HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 57/2022

Katselepa välillä ajoesityksiä linjoilla 30 ja 570. Osa kuljettajista ajaa kuin olisi eka työpäivä menossa, ei osata pysähtyä pysäkille ja suuntavilkkujen käyttö tai oikeastaan käyttämättömyys on ihan hanurista. Hyvästä D1-kuljettajasta tulee kortin suurentamisella varmasti parempi D-kuljettaja kuin osasta nyt työelämässä olevista D-kuljettajista.

Työn jälki näkyy ainakin nivel-bydien haitarin jälkeisessä osassa. Helmat melko klommoilla, mutta sitä ei tarvitse kyllä ihmetelläkkään. Puolet matkoistani noilla ovat olleet melko hurjia vauhdin ja ajotyylin puolesta.
 
---------- Viestit yhdistetty klo 20:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:25 ----------



En kyllä tiedä uskaltaako Taksikuljetuksen minibussinkuljettajat ajamaan tollaista suurta letkua jos ei muutenkaan ole hirveästi kokemusta täyskokoisista linja-autoista. Enkä myöskään ihmettele mikäli suurimmalta osalta Taksikuljetuksen kuljettajilta ei löydy kuin pikkubussiin oikeuttava D1-kortti, jolloin täyskokoisen bussin rattiin ei ole mitään asiaa. :lol:

Kyllä siellä aika moni on ajanut aiemmin/ajaa nytkin täysikokoista bussia ja ymmärtääkseni siellä on D-kortti vaatimuksena mikäli sinne mielii töihin, ainakin aikoinaan oli näin.

Ei toki sen puoleen, että Taksikuljetus olisi jotenkin realistinen vaihtoehto tämän kohteen voittajaksi. Olisihan se toisaalta hienoa nähdä nivelet jatkoroikan päässä pitkin Valuraudantietä.
 
Kyllä siellä aika moni on ajanut aiemmin/ajaa nytkin täysikokoista bussia ja ymmärtääkseni siellä on D-kortti vaatimuksena mikäli sinne mielii töihin, ainakin aikoinaan oli näin.

Niin, no jos puhutaan Espoon ja Tuusulan varikoista niin sitten voin uskoa, mut jos keskitytään ihan vain Malmin päävarikkoon, niin minkä takia siellä olisi vaatimuksena iso D vaikkei sille ole siellä oikeastaan tarvetta? siellähän ei ajeta muilla kuin D1-luokan pikkubusseilla, jolloin D1:sen pitäisi käytännössä riittää. On niitäkin jotka ovat suorittaneet varsinaista D-korttia edullisemman D1:sen, ja vois kuvitella Taksikuljetuksen olevan heille varteenotettava vaihtoehto työpaikaksi.
 
Niin, no jos puhutaan Espoon ja Tuusulan varikoista niin sitten voin uskoa, mut jos keskitytään ihan vain Malmin päävarikkoon, niin minkä takia siellä olisi vaatimuksena iso D vaikkei sille ole siellä oikeastaan tarvetta? siellähän ei ajeta muilla kuin D1-luokan pikkubusseilla, jolloin D1:sen pitäisi käytännössä riittää. On niitäkin jotka ovat suorittaneet varsinaista D-korttia edullisemman D1:sen, ja vois kuvitella Taksikuljetuksen olevan heille varteenotettava vaihtoehto työpaikaksi.
Ajaahan Taksikuljetus tällä hetkelläkin linjoja 544, 961, 965 ja 979 sekä vuodenvaihteen jälkeen linjaa 16. Lisäksi he ovat tarjonneet aiemmin myös runkolinjan 500 tarjouskilpailuun.
 
Oon kyllä hieman ihmetellyt miksei Nobina halunnut enää tilata lisää Mersuja sitten 2016, vaikka niitä kuinka kehuttiin, ja ymmärtääkseni firmalta löytyy edelleen runsaasti kuljettajia, joille ne ovat suosikkityökaluja. Mun mielest Nobina olisi kyllä mielellään saanut hankkia lisääkin Mersuja 2016 jälkeen.

Bussien hinnoista en mitään tiedä mutta vahvasti uskoisin että Mercedes maksaa aika paljon enemmän kuin kiinalainen Yutong tai BYD. Tosiasiassa on vaikea uskoa että Nobinan kokoista suurta firmaa kiinnostaisi esim. matkustusmukavuus tai se millaisella autolla kuljettaja mieluiten ajaa. Kilpailuksissa käytännössä halvin voittaa joten kannattaa hankkia sitä halvinta mahdollista kalustoa, se kun on vain menoerä. Pidemmällä aikavälillä selviää toki lopullinen taloudellisuus, loppupeleissä kalliimpi (laadukkaampi) auto saattaa olla taloudellisempi kun otetaan huomioon tekniset viat ja auton käyttöikä jne. Mutta näitä ei tietysti voi näin maallikkona tietää.
 
Bussien hinnoista en mitään tiedä mutta vahvasti uskoisin että Mercedes maksaa aika paljon enemmän kuin kiinalainen Yutong tai BYD. Tosiasiassa on vaikea uskoa että Nobinan kokoista suurta firmaa kiinnostaisi esim. matkustusmukavuus tai se millaisella autolla kuljettaja mieluiten ajaa. Kilpailuksissa käytännössä halvin voittaa joten kannattaa hankkia sitä halvinta mahdollista kalustoa, se kun on vain menoerä. Pidemmällä aikavälillä selviää toki lopullinen taloudellisuus, loppupeleissä kalliimpi (laadukkaampi) auto saattaa olla taloudellisempi kun otetaan huomioon tekniset viat ja auton käyttöikä jne. Mutta näitä ei tietysti voi näin maallikkona tietää.

Ei firman koolla ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiseen kalustoon panostetaan. Suomessa käytetty malli ei kannusta ylisuorittamaan, koska se ei ole kannattavaa.
 
Ei firman koolla ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiseen kalustoon panostetaan.

Tuossa perusteltiin kalustovalintoja sillä, millaisia autoja työntekijät haluavat ajaa. Lähinnä sitä tarkoitin, että pienempi firma jolla on vain vähän työntekijöitä on ehkä kiinnostuneempi työntekijöiden hyvinvoinnista ja työn mielekkyydestä kuin valtava konserni jolla on tuhansia työntekijöitä. Tietoa tai tilastoja ei löydy mutta näin itse uskon asian olevan.
 
Niin, no jos puhutaan Espoon ja Tuusulan varikoista niin sitten voin uskoa, mut jos keskitytään ihan vain Malmin päävarikkoon, niin minkä takia siellä olisi vaatimuksena iso D vaikkei sille ole siellä oikeastaan tarvetta? siellähän ei ajeta muilla kuin D1-luokan pikkubusseilla, jolloin D1:sen pitäisi käytännössä riittää. On niitäkin jotka ovat suorittaneet varsinaista D-korttia edullisemman D1:sen, ja vois kuvitella Taksikuljetuksen olevan heille varteenotettava vaihtoehto työpaikaksi.

Eipä taida olla enää yhtäkään HSL väritettyä D1 kulkuneuvoa käytössä, poislukien Taksikuljetuksen vanhat Kutsuplus -autot jotka toimivat nykyisellään vain kuljettajien vaihtoautoina.
 
Eipä taida olla enää yhtäkään HSL väritettyä D1 kulkuneuvoa käytössä, poislukien Taksikuljetuksen vanhat Kutsuplus -autot jotka toimivat nykyisellään vain kuljettajien vaihtoautoina.

Ihanko totta? eikö ne ole D1-luokan ajoneuvoja ne Taksikuljetuksen pikkubussit (Iveco Dailyt jne.)? en toki lähde väittämään vastaan jos sinulla on parempaa tietoa, mutta kertoisitko sitten että minkä takia niiden ajamiseen ei sitten riitä D1-luokan ajokortti vaikka ne kuinka näyttävätkin D1-luokkaan kuuluvilta pienoislinja-autoilta?

---------- Viestit yhdistetty klo 23:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:04 ----------

Bussien hinnoista en mitään tiedä mutta vahvasti uskoisin että Mercedes maksaa aika paljon enemmän kuin kiinalainen Yutong tai BYD.

Tarkoitit varmaan VDL tai BYD, kun Nobinalla ei mun tietääkseni ole ainuttakaan Yutong-merkkistä linja-autoa. Voin toki uskoa Mersun linja-autot ovat kalliita kuten myös muutkin tähtimerkin ajoneuvot, mut sitten kyllä ihmettelen hieman miksi Nobina päätti sitten ylipäätään tilata suurin osa pätkäbusseista v. 2015 Mercedekseltä. Miksköhän Nobina ei voinut tilata sarjaa 951-990 vaikka mielummin Volvolta tai Ivecolta, joilta taas tuli samaan aikaan firmalle muita pätkäbusseja?
 
Ihanko totta? eikö ne ole D1-luokan ajoneuvoja ne Taksikuljetuksen pikkubussit (Iveco Dailyt jne.)? en toki lähde väittämään vastaan jos sinulla on parempaa tietoa, mutta kertoisitko sitten että minkä takia niiden ajamiseen ei sitten riitä D1-luokan ajokortti vaikka ne kuinka näyttävätkin D1-luokkaan kuuluvilta pienoislinja-autoilta?

D1-kortilla saa ajaa linja-autoa, jossa on max. 16 matkustajapaikkaa. Seisomapaikallisissa Sprinttereissä ja Dailyissa yms. on kokonaispaikkamäärä tyypillisesti 20+.
 
Palataanpa otsikon mukaiseen kilpailuun (57/2022). HSL:n hallitus käsittelee asiaa 29.11. kokouksessaan. Esityslistan tätä aihetta käsittelevä kohta löytyy täältä. Myöhemmin kokouksen jälkeen linkin taakse tulee vastaava kohta pöytäkirjasta.
 
HSL:n hallituksen 29.11. kokouksen pöytäkirja on nyt netissä. Liitteiden avulla voi tarkistella, mitkä liikennöitsijät olivat tarjonneet mihinkin kohteisiin. Taulukoista näkee tuttuun tapaan tarjotut hinnat, kalustopisteet yms. Noiden lukemien kohdalla ei kerrota, minkä niminen tarjoaja sijoittui toiseksi, kolmanneksi jne.

Lyhyt referaatti: Siuntion paketin voitti siis Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy. Siihen kohteeseen olivat tarjonneet myös Korsisaari Oy ja Oy Pohjolan Liikenne Ab.

Linjan 560 voitti Helsingin Bussiliikenne Oy. Kohteeseen olivat tarjonneet myös Nobina Oy ja Oy Pohjolan Liikenne Ab.

Koko kierroksella hinnat putoavat 6,9 % (Siuntiossa hinnat nousevat 2,8 % ja 560:sella taas putoavat 8,4 %).
 
Nyt koko kokouksen pöytäkirja on hävinnyt jonnekin. Uusin listalla on 1.11 ja linkki esityslistaan viestistä 41 antaa virheen "tiedostoa ei löydy".
 
Nyt koko kokouksen pöytäkirja on hävinnyt jonnekin. Uusin listalla on 1.11 ja linkki esityslistaan viestistä 41 antaa virheen "tiedostoa ei löydy".
Siellä on tainnut olla hetkellinen häiriö? Nyt ainakin linkit toimivat asiaan kuuluvalla tavalla.
 
Takaisin
Ylös