HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 57/2022

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,904
HSL:n hallituksen ensi viikon kokouksen esityslistalla https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022164-2 on kohta uuden tarjouskilpailun järjestämisestä:

Tarjouskilpailuun sisältyvä liikenne:

Kohde 284:

912 Kuntakeskus-Pikkala
912K Kuntakeskus-Störsvik-Pikkala
913A Kuntakeskus-Västerby-Kela-Kuntakeskus
913B Kuntakeskus-Kela-Västerby-Kuntakeskus
914 Kuntakeskus-Evitskog-Bocksintie
914T Kuntakeskus-Bocksintie
915A Kuntakeskus-Siuntion kk-Järvinummi-Annila-Kuntakeskus
915B Kuntakeskus-Annila-Järvinummi-Siuntion kk-Kuntakeskus
915T Kuntakeskus-Siuntion kk-Kahvimaa
916 Kuntakeskus-Siuntion kk-Suitia-Pauni
917 Kuntakeskus-Dansbackantie-Hästböle-Flyt-Kuntakeskus

Kalustona 4kpl A2, 3klp MiniB, vuosisuorite 463 000 km. Pituus 6,5 vuotta ja 3 vuotta optiota alkaen 8/2023

Kohde 285:

Runkolinja 560 Rastila(M)-Vuosaari(M)-Kontula(M)-Malmi-Myyrmäki

Kalustona 16kpl D-tyypin nivellinja-autoa, vuosisuorite 2,1 miljoonaa kilometriä. Pituus 7 vuotta ja 3 optiovuotta 8/2024 alkaen.

Täytyy sanoa, että nivelbussien vaatiminen on aikamoinen yllätys. Pienemmästä automäärästä verrattuna nykyiseen voisi päätellä, että vuoroväli pitenee 10 minuuttiin ruuhkassakin, jota kompensoidaan isommalla kalustolla.
 
Täytyy sanoa, että nivelbussien vaatiminen on aikamoinen yllätys. Pienemmästä automäärästä verrattuna nykyiseen voisi päätellä, että vuoroväli pitenee 10 minuuttiin ruuhkassakin, jota kompensoidaan isommalla kalustolla.
Siinä mielessä kyllä, että aivan viime kierroksilla D:tä ei ole edellytetty. Mutta kuljetetaanko 560:llä paljon lastenvaunuja ja -rattaita? D:ssä on kuitenkin tilaa viisille vaunuille tai rattaille. Lisäksi D on optimaalinen avorahastuslinjoille, joissa matkustajien vaihtuvuus on suurta. D:ssä käytetään parhaimmillaan kolmea pariovea sisäänkäyntiin, C:ssä useimmiten vain yhtä. C:n (low entry) takaovi kuiluineen ei ole kovin mukava uloskäyntiinkään, joskin Nobinan uusimmissa teleissä (1350 - 1377) takaoviportaikko on jonkin verran loivempi kuin useimmissa teliautoissa.

(EDIT: pari tarkennusta)
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa, että nivelbussien vaatiminen on aikamoinen yllätys. Pienemmästä automäärästä verrattuna nykyiseen voisi päätellä, että vuoroväli pitenee 10 minuuttiin ruuhkassakin, jota kompensoidaan isommalla kalustolla.

Tuo 16 autoa on nykyinen automäärä.
 
Kohde 285:

Runkolinja 560 Rastila(M)-Vuosaari(M)-Kontula(M)-Malmi-Myyrmäki

Kalustona 16kpl D-tyypin nivellinja-autoa, vuosisuorite 2,1 miljoonaa kilometriä. Pituus 7 vuotta ja 3 optiovuotta 8/2024 alkaen.

Täytyy sanoa, että nivelbussien vaatiminen on aikamoinen yllätys. Pienemmästä automäärästä verrattuna nykyiseen voisi päätellä, että vuoroväli pitenee 10 minuuttiin ruuhkassakin, jota kompensoidaan isommalla kalustolla.

Nyt vain pidetään peukkuja ettei Nobina voita tätä ja tuo niitä BYDejä tälle(kin) linjalle.
 
Nyt vain pidetään peukkuja ettei Nobina voita tätä ja tuo niitä BYDejä tälle(kin) linjalle.

Täytyy aika montaa peukkua pitää, nimittäin Nobinalla vaikuttaa olevan hyvä etulyöntiasema tämän kanssa. Varikko lähellä linjan kumpaakin päätä ja Metropolian kääntöpaikan laturit ovat sen omia. Köysikujalla näyttää ulkoapäin tosin olevan melko ahdasta jo nyt.
 
Täytyy aika montaa peukkua pitää, nimittäin Nobinalla vaikuttaa olevan hyvä etulyöntiasema tämän kanssa. Varikko lähellä linjan kumpaakin päätä ja Metropolian kääntöpaikan laturit ovat sen omia. Köysikujalla näyttää ulkoapäin tosin olevan melko ahdasta jo nyt.

Eikö ennemmin tai myöhemmin Nobinalle tule uusi varikko kun Klovi ja Roihupeltokin näyttää jo nyt ahtailta? Roihupellolla on jopa busseja pysäköitynä tien varrella.
 
Huh, nytkin jo istumapaikat aina kortilla ja sitten jos tuohon lyödään joku 44-paikkainen nivel ja 20/30/40 linjoilta tuttu nykiminen, niin ’hauskaa’ tulee. Onko jo selvinnyt, paljonko HelB:n nivelissä on paikkoja?
 
Eikö ennemmin tai myöhemmin Nobinalle tule uusi varikko kun Klovi ja Roihupeltokin näyttää jo nyt ahtailta? Roihupellolla on jopa busseja pysäköitynä tien varrella.

Ei saisi Klovissa hirveän ahtaalta näyttää, kun Nobinalla alkaa 52, 53, 56 ja 57 sopimus vuodenvaihteessa, jossa on yli 40 auton liikenteet, ilman että mitään muuta loppuu. Osaa noistakin ajetaan varmaan Köysikujalta, kun 52, 53 ja 56:n päätepysäkit ovat lähellä. Niin ja 57:aa joko Kivikosta tai Roihupellosta. 8/2024 mennessä näyttäisi jotain sopimuksia silti loppuvan ja onhan siihen pari vuotta, eli aikaa valmistautua.

Onko jo selvinnyt, paljonko HelB:n nivelissä on paikkoja?

Tämän mukaan 51+6 https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=NMO-901
 
Nyt vain pidetään peukkuja ettei Nobina voita tätä ja tuo niitä BYDejä tälle(kin) linjalle.

Mistä pidät jo niin itsestäänselvänä ettei Nobina hankkisi enää muita autoja kuin Bydejä? entäs jos Nobina palaisi takaisin Scania-aikaan ja hankkisi uuden sukupolven Citywidejä?
 
Siinä mielessä kyllä, että aivan viime kierroksilla D:tä ei ole edellytetty. Mutta kuljetetaanko 560:llä paljon lastenvaunuja ja -rattaita? D:ssä on kuitenkin tilaa viisille vaunuille tai rattaille. Lisäksi D on optimaalinen avorahastuslinjoille, joissa matkustajien vaihtuvuus on suurta. D:ssä käytetään parhaimmillaan kolmea pariovea sisäänkäyntiin, C:ssä useimmiten vain yhtä.

Oma mielikuva on, että nykyiset 3 lastenvaunupaikkaa täyttyvät kyllä hyvin helposti 560:llä. Siinä mielessä tuollainen 5-paikkainen kalusto voisi olla hyvä. Linjan luotettavuus varsinkin talvikaudella on kuitenkin välillä ollut tosi heikkoa, joten toivottavasti kalusto tulee olemaan sellaista, joka selviytyy talvikeleistä paremmin kuin jo käyttöön tulleet nivelautot.
 
Nyt vain pidetään peukkuja ettei Nobina voita tätä ja tuo niitä BYDejä tälle(kin) linjalle.
Mitä vikaa noissa BYDeissä on?

Täytyy aika montaa peukkua pitää, nimittäin Nobinalla vaikuttaa olevan hyvä etulyöntiasema tämän kanssa. Varikko lähellä linjan kumpaakin päätä ja Metropolian kääntöpaikan laturit ovat sen omia. Köysikujalla näyttää ulkoapäin tosin olevan melko ahdasta jo nyt.
On HelB:llä myös hyvä varikkotilanne mm. Ilmalasta/Ruhasta lyhyet siirtoajot Honkasuolle ja Ojangon sekä Varhan varikko ovat aika lähellä Rastilaa. Itse uskon että HelB pitää tuon kohteen kynsin ja hampain koska 550:n liikennöinti päättyy samalla.
 
Takaisin
Ylös