Kehä I:n linjastotarkastelu

Linjastosta on julkaistu luonnoksia ja kysely, joka sulkeutuu 13.3 https://www.hsl.fi/hsl/keli/bussilinjaluonnos


541:llä saisi ola jokin muu linjanumero. Siis ymmärrän, että sillä luodaan mielleyhtymä linjaan 54, mutta saman voisi tehdä numeroilla 524, 554 tai 564 ilman, että kaytetään Länsi-Espoon poikittaislinjan numeroja.

eipä ruohon sarjaan jää, kuin linja 542, kun 543 lakkaa syksyllä. toki aina ollut tuo 4x-sarja tämän puolen Espoon linjasrtoa. HSL ei kunnioita enään mitään, kaikki uusiksi, ja mahdollisimman nopeasti, suunittelijoille palkkaa, muuten olisivat työttömiä. jos ei muuten löydy jo täältä, voisi luoda listan miten pitkään vanha linjasto oli olemassa, helsigissä vieläkin jokunen postinumerolinja.
 
Ehkä vähän raju tulkinta sinulta, koska todellisuudessa se "olematon linja" pitenisi ja pysyisi samalla vuorovälillä - vain linjanumero vaihtuisi.

HSL:lläkin on paha tapa viitata tuollaisiin muutoksiin linjan lakkauttamisina, kuten nyt linjastoluonnosten sivulla. Viime syksyn muutoksia käsittelevässä artikkelissa 554:n jatkaminen ja numeronvaihto oli listattuna 554:n lakkauttamisena ja 562:n perustamisena. Moni niin HSL:n omalla sivulla kuin sosiaalisessa mediassa tarkisti vain oman linjansa kohdan ja päätyivät haukkumaan 554:n lopettamista sekä ihmettelemään, kuinka voidaan puolittaa kapasiteetti Malmin ja Itäkeskuksen välillä kun bussit ovat täysiä.

54:n korvaavan linjan numero voi olla ihan hyvin 54. Ei ole ensimmäinen kaksinumeroinen seutulinja ja sen olennainen osuus on sama. Linjojen häntien vaihtaminen päittäin ei myöskään ole mikään tavaton asia HSL:n linjamuutoksissa.

Niinpä voikin, ei tullut mieleenkään. Eikä olisi edes kauimpana keskustasta kulkeva kaksinumeroinen poikittainen linja. Ja numeron säilyttämisellä vältyttäisiin yllämainitusta skenaariosta.

eipä ruohon sarjaan jää, kuin linja 542, kun 543 lakkaa syksyllä. toki aina ollut tuo 4x-sarja tämän puolen Espoon linjasrtoa. HSL ei kunnioita enään mitään, kaikki uusiksi, ja mahdollisimman nopeasti, suunittelijoille palkkaa, muuten olisivat työttömiä. jos ei muuten löydy jo täältä, voisi luoda listan miten pitkään vanha linjasto oli olemassa, helsigissä vieläkin jokunen postinumerolinja.

544 säilyy kyllä, mutta vähän eri reitillä. Jos se jatkaisi kulkua nykyisellä reitillään Kehä I:stä pitkin Turunväylältä Leppävaaraan, niin 541:n numeroinnissa olisi edes jotain järkeä, kun se kulkisi sen osuuden samaa reittiä.

Myös 548 ja 549 tulevat säilymään, vaikka niillekin sopisi paremmin jotkin muut numerot
 
Linja 523 Westendinasema - Tapiola - Leppävaara pitäisi kyllä ilman muuta pystyä yhdistämään Leppävaarasta eteenpäin johonkin muuhun linjaan - 522 tai 553 varmasti ne potentiaalisimmat. Ilmeisesti noille kaikille kolmelle linjalle on suunniteltu erilaiset vuorovälit, joten siitä syystä yhdistäminen ei tietenkään onnistu Leppävaarassa. Voisi ehkä silti olla paikallaan tarkastella vuorovälejä ja luoda yksi pidempi linja, joka pystyy tarjoamaan enemmän suoria yhteyksiä. Se, että Espoon kaupunki meni säästöpäissään lyhentämään Raide-Jokerin Keilaniemeen, aiheuttaa nyt tuommoisen bussitorson Tapiolaan.
 
Suunnitelma on vihdoinkin raporttimuodossa HSL:n julkaisuissa https://hslfi.azureedge.net/globalassets/julkaisuarkisto/2023/10-2023_keha-i-linjastosuunnitelma.pdf

Muutoksethan tulevat voimaan vasta ensi vuoden syksynä, mutta uudessa liikennöintisuunnitelmassa oli mainittu matkustajamäärien nousuun tähtäävän lisärahoituksen osoittaminen Kehä I:n linjaston tarjonnan lisäämiseen ja suunnitelman uudelleenarviointiin. Kappale on muotoiltu siten, että muutokset koskisivat juuri noiden linjojen palvelutasoa, eli liikennöintiaikoja ja vuoroväliä, eikä välttämättä varsinaista reititystä.

Miettisin kuitenkin esimerkiksi tuota 523:n jatkamista. Leppävaara-Pitäjänmäki välillä entisen 550:n reitillä on nyt kyseiseen linjaan pyrkivällä hyvin pitkä vaihto Leppävaarassa 200:sta. Yli 300 metriä kumpaankin suuntaan, toiseen melkein 400. Jatkaminen Pitäjänmäen asemalle tai Pajamäkeen ratkaisisi tuon.

Lisäksi jos 553:n tai 54:n vuorovälejä ollaan tihentämässä huomattavasti, niin vaihtoehtoisesti 523:n jatkaminen Pitäjänmäestä Lassilasta suoraan Kehä I:stä Pukinmäen aseman kautta Malmille voisi parantaa yhteyksiä Malmilta Pitäjänmäkeen.
 
Miettisin kuitenkin esimerkiksi tuota 523:n jatkamista. Leppävaara-Pitäjänmäki välillä entisen 550:n reitillä on nyt kyseiseen linjaan pyrkivällä hyvin pitkä vaihto Leppävaarassa 200:sta. Yli 300 metriä kumpaankin suuntaan, toiseen melkein 400. Jatkaminen Pitäjänmäen asemalle tai Pajamäkeen ratkaisisi tuon.

Lisäksi jos 553:n tai 54:n vuorovälejä ollaan tihentämässä huomattavasti, niin vaihtoehtoisesti 523:n jatkaminen Pitäjänmäestä Lassilasta suoraan Kehä I:stä Pukinmäen aseman kautta Malmille voisi parantaa yhteyksiä Malmilta Pitäjänmäkeen.

Olen itse pohtinut, että linjojen 523 ja 54 yhdistäminen voisi olla kustannustehokas tapa parantaa joukkoliikennettä. Eli kuten suunnitelman version 2 linja 541, mutta Pitäjänmäen teollisuusalueen kautta. Leppävaaran ja Pitäjänmäen väli menee nopeasti, joten yhdistämisestä seuraava pidennys ei olisi kovin kallis. Koko matkaa ei kannata mennä bussilla, mutta tuo yhdistelmä mahdollistaisi muuten monen tyyppisten nyt vaihdollisten matkojen tekemisen suoralla linjalla ja nopeasti.

Sivutuotteena samalla 110-tie Leppävaaran ja Pitäjänmäen välillä saisi takaisin poikittaisyhteyden. Aikaisemmin 550 kulki siellä, nyt muulloin kuin hiljaisena aikana siellä kulkee vain 200 Helsingin ja Espoon keskuksen välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Aihe on esillä HSL:n hallituksen 23.4.2024 kokouksessa.

Linja 54 Itäkeskus–Kehä I–Lassila–Pitäjänmäki–Valimo säilyy nykyisellä reitillään, mutta sen tarjonta vähenee hieman. Uusi linja 554 tuo merkittävästi lisää tarjontaa linjan 54 vilkkaimmalle reittiosuudelle Itäkeskuksesta Kaupintielle. Pitäjänmäentien ja Valimon aseman ympäristön saavutettavuus on parantunut pikaraitiotie 15:n aloitettua ja pikaratikan vuorovälin tihennettyä sekä A-junan päivä- ja viikonloppuliikenteen tihennyttyä.

Linja 523 lakkautetaan, mutta uusi linja 554 korvaa sen kokonaisuudessaansuunnilleen vastaavalla tarjonnalla. Linjan 523 nykyisten käyttäjien näkökulmastavain linjanumero muuttuu.

Linjan 553 ilta- ja viikonloppuliikenteen K-variantista voidaan luopua, kun uusi linja 554 tarjoaa koko- ja jokapäiväisen poikittaisyhteyden Lassilaan, Pitäjänmäen asemalle ja Mäkkylään. Muutos nopeuttaa vapaa-ajan poikittaismatkoja esimerkiksi Pakilasta Leppävaaraan.

Perustetaan uusi linja 554 Itäkeskus–Kehä I–Lassila–Pitäjänmäen asema–Leppävaara–Tapiola–Westendinasema. Uusi linja vahvistaa linjan 54 vilkkaimman reittiosuuden tarjontaa Itäkeskuksen ja Kaupintien välillä sekä tarjoaa laajasti nopeita poikittaisia joukkoliikenneyhteyksiä Kehä I:n käytävässä. Linjan reittikulkee useiden keskeisten joukkoliikenteen vaihtopaikkojen kautta, jolloin se helpottaa Kehä I:n varren asukkaiden lisäksi myös muualla eri puolilla seutuaasuvien liikkumista.


Tuollaista muutosta esitetään toteutettavaksi. Linkki kokousmateriaaliin.
 
Linjan 553 ilta- ja viikonloppuliikenteen K-variantista voidaan luopua, kun uusi linja 554 tarjoaa koko- ja jokapäiväisen poikittaisyhteyden Lassilaan, Pitäjänmäen asemalle ja Mäkkylään. Muutos nopeuttaa vapaa-ajan poikittaismatkoja esimerkiksi Pakilasta Leppävaaraan.

Tulkitsenko tätä oikein, että sekä 553 ja 554 kulkee hiljaiseen aikaan, kun siinä sanotaan muutoksen nopeuttavan matkoja? Aikaisemminhan oli tarkoitus ajaa 553:sta iltaisin ja viikonloppuisin, vaikka 54:n liikennöintiaikoja oltiin laajentamassa.
 
Tulkitsenko tätä oikein, että sekä 553 ja 554 kulkee hiljaiseen aikaan, kun siinä sanotaan muutoksen nopeuttavan matkoja? Aikaisemminhan oli tarkoitus ajaa 553:sta iltaisin ja viikonloppuisin, vaikka 54:n liikennöintiaikoja oltiin laajentamassa.
Kyllä sillä tavoin tuon ymmärsin, että 553 ja 554 ovat kokopäiväisiä läpi viikon ajettavia linjoja. 553 liikennöi sillä laajuudella kuin mitä 553 ja 553K ovat yhdessä tähän saakka liikennöineet. 554 korvaa Espoossa 523:n, ja samalla liikennöintiaikakin on yhtä kattava.

Muutoksen tultua voimaan Kehä I:llä on bussiliikennettä kaikkina viikonpäivinä aamusta iltaan jotakuinkin tien koko pituudelta. Eri kohdissa kyseistä kehätietä vaan kulkee vähän eri numeroisia busseja (Tapiolan päässä 554, Leppävaarasta Pakilantielle 553, Kannelmäestä Itäkeskukseen 54 ja 554).
 
Esityslistalla tosiaan lukee, että nämä muutokset tulisivat linjastosuunnitelmasta poiketen voimaan jo tänä syksynä.

Kun sanotaan, että 523:n käyttäjien näkökulmasta vain numero vaihtuu ja 54:n tarjontaa vähennetään hieman, niin oletettavasti kummankin linjan vuoroväliksi tulee 523:n nykyinen 15min ja yhteiselle osuudelle 7,5. Automäärältä uusi 554:n on kai kymmenen paikkeilla. 54:n nykyinen automäärä on 10, 15min vuorovälillä se olisi noin 6,6 eli pyöristäen 7. Ja 54:n häntä Valimoon on ajallisesti yhtä pitkä kuin 200:n matka Pitäjänmäestä Leppävaaraan. 554:n automäärä olisi siis samat 7 plus 523:n nykyiset kolme.

Linjastosuunnitelman muutokset oli ajoitettu uusien sopimusen alkamiseen ensi vuoden syksylle, mutta nyt kun automäärä on jo lyöty lukkoon ei aikaistuksella ei sinällään ole merkitystä, kun 554 ei mahtuisi kokonaisuudessaan 54:n tai 553:n uuteen sopimukseen sen paremmin kuin nykyisiin.

Linja näyttäisi kuitenkin mahtuva 111, 113 ja 114:n pakettiin, jossa 523:n on jo. Se on ollut kilpailutuksessa 28 auton paketti, mutta tämän talven liikennöintisuunnitelmassa on vain 24 autoa noilla linjoilla. Tämä tosin tarkoittaa, että 554 olisi suurimmaksi osaksi pätkälinja, mikä saattaa tuottaa ongelmia 523:n nykyisellä osuudella. Ainakin kerran olen ollut kyydissä alkuiltapäivästä siten, että linja on täyttynyt lähes tuulilasikuormaan lukiolaisista Otaniemen kohdalla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

mutta tämän talven liikennöintisuunnitelmassa on vain 24 autoa noilla linjoilla.

Korjasin väärän edelliseen, se oli sittenkin 22.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös