HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 57/2022

Mitä vikaa noissa BYDeissä on?

Ne kerrat mitä itse olen matkustanut BYDillä niin vähän samanlainen tunne kun joskus pienenä en mielellään mennyt uudenmallisella Veolian Ikaruksella, kuumia, meluisia, tärisevät ja stop ääni on mitä kauhein. Siinähän noi omat syyni matkustajan näkökulmasta taisi ollakkin.
Toki vielä voi lisätä että omaan makuun pohjolaan kuuluu Volvot ja Scaniat.
 
On HelB:llä myös hyvä varikkotilanne mm. Ilmalasta/Ruhasta lyhyet siirtoajot Honkasuolle ja Ojangon sekä Varhan varikko ovat aika lähellä Rastilaa. Itse uskon että HelB pitää tuon kohteen kynsin ja hampain koska 550:n liikennöinti päättyy samalla.

Varhasta Rastilaan on suunnilleen sen saman mitä Nobinalla on Roihupellosta, mutta Ruhasta on 9,5km Honkasuolle, kun taas Nobinalla 1,5km Köysikujalta. Samoin Ojangosta Rastilaan on n. 9km. Nopeaa ajallisesti voi olla tulla moottoritietä Ruhasta, mutta se on silti epäedullista verratuuna Nobinaan. Rastilankin päässä on kysymys kannattaako Helb:n hajauttaa nivelbussit kahdelle varikolle, vai ajaa kaikkia Ojangosta, jonne on tuplasti matkaa verrattuna Varhaan.

Ilman muuta Helb:llä on kovempi tarve voittaa tämä, jos ei pelkästään 550:n loppumisen takia, niin koska sillä on nykytilanteessa nivelbussien ajoa vain 16 auton verran, kun Nobinalla on yli tuplasti (riippuen koronavähennyksistä), eli kalustotyypin määrähyödyt ovat paljon pienemmät.
 
Ne kerrat mitä itse olen matkustanut BYDillä niin vähän samanlainen tunne kun joskus pienenä en mielellään mennyt uudenmallisella Veolian Ikaruksella, kuumia, meluisia, tärisevät ja stop ääni on mitä kauhein. Siinähän noi omat syyni matkustajan näkökulmasta taisi ollakkin.
Toki vielä voi lisätä että omaan makuun pohjolaan kuuluu Volvot ja Scaniat.
Minulla taas on päinvastainen kokemus, hellekelillä noi nivel ByDit on todella viileitä ja eikä noi mielestäni kovin meluisia ole. Stop ääni on kyl todella ärsyttävä, se on ainoa asia missä olen samaa mieltä.

Varhasta Rastilaan on suunnilleen sen saman mitä Nobinalla on Roihupellosta, mutta Ruhasta on 9,5km Honkasuolle, kun taas Nobinalla 1,5km Köysikujalta. Samoin Ojangosta Rastilaan on n. 9km. Nopeaa ajallisesti voi olla tulla moottoritietä Ruhasta, mutta se on silti epäedullista verratuuna Nobinaan. Rastilankin päässä on kysymys kannattaako Helb:n hajauttaa nivelbussit kahdelle varikolle, vai ajaa kaikkia Ojangosta, jonne on tuplasti matkaa verrattuna Varhaan.

Ilman muuta Helb:llä on kovempi tarve voittaa tämä, jos ei pelkästään 550:n loppumisen takia, niin koska sillä on nykytilanteessa nivelbussien ajoa vain 16 auton verran, kun Nobinalla on yli tuplasti (riippuen koronavähennyksistä), eli kalustotyypin määrähyödyt ovat paljon pienemmät.
Kannattaa myös muistaa että Nobinalla on varikkotilat aika vähissä mm. Roihupellossa ei ole tilaa ja Köysikujan varikko on aika täynnä.
 
Kohde 285:

Runkolinja 560 Rastila(M)-Vuosaari(M)-Kontula(M)-Malmi-Myyrmäki

Kalustona 16kpl D-tyypin nivellinja-autoa, vuosisuorite 2,1 miljoonaa kilometriä. Pituus 7 vuotta ja 3 optiovuotta 8/2024 alkaen.

Pidempi aika kohteen alkuun tarjouskilpailun ratkeamisesta johtuu ilmeisesti uuden sähkökaluston saatavuuden haastavuudesta tällä hetkellä. Ainakin Volvon ja VDL:n toimituksissa on ollut myöhästymisiä ja puolestaan Kiinasta on saanut kalusta paremmin. Mielenkiintoista nähdä miten tämä pidempi aika valmistaa vaikuttaa kaluston valintaan vai vaikuttaako mitenkään. Minusta ainakin kuulostaa, että tähän kohteeseen Eurooppalaisen kaluston tulo voisi juuri pidemmän valmistautumisajan takin olla todennäköisempää kuin aikaisempiin kohteisiin mihin on hankittu sähkökalustoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tarjouskilpailuun sisältyvä liikenne:

Kohde 284:

912 Kuntakeskus-Pikkala
912K Kuntakeskus-Störsvik-Pikkala
913A Kuntakeskus-Västerby-Kela-Kuntakeskus
913B Kuntakeskus-Kela-Västerby-Kuntakeskus
914 Kuntakeskus-Evitskog-Bocksintie
914T Kuntakeskus-Bocksintie
915A Kuntakeskus-Siuntion kk-Järvinummi-Annila-Kuntakeskus
915B Kuntakeskus-Annila-Järvinummi-Siuntion kk-Kuntakeskus
915T Kuntakeskus-Siuntion kk-Kahvimaa
916 Kuntakeskus-Siuntion kk-Suitia-Pauni
917 Kuntakeskus-Dansbackantie-Hästböle-Flyt-Kuntakeskus



Kohde 285:

Runkolinja 560 Rastila(M)-Vuosaari(M)-Kontula(M)-Malmi-Myyrmäki

Ja bingoa pelaamaan:
Kohde 284
- Korsisaari

Kohde 285
- Nobina
 
Tähän kohteeseen joku on ilmeisesti tarjonnut Mersun niveliä, kukakohan voisi olla?
 
Tähän kohteeseen joku on ilmeisesti tarjonnut Mersun niveliä, kukakohan voisi olla?

Onko tuo tieto vai arvaus? Koska tarjousaika päättyy/päättyi. Kalustothan ovat tiedossa vasta tarjousten avaamisen jälkeen, ellei joku tarjoajaorganisaatioista vuoda tietoa.
 
Onko tuo tieto vai arvaus? Koska tarjousaika päättyy/päättyi. Kalustothan ovat tiedossa vasta tarjousten avaamisen jälkeen, ellei joku tarjoajaorganisaatioista vuoda tietoa.

Kyllä se on tieto ja on peräisin yritykseltä missä on pohdittu niiden huoltokuvioihin liittyviä asioita. Sielläkin puhuttiin 16 yksilöstä.
 
Kyllä se on tieto ja on peräisin yritykseltä missä on pohdittu niiden huoltokuvioihin liittyviä asioita. Sielläkin puhuttiin 16 yksilöstä.

Mielenkiintoista. Jos nyt pikaisesti pitäisi jotain veikkauksia heitellä niin mahdollisesti Nobina tai Tammelund. En tiedä, mutta näillä taitaa olla tuorein historia mersujen kanssa.
 
Mielenkiintoista. Jos nyt pikaisesti pitäisi jotain veikkauksia heitellä niin mahdollisesti Nobina tai Tammelund. En tiedä, mutta näillä taitaa olla tuorein historia mersujen kanssa.

Nobinaa epäilen, kun BYDejä on heillä talossa jo ennestään, niin ei kannata ottaa sarjaa toiselta valmistajalta. Paitsi, jos BYD ei suostu toimittamaan kohtuuhintaan vain 16 autoa ja ottaisivat toiselta valmistajalta, niin todennäköisesti ottasivat Volvoa, jota yhtymä on hankkinut Ruotsiin.

Sama pätee HelB:en Volvon kanssa ja kyse ei voisi olla edes siitä, että Volvo ei ehdi toimittamaan ajoissa, kun kilpailutuksessa on vuosi lisäaikaa liikenteen alkuun.

Jos kyseessä on tosiaan tasan 16 auton hankinta, joka on liikenteeseen tarvittava määrä ilman vara-autoja, niin se kylläkin puoltaisi jompakumpaa noista kahdesta edellisestä, sillä ne voivat käyttää olemassa olevia niveliä vara-autoina.

Tammelundin ja Pohjolan Liikenteen kanssa olettaisin niiden taipuvan kohti Yutongia, mutta jos siltä ei löydy sopivia niveliä, niin sittenhän se voi olla jompikumpi noista.
 
Nobinaa epäilen, kun BYDejä on heillä talossa jo ennestään, niin ei kannata ottaa sarjaa toiselta valmistajalta. Paitsi, jos BYD ei suostu toimittamaan kohtuuhintaan vain 16 autoa ja ottaisivat toiselta valmistajalta, niin todennäköisesti ottasivat Volvoa, jota yhtymä on hankkinut Ruotsiin.

Sama pätee HelB:en Volvon kanssa ja kyse ei voisi olla edes siitä, että Volvo ei ehdi toimittamaan ajoissa, kun kilpailutuksessa on vuosi lisäaikaa liikenteen alkuun.

Jos kyseessä on tosiaan tasan 16 auton hankinta, joka on liikenteeseen tarvittava määrä ilman vara-autoja, niin se kylläkin puoltaisi jompakumpaa noista kahdesta edellisestä, sillä ne voivat käyttää olemassa olevia niveliä vara-autoina.

Tammelundin ja Pohjolan Liikenteen kanssa olettaisin niiden taipuvan kohti Yutongia, mutta jos siltä ei löydy sopivia niveliä, niin sittenhän se voi olla jompikumpi noista.

Mietinkin, että hieman omituiselta kuulostaa, jos helb tai nobina olisi tarjonnut näitä. Mutta niin kuin mainitsit, vara-autoja ei oltu laskettu määrään mukaan, mikä sitten viittaisikin jompaan kumpaan. Tietääkö Rehtori jotain asiasta mitä me muut emme vielä tiedä? :D
 
Mersun sähkönivelet olisivat kyllä ihan tervetullutta kalustoa HSL-alueelle, kun Mersuja nyt ei ole tullut lainkaan sitten 2016, eikä merkki muutenkaan kuulu seudun yleisimpiin. Ite en lähde spekuloimaan mikä liikennöitsijä olisi kyseistä merkkiä tarjonnut, kun ainahan on mahdollista että liikennöitsijälle tulee intressiä tilata vaihtelun vuoksi jotain muuta merkkiä kuin mitä yleensä on tilannut. Oon kyllä hieman ihmetellyt miksei Nobina halunnut enää tilata lisää Mersuja sitten 2016, vaikka niitä kuinka kehuttiin, ja ymmärtääkseni firmalta löytyy edelleen runsaasti kuljettajia, joille ne ovat suosikkityökaluja. Mun mielest Nobina olisi kyllä mielellään saanut hankkia lisääkin Mersuja 2016 jälkeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:25 ----------

Veikkaisin että Taksikuljetus Oy

En kyllä tiedä uskaltaako Taksikuljetuksen minibussinkuljettajat ajamaan tollaista suurta letkua jos ei muutenkaan ole hirveästi kokemusta täyskokoisista linja-autoista. Enkä myöskään ihmettele mikäli suurimmalta osalta Taksikuljetuksen kuljettajilta ei löydy kuin pikkubussiin oikeuttava D1-kortti, jolloin täyskokoisen bussin rattiin ei ole mitään asiaa. :lol:
 
En kyllä tiedä uskaltaako Taksikuljetuksen minibussinkuljettajat ajamaan tollaista suurta letkua jos ei muutenkaan ole hirveästi kokemusta täyskokoisista linja-autoista. Enkä myöskään ihmettele mikäli suurimmalta osalta Taksikuljetuksen kuljettajilta ei löydy kuin pikkubussiin oikeuttava D1-kortti, jolloin täyskokoisen bussin rattiin ei ole mitään asiaa. :lol:

Katselepa välillä ajoesityksiä linjoilla 30 ja 570. Osa kuljettajista ajaa kuin olisi eka työpäivä menossa, ei osata pysähtyä pysäkille ja suuntavilkkujen käyttö tai oikeastaan käyttämättömyys on ihan hanurista. Hyvästä D1-kuljettajasta tulee kortin suurentamisella varmasti parempi D-kuljettaja kuin osasta nyt työelämässä olevista D-kuljettajista.
 
Takaisin
Ylös