Lippujen hinnat 2023

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,861
Ensi vuoden lippuhinnasto on hallituksen käsittelyssä tiistaina https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022170-3

AB ja BC kerta- sekä kausilippujen hinnat nousevat 7-8% ja vuorokausilippujen 50 senttiä, mikä on 13%, jolloin hinta on tasan kolminkertainen kertalipun kanssa. CD-lippujen hinnat yhtenäistetään muiden kahden vyöhykkeen lippujen kanssa ja D-liput jäävät nimellisesti niitä halvemmiksi. Kertalipun ollessa vain 10 senttiä halvempi ja kausiliput pari euroa. ABC ja BCD liput jäävät suunnilleen samoiksi, mutta ABCD lipputuotteiden hintaa lasketaan 20-24%.

Jatkossa kolmen vyöhykkeen liput ovat n. 40% kalliimpia kuin kahden vyöhykkeen vastaavat ja neljän vyöhykkeen puolestaan n. 50%, paitsi vuorokausilippujen kohdalla, joilla vastaavat luvut ovat 22% ja 33%. Muutos on aika huima, sillä vielä 2019, kun uudet vyöhykkeet aloittivat, erot olivat 50 ja 100%.

Opiskeljalippujen alennusta ollaan laskemassa 45:stä 40%:iin ja se rajataan vain opintotukea saaville. Ainakin jälkimmäisessä noista ehdotuksista on ainekset täydelle sekasotkulle. Pitääkö jatkossa sovelluksessa kirjautua sekä opintopolkuun, että kelaan, jotka toimivat aina ongelmitta? Entä miten käy opintotukia takaisin maksamaville, aikooko ja miten HSL perii takaisin opiskelija-alennuksia? Muutoseten vaikutukset ovat vain 1,4M€ ja 2,3M€, mikä tuntuu aika kohtuuttoman pieneltä verrattuna siihen päänvaivaan, minkä tämä saattaa aiheuttaa.

Rattaiden kanssa vapaasta matkustamisesta luopuminen olikin jo omassa ketjussaan.
 
Ensi vuoden lippuhinnasto on hallituksen käsittelyssä tiistaina https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022170-3

AB ja BC kerta- sekä kausilippujen hinnat nousevat 7-8% ja vuorokausilippujen 50 senttiä, mikä on 13%, jolloin hinta on tasan kolminkertainen kertalipun kanssa. CD-lippujen hinnat yhtenäistetään muiden kahden vyöhykkeen lippujen kanssa ja D-liput jäävät nimellisesti niitä halvemmiksi. Kertalipun ollessa vain 10 senttiä halvempi ja kausiliput pari euroa. ABC ja BCD liput jäävät suunnilleen samoiksi, mutta ABCD lipputuotteiden hintaa lasketaan 20-24%.

Jatkossa kolmen vyöhykkeen liput ovat n. 40% kalliimpia kuin kahden vyöhykkeen vastaavat ja neljän vyöhykkeen puolestaan n. 50%, paitsi vuorokausilippujen kohdalla, joilla vastaavat luvut ovat 22% ja 33%. Muutos on aika huima, sillä vielä 2019, kun uudet vyöhykkeet aloittivat, erot olivat 50 ja 100%.

Opiskeljalippujen alennusta ollaan laskemassa 45:stä 40%:iin ja se rajataan vain opintotukea saaville. Ainakin jälkimmäisessä noista ehdotuksista on ainekset täydelle sekasotkulle. Pitääkö jatkossa sovelluksessa kirjautua sekä opintopolkuun, että kelaan, jotka toimivat aina ongelmitta? Entä miten käy opintotukia takaisin maksamaville, aikooko ja miten HSL perii takaisin opiskelija-alennuksia? Muutoseten vaikutukset ovat vain 1,4M€ ja 2,3M€, mikä tuntuu aika kohtuuttoman pieneltä verrattuna siihen päänvaivaan, minkä tämä saattaa aiheuttaa.

Rattaiden kanssa vapaasta matkustamisesta luopuminen olikin jo omassa ketjussaan.

Juu tuossa ei näkynyt se uusi hinnasto, voisitko linkata kiitos.

Vai kerroitko ehkä TULEVISTA asioista?

EDIT> Eiku nyt selvisi, että julistat erilaisia korotuksia jo ennakkoon. Tiistai. Selvä, katsellaan.

Ja jos lastenrattaita käsitellään jossain ketjussa olisiko mahdollista linkata?

Kiitos
 
Viimeksi muokattu:
Juu tuossa ei näkynyt se uusi hinnasto, voisitko linkata kiitos.

Vai kerroitko ehkä TULEVISTA asioista?

EDIT> Eiku nyt selvisi, että julistat erilaisia korotuksia jo ennakkoon. Tiistai. Selvä, katsellaan.

Ja jos lastenrattaita käsitellään jossain ketjussa olisiko mahdollista linkata?

Kiitos
Tämmöinen hinnasto löytyi linkatusta esityslistasta
https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2022170-3-25330.PDF
 
Kuntatalous on Suomessa usein aika heikoilla, verotustakaan ei voi liikaa kiristää. Joten kuntien subventiota ei voida kasvattaa. Samaan aikaan Helsingin pormestari on huolissaan Helsingin houkuttavuudesta asunpaikkana ja haluaa päästä nousemaan tilaston viimeiseltä sijalta ylöspäin, Espoo ja Vantaakin ovat ale keskitason. Mitenkä tämä joukkoliikenteen hintojen nosto vaikuttaa Helsingin houkuttavuuteen, täällä on monta tekijää jotka jo ennestään painavat houkuttavuutta alaspäin. Kun vertaa muihin isoihin ja keskisuuriin kaupunkiseutuihin, niin miten iso alue on tavoitettavissa alimmalla kuukausilipulla. kuinka tiheästi liikennöityjä linjoja, miten vaihdot toimivat.... Harrastajana itse vertaan mielelläni joukkoliikenteen hinta/laatusuhdetta eri kaupunkiseuduilla.
 
Tuo lastenvaunujen kanssa matkustamisen muuttaminen maksulliseksi on mielestäni ehdottomasti hyvä ehdotus ja se tulisi viimein panna toimeen. Lastenvaunujen maksuttomuudelle ei ole enää mitään perusteita kun lipun saa ostettua etukäteen tai älypuhelimelta, joka käytännössä jokaiselta vanhemmalta nykyään löytyy. Puhumattakaan esim. junista/metroista/ratikoista/runkolinjabusseista joista maksupääte löytyy myös takaovilta.

Uskon että tämä uudistus myös vähentäisi tuota lastenrattaiden kanssa yhden-kahden pysäkinvälin kulkemista jonka voisi hyvin tehdä jalan ja se parantaisi terveyttäkin (lapsen ja vanhemman). Lastenvaunut vievät myös paljon tilaa ja kun maksullisuuden myötä moni turha matka jäisi toteuttamatta niin tilaakin olisi liikennevälineissä enemmän.

On myös oikea suunta jatkaa tuota kahden vyöhykkeen ja kolmen vyöhykkeen välisen hintaeron kaventamista, koska se oli vyöhykeuudistuksessa kohtuuttoman suuri. Tosin kieltämättä tuo 3,00€ tuntuu aika paljolta kahden vyöhykkeen lipusta.

Erityisesti jäi kiinnostamaan tuo kohta operaattorimaksamisen maksutapalisästä. Mitähän tämä käytännössä tarkoittaa?
 
Eli HSL on kierteessä, jossa kustannukset kasvavat merkittävästi tuloja nopeammin. Ja HSL vetää johtopäätöksen, että voidaan jatkaa kantakaupungin matkustajien karkottamista siirtämällä matkustajia henkilöautoihin, skuutteihin ym kilpaileviin palveluihin.
Toivoisin HSL:lle jonkinlaista kustannusvastuuta, sillä nykyään tyhjen penkkien kuljettamiseen pelkästään Sörnäisten ja Rautatientorin välillä kaadetaan vuosittain kymmeniä miljoonia, ja samalla heikennetään merkittävästi kaupunkiympäristöä.

Nykyisellä suunnittelufilosofialla, jossa jokaisesta metroverkon ulkopuolisesta lähiöstä tarjotaan suora bussi joko Rautatientorille, tai Elielinaukiolle saadaan:
- Karkotettua kantakaupungin sisäiset - erityisesti satunnaiset - matkustajat hinnoittelun avulla
- Kohtuuttoman suuret kulut, sillä tyhjen bussien ajaminen on kallista
- Laiminlyötyä keskustan ulkopuolisille alueille (esim. Meilahti, Ruoholahti..) matkustavien palveleminen

Mielestäni HSL:llä hyvä suorituskykymittari palkitsisi matkustajista ja sakottaisi kaupunkiympäristön heikentämisestä. Lopputuloksena keskustaan matkustaville olisi enemmän vaihtoja, joka saattaisi karkottaa osan matkustajista, mutta toisaalta muihinkin työpaikkakeskittymiin pääsisi yhdellä vaihdolla. Matalempi kustannustaso mahdollistaisi lipunhintojen laskemisen, joka taas lisäisi matkustusta.
 
HSL:n funktio on olla kuntien rahanpolttokone jolla ajetaan busseja lähiöihin joihin markkinaehtoisesti ei kannattaisi juuri minkäänlaista joukkoliikennettä järjestää. Liikennejärjestelmä kun perustuu täysin autoiluun.

Jos kustannustehokas joukkoliikenne olisi minkäänlainen tavoite, Helsingin seudulle varmaan rakennettaisiin lisää tiivistä keskustaa jossa joukkoliikenne on kannattavaa.
 
Jos halutaan lisää lipputuloja niin ei tolla lastenvaunuja rahastamalla niitä saa. Pitäisikö luopua mielummin runkolinjoista? Näin havainnollinen kokemus kun tarkastajat HARVOIN hyppää kyytiin niin puolet bussin matkustajista jää yllättäen pois. Ihan normaalisti voisi kuljettajalle näyttää lippua etuoven kautta myös linjoilla 20, 30, 40, 200, 300, 400, 510, 550, 560, 570 ja 600
 
Jos halutaan lisää lipputuloja niin ei tolla lastenvaunuja rahastamalla niitä saa. Pitäisikö luopua mielummin runkolinjoista? Näin havainnollinen kokemus kun tarkastajat HARVOIN hyppää kyytiin niin puolet bussin matkustajista jää yllättäen pois. Ihan normaalisti voisi kuljettajalle näyttää lippua etuoven kautta myös linjoilla 20, 30, 40, 200, 300, 400, 510, 550, 560, 570 ja 600

Mielestäni taas jokaisella linjalla pitäisi aloittaa välittömästi runkotyyppinen rahastus eli etu ja keskiovista sisään.
 
Kyllä mä vaan keksin parikin keinoa millä smurffit voisi pussittaa runkobussilinjoilla pummilla liikkuvia, jos vaan tahtoa olisi. Mä epäilen ettei tahtoa oikein ole.
 
Kyllä mä vaan keksin parikin keinoa millä smurffit voisi pussittaa runkobussilinjoilla pummilla liikkuvia, jos vaan tahtoa olisi. Mä epäilen ettei tahtoa oikein ole.

Niin, luulisi, että kun meillä on ollut jo vuosikymmeniä käytössä avorahastuskalustoa (nykymuotoinen lähijunaliikenne ja metro oikeastaan koko olemassaolonsa ajan) sekä raitiovaunut linjasta riippuen 1970-1980 -luvuilta saakka, niin nämä konstit olisi jo opittu. On sitä 1990-luvullakin osattu mennä raitiovaunuun porukalla kaikista ovista kerralla sisään lippuja tarkastamaan.

HSL itsessään on infrakulujen takia katkeamattomassa kierteessä, kun infrakulujen nousu on massiivista ja samaan aikaan korona-aikaan menetetty matkustajamäärä ei palaakaan takaisin joukkoliikenteeseen. Toisaalta, karrikoiden sanoen, korona-aikana oma kotilinja ja työmatka ovat ehtineet jatkuvien linjastosuunnitelmien johdosta jo muuttumaan pariinkin kertaan. :lol:

HSL:stä vaikuttaa valitettavasti tulleen tyypillinen itseensä itseisarvona, ei välinearvona, suhtautuva julkinen organisaatio. Ollaan olemassa olemassaolon vuoksi, ei asiakkaiden vuoksi. Lippukavalkadi on jäykempi kuin koskaan, kantakaupungissa lipun hinta karkottaa jo matkustajia, avorahastukseen yhdistetyn tehottoman lipuntarkastuksen takia menetetään paljon lipputuloja.

Samaan aikaan, keskellä koronaa, tehtiin HSL:ssä organisaatiouudistus, joka toi lisää hallintopäälliköiden ja osastonjohtajien (palkat 60.000 - ilmeisesti jopa yli 100.000 e / v) virkoja. Kyllä kelpaa suunnitella, viestiä, pöhistä ja kokoustaa. Ja vielä kerran tehdä pari uutta linjastosuunnitelmaa.
 
Tuo lastenvaunujen kanssa matkustamisen muuttaminen maksulliseksi on mielestäni ehdottomasti hyvä ehdotus ja se tulisi viimein panna toimeen. Lastenvaunujen maksuttomuudelle ei ole enää mitään perusteita kun lipun saa ostettua etukäteen tai älypuhelimelta, joka käytännössä jokaiselta vanhemmalta nykyään löytyy. Puhumattakaan esim. junista/metroista/ratikoista/runkolinjabusseista joista maksupääte löytyy myös takaovilta.

Uskon että tämä uudistus myös vähentäisi tuota lastenrattaiden kanssa yhden-kahden pysäkinvälin kulkemista jonka voisi hyvin tehdä jalan ja se parantaisi terveyttäkin (lapsen ja vanhemman). Lastenvaunut vievät myös paljon tilaa ja kun maksullisuuden myötä moni turha matka jäisi toteuttamatta niin tilaakin olisi liikennevälineissä enemmän.

Maksullisuus varmasti vähentäisi kulkemista, mutta toisiko se lisää lipputuloja, tuskin. Lisäksi nyt alkaa olemaan se hetki kun kaikki HSL:n liikennettä ajavat bussit on varustettu isommilla lastenvaunupaikoilla. Mahtaako sitäkään olla selvitetty, kuinka monella lastenvaunujen kanssa liikkuvalla on matkakortti, kun matka jatkuukin päiväkodilta työpaikalle ilman lasta.

Kansanterveydelliset vaikutukset näen miinusmerkkisenä. Monen vähävaraisen matkustustarve vie esim. seurakunnan ilmaiseen/edulliseen kerhoon tai terveydenhuoltomme tukijalkaan, lastenneuvolaan (joka ei nykypäivänä usein ole enää se lähin toimipiste). Perheen tippuminen näistä tukirakenteista voi syrjäytymisen, huostaanoton tms. pelkästään yhden lapsen kohdalla johtaa jopa miljoonakustannuksiin lapsen ja äidin kotikunnalle.

Lapsiperheen elämää hankaloittavat yhteiskunnalliset ratkaisut/tuet jne. ovat tehokas keino vähentää syntyvyyttä ja tulevien veronmaksajien määrää ja tehdä harmaantuvan yhteiskunnan pyörittämisestä entistä kalliimpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kyllä hankala yhtälö, jossa vain yksi asia on varma: jos Höseli aikoo haalia kadonneita matkustajia takaisin nostamalla lippujen hintoja, poistamalla alennuksia, pidentämällä vuoroväliä, lisäämällä vaihdollisuutta, hankaloittamalla lippujen ostamista ja pitämällä lippuvalikoiman yhtä joustamattomana kuin se on viime vuosina ollut, niin onnea vain yritykselle, heh.

Esitys on ylimielinen ja hallitusta aliarvioiva. Siinä todetaan, että korona vei matkustajat, mikä ei ole totta. Siinä ei kerrota, että Tampereella ja Turussa matkustajat palasivat jo, mutta HSL-alueella eivät. Koska tiedämme tämän, tiedämme myös, ettei korona käy syntipukiksi (enää). Sitä ei virkamiehistö ole viitsinyt selvittää, miksi ne matkustajat ovat kadonneet aika lailla pysyvästi.

Minusta olisi mielenkiintoista nähdä sellaisen kyselytutkimuksen tulos, jossa jalkauduttaisiin Helsingin keskustaan ja kysyttäisiin tuhannelta vastaantulijalta, että mistä hän tuli tänne, millä hän tuli ja miksei tullut joukkoliikenteellä. Olettaisin, että siellä saataisiin tämänsuuntaisia vastauksia
- reitit muuttuvat jatkuvasti enkä viitsi ottaa niistä joka kerta erikseen selvää
- kotilinjani kulkee harvemmin kuin ennen
- kotilinjani on kadonnut jonnekin enkä tiedä mitä sen tilalla on
- kotilinjani loppuu kesken ja minun pitäisi vaihtaa, enkä viitsi tehdä sitä
- en enää tiedä, mistä saan lipun
- en ymmärrä lippujärjestelmää enkä viitsi opiskella sitä
- lippu on liian kallis siihen nähden mitä sillä saa
- teen etätöitä useampana päivänä viikossa enkä viitsi ostaa enää kuukausilippua, kertalippu on liian kallis, minulle sopivaa lipputuotetta ei ole
- ostin koronan aikana auton ja se on kätevä, en halua luopua siitä

Jos ei ymmärrä, mistä ongelma johtuu (matkustajakato), niin on vaikea lähteä sitä hoitamaan.

Mä pidän myös ehdottoman oikeudenmukaisena sitä, että lastenvaunumaksutttomuudesta luovutaan. Mutta hihasta revittyä miljoonvavaikutusta (2 M€) lipputuloihin on vaikea nähdä. Lyhytmatkalaiset siirtyvät kävelemään, mikä on toki muiden matkustajien ja erityisesti muiden lastenvaunumatkustajien kannalta etu, mutta ei se kävely tuo lisää lipputuloja. Osa matkustaa edelleen vaunuinensa ja jättää matkansa vaan maksamatta. En osaa arvioida tämän suuruusluokkaa, koska käytän niin vähän HSL-liikennettä, etten pysty profiloimaan lastenvaunumatkustajia. Osalla on kuukausilippu jo nyt vaunuttomia matkoja varten.

Uskon, että opiskelija- ja vanhusalennus laskee 40 prosenttiin, mutta en olisi yhtään varma siitä, että puolueet ovat valmiita poistamaan lastenvaunumaksuttomuuden. Kaikki puolueethan kertovat mielellään olevansa lapsiperheiden puolella, ja tässä on konkreettinen ja sittenkin aika halpa keino, jolla voi koettaa kerätä kiitosta äänestäjiltä. Sen sijaan opiskelijat ja vanhukset (tietysti puolueet ovat aina myös heidän puolellaan!) eivät äänestyskäyttäytymistään muuta tuon 5 prosenttiyksikön vuoksi, joten sen alennuspienennyksen voi hyvin tehdä.

Esitys on kirjoitettu sikäli hauskasti, että siinä annetaan ymmärtää, että lippujen hintoja pitää nostaa vielä enemmän, jos lastenvaunumaksuttomuutta ei poisteta. Näinhän asia ei tietenkään ole. Jos ajatellaan, että tuo hihasta revittu kaksi miljoonaa olisi säästötarve, niin se vastaa aika lailla kuutta kokopäiväbussia. Kuudelta runkolinjalta yksi bussi pois kultakin on poliittisesti paljon helpompaa eikä aiheuta samanlaisia otsikoita.

Saa nähdä, minkälainen päätös huomenna tulee.

Mitenkäs muuten tuo Raide-Jokerin infra- ja operointikulu 2023? Valmistautuuko Höseli nyt kuitenkin siihen, että liikenne alkaisi jo ensi vuoden puolella?
 
Mitenkäs muuten tuo Raide-Jokerin infra- ja operointikulu 2023? Valmistautuuko Höseli nyt kuitenkin siihen, että liikenne alkaisi jo ensi vuoden puolella?

Se oli jo kesällä alustavassa toiminta- ja taloissuunnitelmassa vuoden 2023 puolella, että valmistaudutaan, mikäli vaunut riittää 7,5min vuoroväliin, jolloin bussiliikenne loppuu. Mutta varmasti koe- ja mahdollisesta matkustajakoeliikenteestäkin koituu operointi ja infrakuluja ennen varsinaista aloitustakin.
 
Takaisin
Ylös