Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2023

Helsinki 25.5.

Jeti #3000 linjalla 53. Suunta itään Pirkkolassa klo 8.21.

---------- Lisätty kuvalinkki klo 10:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:06 ----------

Kuva vielä tuosta esittelyautosta, tässä mennään jo Espoon suuntaan.
 
Helsinki 25.5.

Kuva vielä tuosta esittelyautosta, tässä mennään jo Espoon suuntaan.

No ei tuo mikään kaunotar todellakaan ole, mutta onpahan ainakin länsimaista tuotantoa. Keulasta tulee mieleen brittiläisen Wrightbusin korit, perästä tulee mieleen BYD. Hauskat nuo torahampaat takalasin alakulmissa.

Seuraava Scala?
 
Helsinki 25.5.

Jeti #3000 linjalla 53. Suunta itään Pirkkolassa klo 8.21.

---------- Lisätty kuvalinkki klo 10:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:06 ----------

Kuva vielä tuosta esittelyautosta, tässä mennään jo Espoon suuntaan.

26.5.

Tänään oli 53:lla klo 7.56 lähdössä Arabian suuntaan. Eli ilmeisesti samassa kierrossa kuin eilen.

Havaintona vielä, että tuossa ei ole ollenkaan matkakortin lukijaa asennettuna. Myöskin Sisäsänäytöt ovat erilaisia kuin normaalisti. Niitä on sisällä kolme kappaletta. Yksi edessä, toinen keskellä ja kolmas takana.
 
26.05.2023. Espoo.
PL #988 (Volvo 8908 rle) / 165. Keravalta Kirkkonummelle, nyt Espoossa. Ajellut tutkan mukaan jo melkein kuukauden täällä.
 
26.5.

Tänään oli 53:lla klo 7.56 lähdössä Arabian suuntaan. Eli ilmeisesti samassa kierrossa kuin eilen.

Havaintona vielä, että tuossa ei ole ollenkaan matkakortin lukijaa asennettuna.
Eikä se näy reaaliaikaisessa infossa ollenkaan, ei siis tutkan ilmoittamassa materiaalissa eikä reittilokissakaan. Silloin kun tietää sen olevan jollain linjalla, mutta ei sen tarkemmin, voi tietenkin katsoa tutkasta, mistä kierrosta auto näyttäisi puuttuvan. Jos sillä linjalla sattuisi olemaan muitakin "piilossa" olevia autoja, niin sitten päättely vähän mutkistuu - paitsi jos on asioista todella hyvin perillä.
 
And it doesn't appear in the real-time info at all, so neither in the material reported by the radar nor in the route log. When you know it's on a certain line, but not more precisely, you can of course look on the radar to see which lap the car seems to be missing. If there happen to be other "hidden" cars on that line, then the reasoning gets a bit complicated - unless you are really well informed.

Voit katsoa mitä auto ajoi saman kierroksen eilen.
 
Voit katsoa mitä auto ajoi saman kierroksen eilen.
Tällä tavoinhan asioista perillä olevat toimivat, kunhan se "eilen" samassa sarjassa kulkenut auto näkyy datassa. Nythän Jeti kulki kahtena peräkkäisenä aamuna samassa lähtöketjussa, eli tutkassa ja reittilokissa nämä eivät näkyneet tätä päivää ajatellen eilenkään. Mutta ihan oikeassa olet, että hyvin useassa tapauksessa auton kulkua voi jäljittää sen perusteella, miten vastaava lähtöketju on toiminut edellisenä vastaavana liikennöintipäivänä (tai jonain vielä vähän aikaisempana vastaavana liikennöintipäivänä). Viikon loppupäätä ajatellen turvallisinta on verrata perjantaita edelliseen perjantaihin (kunhan molemmat olivat normaaleja arkiperjantaita), lauantaita edelliseen lauantaihin (molemmat normaaleja lauantaita) ja sunnuntaita edelliseen sunnuntaihin (joskus ehkä edelliseen pyhäpäivään ylipäänsä). Tuo periaate on toiminut huomattavan hyvin, kun olen pyrkinyt kuvaamaan tiettyä uutta kalustoa ajoneuvoyksilö ajoneuvoyksilöltä. Ilman tutkaa ja sen kanssa sopivaa strategista kikkailua tuohon "savottaan" olisi saanut kulumaan todella paljon aikaa.
 
Jäätävän kokoinen etulinjakilpi kun jää noin paljon tyhjää tilaa alaosaan, olettaen että fonttikoot ovat ne mitä normaalissa linjakilvessä.

Mulle näyttää siltä, että kyseessä on korkeampiresoluutioinen linjakilpi ja sen takia normaali fontti ei kata koko linjakilpeä.

Onkos joku muuten ennättänyt jo kyytiin sen verran, että tietäisi kuinka monta istumapaikkaa bussissa on?
 
Takaisin
Ylös