Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-28/28

Viestiketju: HBL: Bussien moottorit käynnissä läpi yön Ruskeasuon varikolla

  1. #16

    Liittynyt
    30.07.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    119

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Niin siis herroja on vallan pirusti, mutta mikään ei tunnu hoituvan.. Ei ainakaan ongelmille ole loppua tähän päivään mennessä näkynyt, sittemmin viime kesän jälkeen jolloin oli kuljettajapula ja nyt sitten muita ongelmia pitkä liuta..
    -Kimmo-

  2. #17
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kimmo Näytä viesti
    Niin siis herroja on vallan pirusti, mutta mikään ei tunnu hoituvan.. Ei ainakaan ongelmille ole loppua tähän päivään mennessä näkynyt, sittemmin viime kesän jälkeen jolloin oli kuljettajapula ja nyt sitten muita ongelmia pitkä liuta..
    Kyllä minä jo 1990-luvun lopussa bussimatkustamista aloitellessani ajattelin, että HKL:n busseihin en tahdo mennä. Ne olivat niin meluisia, kovapenkkisiä ja halvan tuntuisia. Vanhoja Wiimoja silloin oli aika paljon. Connex sai vuonna 2000 75:lle pehmeäpenkkiset Tanskandogit ja ne tuntuivat oikein mukavilta HKL:n busseihin verrattuna. Liikenne Oy:n busseista jäin kaipaamaan ainoastaan kätevää "pöytää" takana, missä saattoi lukea Metro-lehteä näppärästi. Concordialle tuli myös uutta kalustoa silloin. Olin iloinen, kun HKL:kin pääsi tuolloin eroon vanhoista nivel-Wiimoista ja tilalle tuli niitä ruotsalaisia kaasubusseja.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Connex sai vuonna 2000 75:lle pehmeäpenkkiset Tanskandogit ja ne tuntuivat oikein mukavilta HKL:n busseihin verrattuna.
    Se oli kyllä 2001, kun h75 siirtyi Connexille. Sitä ennen linjaa oli ajanut Oy Liikenne Ab, joka oli ollut viimeiset 10 vuotta Koiviston Auto -yhtymää. LOY:n kalusto oli periaatteessa vastaavaa kuin HKL:nkin, Volvo B10M / Wiimaa teräskuupilla ja myöhemmin samanlaisia Mersuja kuin HKL:n vuosina 1996 - 2000 hankitut.

  4. #19

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: HBL: Bussien moottorit käynnissä läpi yön Ruskeasuon varikolla

    Muistelen lukeneeni Jyväskylän Liikenteen varikolla olleen käytössä Ruotsista kopioitu lämmitystapa linja-autojen talvisäilytykseen. Lämpötukki taisi olla laitteen nimi, missä kytkettiin pysäköityjen autojen lämmitys-/jäähdytysjärjestelmä suurempaan verkkoon "tukkiin" ja siten lämmitettiin yhdellä isolla (kaukolämpö-) kamiinalla kaikki autot eikä ainakaan aina moottori- ja autokohtaisesti.

    Lieneekö koko varikkoakaan enää olemassa Jyväskylässä, taisi mennä moottoritien alle mokoma, mutta oliko järjestelmä toimiva? Sinällään kai linja-auto on säänkestävä joten sen ei kai olisi välttämätöntä olla sisätiloissa muutoin kuin huolto- tai korjaustöiden aikana ja kuten edellä horisin, voitanee kai se sisätila ja voimanlähde lämmittää muutoinkin kuin tyhjäkäyttämällä. Ainakin nuo omat henkilöautot ovat pärjänneet pihalla ilman että on pitänyt koko talvea tyhjäkäyttää. Toistaiseksi.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: HBL: Bussien moottorit käynnissä läpi yön Ruskeasuon varikolla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kaakkuri Näytä viesti
    Muistelen lukeneeni Jyväskylän Liikenteen varikolla olleen käytössä Ruotsista kopioitu lämmitystapa linja-autojen talvisäilytykseen. Lämpötukki taisi olla laitteen nimi, missä kytkettiin pysäköityjen autojen lämmitys-/jäähdytysjärjestelmä suurempaan verkkoon "tukkiin" ja siten lämmitettiin yhdellä isolla (kaukolämpö-) kamiinalla kaikki autot eikä ainakaan aina moottori- ja autokohtaisesti.

    Lieneekö koko varikkoakaan enää olemassa Jyväskylässä, taisi mennä moottoritien alle mokoma, mutta oliko järjestelmä toimiva?
    Tuo UWE-lämpöpuomi oli ymmärtääkseni käytössä nykyisen Sorastajantien varikon edeltäjävarikolla ARELAssa, joka sijaitsi suunnilleen vastapäätä nykyiseen nähden. Moottoritien alle osittain taisi jäädä ARELAn edeltäjä Vaajakoskella.

    Lämpöpuomisysteemistä kerrottiin valuvan jäähdytysnestelitkua glykoleineen kaikkineen Tuomiojärveen, joka ei "jostain syystä" sitten kovina pakkastalvinakaan enää jäätynyt kovin vahvasti. Näin siis tarina kertoo. Noihin aikoihin en vaikuttanut paikan päällä itse.

  6. #21
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: HBL: Bussien moottorit käynnissä läpi yön Ruskeasuon varikolla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Lämpöpuomisysteemistä kerrottiin valuvan jäähdytysnestelitkua glykoleineen kaikkineen Tuomiojärveen, joka ei "jostain syystä" sitten kovina pakkastalvinakaan enää jäätynyt kovin vahvasti. Näin siis tarina kertoo. Noihin aikoihin en vaikuttanut paikan päällä itse.
    Vanhat työntekijät kertoivat myös, että piha pysyi hyvin sulana, eli vuodot ovat olleet suuri ongelma. Muistelen myös kuulleeni tuota Tuomiojärvi-tarinaa, mutta kai kuvatun kaltainen tilanne vaatisi jo aivan hillittömiä määriä hukkaan valuneita nesteitä.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: HBL: Bussien moottorit käynnissä läpi yön Ruskeasuon varikolla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Vanhat työntekijät kertoivat myös, että piha pysyi hyvin sulana, eli vuodot ovat olleet suuri ongelma. Muistelen myös kuulleeni tuota Tuomiojärvi-tarinaa, mutta kai kuvatun kaltainen tilanne vaatisi jo aivan hillittömiä määriä hukkaan valuneita nesteitä.
    Eiköhän tuossa tarinassa liioitella aika vahvasti, kuten "tarinoissa" kovin usein on tapana.

  8. #23

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: HBL: Bussien moottorit käynnissä läpi yön Ruskeasuon varikolla

    Doomslakeen meni varmaan muutakin mukavaa niihin aikoihin, mutta miten se lämpöpuomi itsessään, lämmittikö se autoja kuten piti toimiessaan vai oliko se siinäkin mielessä susi? Puomin glykolissa oli kai virtaus jonkun ison pumpun avulla?

    Päästöjen kannalta kai etätuotettu lämpö olisi ihanampaa kuin paikallisesti pien(-poltto-)lämmittimellä (Webasto, Eberspächer) tuotettu lämpö.
    Sähkövastuksien kyvystä eli tehoista lämmittää koko nestemäärä ja ominaispainolla pyörittää nestettä matkustamojen radiaattoreissa en osaa sanoa, roikkalämmityshän siellä HeBuLilla kai nyt on ja sitten käytetään koneita ilman kuormaa matkustamon lämmittämiseksi? Ainakaan käytössä olevilla vastuksilla se ei näytä toimivan halutusti.

    Venäläisellä ydinsähköllä se ekologinen joukkoliikenne lämpiää mukavasti.

  9. #24
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mardebus Näytä viesti
    Niin, ainakin Ruhassa on latauksen johto ainoastaan niissä paikoissa joissa tiedetään auton hukkaavan virtansa jonnekin yön aikana.
    Ainakin HelB 313:ssa sellainen näyttää olevan ja myös käytössä: tänä aamuna bussi paineli 453:lla latausjohto keulaluukusta roikkuen (ja johdon toinen pää siis laahasi tietä pitkin).

  10. #25
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ainakin HelB 313:ssa sellainen näyttää olevan ja myös käytössä: tänä aamuna bussi paineli 453:lla latausjohto keulaluukusta roikkuen (ja johdon toinen pää siis laahasi tietä pitkin).
    Voisi tulla edes minuuttia aikasemmin töihin, niin ehtisi ottaa sen johdon pois ennen kuin linjalle lähtee..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  11. #26
    Hujis avatar
    Liittynyt
    24.03.2006
    Sijainti
    Lippajärvi
    Viestejä
    342

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Voisi tulla edes minuuttia aikasemmin töihin, niin ehtisi ottaa sen johdon pois ennen kuin linjalle lähtee..
    Kuten me kaikki autoilevat ja lohkolla lämmittävät tiedämme, lähdettäessä ehkä haastavin asia on muistaa ottaa defan johta irti ennen starttia...
    Hoituri henkeen ja vereen.

  12. #27
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: HBL: Bussien moottorit käynnissä läpi yön Ruskeasuon varikolla

    Yöllinen tyhjäkäyttö on saatu kuriin, kertoo HBL:ää lähteenään käyttänyt HS.

  13. #28
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Öinen tyhjäkäyttö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Jos vanhoista B10M Volvoista jotain kaipaa, niin ainakin niissä tarkeni!
    Lämpimiä ovat kyllä! Muistan kun olin koulusta tulossa kotiin ja kirosin pysäkillä että miksi Lehtinen on pistänyt PL:n vanhan mahurin ajoon.. Syykin selvisi, kuski sano ottaneensa auton, koska vuorolle kuuluva olisi kylmä. Enkä palellut!

    Minkä ikäisiä läpi yön käytetyt autot ovat olleet?

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien kunto
    kirjoittanut EmilB foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 377
    Viimeisin viesti: 09.03.2017, 04:49
  2. HSL: Junaliikenne Lahteen jälleen käynnissä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.09.2010, 15:20
  3. Koskilinjojen busseja Alamäen varikolla?
    kirjoittanut tkunnas foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.08.2008, 13:13
  4. Bussien ajoturvalaitteet
    kirjoittanut Assamies foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.04.2008, 23:14
  5. Scanialta Euro5- ja EEV-moottorit
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 30.09.2007, 19:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •