Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2022

Aamulla 16.9.2022 linjalla 500 oli sininen telivolvo 790 PL

Näin vielä semmoisen ihmeen nivelsähhköbussissa Nobinalta että muut näytöt näyttivät oikein linjaa 20 etelään päin, mutta nivelen jälkeisen näytön teksti oli 40 Gammelbacka
 
Viimeksi muokattu:
17.9

570: HelB 2201 ( Volvo 700 Electric nivel) Ensimmäistä kertaa viikonloppuna linjalla.
 
Vantaa 18.9.2022

HB 2201 / 570
HB 1905 / 624

2201:n osalta lienee ensimmäinen kerta, jolloin se (tai ylipäänsä mikään HB:n sähkönivel) on sunnuntailiikenteessä. 1905 lienee vakioitunut viikonlopuiksi Tikkurilan suunnan Vantaan sisäisille linjoille. SLHS:n tutustumiskäynnillä kerrottiin, että se ja sen sisarauto 1904 saavat runkolinjavärit ja ne sijoitetaan 560:lle.
 
SLHS:n tutustumiskäynnillä kerrottiin, että se ja sen sisarauto 1904 saavat runkolinjavärit ja ne sijoitetaan 560:lle.

Onko suhtautuminen kaasubussien käyttöön maanalaisilla osuuksilla muuttunut? Kampin terminaaliinhan ei ole koskaan ollut asiaa kaasubusseilla ja kielto on ollut sen suhteen jyrkkä. Poikkeaako linjan 560 käyttämä Paloheinän tunneli tästä olennaisesti?
 
1905 lienee vakioitunut viikonlopuiksi Tikkurilan suunnan Vantaan sisäisille linjoille. SLHS:n tutustumiskäynnillä kerrottiin, että se ja sen sisarauto 1904 saavat runkolinjavärit ja ne sijoitetaan 560:lle.

Tämän takia varmaankin molemmat, 1904 sekä 1905 nähtiin linjalla 560 noin kuukausi sitten. Kokeiltiin autojen soveltuvuutta linjalle mahdollisesti.
 
Onko suhtautuminen kaasubussien käyttöön maanalaisilla osuuksilla muuttunut? Kampin terminaaliinhan ei ole koskaan ollut asiaa kaasubusseilla ja kielto on ollut sen suhteen jyrkkä. Poikkeaako linjan 560 käyttämä Paloheinän tunneli tästä olennaisesti?
Tuo on mielenkiintoinen kysymys, jonka suhteen olen tainnut olla jonkin muunkin keskustelun osapuolena (siinäkin ihan linja-autoharrastajana). Maantietunneleitahan on maailmalla useita ja useassa paikassa, jotkut paljon pidempiä kuin Paloheinän tunneli. En muista kuulleeni, että niillä olisi kovin merkittäviä kieltoja kaasukäyttöisten ajoneuvojen suhteen. Kampissa tuo kaasukäyttöisten ajoneuvojen kielto todellakin on ollut voimassa alusta pitäen. Pelastustoimen asiantuntijat osannevat perustella tarkemmin, millä kaikilla tavoin Kampin tunnelisto ja bussiterminaali poikkeavat tavanomaisemmista tietunneleista. Ainakin Paloheinäntunnelissa on yleisöä (jalankulkijoita yms.) jonkin verran vähemmän kuin Kampin keskuksessa.
 
Mulla on sellainen hämärä muistikuva, että noiden kaasuautojen sanottiin sopivan parhaiten moottoritielinjoille, minkä takia ne olivat ensin Tuusulanväylän seutulinjoilla ja Ruskeasuon varikon väistöpaikkaan siirtymisen jälkeen Ojangosta ajettavilla Lahdenväylän seutulinjoilla. Onhan 560:lla pätkä moottoritieajoa, mutta ei läheskään niin paljon kuin linjoilla kuten 717.
 
Mulla on sellainen hämärä muistikuva, että noiden kaasuautojen sanottiin sopivan parhaiten moottoritielinjoille, minkä takia ne olivat ensin Tuusulanväylän seutulinjoilla ja Ruskeasuon varikon väistöpaikkaan siirtymisen jälkeen Ojangosta ajettavilla Lahdenväylän seutulinjoilla. Onhan 560:lla pätkä moottoritieajoa, mutta ei läheskään niin paljon kuin linjoilla kuten 717.

No sitten on kyllä mielenkiintoinen ratkaisu, jos soveltuvat parhaiten moottoritie ajoon.

19.9

NF 1170 oli äsken penkassa linjalla 42. Kyseessä on varmaan poikkeama reitiltä sillä oli kääntynyt kanneltieltä hämeenlinnanväylän liittymälle . En tiedä miten, mutta bussi oli nähtävästi yrittänyt peruuttaa pois liittymästä, mutta päätyikin penkkaan. Nyt saapui hinausauto vetämään VDL:llää pois sieltä.

Jotenkin näitä tapauksia on näkynyt aina silloin tällöin Nobinalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:11 ----------

NF 1227 (a1 byd) sammunut vihdintielle lassilan kohtaa.
 
Takaisin
Ylös