastalauseiden takia paikallinen sanomalehti julkaisee aikataulukirjaa, myytävänä R-kioskeilla (on kuulemma bestseller).

Paras palvelu on Tukholmassa jossa ei paineta aikataulukirjoja, ne on helposti printattavissa netistä (kolme A6L-sivua yhdellä A4-arkilla. Jos haluat, saat printit ilmaiseksi neuvonnan tiskiltä (useita pitkin lääniä), jos et voi/halua noutaa, voit tilata aikataulut postitse kotiosoitteeseen, maksutta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän on silloin täysin valintakysymys. Pitäisikö siis heitä varten ylläpitää kustannuksia lisääviä perinteisiä järjestelmiä?

Vaikka olen ite vasta 24, olen vahvasti sitä mieltä että ainakin perinteiset takavuosien aikataulukirjat olisi saatu säilyttää. Itteä kyllä harmittaa kovasti, että HSL päätti kokonaan lopettaa niiden tekeminen vuonna 2017. Ite tykkäsin aikoinaan kovasti lueskella niitä ja katella linjojen aikatauluja ja reittejä välillä myös ihan huvin vuoksi, ja harmittaa kyllä kun sitä mahdollisuutta ei enää ole. Perinteisestihän niitä toimitettiin jokaiseen HSL-alueen kotiin automaattisesti postitse, ja ensin luulin niiden olevan tänä päivänä maksullisia, mutta kun lähetin HSL:lle palautteen kysyäkseni miksei niitä enää toimiteta automaattisesti alueen jokaiseen kotiin niinkuin ennen tehtiin, ja että paljonko niistä joutuu nykyään maksamaan (jos ne oisivat maksullisia), niin HSL vastasi ettei niitä enää tehdä ollenkaan, ja että niiden painamisesta luovuttiin kokonaan vuonna 2017 kuulemma kustannussyistä. Petyin kyllä kovasti kyseiseen uutiseen, ja olisi kyllä mukavaa jos HSL vielä jonain päivänä toisi ne takaisin, niin kuluttajilla olisi ainakin vapaus valita missä muodossa he kattelevat aikatauluja jne. Kiitti vaan HSL! :tongue:

Tykkäsin kyllä kovasti lueskella HSL:n aikataulukirjoja, kun niitä vielä oli. Niitä on kyllä ikävä. :frown:
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka olen ite vasta 24, olen vahvasti sitä mieltä että ainakin perinteiset takavuosien aikataulukirjat olisi saatu säilyttää. Itteä kyllä harmittaa kovasti, että HSL päätti kokonaan lopettaa niiden tekeminen vuonna 2017. Ite tykkäsin aikoinaan kovasti lueskella niitä ja katella linjojen aikatauluja ja reittejä joskus myös ihan huvin vuoksi, ja harmittaa kyllä kun sitä mahdollisuutta ei enää ole.

Myös kuljettajana olen samaa mieltä aikataulukirjojen säilyttämisestä. Siitä oli helppo (esim. seuraavaa lähtöä odotellessa) selailla ja opetella alueen linjastoa, siten pystyi myös neuvomaan matkustajia. Viimeiset pari linjastouudistusta onkin mennyt lähes täysin ohi ja itselleni "tuntemattomien" linjojen määrä kasvaa jatkuvasti.
 
Olen sekä kuljettajana että matkustajana sitä mieltä että paperiset jutut ovat mennyttä maailmaa monellakin tavalla. HSL:n kuljettajaohje on hyvä, näkyy siis kaikille. Käytän myös Nysse-sovelluksen pysäkkitoimintoa paljon joka on kätevä ja kyllä HSL:n reittiopaskin on ihan hyvä unohtamatta bussitutkaa. Painetun aikataulukirjan ongelma tulee jo siinä esiin, että aika monella linjalla muuttuu aikataulut kesken aikataulukauden milloin mistäkin syystä.
 
Zambo, Ivecomies, itsekin nautin aikataulukirjan lukemisesta. Nettiversiossa moinen ei onnistu. Laatiluoksn aikataulukirjassa on luettelo pysäkeistä jaajosjat niille pättäriltä.
Lisäksi koen kännykkäruudun pitkällisen katsomisen epämiellyttävän, luen paljon mieluummin asiat paperilta, se ei välky niinkuin kännykkäruutu. Jospa HSL pyytäisi heidät jotka tarvitsevat paperiversion ilmoittautumaan ja heille voisi lähettää aikataulukirjan postitse.
Ja mitä tulee aikataulukirjan painamisen jälkeisiin reitti muutoksiin, niin Tampereella on ratkaistu asia ottamalla uusi korjattu painos
 
Mä sanoisin näin, että tässä ydinsanoja ovat viranomainen ja peruspalvelu.

Peruspalvelu-sanan määritelmä vaihtelee, mutta en ole aikaisemmin törmännyt määritelmään, että joukkoliikenne olisi peruspalvelu. Oli miten oli, joukkoliikennettä ei ole lain mukaan pakko järjestää, vaan joukkoliikenteen toimivaltaiset viranomaiset saavat järjestää tai olla järjestämättä joukkoliikennettä aivan vapaasti. Joitakin lakisääteisiä kuljetuksia voidaan hoitaa joukkoliikenteellä, mutta ne voidaan hoitaa myös muuten (esim. erilliset koulukyydit koululaisille tai taksikuljetukset ikääntyneille).
 
Juridisessa mielessä joukkoliikenteen palvelujen järjestäminen ei tosiaan ole peruspalvelua. Mutta silloin kun julkishallinnon toimija joukkoliikennettä järjestää ja / tai tuottaa, kansalaisilla näyttää usein olevan odotuksena ikään kuin peruspalvelu tai siihen rinnastettava toiminta. Paikkakunnilla, joissa joukkoliikenteen huomattavasta osasta aikanaan hoiti kunnallinen liikennelaitos, varmasti hyvin moni mielsi bussien ja ratikoiden liikennöinnin peruspalveluksi. Samoin siihen liittyvän oheistoiminnon informaatio-, lipunmyynti- ja markkinointipalveluineen. Pienemmillä paikkakunnilla bussit kulkivat pitkään markkinaehtoisesti, yhteiskunnan rooli kontrolloijana oli lähinnä liikennelupaviranomaisena toimiminen. Yhteiskunta hoiti tietenkin pysäkki- ja muut infra-asiat.

Toimiva, ja samalla kohtuuhintainen, joukkoliikenne on yhteiskunnan etu joka tapauksessa, hoidettiin se yhteiskunnan kontrolloimana / järjestämänä tai markkinaehtoisesti. On varmasti monenlaisia näkemyksiä, mikä on toimivaa, mikä kohtuuhintaista joukkoliikennettä, ja mikä on asiaankuuluva tapa tarjota informaatiota tai tarjota erilaisia matkalippuvaihtoehtoja myyntikanavineen. Nykyään merkittävä osa paikallisliikenteestä on yhteiskunnan voimakkaasti tukemaa (subventoimaa). Se saattaa vahvistaa mielikuvaa "peruspalvelusta", ja lisätä odotuksia tietynlaisesta tasapuolisuudesta vaikkapa nyt sitten informaatiopalveluiden suhteen. Tärkeimmästä resurssista, rahasta, on melkein aina pulaa. Palveluntarjoaja joutuu jatkuvasti kipuilemaan, mihin rahaa riittää, mistä pitää leikata, jos jonnekin muualle joudutaan sitä lisäämään. Välillä joudutaan kokeilemaan kepillä jäätä, uskaltaisiko jostain tinkiä vielä vähän, vaikka aikaisemmat kokemukset antavat osviittaa ehkä uhkarohkeastakin ratkaisusta. Jatkuvasti joudutaan tekemään päätöksiä, joihin kaikki eivät ole tyytyväisiä. Vaikeina aikoina ei paljon muunlaisia päätöksiä edes pysty tekemään. Silti pitäisi pystyä pitämään joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus korkealla tasolla.
 
Oli miten oli, joukkoliikennettä ei ole lain mukaan pakko järjestää, vaan joukkoliikenteen toimivaltaiset viranomaiset saavat järjestää tai olla järjestämättä joukkoliikennettä aivan vapaasti.

Hyvä, jos näin on. Viittaan toisen ketjun keskusteluun siitä, miten Höselin pitäisi kehittää itseään tehokkaammaksi. Eli aika isoilta alueilta voisi nyt sitten lopettaa sen joukkoliikenteen, kun sen järjestäminen tulee niin suhteettoman kalliiksi.

Mitenkäs sitten muotisana saavutettavuus. Koskeeko se vain digipalveluiden käyttöä, vai voisiko viranomaisen saavutettavuusvelvoitteen perusteella olettaa, että aikataulu- ja informaatiotietoa on muuallakin kuin kännykän sovelluksissa ja nettisivuilla?
 
Eli aika isoilta alueilta voisi nyt sitten lopettaa sen joukkoliikenteen, kun sen järjestäminen tulee niin suhteettoman kalliiksi.
Juuri näin. Raitioliikenteenkin hiljaisia vuorokauden aikoja voisi hoitaa busseilla. (Sorry, hieman provo 😉).
 
Juuri näin. Raitioliikenteenkin hiljaisia vuorokauden aikoja voisi hoitaa busseilla. (Sorry, hieman provo 😉).

Allekirjoitan tämän myös, esimerkiksi Ruskeasuo - keskusta, jos bussi tulee vaikka Rinnekodista ja ajaa Ruskeasuon ohi matkalla keskustaa, miksi tarjotaan myös raitiovaunua samalla osuudella, kun se palvelee vain pientä osaa, verrattuna bussi joka ajaa kymmeniä kilometrejä enemmän palvellen yhdellä kertaa useampaa ja isompaa aluetta. Toinen esimerkki on Pasila - keskusta, alueella on myös juna joka tulee kaukaa Kehä 3 ulkopuolelta, jossa ei ole ratikkaa.
 
Peruspalvelu-sanan määritelmä vaihtelee, mutta en ole aikaisemmin törmännyt määritelmään, että joukkoliikenne olisi peruspalvelu. Oli miten oli, joukkoliikennettä ei ole lain mukaan pakko järjestää, vaan joukkoliikenteen toimivaltaiset viranomaiset saavat järjestää tai olla järjestämättä joukkoliikennettä aivan vapaasti. Joitakin lakisääteisiä kuljetuksia voidaan hoitaa joukkoliikenteellä, mutta ne voidaan hoitaa myös muuten (esim. erilliset koulukyydit koululaisille tai taksikuljetukset ikääntyneille).

Näin muualla maassa, mutta ei Helsingissä, Espoossa, Vantaalla eikä Kauniaisissa. HSL-kuntayhtymä on lakisääteinen organisaatio, jolle on säädetty velvollisuus hankkia joukkoliikenne mainittujen kuntien alueella.

Laki toki ei aseta kvantitatiivisia eikä kvalitatiivisia minimikriteerejä joukkoliikenteelle. Mutta kumpikin aivan varmasti poikkeaa nollasta.

Siihen nähden, että HSL suunnittelee liikenteen lähinnä hyväjalkaiselle 20-40-vuotiaalle väestölle, jolla on rajattomasti joutilasta aikaa notkua vaihtopysäkeillä, paperiaikatauluista luopuminen on ratkaisuna linjakas. Maineenhallinnan näkökulmasta jokin toinenkin ratkaisu voisi olla validi. On hyvä muistaa, että tyyppihelsinkiläinen sinkkutalous on 74-vuotias leskirouva. Hänellä saattaa olla halua ja kykyä matkustaa joukkoliikenteellä, mutta kaiken keskittäminen käytettävyydeltään surkeiden älypuhelinjärjestelmien varaan vie mahdollisuudet.
 
Joukkoliikenteen käyttäjänä ja joukkoliikenteen harrastajana osallistun keskusteluun tdoteamalla että kyllä HSL-liikenteen vihkonen pitäisi olla jakelussa . Vähintään jostain noudettavissa. Ihan niinkuin ennenkin. Jakelun hyödyt ovat haittoja suuremmat , kun asiaa katsotaan pitkällä tähtäyksellä.
 
Juuri näin. Raitioliikenteenkin hiljaisia vuorokauden aikoja voisi hoitaa busseilla. (Sorry, hieman provo 😉).

Mä provoan takaisin sanomalla, että ne hypersupernivelbussitkin voisi jättää varikolle, kun pakettiauto riittäisi hiljaiseen aikaan :)

Vähän vakavammin: Olen itsekin joskus täällä sanonut, ettei metroa ole mitään mieltä ajattaa sunnuntaiaamuisin, vaan liikenne voisi alkaa joskus 11.30. Yöbussilinjasto riittäisi aamun kulkijoille vallan hyvin ja tarjoaisi vaihdottomat yhteydet. Se on totta.

Mutta asialla on myös toinen puoli. Raideliikenteen kulut ovat pitkälti kiinteitä. Siksi sellainen juustohöylä, joka vie aamun ekat ja illan vikat vuorot pois, säästää lopulta hyvin vähän. Haittapuolena on sitten tarjonnan pirstaloiminen niin, ettei matkustajat enää tiedä, miten toimia, jos päivällä mennään 86:lla, illalla 86B:llä, yöllä 86N:llä ja keskiviikkoisin 86ABT:llä. Jos matkustaja siirtyy omaan autoon ja vie lipputulot mennessään, niin juustohöylä tulikin kalliiksi.

Höselin pitäisi tarkastella linjakohtaisesti nousukohtaisia kustannuksia. Siellä ne säästöt odottaa.
 
Nyt vaikuttaa reittioppaan perusteella, että 26.9. päästään ratikkaliikenteessä normaaleihin talven vuoroväleihin. Kaikilla linjoilla on 10min vuoroväli, paitsi 4 ja 10:llä 8min läpi päivän ja 5 kulkee arkipäivinäkin 9min vuorovälillä.
 
Takaisin
Ylös