Perutut lähdöt ja muut häiriöt

Liittynyt
13 Tammikuu 2010
Viestit
358
En löytänyt tälle aiheelle omaa ketjua, joten aloitin sellaisen. Ylläpito poistakoon, jos kokee turhaksi.

Olen asunut Pohjois-Espoon Niipperi-Kalajärvi alueella pian 17 vuotta ja en muista oikeastaan koskaan olleen yhtä paljon peruttuja bussivuoroja, kuin kuluvana talvena. Tämä toki saattaa johtua myös siitä, että ne ovat viime aikoina osuneet linjalle 345, jota käytän joka arkiaamu työmatkoihini. Koska itse en aja bussia ja olen tällä foorumilla jäsenenä lähinnä joukkoliikenteen käyttäjän ominaisuudessa, niin voisiko joku asioista enemmän tietävä valaista minua siitä, mistä nämä peruutukset johtuvat? Niitä ei siis ole pelkästään 345:llä, vaan koko HSL liikenteessä. Onko kaikki selitettävissä kuljettapajapulalla ja sairauspoissaoloilla, vai onko taustalla muitakin syitä? Koskeeko kaikkia firmoja tasapuolisesti, vai onko joku/jotkut firmat yliedustettuina? Juolahtipa mieleeni sellainenkin ajatus, että aikanaan paikalliset vastustivat hyvinkin voimakkaasti suorien Helsingin keskustaan kulkevien bussilinjojen lakkauttamista, minkä seurauksena 345 jäi, kun taas 435 ja 436 lopetettiin ja muutettiin Louhelan kautta Aviapolikseen kulkeviksi linjoiksi 583 ja 584. Kuitenkin nuo 583 ja 584 olivat lakon aikana niitä harvoja bussilinjoja, jotka kulkivat normaalisti (ehkä siksi, että Tammelund ei kuulunut lakon piiriin), eikä niillä kovinkaan usein ole myöskään peruttuja lähtöjä. Esimerkiksi tänä aamuna olisin paljon mieluummin käyttänyt pari kolme minuuttia vaihtoon Varistossa, kuin seissyt puoli tuntia Metsämaan pysäkillä Vihdintien varrella odottamassa bussia, joten olisikohan pitänyt vain suosiolla antaa höselin aikanaan pätkäistä tuo 345? Tämmöisiä mietintöjä näin aamutuimaan.
 
Koska itse en aja bussia ja olen tällä foorumilla jäsenenä lähinnä joukkoliikenteen käyttäjän ominaisuudessa, niin voisiko joku asioista enemmän tietävä valaista minua siitä, mistä nämä peruutukset johtuvat? Niitä ei siis ole pelkästään 345:llä, vaan koko HSL liikenteessä. Onko kaikki selitettävissä kuljettapajapulalla ja sairauspoissaoloilla, vai onko taustalla muitakin syitä? Koskeeko kaikkia firmoja tasapuolisesti, vai onko joku/jotkut firmat yliedustettuina?

Kyllä ajamattomissa on firmakohtaista vaihtelua eikä esimerkiksi liikennöitsijän koko ole tässä (ainoa) selittävä tekijä. Oma tuntumani on, että esimerkiksi Tammelundilla ja Åbergilla ei käytännössä ole ajamattomia (ellei nyt esim. Kehä I ole poikki onnettomuuden takia tms. liikennöitsijän toiminnasta riippumattomia syitä), mutta Taksikuljetuksella niitä on ja toisinaan suhteessa liikennemäärään varsin paljonkin. Isoista liikennöitsijöistä paras tilanne lienee HelB:llä, kun taas PL:llä ja erityisesti Nobinalla ajamattomia on selvästi enemmän. Taustalla voi olla sattumaa mutta myös yrityskulttuuriin ja strategisiin valintoihin liittyviä syitä. Joku laskee, että kannattaa välttää sanktioita esimerkiksi kaluston huoltoihin ja varakuljettajiin panostamalla, kun joku toinen pelaa suuremmalla riskillä ja arvioi, että sanktiot ovat pienemmät kuin esimerkiksi suuremmasta vara-automäärästä tai varakuljettajien määrästä koituvat lisäkustannukset. Ja toki varmasti alalla on oikeastikin pulaa kuljettajista ja tällöin parhaina pidetyt työnantajat saavat paremmin pidettyä kuljettajat talossa (ja voisin veikata, että nämä liikennöitsijät usein ovat juuri niitä, joilla kalusto on kunnossa). Ja perinteisesti Suomessa on bussialalla ollut myös toimijoita, jotka eivät vaan osaa laskea.
 
Bussitutka tilastoi myös epäluotettavimpia (eniten myöhässä) linjoja ja sielläkin suurin osa on Nobinan. Komppaan myös yllä olevan viestin kokemusta ajamattomien lähtöjen määrästä liikennötsijöittäin.
 
Kyllä kuljettajapula on suurin syy tähän peruutuksiin. Nobinalla lähes 30 miehen vaje ja samaa luokkaa muissakin taloissa. Ala ei vedä työntekijöitä samassa suhteessa kuin menettää niitä. Olen itsekin aikeissa vaihtaa ammattia lähitulevaisuudessa. Tilanne on jo siinä vaiheessa että firmat ovat valmiita maksamaan työntekijälle 1000€ vinkkipalkkion jos löytää kuljettajan joka on talossa vielä 6kk jälkeen töissä
 
Olen myös käyttänyt 10 vuotta työmatkoihin 345 ja se on aina tullut ajallaan. Poikkeukset promillen osina kerran etuajassa ja kesällä usein myöhässä hieman koska Luukin alueelle menee paljon ulkoilijoita.

Kertaakaan minun kohdallani se ei ole jäänyt saapumatta. Sen katkaisu Myyrmäkeen olisi ollut huono ratkaisu. Siihen ei menty voimakkaan asiakaspalautteen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Olen myös käyttänyt 10 vuotta työmatkoihin 345 ja se on aina tullut ajallaan. Poikkeukset promillen osina kerran etuajassa ja kesällä usein myöhässä hieman koska Luukin alueelle menee paljon ulkoilijoita.

Kertaakaan minun kohdallani se ei ole jäänyt saapumatta. Sen katkaisu Myyrmäkeen olisi ollut huono ratkaisu. Siihen ei menty voimakkaan asiakaspalautteen perusteella.

Itse menen sillä vuorolla, joka lähtee Rinnekodilta puoli seitsemän jälkeen ja pitäisi olla Metsämaan pysäkillä noin kymmentä vaille seitsemän. Sekä eilen että tänään kyseinen vuoro peruttiin ja useampina aikaisempinakin aamuina tämän talven aikana sama juttu.
 
Jos/kun kyseessä on aina sama linja ja lähtö saattaa syy olla että se on jossain lyhyessä ajosarjassa joka perutaan ensimmäisenä kalusto- tai kuljettajapulan takia ja siirrettään nämä ajamaan jotain pitempää vuoroa.

Ilmeisesti ajamatta jättäminen on edelleen niin halpaa liikennöitsijälle ettei näiden tarvitse panostaa kuljettajien palkkaukseen tai hyvinvointiin, ne kun maksaisi euroja.
 
Itse menen sillä vuorolla, joka lähtee Rinnekodilta puoli seitsemän jälkeen ja pitäisi olla Metsämaan pysäkillä noin kymmentä vaille seitsemän. Sekä eilen että tänään kyseinen vuoro peruttiin ja useampina aikaisempinakin aamuina tämän talven aikana sama juttu.

Tuo 6.36 lähtö Rinnekodilta on tosiaan nyt helmi-maaliskuussa jäänyt ajamatta viisi kertaa muun syyn kuin lakon takia ja näistä neljä kertaa kalustopulan takia. Tällä viikolla Nobinalla on ollut muuallakin paljon ajamattomia kalustopulan takia, mitä ei varmasti helpottanut maanantaina alkanut ratikkakorvausliikenne. Klovissa oli tiettävästi jo eilen bongattu Savonlinjan HSL-värinen Volvo 8900LE, liekö Nobina vuokrannut sen kalustopulaa paikkaamaan. Ratikkakorvaukset voi olla sen verran rahakkaita, että kaluston loppuessa ajamatta on jätetty jotain vähemmän tuottoisaa liikennettä.
 
Nobinalla on ollut muuallakin paljon ajamattomia kalustopulan takia, mitä ei varmasti helpottanut maanantaina alkanut ratikkakorvausliikenne.

Viime keväänähän Nobina otti myyntirivissä seisonutta kalustoa takaisin ajoon, kun ratikkakorvausliikenne alkoi. Nyt ei näköjään ole tehty samoin.
 
Savonlinja on perunut tältä aamulta yhteensä 23 lähtöä linjoilta 73,74,611 ja 506. Kalustopulaa tuskin on, kun kesäseisonnassakin on useita autoja. Olisiko loma-aika vaikuttanut kuljettajatilanteeseen?
 
Savonlinja on perunut tältä aamulta yhteensä 23 lähtöä linjoilta 73,74,611 ja 506. Kalustopulaa tuskin on, kun kesäseisonnassakin on useita autoja. Olisiko loma-aika vaikuttanut kuljettajatilanteeseen?

Ja eiköhän tilanne vain pahene kohti ensi vuotta kun kuljettajia alkaa valua muille työnantajille kun tietävät ettei Savonlinja kykene jatkamaan työsopimuksia Pääkaupunkiseudulla enää vuoden päästä liikennöintisopimusten päättymisen johdosta.
 
Viimeksi muokattu:
kun tietävät ettei Savonlinja kykene jatkamaan työsopimuksia

Samaa ennustettiin aikanaan Transdevin kohdalta, mutta aika visusti moni pysyi loppuun saakka. Lonkalla kuitenkin pääsee siirtymään uuteen työpaikkaan.
 
Samaa ennustettiin aikanaan Transdevin kohdalta, mutta aika visusti moni pysyi loppuun saakka. Lonkalla kuitenkin pääsee siirtymään uuteen työpaikkaan.

Muistelisin, että viime aikoina Transdevilla oli nimeomaan huomattava määrä peruttuja lähtöjä, tosin silloin puhuttiin kalustovajeesta.
 
Savonlinja on perunut tältä aamulta yhteensä 23 lähtöä linjoilta 73,74,611 ja 506. Kalustopulaa tuskin on, kun kesäseisonnassakin on useita autoja. Olisiko loma-aika vaikuttanut kuljettajatilanteeseen?

Helb kärsi vuosia sitten juuri heinäkuun loppuun - elokuun alkuun kuljettajavajeesta, syynä sanottiin olevan väärin järjestellyt lomat.
 
Helb kärsi vuosia sitten juuri heinäkuun loppuun - elokuun alkuun kuljettajavajeesta, syynä sanottiin olevan väärin järjestellyt lomat.

Kyllä ensimmäisen kerran väärinjärjestellyt lomat! Näin kuljettajan silmin katsottuna.

Koivari on nykyään sellainen tuottokohde jolloin työntekijät joutuvat puristamaan enemmän.

Pitää vain puristaa enemmän! Että pärjää kilpailutuksissa. Viimeinen sammuttaa valot..

Tämä koskee kaikkia bussi firmoja.

Kilpailutus!
 
Takaisin
Ylös