Olisi mielenkiintoista nähdä, mihin pääkaupunkiseudun liikenne menisi, jos HelB suljettaisiin muutamaksi vuodeksi kaikista tarjouskilpailuista. Saisivat vähän miettiä asioita..
Jos Koskelassa huolto- ja siivoustoimenpiteet ovat rempallaan niin sen lisäksi näin talvipakkasilla busseja pidetään varikoilla moottorit päällä koko yön, mikäli Hesaria on uskominen. Voi voi sentään, kun bussien pitäisi olla yksityisautoiluun verrattuna ympäristöystävällisempiä ja nyt ne saastuttavat kaupunki-ilmaa täysin turhaan. Luulisi, että bussit lähtisivät aamulla liikkeelle muutenkin kuin, että niitä tarvisi pitää tyhjäkäynnillä.
Viimeisin muokkaaja JT; 24.02.2007 kello 20:33. Syy: korjattu kirjoitusvirhe
Olisi mielenkiintoista nähdä, mihin pääkaupunkiseudun liikenne menisi, jos HelB suljettaisiin muutamaksi vuodeksi kaikista tarjouskilpailuista. Saisivat vähän miettiä asioita..
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Silloin kun Ruhassa oli vielä paljon nivelbusseja, jäätyivät nivelet pakkasöinä ja lähdöt jäivät ajamatta seuraavana päivänä. Sitten Hesari kirjoitti ajamattomista lähdöistä. 2-akselisista busseista jäätymisherkimmät saatiin ajettua sisälle halliin.
Nyt Ruhassa ei ole enää halliakaan bussien säilytykseen, joten nähtävästi jäätymistä ei voi estää kuin käyttämällä busseja läpi yön. Vaikka bussien tyhjäkäynti ei ole hyvä asia, niin mielestäni lähtöjen jättäminen ajamatta olisi vielä huonompi.
Ja ihan varmasti mikä tahansa bussifirma saisi sakot jokaisesta bussistaan, jos poliisi kävisi varikoilla vahtimassa ovatko ne tyhjäkäynnillä yli 2 minuuttia. Vaikka bussit eivät kävisikään koko yötä, niin silti ne käydään laittamassa käyntiin hyvissä ajoin ennen lähtöä, ettei sitten lähtöajan koittaessa tarvitse todeta, ettei se lähdekään käyntiin.
Eikös sille HelBille ole tulossa nyt uusi ja hieno varikko? Toivottavasti rakentavat sinne jokaiselle autolle ainakin lämpötolpat. Luulisi, että tulisi pidemmän päälle halvemmaksi rakentaa lämpötolpat autoille, kun maksaa sakkoja sen takia, että moottorit on jäätyny kiinni.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Moottori jäätynyt kiinni...hmm, no ylipäätään aika hurjaa touhua on aamuisin laittaa autot liikenteeseen taivasalta ilman mitään apuja, ei lohkolämmitintä, ei mitään, tuttua Turun suunnallakin! Jos vanhoista B10M Volvoista jotain kaipaa, niin ainakin niissä tarkeni!
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Ei ole kyse siitä, etteikö pihalla olisi tolppia. Ja johdot ovat kiinni joka autossa. Nyt vaan on niin, että joka tolppaan ei tule sähkö perille asti tai sitten auton lämmitin on rikki. Jos lämmittimiä ei käytettäisi, ei kovin moni auto lähtisi linjalle 20 asteen pakkasaamuna.
Tolpissa on voimavirtajohto lämmitykseen ja 230 V johto lataukseen, Koskelassa lisäksi paineilmaletku.
Niin, ainakin Ruhassa on latauksen johto ainoastaan niissä paikoissa joissa tiedetään auton hukkaavan virtansa jonnekin yön aikana. Aiheesta kolmanteen, ne Metro-lehden jakajat saisivat pistää ovet kiinni perässään. Nyt pakkasilla ja lumisateella ovia on jätetty auki. Jos sen oven kerran saa törkättyä auki niin kai sen saa kiinnikin?
Joku kuitenkin mättää, jos kerta ne on tolpissa kiinni, ja silti ei meinaa käyntiin lähteä. Noh, kohta saavat kunnollisen uuden varikon. Toivottavasti silloin ongelmat loppuu. Lisäksi tuo on kallista ja ympäristöä saastuttavaa, jos ne bussit tosiaan on siellä yötkin päällä.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Koskelassa käytettävä ilmaletku on kätevä ja joutokäyntiä vähentävä, säiliöt täyttyvät buscomin avaamisen ja linjakilpien laittamisen aikana.
Olin tässä torstaina oma itseni, eli todella sika. Soitin Hufvudstadsbladetin toimittaja Markukselle (joka ns. keksi ja uutisoi tämän tyhjäkäynti-ilmiön). Kerroin HelB:n ISO 14001 -ympäristösertifikaatin numeron ja myöntäjän, sekä HelB:n ns. "laatupäällikön" yhteystiedot..
Kohta saanemme lukea ainakin Höblästä, kuinka Helsingin Bussiliikenne Oy:n ympäristötietoiseksi sertifioinut Inspecta Oy suhtautuu tällaiseen "pikku" ympäristöongelmaan..
Kun muuten 2006 syksyllä yksityishenkilönä kysyin HelB:ltä kopioita laatu- (ISO9001) ja ympäristö- (ISO 14001) -sertifikaateista, niin vastaus kyseiseltä "ympäristöpäälliköltä" oli: "Ei me näitä yleensä asiakkaille anneta, emme anna nytkään." YTV:n linjasuunnittelijalta sitten sain ne sertifikaatit paperipostissa; nyt pitäisi jostakin ostaa kehykset, että saisi ne seinälle..
Keep on the road
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.