Niin, se 38 uutta sähköbussia heti vuoden vaihduttua koostuu 18 kpl (59) + 15 kpl (500) + 5 kpl (Kirkkonummi) teliautoista. Kilpailukierroksen 53 uuteen kalustoon ei näköjään viitata ollenkaan, vaikka varsinainen sopimus alkaa samaan aikaan (1.1.2023) kuin nuo kierroksen 54 PL-kohteiden uudet sopparit. Keväällä sitten ilmeisesti Kirkkonummen A2:set saadaan myös ajoon, ja vasta silloin tuo luvattu reilu 60 % Kirkkonummen suoritteista sähkökäytöllä toteutuu.
Nobinalle tulee siis linjoille 52, 53, 56 ja 57 (kierros 53 kohde 271) yhteensä 29 sähköbussia vara-autoineen. Kokonaismäärä on sillä puolella 30.
No joo siis, 900-sarjan teli-Volvot ovat tällä hetkellä vanhimpia ja tilanne tuskin muuttuu vuodenvaihteen jälkeen, koska liikenne lisääntyy tuntuvasti.
Viikonloppuisin sähköbussit voivat korvata nykyisin dieselbusseilla ajettavia autokiertoja muillakin linjoilla.
Joukkoliikenneharrastaja
PL 1001 (LRV-312)
Käsittääkseni sarja jatkuu aina 1016:een saakka ja rekisteritunnusten numerokin juoksee vastaavalla tavoin numero numerolta ylös päin.
PL:n omassa tiedotteessa sanotaan ihan suoraan, että loput 11kpl tulee vasta kevään aikana https://www.pl.fi/l/otamme-kayttoon-...men-linjoilla/
Onko tuo TLL:n uusi Volvo hankittu ihan vain kokemuksen saamiseksi kyseisestä mallista? Sopimuksista en ainakaan löydä suoraa tarvetta uudelle A2-bussille. Tosin 583 ja 584:n pakettiin oli tarjottu vanhaa teli-kalustoa, vaikka vaatimus oli vain A1-kokoiselle, mutta niidenkin korvaaminen A2:lla, kun A1 käy on hieman outoa. Tai no korvaaminen, en muista että olisin nähnyt teliä näillä vielä kertaakaan.
Näköjään TK on myös aloittanut sähköistymisen.
Uutukaisena tälläkertaa Kutsenitsin koritehtaan näkemys pienkaluston tulevaisuudesta, E Solar City XL.
Mahtaakohan olla Suomen ensimmäinen teli-vito?
https://i.imgur.com/9Q3RQn6.jpg