Uudet bussit vuodenvaihde 2022/2023

Onko uutta Citeaa vielä edes toimitettu minnekään? Googlaamalla löytyy vain artikkeleita tilauksista, ja esittelyautosta messutapahtumassa. Samoin tilausuutisten yhteydessä annetut toimitusajat ovat menneet kauan sitten, mutta toimituksista ei löydy ainuttakaan artikkelia.

On ainakin Amsterdamiin. Googlesta löytyy kuvia Amsterdamin tuliteristä nivel-Citeoista.
 
Onko uutta Citeaa vielä edes toimitettu minnekään?
Veikkaisin, että uusia Citeoita valmistavan Roeselaren tehtaan aukeaminen ja ensimmäisen bussin valmistuminen sieltä ovat isoja mediaspektaakkeleja. Koska sellaista ei näy VDL:n kanavissa, niin voisi päätellä, ettei proton (vai onko niitä useampi?) lisäksi ei ole valmistunut muita.
 
Joo, ei tule mun hakuun yhtään kuvaa uudesta Citea nivelestä, pelkkiä mallinnuksia kaikki uutisartikkeleidenkin kuvat. Vai meinaatko uudella, näitä vanhemmanmallisia?

Tota etsiessä tuli vastaan alankomainen kuvasivusto, jossa onkin kuvia uudesta LE-122:sta Eindhovenissa. https://busposities.nl/voertuig/her_CiteaLE122_2151 Kuvat ovat viime viikon maanantailta. muokkaus: kyseessä vissiin oikeasti LF-122, kun sisäkuvassa matala osuus jatkuu takaovelle asti.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ei tule mun hakuun yhtään kuvaa uudesta Citea nivelestä, pelkkiä mallinnuksia kaikki uutisartikkeleidenkin kuvat. Vai meinaatko uudella, näitä vanhemmanmallisia?

https://www.vdlgroep.com/nl/nieuws/...atie-vdl-citea-s-maakt-ov-amsterdam-duurzamer Tällaisen sivuston ainakin löysin. En toki osaa kieltä, mutta tossa kuvassa ainakin komeilee uudenmallinen nivel-Citea Amsterdamin tilaajaväriasussa.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:56 ----------

Tota etsiessä tuli vastaan alankomainen kuvasivusto, jossa onkin kuvia uudesta LE-122:sta Eindhovenissa. https://busposities.nl/voertuig/her_CiteaLE122_2151 Kuvat ovat viime viikon maanantailta.

Elikkä uudenmallisia Citeoita on siis toimitettu asiakkaille... :)
 
https://www.vdlgroep.com/nl/nieuws/...atie-vdl-citea-s-maakt-ov-amsterdam-duurzamer Tällaisen sivuston ainakin löysin. En toki osaa kieltä, mutta tossa kuvassa ainakin komeilee uudenmallinen nivel-Citea Amsterdamin tilaajaväriasussa.

Chrome autokäänsi jutun mulle. Tässä kiinnostavimmat poiminnat lontooksi:

VDL Bus & Coach will deliver 54 VDL Citeas LF-122 and 30 articulated new generation VDL Citeas of the type LF-181. VDL Bus & Coach is also responsible for the implementation of the charging infrastructure for the expansion of the GVB fleet. GVB has been using VDL electric buses since the end of 2019. There are currently 44 vehicles on the road and an additional 31 will be added in the summer months, bringing the total number of electric buses to 75 VDL Citeas. GVB on siis Amsterdamin seudun joukkoliikenneoperaattori.

(Muutama kappale PR-huuhaata tässä välissä)

Amsterdam is working on further reducing CO 2 emissions in the city. The municipality has developed the 'Routekaart Amsterdam Climate Neutral 2050' for this purpose. Amsterdam will reduce CO2 emissions by 5% in 2025, by 55% in 2030 and by 95% in 2050 compared to 1990 emissions. Part of this is that GVB will provide completely emission-free bus transport by 2025 .

Precursor
“GVB is going to phase out the last diesel buses and is switching definitively to zero-emission VDL Citeas in Amsterdam." says Ard Romers, director of VDL Bus & Coach Nederland.

New generation VDL Citea
Over the past decade, VDL Bus & Coach has grown into one of the most important players in Europe in the field of e-mobility. Since the introduction of the first VDL Citea SLF-120 Electric in Geneva, during the UITP Mobility & City Transport exhibition in 2013, VDL Bus & Coach has focused strongly on electric mobility. In 2021, VDL Bus & Coach presented the new generation of electric VDL Citeas. Based on the VDL vision, a bus concept has been developed, based entirely on an electric powertrain, which is ready for the future and in which zero emissions are a matter of course.

Batteries in the floor, a one-piece composite side wall, smart energy management, a sophisticated climate system and an ergonomic driver environment. With these important innovations, VDL Bus & Coach is introducing the new generation Citea product range, consisting of 4 length variants and 5 types. The range of the new generation of Citeas has been significantly improved. The new generation of VDL Citeas has already been sold in various countries and will be deployed in various cities and regions from this year: the Netherlands (Eindhoven), Finland (Kotka and Lahti), Belgium (all of Flanders), Germany (Oberhausen and Braunschweig) and France (Bordeaux).
 
Ei siinä käännöstä tartte, kun katsoo artikkelin päivämäärää, joka on melkein vuosi sitten. Jos ensimmäinen uusi citea on esitelty viime syksynä InnoTransissa, niin ei tuo vanha artikkeli kerro toimituksista vaan tilauksista. Kuvakin on renderöinti.
 
Ei siinä käännöstä tartte, kun katsoo artikkelin päivämäärää, joka on melkein vuosi sitten. Jos ensimmäinen uusi citea on esitelty viime syksynä InnoTransissa, niin ei tuo vanha artikkeli kerro toimituksista vaan tilauksista. Kuvakin on renderöinti.

Asia harvinaisen selvä. Mut jokatapauksessa toivottavasti ei mee enää kauaa kunnes Pohjolan liikenne saa autonsa.
 
Veikkaisin, että uusia Citeoita valmistavan Roeselaren tehtaan aukeaminen ja ensimmäisen bussin valmistuminen sieltä ovat isoja mediaspektaakkeleja. Koska sellaista ei näy VDL:n kanavissa, niin voisi päätellä, ettei proton (vai onko niitä useampi?) lisäksi ei ole valmistunut muita.

Olinpa väärässä. Tarkempi etsiminen löysi Facebookista profiilin "VDL Bus Roeselare", josta löytyi maaliskuulta kuva työntekijöiden perehdyttämisestä uudella tehtaalla.
 
En tiedä, onko tämä nyt paras ketju, mutta löytänyt parempaakaan.

Olin äsken ajelulla linjalla 520 ja kiinnitin huomiota Yutongin luistonestoon pysäkeiltä lähdettäessä. Noiden toimintalogiikka on, että sutimisen alkaessa veto katkeaa muutaman sekunnin päästä kokonaan, sitten veto menee päälle taas uudelleen, katkeaa jne. Pysäkeiltä lähteminen oli aika hidasta, kun näitä syklejä tuli käytännössä kaikilla pysäkeillä ja aika monta.

Miltä tämä toiminto vaikuttaa kuljettajan näkökulmasta verrattuna muuhun kalustoon, jossa vetävät pyörät saavat sutia käytännössä melko vapaasti?
 
Miltä tämä toiminto vaikuttaa kuljettajan näkökulmasta verrattuna muuhun kalustoon, jossa vetävät pyörät saavat sutia käytännössä melko vapaasti?

Luistonesto on ollut busseissa jo vuosikymmeniä. Länsikalustossa se on jo pitkään osannut tunnistaa luiston määrän eikä katkaise vetoa kokonaan, vaan hidastaa pyörimistä sille rajalle, ettei pyörä enää luista.
 
Luistonesto on ollut busseissa jo vuosikymmeniä. Länsikalustossa se on jo pitkään osannut tunnistaa luiston määrän eikä katkaise vetoa kokonaan, vaan hidastaa pyörimistä sille rajalle, ettei pyörä enää luista.

Viittasin lähinnä siihen, että ainakin matkustajan penkissä tuntui siltä, että Yutongissa veto loppui kokonaan, kun muussa kalustossa sutiminen jatkuu enemmän tai vähemmän rajoitetusti. Onko tuosta vedon katkaisusta kokonaan enemmän hyötyä vai haittaa?
 
Telinkevennintä voi ja kannattaa käyttää. Toinen juttu on tämä kiinalainen filosofia - jotain on täysillä, tai se on kokonaan pois. Pätee tähänkin. Vähän kuin noi lämmitykset, päällä - pois - kylmä - kuuma…
 
Telinkevennintä voi ja kannattaa käyttää. Toinen juttu on tämä kiinalainen filosofia - jotain on täysillä, tai se on kokonaan pois. Pätee tähänkin. Vähän kuin noi lämmitykset, päällä - pois - kylmä - kuuma…

Täysin tuntematta systeemiä ja kauheasti täällä aiemminkaan lukeneena kysyn, kuinka tuo useita kertoja kuulemani telinkevennys toimii?

Ensinnäkin onko se manuaalinen?

Toisekseen eli se nostaa taaempaa (kääntyvää rengasparia)? Tuolloin se antaa vetävälle akselille käsittääkseni taakkaa enemmän, jos sen kohdalta on jo sudittu kiiltävän puhtaaksi eikö se vie linja-auton mahdollisesti sivuluisuun?

Sitten kysyn vielä sitä tunteeko matkustaja jotenkin tuota, nouseeko teli jopa ilmaan, näkeekö sitä?

Ja vielä viimeiseksi kysyn onko kaikissa telibusseissa niin että vain toinen (edempi) takapyöräpari vetää?

Kiitos jo valmiiksi vastauksista. Jokapäiväisessä työssäni ajan ajouria (pääasiassa HSL liikenteen linja-autoreiteille) lähes joka päivä linja-autoille niin talviolosuhteiden huomioiminen helpottuu näiden osalta. Ajouramallit eivät ota liukkauteen mitään kantaa.
 
Täysin tuntematta systeemiä ja kauheasti täällä aiemminkaan lukeneena kysyn, kuinka tuo useita kertoja kuulemani telinkevennys toimii?

Ensinnäkin onko se manuaalinen?

Toisekseen eli se nostaa taaempaa (kääntyvää rengasparia)? Tuolloin se antaa vetävälle akselille käsittääkseni taakkaa enemmän, jos sen kohdalta on jo sudittu kiiltävän puhtaaksi eikö se vie linja-auton mahdollisesti sivuluisuun?

Sitten kysyn vielä sitä tunteeko matkustaja jotenkin tuota, nouseeko teli jopa ilmaan, näkeekö sitä?

Ja vielä viimeiseksi kysyn onko kaikissa telibusseissa niin että vain toinen (edempi) takapyöräpari vetää?

Busseissa se on toteutettu niin, että tukiakselin jousituksesta tyhjennetään ilmat pois, jolloin paino siirtyy vetoakselille. Mikään ei nouse ilmaan (ehkä keula voi teoriassa vähän nousta), vaan lähinnä auton peräpää vajoaa alemmas.

Pieni sivuluisu on melko yleistäkin pysäkeillä, jotka on kiillotettu luistinradaksi.

Matkustaja huomaa sen juurikin bussin peräosassa, että peräpää hiukan laskee ja jousitosta kuuluu suhaus, jolloin ilmat lähtee pihalle. Pysäkkiaika hieman pitenee, mikäli kuljettaja käyttää kevennintä vasta kun ovet on suljettu.
 
Onko tuosta vedon katkaisusta kokonaan enemmän hyötyä vai haittaa?
Osaavalle kuljettajalle enemmän haittaa. Kun kuitenkin tiedetään, että moni kuljettaja yrittää lähteä liikkeelle pitämällä kaasua pohjassa niin pitkään että bussi liikkuu, niin tuolla saadaan estettyä jään sulattaminen asfalttiin asti pyöriä sudittamalla, ja muutenkin vähennettyä pysäkkien ja risteyksien kiillottamista.

Täysin tuntematta systeemiä ja kauheasti täällä aiemminkaan lukeneena kysyn, kuinka tuo useita kertoja kuulemani telinkevennys toimii?

Ensinnäkin onko se manuaalinen?

Telinkevennyksiä on sekä manuaalisia että automaattisia.
 
Takaisin
Ylös