Kehä I:n linjastotarkastelu

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
732
HSL on aloittamassa uutta "linjastotarkastelua" Kehä I:n akselilla. Toistaiseksi blogissa (linkki) on vain yksi postaus, jossa kerrotaan suunnittelun alkavan. Mukana on myös liikkumiskysely, joka on auki 13.11. asti. Suunnittelualueeseen kuuluu Kehä I:n ympäristö ja mukana ovat linjat 54, 523 (ks. Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma), 553 sekä 553K. Liikkumiskyselyssä on mukana myös linjat 561 ja 562. Liikkumiskyselyn tuloksia voi odottaa marras-joulukuussa.
 
Linjastosta on julkaistu luonnoksia ja kysely, joka sulkeutuu 13.3 https://www.hsl.fi/hsl/keli/bussilinjaluonnos

Vaihtoehto A on syksyn 2023 tilanne, mutta 54:lle aloitetaan viikoloppuliikenne ja 553K loppuu sen vuorojen siirtyessä peruslinjalle.

Vaihtoehdossa B 54 ja 523 on korvattu linjalla 541, joka kulkee Itäkeskuksesta Tapiolaan asti Kehä I:stä ja jatkaa siitä Westendinasemalle. 553 kulkee nykyistä reittiä Kaareen asti ja siitä 54:n nykyistä reittiä Valimoon.

541:llä saisi ola jokin muu linjanumero. Siis ymmärrän, että sillä luodaan mielleyhtymä linjaan 54, mutta saman voisi tehdä numeroilla 524, 554 tai 564 ilman, että kaytetään Länsi-Espoon poikittaislinjan numeroja.
 
54:n korvaavan linjan numero voi olla ihan hyvin 54. Ei ole ensimmäinen kaksinumeroinen seutulinja ja sen olennainen osuus on sama. Linjojen häntien vaihtaminen päittäin ei myöskään ole mikään tavaton asia HSL:n linjamuutoksissa.
 
Vastasin ja kannatin B:tä. Mutta myös A:n kanssa voi ihan hyvin elää.
Mikä se olematon linja, jota ollaan lakkauttamassa ?
 
Vastasin ja kannatin B:tä. Mutta myös A:n kanssa voi ihan hyvin elää.
Mikä se olematon linja, jota ollaan lakkauttamassa ?
Linjan 550 tilalle tuleva Tapiola-Leppävaara -linja 523.

Itse vastasin B, mutta tämä vaihtoehto vaatii ehdottomasti Lahdenväylälle vaihtopysäkit. Ja muutenkin jos 541 ollaan joskus toteuttamassa niin sen tulisi yhdistää kaikki Kehä 1:n leikkaavat säteittäiset yhteydet (junat, metro, tulevat raitiolinjat, runkolinjat, moottoritiet jne.)
 
Itse vastasin B, mutta tämä vaihtoehto vaatii ehdottomasti Lahdenväylälle vaihtopysäkit. Ja muutenkin jos 541 ollaan joskus toteuttamassa niin sen tulisi yhdistää kaikki Kehä 1:n leikkaavat säteittäiset yhteydet (junat, metro, tulevat raitiolinjat, runkolinjat, moottoritiet jne.)

Samaa mieltä, että tuollaisessa koko Kehä 1:n läpi kulkevassa linjassa voisi olla jotain mieltä vain, jos säteittäisten sisääntuloteiden liittymiin saataisiin järkevät vaihtopysäkkijärjestelyt ja olosuhteet. Nykyisellään ne ovat luokattoman huonot (vaatii pitkää kävelyä ja kiertelyä) tai niitä ei ole olemassakaan (Lahdenväylä, Martinlaakson rata). Toteutuessaan voisin kuvitella jonkinnäköisen uuden kysynnän syntymistä 400-sarjan suunnalta itään sekä 600- ja 700-sarjan suunnalta länteen.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:01 ----------

HSL on lakkauttamassa linjaa, jota ei ole edes vielä olemassa. :D On kyllä niin tyypillistä menoa taas sille laitokselle.

Ehkä vähän raju tulkinta sinulta, koska todellisuudessa se "olematon linja" pitenisi ja pysyisi samalla vuorovälillä - vain linjanumero vaihtuisi.
 
Samaa mieltä, että tuollaisessa koko Kehä 1:n läpi kulkevassa linjassa voisi olla jotain mieltä vain, jos säteittäisten sisääntuloteiden liittymiin saataisiin järkevät vaihtopysäkkijärjestelyt ja olosuhteet. Nykyisellään ne ovat luokattoman huonot (vaatii pitkää kävelyä ja kiertelyä) tai niitä ei ole olemassakaan (Lahdenväylä, Martinlaakson rata). Toteutuessaan voisin kuvitella jonkinnäköisen uuden kysynnän syntymistä 400-sarjan suunnalta itään sekä 600- ja 700-sarjan suunnalta länteen.

Ja pysäkit on usein etäällä maankäytön painopisteistä ja Kehä I:n päästä päähän tehtävät matkat kannattaa tehdä metrolla päästä päähän menevän linjan sijaan. Kehä I:tä kannattaa siksi käyttää nopeuttamaan linjoja, mutta linjalla tulee olla selkeät jakelualueet jossain muualla kuin Kehällä, joista matkustajat pääasiassa poimitaan kyytiin ja tiputetaan kyydistä. Ja esimerkiksi Hakunilasta Leppävaaraan kannattaa matkustaa vaihdotta bussilla 553, mutta esimerkiksi Tapiolasta Itäkeskukseen ei kannata matkustaa vaihdotta suunnitelulla linjalla 541, koska metro.

Nykyinen konsepti on siis toimiva ja linjan 54 ilta- ja viikonloppuliikenteen aloittaminen ratkaisee sen isoimman ongelman, eli sen, että illalla ja viikonloppuna Itä-Helsingistä di pääse mihinkään ja 553 on hidas. Ainoastaan pieni viilaus saattaa olla tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kannatan vaihtoehtoa A koska nykyinen linjasto on ihan hyvä, ei sitä tarvitse muuttaa.


Ja pysäkit on usein etäällä maankäytön painopisteistä ja Kehä I:n päästä päähän tehtävät matkat kannattaa tehdä metrolla päästä päähän menevän linjan sijaan. Kehä I:tä kannattaa siksi käyttää nopeuttamaan linjoja, mutta linjalla tulee olla selkeät jakelualueet jossain muualla kuin Kehällä, joista matkustajat pääasiassa poimitaan kyytiin ja tiputetaan kyydistä. Ja esimerkiksi Hakunilasta Leppävaaraan kannattaa matkustaa vaihdotta bussilla 553, mutta esimerkiksi Tapiolasta Itäkeskukseen ei kannata matkustaa vaihdotta suunnitelulla linjalla 541, koska metro.
Lisäksi tulevalla Raide-Jokerilla pääse myös Itäkeskukseen.
 
Ja pysäkit on usein etäällä maankäytön painopisteistä ja Kehä I:n päästä päähän tehtävät matkat kannattaa tehdä metrolla päästä päähän menevän linjan sijaan. Kehä I:tä kannattaa siksi käyttää nopeuttamaan linjoja, mutta linjalla tulee olla selkeät jakelualueet jossain muualla kuin Kehällä, joista matkustajat pääasiassa poimitaan kyytiin ja tiputetaan kyydistä. Ja esimerkiksi Hakunilasta Leppävaaraan kannattaa matkustaa vaihdotta bussilla 553, mutta esimerkiksi Tapiolasta Itäkeskukseen ei kannata matkustaa vaihdotta suunnitelulla linjalla 541, koska metro.

En missään nimessä väittänytkään, että linjalla välttämättä tehtäisiin äärimmäisen pitkiä matkoja Kehä 1:ä pitkin. Jos vaihtoyhteyksien laatuun panostettaisiin (mitä vahvasti epäilen), niin uusia järkeviä matkaketjuja voisi syntyä vaikkapa seuraavasti: Tapiola-Tammisto, Leppävaara-Aviapolis, Rajatorppa-Pukinmäki, Myyrmäki-Itäkeskus, Hakunila-Pakila jne.

Mutta kun tähänkään saakka ei juurikaan ole panostettu vaihtoyhteyksien kehittämiseen uusilla runkolinjoilla (Bemböle linja 200, Luhtitie linja 300, Kartanonkoski linja 600), niin tässä case Kehä 1:ssä haaste on vielä monta kertaa isompi sen suhteen.

HSL:llä on vaihtoyhteysstrategia, mutta sen toteutus erityisesti näissä bussi-bussi-liitynnöissä on kehnoa, koska HSL ei itse voi päättää missä infraa voidaan parantaa siten, että lopputulos olisi järkevämpi.
 
Viimeksi muokattu:
En missään nimessä väittänytkään, että linjalla välttämättä tehtäisiin äärimmäisen pitkiä matkoja Kehä 1:ä pitkin. Jos vaihtoyhteyksien laatuun panostettaisiin (mitä vahvasti epäilen), niin uusia järkeviä matkaketjuja voisi syntyä vaikkapa seuraavasti: Tapiola-Tammisto, Leppävaara-Aviapolis, Rajatorppa-Pukinmäki, Myyrmäki-Itäkeskus, Hakunila-Pakila jne.

Liittymät, joissa kaksi moottoritietä tai moottoritietasoista väylää kohtaa, on vaan tosi ihmisvihamielisiä paikkoja, eikä tälle ole tehtävissä mitään. Kahden suuren tien liittymässä vaihtaminen merkitsee väistämättä täydellistä palvelujen puutetta, kiertelyä, portaikkoja, töhrittyjä alikulkutunneleita, sateessa kastumista, kylmässä värjöttelyä ja ohi kulkevien autojen korvia raastavaa pauhua. JLF:llä unohtuu myös usein, että tuollaisessa paikassa vaihtavat naiset kokevat helposti väkivallan uhkaa.

Matkustajavirrat kannattaa mieluummin ohjata vaihtamaan joukkoliikenneterminaaleissa. Esimerkiksi Tapiolan ja Tammiston välinen matka kannattaisi ohjata siten, että vaihto on Malmin tai Sörnäisten asemalla Tuusulanväylän ja Kehä I liittymän sijaan ja Leppävaaran ja Aviapoliksen välinen matka siten että vaihto on Malmin asemalla.

Malmin asemalla on suht pitkä matka lämmitettyjen sisätilojen ja bussien välillä, mutta muuten odotusolosuhteet ovat jo oleellisesti paremmat. Ja jotta muodostuu yhteyksiä, joissa voi vaihtaa Malmin aseman tyyppisessä paikassa ja matkasta selviää yhdellä vaihdolla, linjojen tulee olla suhteellisen pitkiä, mutta niiden ei tule kulkea pelkästään Kehä I tai Kehä III pitkin, vaan jossain vaiheessa erkaantua tieltä. Sörnäisten asemalla sisätila onkin heti pysäkin vieressä ja heti pysäkkien lähellä myös hyvät palvelut, kuten R-kioski tai S-market.
 
Viimeksi muokattu:
Liittymät, joissa kaksi moottoritietä tai moottoritietasoista väylää kohtaa, on vaan tosi ihmisvihamielisiä paikkoja, eikä tälle ole tehtävissä mitään. Kahden suuren tien liittymässä vaihtaminen merkitsee väistämättä täydellistä palvelujen puutetta, kiertelyä, portaikkoja, töhrittyjä alikulkutunneleita, sateessa kastumista, kylmässä värjöttelyä ja ohi kulkevien autojen korvia raastavaa pauhua. JLF:llä unohtuu myös usein, että tuollaisessa paikassa vaihtavat naiset kokevat helposti väkivallan uhkaa.

On tehtävissä. Länsinaapurissa on aika moneen paikkaan, jossa useampi bussilinja risteää "vaikeasti" isomman risteyksen tai liittymän läpi, rakennettu erilliset saarekkeet, jonka kautta bussit kulkevat. Kävelyetäisyys katokselta toiselle maksimissaan 15 metriä. Kyllähän tämmöiselle tietysti on hintalappu, mutta yleisesti joukkoliikenteen järjestäminen maksaa.
 
On tehtävissä. Länsinaapurissa on aika moneen paikkaan, jossa useampi bussilinja risteää "vaikeasti" isomman risteyksen tai liittymän läpi, rakennettu erilliset saarekkeet, jonka kautta bussit kulkevat. Kävelyetäisyys katokselta toiselle maksimissaan 15 metriä. Kyllähän tämmöiselle tietysti on hintalappu, mutta yleisesti joukkoliikenteen järjestäminen maksaa.

Tämä voisi olla järkevää kaupungissa, jossa joukkoliikenne perustuu melkein pelkästään busseihin, mutta jossa joukkoliikenne on kuitenkin sen verran suosittua, että poikittaisilla moottoriteillä ajetaan busseja. Helsingissä on niin paljon joukkoliikenneterminaaleja raskasraideliikenteen varrella, etten oikein tiedä, onko tuossa järkeä. Tuollaisten saarekkeiden rakentaminen maksaa paljon, se hidastaa moottoriteitä kulkevia busseja, saarekkeet on kaukana maankäytön painopisteistä eikä saarekkeiden viereen saada samalla tavalla palveluja kuin raskasraideliikenteen joukkoliikenneterminaalien viereen saadaan.
 
Konala on pelkästään bussiliikenteen varassa ja suora yhteys täältä Tapiolaan ja Itäkeskukseen on mieluisa uudistus. Täältä siten arvioituna B on mieluinen. Mutta totta on että odottaminen kehätien laidassa ei mitenkään mukavaa. Mutta vastapainoksi saatu sujuva nopeus ja vaihdoton yhteys kyllä kompensoi haittapuolet.
 
Takaisin
Ylös