Lippujen hinnat 2023

Tämän päivän Hesarissa valotettiin tätä joukkoliikenteen hinnoittelun ongelmaa. Yhdyn suurelta osin artikkelissa esitettyihin näkemyksiin. Näkyvä hintojenkorotus, mutta parempi vaihtoehto mielestäni kuin palvelutarjonnan harventaminen.

Kysymystä joukkoliikenteen hinnoittelusta ei voida ratkaista etteikö joku ryhmittymä valittaisi. Nyt valittu ratkaisu lienee kaikista huonoista vaihtoehdoista vähiten huonoin.

Vähemmän huono vaihtoehto olisi kuitenkin ollut antaa kuntaosuuden nousta kunnes infrakorvausjärjestelmää on muutettu. Kyse menojenkasvussa on kuitenkin valmistuvista hankkeista kunnille maksettavasta infrakorvauksesta ja kunnat saavat jo tuon rahan projektien tuomana maanarvonnousuna.
 
Näissä asioissa on myös vastapuoli joka ei käytä lainkaan joukkoliikennettä ja pyrkii siihen että joukkoliikenne tulisi lakkauttaa kokonaan verorasitteen takia tai vaihtoehtoisesti laitetaan matkustajat maksamaan matkansa täysimääräisesti. Ymmärrän myös heitä koska joutuvathan he maksamaan veroja palvelusta mitä eivät käytä. Vuorojen lisääminen ja lippujen hintojen alentaminen, raidejokerit, metrot ym. eivät palvele tätä ryhmää

Eikö toimiva ja houkutteleva joukkoliikenne ole eduksi myös yksityisautoilijoille? Luulisi vähäisemmän automäärän sujuvoittavan liikennettä.
 
Eikö toimiva ja houkutteleva joukkoliikenne ole eduksi myös yksityisautoilijoille? Luulisi vähäisemmän automäärän sujuvoittavan liikennettä.

Osaltaan myös tähän perustuu tietullien käyttöönotto. Ahtaassa kantakaupungissa ajaisivat ne jotka siitä ovat valmiita hieman maksamaan. Autoilija hyötyy tietulleista kun liikenne tullivyöhykkeellä on sujuvampaa pienentyneen automäärän johdosta.
 
Linjojen 785, 787 ja 788 viikonloppuvuorot on olemassa sitä varten, että saadaan muodostettua peruspalvelutaso eräiden teiden varsilla oleville haja-asutusalueille ja Pornaisten kirkonkylälle. Primaarinen yhteys keskustaan viikonloppuisin on linjalle 985 Keravalle tai linjalla 841 Itäkeskukseen ja se, että noilla linjoilla voi matkustaa vaihdotta Nikkilästä keskustaan on vain plussaa, ei päätarkoitus.

Haja-asutusalueilla ja pienessä kirkonkylässä taas maksaa tosi paljon matkustajaa kohti rakentaa houkutteleva palvelutaso. Miettisin asiaa enemmän siltä kannalta, onko pari vuoroa päivässä hyväksyttävä palvelutaso lapsille, nuorille, vanhuksille, vammaisille ja köyhille. Sanoisin, ettei ehkä ihan, vaan enemminkin kahden tunnin vuoroväli on sellainen.
 
Näissä asioissa on myös vastapuoli joka ei käytä lainkaan joukkoliikennettä ja pyrkii siihen että joukkoliikenne tulisi lakkauttaa kokonaan verorasitteen takia tai vaihtoehtoisesti laitetaan matkustajat maksamaan matkansa täysimääräisesti. Ymmärrän myös heitä koska joutuvathan he maksamaan veroja palvelusta mitä eivät käytä. Vuorojen lisääminen ja lippujen hintojen alentaminen, raidejokerit, metrot ym. eivät palvele tätä ryhmää

Joukkoliikenteen tukeminen verorahoista on todellinen karhunpalvelus joukkoliikenteen toimivuudelle. Se kun olennaisesti mahdollistaa kehnon palvelun tarjoamisen vuodesta toiseen, ja toisaalta kehnon kaupunkisuunnittelun joka ei joukkoliikenteen edellytyksiä täytä—vuodesta toiseen. Joukkoliikenne ei tuen ansiosta ole vakavasti otettava liikkumismuoto, vaan lähinnä köyhien sosiaaliturvaa.

Ainoa kestävä tapa tukea joukkoliikennettä on rakentaa joukkoliikennelinjojen varrelle taloja, joissa asuu ihmisiä joille joukkoliikenne toimii tosi hyvin.
 
Linjojen 785, 787 ja 788 viikonloppuvuorot on olemassa sitä varten, että saadaan muodostettua peruspalvelutaso eräiden teiden varsilla oleville haja-asutusalueille ja Pornaisten kirkonkylälle. Primaarinen yhteys keskustaan viikonloppuisin on linjalle 985 Keravalle tai linjalla 841 Itäkeskukseen ja se, että noilla linjoilla voi matkustaa vaihdotta Nikkilästä keskustaan on vain plussaa, ei päätarkoitus.

Haja-asutusalueilla ja pienessä kirkonkylässä taas maksaa tosi paljon matkustajaa kohti rakentaa houkutteleva palvelutaso. Miettisin asiaa enemmän siltä kannalta, onko pari vuoroa päivässä hyväksyttävä palvelutaso lapsille, nuorille, vanhuksille, vammaisille ja köyhille. Sanoisin, ettei ehkä ihan, vaan enemminkin kahden tunnin vuoroväli on sellainen.

Pornaisten tilanne on kyllä aika onneton. Sieltä ei ole lähes ollenkaan joukkoliikennettä viikonloppuisin. Se kyllä tarvitsisi jotain lisäliikennettä. Helsinkiin sieltä on pitkä matka. Nikkilä olisi paljon lähempänä, mutta kun Nikkilästäkään ei ole paljoa suoria yhteyksiä Helsinkiin, jolloin vaihto sekä Nikkilässä että vaikkapa Keravalla olisi jo liian hankala. Joku Nikkilän linja voisi jatkaa Pornaisiin, mutta ongelmana on se, että Pornainen on HSL-alueen ulkopuolella.

Nikkilän tilanne on huomattavasti parempi. Jotenkin unohdin kokonaan linjan 841. Se on hidas, mutta jos se kulkisi osan matkaa Porvoonväylää, olisi se jonkin verran nopeampi. Voisihan se mennä jo Eriksnäsintietä Porvoonväylälle ja sitten Kehä III:sta pitkin Itäväylälle, olisi se jonkin verran nopeampi yhteys Itäkeskukseen. Tuolloin tietenkin Uuden Porvoontien varsi menettäisi yhteyksiä, mutta sinne jäisi kuitenkin 842. Jos ottaa huomioon vielä Porvoosta Helsinkiin menevän 848, niin voi todeta,että Sipoossa on kohtuullisesti liikennettä, muttei se kuitenkaan palvele aina kovin hyvin.

Voisihan sitä olla enemmän suoria yhteyksiä Sipoosta Helsingin keskustaan, mutta HSL ei taida haluta niitä niiden korkeamman hinnan vuoksi.
 
Pornaisten tilanne on kyllä aika onneton. Sieltä ei ole lähes ollenkaan joukkoliikennettä viikonloppuisin. Se kyllä tarvitsisi jotain lisäliikennettä. Helsinkiin sieltä on pitkä matka. Nikkilä olisi paljon lähempänä, mutta kun Nikkilästäkään ei ole paljoa suoria yhteyksiä Helsinkiin, jolloin vaihto sekä Nikkilässä että vaikkapa Keravalla olisi jo liian hankala. Joku Nikkilän linja voisi jatkaa Pornaisiin, mutta ongelmana on se, että Pornainen on HSL-alueen ulkopuolella.

Pornaisista luontevin liityntäsuunta olisi varmastikin Järvenpää, jonne nykyisin on liikennettä vain arkisin. Linjojen 787 ja 788 viikonloppuliikenne on vähäiseen kysyntään ja pieneen käytettävissä olevaan rahoitukseen perustuva kompromissi. Käytännössä liikenne ajetaan yhdellä autolla, mikä mahdollistaa tärkeimmiksi katsotut yhteydet Pornaisista Helsinkiin sekä Nikkilä - Porvoo -välillä. Yleisesti Ely-keskukset rahoittavat viikonloppuyhteyksiä varsin kitsaasti, koska ne eivät palvele tärkeimmiksi arvioituja koulu-, opiskelu- ja työmatkayhteyksiä. Tästä syystä Suomessa on nykyisin suuri joukko kuntia, joissa ei ole lainkaan joukkoliikenneyhteyksiä viikonloppuisin tai edes niinä arkipäivinä, jolloin koululaiset lomailevat.
 
Täällä on prioriteetit ihan yhtä hukassa kuin Pasilan konttorilla. Vaikka jostain pornaisista pääsisi kolme kertaa tunnissa nikkilöihin ja euron hinnalla, niin sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, kun sitä populaa nyt ei vaan ole mistä ammentaa.

Potentiaali on siellä missä ihmiset on, ja sitä potentiaalia Höseli potkii päähän niin paljon kuin suinkin ehtii. Kymmeniätuhansia ratikkamatkustajia menetetään joka päivä. Jos niiltä saisi euron päivässä, sanotaan nyt 50 000 matkustajalta, niin se olis 18 miljoonaa vuodessa. Sillä maksaa jo aika monet lastenvaunut ja koululaisryhmät, nämä kun nyt on nousseet kaikkein keskeisimpään asemaan tässäkin lillukanvarsitouhussa. Mutta ei. Yritetään karkottaa vanhatkin.
 
Mä en nyt kyllä yhtään ymmärrä tätä. Mä olen kirjoittanut JLF:lle paljonkin viestejä, joita voisi kuvata itkuksi. Mutta toi yllä oleva #40 ei millään lukeudu niihin. Tarkoititko jotain muuta?

Jos #40 ei auennut, niin sanon selkosuomeksi: autoilijan ei kannata ehdottaa, että joukkoliikenteen pitää "kattaa kulunsa", koska se johtaa autoilijan kannalta huonoon tilanteeseen. Sellainen joukkoliikenne olisi niin kallista, että väki autoilisi enemmän ja autoilija joutuisi ruuhkiin.

Ja vielä selkosuomeksi: nelosen matkustajamäärä on tippunut 40 000 matkustajasta päivässä noin puoleen. Se ei silti näy Paciuksenkadun automäärissä, mikä on ristiriidassa yllä olevan kanssa. Siksi haluaisin, että tutkittaisiin, millä tavoin ne, jotka ennen käytti ratikkaa, nyt liikkuu vai eikö liiku ollenkaan.

No en tietty Sinua tarkoittanut. Vaan yleisesti. No eihän se kivalle tunnu jos on saanut jonkun edun ja se sitten viedään...
 
Pornaisten tilanne on kyllä aika onneton. Sieltä ei ole lähes ollenkaan joukkoliikennettä viikonloppuisin. Se kyllä tarvitsisi jotain lisäliikennettä. Helsinkiin sieltä on pitkä matka. Nikkilä olisi paljon lähempänä, mutta kun Nikkilästäkään ei ole paljoa suoria yhteyksiä Helsinkiin, jolloin vaihto sekä Nikkilässä että vaikkapa Keravalla olisi jo liian hankala. Joku Nikkilän linja voisi jatkaa Pornaisiin, mutta ongelmana on se, että Pornainen on HSL-alueen ulkopuolella.

Voisihan sitä olla enemmän suoria yhteyksiä Sipoosta Helsingin keskustaan, mutta HSL ei taida haluta niitä niiden korkeamman hinnan vuoksi.

Linjojen 787 ja 788 viikonloppuliikenne on vähäiseen kysyntään ja pieneen käytettävissä olevaan rahoitukseen perustuva kompromissi. Käytännössä liikenne ajetaan yhdellä autolla, mikä mahdollistaa tärkeimmiksi katsotut yhteydet Pornaisista Helsinkiin sekä Nikkilä - Porvoo -välillä.

Eniten itseäni ihmetyttää se että toimivat ja ainakin näin kuljettajan näkökulmasta hyvin suositut 2 tunnin vuorovälit la/su lopetettiin ja siirryttiin tähän "muutama lähtö päivässä" tyyliin. 2 autolla ajettiin aiemmin 787/788 linjoja, kunnes HSL harvensi vuoroja. Ja kyllä porukkaa riitti mukavasti. Osa matkustajista oli toki Nikinmäen alueelta, mutta kohtuullinen määrä jatkoi Nikkilään asti. Käsittääkseni näistä viikonloppuvuoroista on keskusteltu paikallisten politiikassa mukana olevien henkilöiden kanssa, mutta ilmeisesti minkäänsortin muutoksia ei ole ainakaan vielä tehty. Joku alueellinen mediakin teki taannoin jutun asiasta.

Pornaisiin ei ole sunnuntaisin minkäänlaista fiksua yhteyttä Helsingistä. 787B kulkee Nikkilästä Pornaisiin sunnuntaina ja Pornaisista Helsinkiin menee yksi 787K:n vuoro. Eli jos haluat Helsingin suunnilta Pornaisiin, sun pitää ekana mennä vaihdollisella yhteydellä Nikkilään, ostaa sitä varten HSL-lippu. Sitten Nikkilästä jatkaa 787B:llä Pornaisiin ja ostaa siihen erillinen lippu, kun muuten pääsisit yhdellä ja samalla lipulla koko matkan. Ennen HSL:ää Pornaisiin ja Porvooseenkin ajettiin enemmän vuoroja kuin nyt. Nykyisin ei muka ole matkustajia... Epäilen erittäin suuresti. Tai voihan se pitää paikkaansa, mutta sitten kannattaa katsoa peiliin ja miettiä et miksi ei. Se on muutenkin huomattu ettei HSL:ää kiinnosta nämä "syrjäseudut" pahemmin, alkaen ihan jo pysäkkikylteistä joita ei jakseta vuosiin korjata sekä kuljettaja- & asiakastiedotteista. Eipä HSL muutenkaan kovin hyvässä suosiossa ole täällä päin. On myös syytä muistaa ettei kaikki mene Helsingin rautatieasemalle. Suurin osa vuorojen nykyisistä matkustajista tulee muualta kuin Rautatientorilta.

Söderkulla - Itäkeskus väliltä voisi napsia vuoroja pois viikonlopulta ja lisätä Nikkilän suunnille, vaikka linjalle 785K lähtöjä jolloin saataisiin takaisin sitä 2 tunnin vuoroväliä. Arkipäivien lisäksi myös lauantaisin ajetaan 20min vuorovälillä linjoja 841-844, joka tuntuu ihan turhan tiheältä. Siihen päälle U848. 842 & 844:lta voisi hyvin napsia vuoroja pois. Etenkin 842 linjalla tuo Eriknäsin lenkki on käytännössä turha. Sieltä kun matkustajia tulee koululaisia & opiskelijoita lukuunottamatta harvoin.

Sen tiedän ihan faktana, ihan entisten vakio matkustajien suusta, että ovat vaihtaneet autoon jatkuvasti huonontuvien yhteyksien vuoksi eivätkä aio palata joukkoliikenteen ellei jotain radikaalia muutosta palvelutasossa tapahdu. Erityisesti Pornaisten päästä häviää koko ajan enemmän ja enemmän näitä "vakkareita". Menevät nykyisin autolla Järvenpäähän, josta jatkavat junalla. Osa ajaa autolla Nikkilään ja sieltä 785-788 Helsinkiin.

Toki pistää myös mietityttämään kuinka tarkkaa HSL:n data todellisuudessa on. Matkakortti matkustajien määrä on luotettavaa, mutta saako HSL datan esimerkiksi Matkahuollon matkakortilla matkustavista tai mobiililipulla matkustavista vai arvioiko HSL ainoastaan? Katselin mun ajamien vuoron matkustajalaskenta dataa tältä päivältä (matkustajalaskentalaitteet). Ennen Pornaisten kirkkoa auto on ollut mukamas "tyhjä", vaikka matkustajia oli 3 kyydissä. Samaten aamulla Porvoosta 788 ollut tyhjä HSL:n rajalle asti, vaikka kyydissä oli matkustajia. Jos siis ainoa data mitä HSL saa on tuo niin en yhtään ihmettele virheellistä käsitystä matkustajamääristä. Tottakai käyttäjän Miskan mielipiteet tukee HSL:ää, kun ko. taho on Miskan työnantajakin. Jonka takia pitääkin suhtautua Miskan ajatuksiin ja näkemyksiin varauksella. Se on valitettavasti todistettu monen monta kertaa ettei HSL:llä kuunnella matkustajia, kuljettajia eikä liikennöitsijöitä, vaan mennään vain siinä omassa kuplassaan omilla näkemyksillään.

No, samapa tuo itselleni on. Jos HSL haluaa huonontaa yhteyksiä ja elää siinä kuplassaan niin siitä vaan. Mä ajan omalla autolla asioille, enkä ajattele edes joukkoliikenteen käyttämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Toki pistää myös mietityttämään kuinka tarkkaa HSL:n data todellisuudessa on. Matkakortti matkustajien määrä on luotettavaa, mutta saako HSL datan esimerkiksi Matkahuollon matkakortilla matkustavista tai mobiililipulla matkustavista vai arvioiko HSL ainoastaan? Katselin mun ajamien vuoron matkustajalaskenta dataa tältä päivältä (matkustajalaskentalaitteet). Ennen Pornaisten kirkkoa auto on ollut mukamas "tyhjä", vaikka matkustajia oli 3 kyydissä. Samaten aamulla Porvoosta 788 ollut tyhjä HSL:n rajalle asti, vaikka kyydissä oli matkustajia. Jos siis ainoa data mitä HSL saa on tuo niin en yhtään ihmettele virheellistä käsitystä matkustajamääristä.

HSL-alueen ulkopuolisen liikenteen osalta liikenteen nykyisen, syksystä 2021 lähtien käytössä olleen rakenteen suunnittelussa käytettiin lähtötietoina Elyn palvelutasomäärittelyä sekä Pohjolan Liikenteen toimittamia matkustajamäärätietoja. Jos nyt oikein muistan niin Elyn lupaama palvelutaso Helsinki - Nikkilä - Porvoo / Pornainen -yhteysväleille on muutama lähtö arkiaamuisin ja -iltapäivisin eli käytännössä työ- ja koulumatkavuorot. Elyn rahoitus on kuitenkin toistaiseksi riittänyt hieman laajemman palvelutason ylläpitämiseen (ja varmaan Ely jotain näistä Porvoolta ja Pornaisiltakin laskuttaa). Ely maksaa liikenteestä käytännössä vain HSL-alueen ulkopuolella ajettavan liikenteen osalta eli se saa liikenteen Helsinkiin asti edullisesti. Sitä en tarkemmin tiedä, toimittaako PL nykyään Elylle jotain matkustajamäärätietoja HSL-alueen ulkopuolisen liikenteen osalta.

Viikonloppuliikenteen osalta muistelisin, että Pornaisten kysyntä oli matkustajamäärätilastojen perusteella hyvin pientä ja esimerkiksi sunnuntaisin kulkijoita Helsingin suunnasta Pornaisiin ei juurikaan ollut vaan tärkeämpi suunta oli Pornaisista Helsinkiin päin. Porvoon suunnalla kysyntää taisi olla hieman enemmän ja sielläkin ne harvat viikonloppuvuorot pyrittiin ajoittamaan suurimman kysynnän ajankohtiin. Näitä vuoroja on varmasti mahdollista lisätä, jos Ely ja/tai Porvoo ja Pornainen niistä haluavat maksaa, sama koskee toki myös arki-iltojen myöhäisempää liikennettä. Sipoon osalta liikenne on enemmän HSL:n näpeissä ja voisin kuvitella, että tulevaisuudessa matkustajalaskentadatan perusteella voidaan tehdä muutoksia tarjontaan. Koko Nikinmäen alueelta kulkee nykyisin linja 739 Rautatientorille viikonloppuisinkin tunnin välein, joten Nikinmäen palvelun perusteella linjan 785 vuoroja ei liene tarpeen lisätä.

HSL on vaatinut parin viime vuoden aikana kilpailutetuissa kohteissa kaikkeen bussikalustoon (pl. pienkalusto) matkustajalaskentalaitteet. Laskentalaitteet ovat liikennöitsijän vastuulla ja liikennöitsijä voi hankkia tähän tarkoitukseen haluamansa järjestelmän, kunhan se vain tuottaa riittävän tarkkaa tietoa nousijoista ja poistujista. Käsittääkseni liikennöitsijät käytännössä ostavan tämän palvelun joltain ulkopuoliselta toimittajalta.
 
Täällä on prioriteetit ihan yhtä hukassa kuin Pasilan konttorilla. Vaikka jostain pornaisista pääsisi kolme kertaa tunnissa nikkilöihin ja euron hinnalla, niin sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, kun sitä populaa nyt ei vaan ole mistä ammentaa.

Pornaisten liikenne samoin kuin muutaman tien varrella sijaitsevien haja-asutusalueiden palvelu onkin sosiaalipolitiikkaa. Ideana ei ole, että Pornaisissa on populaa, josta ammentaa, vaan että kaikki pääsisivät jotenkin liikkumaan, vaikka tarjonta ei olisikaan yksityisauton kanssa kilpailukykyinen. Aihetta on mielenkiintoista pohtia tästä sosiaalipoliittisesta näkökulmasta. Mikä on sopiva palvelutaso lapsille, nuorille, vammaisille, vanhuksille ja köyhille ja kuinka liikenne saadaan järjestettyä mahdollisimman tehokkaasti ja miellyttävästi?

Lisäksi liikenne voi samalla palvella asuinalueita, joilla on populaa, josta ammentaa, kuten Nikkilä ja Söderkulla.
 
Koronaviruksen myötä ihmisiä kehotettiin harrastamaan lähialuematkailua, nyt olen useampana kesänä nauttinut paljosta nähtävästä, pitkin Uuttamaata, joukkolikennettä käyttäen. Mutta ongelmiakin on.
Katsoin juuri Pornaisten kunnan matkailusivua. Kirkonkylässä ja sen liepeillä on nähtävää, mutta joukkoliikenteellä 'päivä lähialuematkailua' ei ole kovinkaan helposti toteutettavissa.
HSL-alueen ympärillä olevista kunnista parhaiten pärjää Inkoo, nähtävää on, kunta mainostaa tärkeimpiä kohteita omalla matkailusivullaan josta suora linkki ELY-keskuksen matkalippumyyntiin. Myös Nurmijärvi on onnistunut hyvin lähialuematkailun suhteen, joukkoliikenteellä.

HSL-kunnista Kirkkonummi ja Siuntio ovat ongelmallisimmat, kaikkien kiinnostavien kohteiden lähelle ei pääse joukkoliikenteellä. Jos pääsee, viimeistään paluumatka on ongelmallinen, tuntien odotusaika, vaihdot eivät ole synkronoitu. Tuusulalla on kesäisin hyvin järjestetty matkailulinja (museokortti käy lipusta), sillä pääsee lähes joka kohteen luo.

Seudulla asuu varmasti ihmisiä joita kiinnostaa lähialuematkailu. Lähtisivät joukkoliikenteellä, jos se olisi vaivatonta. Osalla heistä voi olla kymmenien vuosien tauko auton ajamisen suhteen, asuvat hyvien joukkoliikennepalveluiden luona, työmatka taittuu/taittui joukkoliikenteellä, jopa nopeammin kuin omalla autolla joten omaa autoa ei ole tarvittu. Meilläkin pitäisi olla oikeus päästä näkemään lähialuetta.
 
Koronaviruksen myötä ihmisiä kehotettiin harrastamaan lähialuematkailua, nyt olen useampana kesänä nauttinut paljosta nähtävästä, pitkin Uuttamaata, joukkolikennettä käyttäen. Mutta ongelmiakin on.
Katsoin juuri Pornaisten kunnan matkailusivua. Kirkonkylässä ja sen liepeillä on nähtävää, mutta joukkoliikenteellä 'päivä lähialuematkailua' ei ole kovinkaan helposti toteutettavissa.
HSL-alueen ympärillä olevista kunnista parhaiten pärjää Inkoo, nähtävää on, kunta mainostaa tärkeimpiä kohteita omalla matkailusivullaan josta suora linkki ELY-keskuksen matkalippumyyntiin. Myös Nurmijärvi on onnistunut hyvin lähialuematkailun suhteen, joukkoliikenteellä.

HSL-kunnista Kirkkonummi ja Siuntio ovat ongelmallisimmat, kaikkien kiinnostavien kohteiden lähelle ei pääse joukkoliikenteellä. Jos pääsee, viimeistään paluumatka on ongelmallinen, tuntien odotusaika, vaihdot eivät ole synkronoitu. Tuusulalla on kesäisin hyvin järjestetty matkailulinja (museokortti käy lipusta), sillä pääsee lähes joka kohteen luo.

Seudulla asuu varmasti ihmisiä joita kiinnostaa lähialuematkailu. Lähtisivät joukkoliikenteellä, jos se olisi vaivatonta. Osalla heistä voi olla kymmenien vuosien tauko auton ajamisen suhteen, asuvat hyvien joukkoliikennepalveluiden luona, työmatka taittuu/taittui joukkoliikenteellä, jopa nopeammin kuin omalla autolla joten omaa autoa ei ole tarvittu. Meilläkin pitäisi olla oikeus päästä näkemään lähialuetta.
Tämäkin todistaa sen että Nurmijärvi teki fiksusti jättäydyttyään HSL ulkopuolelle. HSL tehtävä on vain aiheuttaa vahinkoa. Joukkoliikenne Nurmijärven kunnassa on marginaaliasemassa mutta silti pystyvät järjestämään kuntalaisilleen edes kohtuullisen sellaisen mitä HSL ei ikinä olisi tehnyt. Sensijaan jos olisivat liittyneet, nyt olisi jäljellä vain Klaukkalasta syöttöliikennettä Kivistöön ja pohjoisemmasta osasta ehkä Hyrylään. Nyt pääsevät matkustajat korkealattiakalustolla suoraan Kamppiin pikavauhtia joka asutuskeskuksesta. Olen tässä autolla pyörähtänyt välillä Klaukkalassa ja liityntäparkit huutaa lisää tilaa. Eli joukkoliikenne ainakin on houkuttelevaa myös kun sieltä parkkipaikoilta löytyy mm. Telsaa, Mersua, Bemaria, Audia...
 
Viimeksi muokattu:
Tämäkin todistaa sen että Nurmijärvi teki fiksusti jättäydyttyään HSL ulkopuolelle. HSL tehtävä on vain aiheuttaa vahinkoa. Joukkoliikenne Nurmijärven kunnassa on marginaaliasemassa mutta silti pystyvät järjestämään kuntalaisilleen edes kohtuullisen sellaisen mitä HSL ei ikinä olisi tehnyt. Sensijaan jos olisivat liittyneet, nyt olisi jäljellä vain Klaukkalasta syöttöliikennettä Kivistöön ja pohjoisemmasta osasta ehkä Hyrylään. Nyt pääsevät matkustajat korkealattiakalustolla suoraan Kamppiin pikavauhtia joka asutuskeskuksesta. Olen tässä autolla pyörähtänyt välillä Klaukkalassa ja liityntäparkit huutaa lisää tilaa. Eli joukkoliikenne ainakin on houkuttelevaa myös kun sieltä parkkipaikoilta löytyy mm. Telsaa, Mersua, Bemaria, Audia...

Tämä havainto joukkoliikenteen suosiosta tuolta oli siinä määrin kiinnostava, että piti etsiä tietoa hinnoittelusta: Myynnissä näkyy olevan 44 matkan sarjalippu hintaan 120 e, jolloin matkakohtainen hinta jää matalammaksi kuin Kalliosta keskustaan (kunhan ei matkusta niin paljoa, että kausilppu tulisi halvemmaksi) :)
 
Takaisin
Ylös