Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2022

Liittynyt
2 Maaliskuu 2016
Viestit
1,088
Heinäkuu toi tullessaan superhelteet ja perinteen mukaisesti uuden havaintoketjun.

1.7.

HelB #740 CAP-autokoulun koulutusajossa kehä kakkosella Suurpellon kohdalla.
 
Pettymyksekseni huomasin, että yksikään HelBin ex. TKL-Scala ei ole ollut liikenteessä 17.6. jälkeen, eikä myöskään mikään muu yksilö HelBin vanhasta kalustosta. Juuri vielä kun oli tarkoitus niitä mennä viimeisen kerran kuvaamaan. Ainoastaan #619 (OXI-Volvo) on ollut 27.6. linjalla 550.

Täällä kuitenkin oli arveltu, että voisivat vuoden loppuun asti olla ajossa, joten ehkä sitten elokuussa palaavat vielä hetkeksi. Minkähän takia ovat olleet puolet kesäkuusta joka päivä ajossa, jos kerran uudempaa kalustoa on kuitenkin ollut näin reilusti vapaana?:confused:
 
Pettymyksekseni huomasin, että yksikään HelBin ex. TKL-Scala ei ole ollut liikenteessä 17.6. jälkeen, eikä myöskään mikään muu yksilö HelBin vanhasta kalustosta. Juuri vielä kun oli tarkoitus niitä mennä viimeisen kerran kuvaamaan. Ainoastaan #619 (OXI-Volvo) on ollut 27.6. linjalla 550.

Täällä kuitenkin oli arveltu, että voisivat vuoden loppuun asti olla ajossa, joten ehkä sitten elokuussa palaavat vielä hetkeksi. Minkähän takia ovat olleet puolet kesäkuusta joka päivä ajossa, jos kerran uudempaa kalustoa on kuitenkin ollut näin reilusti vapaana?:confused:

17.6. oli ensimmäinen päivä kesäaikataulujen mukaista liikennettä eli siitä päivästä lähtien kalustarve on ollut talviaikataulukautta pienempi.
 
Pettymyksekseni huomasin, että yksikään HelBin ex. TKL-Scala ei ole ollut liikenteessä 17.6. jälkeen, eikä myöskään mikään muu yksilö HelBin vanhasta kalustosta. Juuri vielä kun oli tarkoitus niitä mennä viimeisen kerran kuvaamaan. Ainoastaan #619 (OXI-Volvo) on ollut 27.6. linjalla 550.

Täällä kuitenkin oli arveltu, että voisivat vuoden loppuun asti olla ajossa, joten ehkä sitten elokuussa palaavat vielä hetkeksi. Minkähän takia ovat olleet puolet kesäkuusta joka päivä ajossa, jos kerran uudempaa kalustoa on kuitenkin ollut näin reilusti vapaana?:confused:

Kesäaikataulukausi alkoi vasta 20.6. joten edellisenä perjantaina oli talven kalustotarve lähes kaikilla pk-seudun linjalla, ja osalla kehyskuntien linjoista. Talviaikatauluihin palataan 15.8. jolloin HelBin vanhimmat romutkin saattavat tulla takaisin liikenteeseen. Toisaalta syksyllä HelBillä tulee kunnoliset kalustovaatimukset, joten ehkä tilalle tuleekin jo hieman uudempia busseja.
 
Kesäaikataulukausi alkoi vasta 20.6. joten edellisenä perjantaina oli talven kalustotarve lähes kaikilla pk-seudun linjalla, ja osalla kehyskuntien linjoista. Talviaikatauluihin palataan 15.8. jolloin HelBin vanhimmat romutkin saattavat tulla takaisin liikenteeseen. Toisaalta syksyllä HelBillä tulee kunnoliset kalustovaatimukset, joten ehkä tilalle tuleekin jo hieman uudempia busseja.

Vai että romut? :D

Kuules vaan, noi vanhemmat dieselit on miljoonaa kertaa parempia kuin mikään nyky diesel tai vaikka ihan sähköbussi. Noita vanhan kunnon Volvo B12BLE:itä ja Scaloja ei kyllä mikään voita! Ne toimii aina.
 
Vai että romut? :D

Kuules vaan, noi vanhemmat dieselit on miljoonaa kertaa parempia kuin mikään nyky diesel tai vaikka ihan sähköbussi. Noita vanhan kunnon Volvo B12BLE:itä ja Scaloja ei kyllä mikään voita! Ne toimii aina.

Varmasti toimivatkin kun ovat yksinkertaisempia kuin uudemmat bussit (paitsi sähköbussit moottorin osalta). Melua ja tärinää on kuitenkin ihan mahdottoman paljon verrattuna mihinkään muihin HSL-alueen busseihin. Matkustajan kannalta bussien luotettavuus taitaa olla niiden aina hyvä puoli.

Nuo kuuluvat jo johonkin museoon, missä niitä voi muistella "vanhoina hyvinä aikoina" ilman, että saa päänsärkyä matkalla töistä kotiin.
 
Toisaalta syksyllä HelBillä tulee kunnoliset kalustovaatimukset, joten ehkä tilalle tuleekin jo hieman uudempia busseja.

Tää herättääkin kysymyksen, että miten HelB pitää 570:n liikentteessä, jos ei saa enää ajaa yli-ikäisillä 600-sarjalaisilla ja Volvo-niveliä on syksyn alussa liikenteessä korkeintaan yksi. Ja yleensäkkin miten kalusto sopeutuu koko Ojangon paketissa, jos pitää pysyä 7,5 vuoden keski-iässä ainakin aluksi vain parilla sähkö-Volvolla? Antaako HSL anteeksi olosuhteiden nimissä?
 
Tää herättääkin kysymyksen, että miten HelB pitää 570:n liikentteessä, jos ei saa enää ajaa yli-ikäisillä 600-sarjalaisilla ja Volvo-niveliä on syksyn alussa liikenteessä korkeintaan yksi. Ja yleensäkkin miten kalusto sopeutuu koko Ojangon paketissa, jos pitää pysyä 7,5 vuoden keski-iässä ainakin aluksi vain parilla sähkö-Volvolla? Antaako HSL anteeksi olosuhteiden nimissä?

Voisikohan olla, että HelBillä riittää kuitenkin runkoautot syksyllä liikenteen lisääntyessä? Jossain oli mainintaa, että Lahdesta tulee teli-Volvoja tänne runkolinjoille.
 
Kesäaikataulukausi alkoi vasta 20.6. joten edellisenä perjantaina oli talven kalustotarve lähes kaikilla pk-seudun linjalla, ja osalla kehyskuntien linjoista. Talviaikatauluihin palataan 15.8. jolloin HelBin vanhimmat romutkin saattavat tulla takaisin liikenteeseen. Toisaalta syksyllä HelBillä tulee kunnoliset kalustovaatimukset, joten ehkä tilalle tuleekin jo hieman uudempia busseja.
Ja mistähän nämä saadaan? Ilmalasta ei ainakaan tuoda uutta kalustoa kun siellä on autot jo kiinni paketeissa. Malta nyt. Ne uudet tulee kun autot toimitetaan. Se ei ole Helbin vika jos niitä ei nyt saada aikataulussa ajoon, vaan toimittajan
 
Voisikohan olla, että HelBillä riittää kuitenkin runkoautot syksyllä liikenteen lisääntyessä? Jossain oli mainintaa, että Lahdesta tulee teli-Volvoja tänne runkolinjoille.

Eiköhän ne riitä, kun linjojen 550 ja 560 automäärä vähenee eikä linjalle 600:kaan mene ihan niin monta autoa kuin oli alunperin ajateltu. Noiden vähennysten pitäisi mahdollistaa ainakin yli-ikäisten eli vuonna 2006 käyttöön otettujen runkolinja-autojen poistaminen. Jos Lahdesta tulee lisäksi vuoden 2014 teliautoja HSL-runkolinjoille, voinee myös 07-malliset poistaa ainakin suurelta osin.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:20 ----------

Tää herättääkin kysymyksen, että miten HelB pitää 570:n liikentteessä, jos ei saa enää ajaa yli-ikäisillä 600-sarjalaisilla ja Volvo-niveliä on syksyn alussa liikenteessä korkeintaan yksi. Ja yleensäkkin miten kalusto sopeutuu koko Ojangon paketissa, jos pitää pysyä 7,5 vuoden keski-iässä ainakin aluksi vain parilla sähkö-Volvolla? Antaako HSL anteeksi olosuhteiden nimissä?

Jos kalusto ei ole vähintään tarjotun mukaista, HSL voi sanktioida siitä. Ellei sitten ole sovittu jotain väliaikaista lievennystä. Myös yli-ikäisen kaluston käyttöön voi olla mahdollista saada poikkeuslupa, mutta yleensä tällöinkin liikennöintikorvausta alennetaan. Oma kysymyksensä tässä on toki myös se, että tilasiko HelB uuden kaluston pian liikennöintisopimuksen allekirjoittamisen jälkeen vai hierottiinko kauppoja kuukausikaupalla (tuolloinhan valtiontukien takaisinperintäasia oli vielä kesken ja HelB:n tulevaisuus epävarma).
 
Vai että romut? :D

Kuules vaan, noi vanhemmat dieselit on miljoonaa kertaa parempia kuin mikään nyky diesel tai vaikka ihan sähköbussi. Noita vanhan kunnon Volvo B12BLE:itä ja Scaloja ei kyllä mikään voita! Ne toimii aina.

No näin samassa firmassa kuljettajana kyllä mieluummin ajan uusilla autoilla kuin niillä 1-1,2 miljoonaa vedetyillä, joissa poikkeuksetta kuskin penkki loppuun "perseilty" ja monesti selkänojassakin sellainen hiton kyttyrä! Istupas siinä sitten 5 tuntia tai ylikin.
Hienoa nostalgiaa sinänsä, varmaan Volvot ja Scalat olivat uutena miljoona km sitten kaikkea parhautta, mitä kuski kuvitella voi, mutta se oli silloin ja nyt on nyt.

Taas tällainen helleputki päällä, meillähän ei saada vain pienemmissäkään lämpötiloissa autoja jäähtymään, ei vissiin ole asentajia tai asennetta, saas nähä mitä Capman saa aikaan. Vai saako mitään. Tiedottaminen on kyllä parantunut 1000%.

Onneksi olen vielä kolme viikkoa lomilla...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös