HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 58/2023

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
HSL käynnistää tammikuussa 2023 bussiliikenteen tarjouskilpailun, johon sisältyy kuusi (6) kilpailukohdetta, kohdenumerot 286 – 291. kilpailutettavat joukkoliikennepalvelut sijoittuvat Helsinkiin, Vantaalle, Keravalle ja Tuusulaan. Kohteisiin 286 ja 287 sisältyy reittejä, jotka ulottuvat vähäisessä määrin HSL:n toimivalta-alueen ulkopuolelle. Kilpailukierroksen liikenteen laajuus on vuositasolla noin 7,0 miljoonaa linjakilometriä. Kilpailutettavaan liikenteeseen tarvitaan arkipäivänä 91 bussia. Kilpailutettavan liikenteen osuus on noin 7,8 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 7,5 prosenttia linjakilometreistä. HSL:n järjestämässä bussiliikenteessä ajetaan tällä hetkellä vuositasolla noin 93 milj. linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1 170 autoa.

Tarjouskilpailuun 58/2023 sisältyvä liikenne

Kohde 286
Linjat
625 Tikkurila - Rekolanmäki
723 Päiväkumpu - Peijas Kohteen

286 liikennöintiin tarvitaan kaksi (2) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 100 000 kilometriä.

Kohde 287
Linjat
964(K) Hyrylä - Rannikonmäki
965(K,T) Hyrylä - Jokela
966 Jokela - Terrisuo
967(K) Jokela - Kellokoski

Kohteen 287 liikennöintiin tarvitaan kolme (3) tyypin A1 linja-autoa sekä yksi (1) tyypin MiniB linja-auto. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 250 000 kilometriä.

Kohde 288
Linjat
313 Kaivoksela - Hämeenkylä
413 Martinlaakso - Myyrmäki
444 Kivistö as. - Riipilä
446 Kivistö as. - Kesäkylä
447 Kivistö as. - Kesäkylä
971 Kivistö - Keravan asema

Kohteen 288 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 360 000 kilometriä.

Kohde 289
Linjat
61 Rautatientori - Patola - Pukinmäki as. - Tapaninkylä
61N Rautatientori - Patola - Pukinmäki as. – Töyrynummi
64 Rautatientori - Oulunkylä - Itä-Pakila
65 Rautatientori - Käpylä – Veräjälaakso
66 Rautatientori – Maunula - Paloheinä
67 Rautatientori - Maunula - Torpparinmäki
67N Rautatientori - Maunula - Paloheinä - Torpparinmäki
611 Rautatientori - Siltamäki - Suutarila – Tikkurila Kohteen

289 liikennöintiin tarvitaan 52 tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 3,9 miljoonaa kilometriä.

Kohde 290
Linjat
73 Hakaniemi - Viikki - Malmi as. - Puistola as. - Ala-Tikkurila
73N Rautatientori - Viikki - Malmi as. - Puistola as. - Ala-Tikkurila
74 Hakaniemi - Viikki - Malmi as. - Tapanila - Puistola as. - Heikinlaakso
74N Rautatientori - Viikki - Malmi as. - Tapanila - Puistola as. - Heikinlaakso

Kohteen 290 liikennöintiin tarvitaan 11 tyypin A2 ja neljä (4) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,6 miljoonaa kilometriä.

Kohde 291
Linjat
79B Siilitie (M) - Latokartano
506 Myllypuro (M) - Viikki - Viikinmäki - Arabia - Käpylä - Pasila as. - Ruskeasuo

Kohteen 291 liikennöintiin tarvitaan kolme (3) tyypin A1 ja yhdeksän (9) tyypin A2 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 800 000 kilometriä. Tarjottava linja-autokalusto Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään MiniB-tyypin pienkalustobusseilla, kaksiakselisilla A1- ja A2-tyypin linja-autoilla sekä C-tyypin telilinja-autoilla.

Kohteissa 289, 290 ja 291 osa liikennesuoritteesta on ajettava sähköä käyttövoimana käyttävillä linja-autoilla. Sähköbusseilla ajettavan suoritteen tulee olla noin 80 % kohteessa 289, noin 75 % kohteessa 290 ja noin 85 % kohteessa 291. Käyttövoimavaatimus tukee HSL:n strategiaan kirjattua tavoitetta vähentää vuoteen 2025 mennessä joukkoliikenteen Co2-päästöjä 90 prosentilla vuoteen 2010 verrattuna. Tulevissa liikennöintisopimuksissa sähköbusseissa käytetyn sähkön tulee olla fossiilivapaista energialähteistä tuotettua sähköä.

Sopimusten pituudet ovat kohteessa 286 kolme (3) vuotta, kohteessa 287 kaksi (2) vuotta ja kohteessa 288 viisi (5) vuotta. Lisäksi näihin sopimuksiin sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden jatko-optioihin. Kohteiden 289, 290 ja 291 sopimukset ovat seitsemän (7) vuoden mittaisia, jonka lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus kolmen (3) vuoden jatko-optioihin. Kaikissa sopimuksissa liikennöinti alkaa syysliikennekauden alkaessa elokuussa 2024.

Yllänäkyvää hankintaa HSL:n hallitus käsittelee 13.12.2022 kokouksessaan. Tiedot ovat peräisin esityslistan tätä asiaa koskevasta kohdasta. Linkki.
 
"Kohteisiin 286 ja 287 sisältyy reittejä, jotka ulottuvat vähäisessä määrin HSL:n toimivalta-alueen ulkopuolelle."

Voiko tämä aiheuttaa jotain ongelmia pykäläviidakossa?
 
73 ja 74:n paketti jää aika pieneksi kun 611 siirtyy samaan 60-sarjalaisten kanssa. Olikohan sille jokin este, että ne olisi pistetty 506:n ja 79B:n kanssa samaan pakettiin?

"Kohteisiin 286 ja 287 sisältyy reittejä, jotka ulottuvat vähäisessä määrin HSL:n toimivalta-alueen ulkopuolelle."

Voiko tämä aiheuttaa jotain ongelmia pykäläviidakossa?

Onkohan tuossa virhe? 286:n linjat 625 ja 723 eivät kyllä nykyisellään kulje edes Vantaan ulkopuolella.
 
Jännä nähdä yrittääkö vielä Savonlinja pysyä HSL-alueella. Mielenkiintoista etteivät he tosiaan ole lainkaan voittaneet mitään sitten 2017.
 
Jännä nähdä yrittääkö vielä Savonlinja pysyä HSL-alueella. Mielenkiintoista etteivät he tosiaan ole lainkaan voittaneet mitään sitten 2017.

Savonlinjan nykyisissä sopimuksessa jää optiot käyttämättä. Onko HSL:llä tapana jättää niitä omasta aloitteesta käyttämättä, varsinkin jos linjastoon ei tule muutoksia, kuten nyt? Mielestäni ei.

506:lle ei nähtävästi vaadita enää telejä, nykyisellään osa lähdöistä niitä vaatii.
 
Ymmärtääkseni Savonlinjan soppari on ollut niin halpa, ettei sille ole jäänyt oikein mitään viivan alle. Tämä voisi selittää sen, jos he eivät halua optioita käyttää.
 
Ymmärtääkseni Savonlinjan soppari on ollut niin halpa, ettei sille ole jäänyt oikein mitään viivan alle. Tämä voisi selittää sen, jos he eivät halua optioita käyttää.

Sitä vaan ihmettelen mikseivät he ole voittaneet mitään 2017 jälkeen. Ite olisin odottanut että he oisivat voittaneet sen jälkeen vaikka lisää Transdevin häviämää liikennettä esim. 55, 63, 69, 70, 71, 78 jne. Olen jutellut muutaman Savonlinjan kuljettajan kanssa, ja he ovat kaikki ajatelleet että "Jospa voittaisimme lisää liikennettä". Heidän hyväkseen toivon että Savonlinja saisi säilyttää asemansa HSL-alueelle ja näin ollen voittaisi kohteet 289-291.
 
Etelä-Suomen linjaliikenne voitti sen kilpailun jota Savonlinja nyt ajaa. Tokihan Savonlinja sen omistaa.
 
Ja se perinteinen Bingo alkakoon. Omat veikkaukseni.

Kohde 286
- Korsisaari

Kohde 287
-Korsisaari

Kohde 288
- Nikkanen /Taksikuljetus

Kohde 289
- PL tulee tappelemaan tästä kynsin hampain. Toinen on Nobina

Kohde 290
- Savonlinjan kiinnostuksen suhteen taitaa olla olematonta, Tammelund voisi olla kiinnostunut.

Kohde 291
- kuten edellä, Tammelund

Koska osaamme odottaa tuloksia aiheesta?
 
Koska osaamme odottaa tuloksia aiheesta?
Esityslistatekstistä poimittua: "Hallitus päättää järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun 58/2023 esittelyosassa mainitussa kohteessa 286 - 291 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa huhtikuussa 2023..." Aiemmin tänä syksynä hallitus päätti vuoden 2023 kokousajankohdat, ja siinä yhteydessä huhtikuun kokousajankohdaksi ilmoitettiin 25.4.2023.
 
Sitä vaan ihmettelen mikseivät he ole voittaneet mitään 2017 jälkeen.

Jotta voisi edes teoriassa voittaa, pitäisi osallistua tarjouskilpailuihin. Tätä Savonlinja ei pahemmin tuon vuonna 2016 voittamansa kilpailun jälkeen ole HSL-alueella harrastanut.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:10 ----------

506:lle ei nähtävästi vaadita enää telejä, nykyisellään osa lähdöistä niitä vaatii.

Voihan olla, että seiskan jatke Pasilasta Meilahteen ja Kalasataman ratikka syövät sen verran 506:n kysyntää, ettei teliautoille enää ole samanlaista tarvetta kuin aiemmin. Täysimmillään 506 tuntuisi nykytilanteessa olevan juuri Pasilan ympäristössä mm. Mäkelänkatu - Pasilan asema -välillä.
 
Voihan olla, että seiskan jatke Pasilasta Meilahteen ja Kalasataman ratikka syövät sen verran 506:n kysyntää, ettei teliautoille enää ole samanlaista tarvetta kuin aiemmin. Täysimmillään 506 tuntuisi nykytilanteessa olevan juuri Pasilan ympäristössä mm. Mäkelänkatu - Pasilan asema -välillä.

Eikö Kalasataman raitiotien aloituksella ole sitten ollenkaan vaikutusta 506:n reittiin? Osat Arabianrannasta jäävät kyllä aika kauas uudesta radasta, mutta kai vaihto Hämeentien sillalla 71:een on paljon nopeampi? Jos 506:n oikaisee suoraan Koskelantieltä Viikinmäkeen, niin siitä tulee paljon houkuttelevampi reitti Pihlajistosta ja Viikinmäestä Pasilaan, ja tarjoaa oikeasti eri reittiä, kuin nykyinen, joka kulkee 71:n kanssa samaa reittiä pitkän matkaa.
 
Bingoa:

286 Taksikuljetus
287 Korsisaari
288 Harri Vuolle? Varikko olisi ainakin samalla suunnilla?
289 Pohjolan Liikenteellä hyvin paljon hävittävää joten tarjoaa varmasti hyvin alhaisen sekä kilpailukelpoisen hinnan. Toisaalta voisiko HelB olla kiinnostunut tässä? Eikö Ruha valmistuisi aika samoihin aikoihin ja tilaa kalustolle jonkin verran? Sen lisäksi esim. 550:n, 571:n ja Kivistön sopimukset loppuu noilla tienoin. Näin ollen kuljettajiakin ja ehkä 571:n ja 550:n kalustoakin saada näille linjoille. Että ehkä kumminkin HelB.
290 Jokin pienempi firma esim. Tammelund
291 Toivoisin kyllä että Åberg voittaisi tämän. Mutta firma niin eri suunnilla että saas nähä tarjoaako ollenkaan. Kuitenkin esim. TLL olisi hyvin realistinen voittaja. Varikko samoilla suunnilla ja ilmeisen paljon on tarjonnutkin sopimuksiin. Ja 54:sen sopimus loppuu myös vuosi jälkeen päin. Vuosaaren sopimus myös.
 
Onkohan linjoille 642 ja 665 sovittu optiota? Kohde 287 on vain kahden vuoden sopimus ja siinä liikennöitävien linjojen nykyinen sopimus alkoi ja päättyy samaan aikaan kuin linjoilla 642 ja 665.
 
Takaisin
Ylös