HS: Neljännes Helsingin seudun busseista joudutaan ehkä korjaamaan

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...eista+joudutaan+ehkä+korjaamaan/1135225501196

Yo. linkin takaa löytyvä artikkeli kertoo, että unkarilaisvalmisteisten Ikarus-merkkisten korien laajat ruostevauriot, homeongelmat ja lattioiden lahoaminen saattavat aiheuttaa bussiyhtiöille miljoonien eurojen laskun.

No eipä tuo Ikaruksien huono laatu ole varmaan yllätys kenellekään niillä matkustaneelle. Paikatkin lähtevät hampaista tärinässä ja korvista kuulo räminässä. Vähän kuin puupyöräisillä hevosvankkureilla matkustaisi. Ikarus ja Kabus ovat kyllä sellaisia busseja, joita yritän parhaani mukaan välttää. 73:lla sen sijaan on kivat bussit, parhaimpia paikkureita millä olen ikinä matkustanut. City L:iä tarkoitan. 519:n busseja voin myös kehua.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi kyseisen korivalmistajan tuotteet ovat varsin marginaalisaesti edustettuna seudun ulkopuolella. :biggrin:
 
No eipä tuo Ikaruksien huono laatu ole varmaan yllätys kenellekään niillä matkustaneelle. Paikatkin lähtevät hampaista tärinässä ja korvista kuulo räminässä. Vähän kuin puupyöräisillä hevosvankkureilla matkustaisi.
Eikös tuo tärinä johdu enemmänkin niiden Scania-alustaisten Ikarusten huonosta jousituksesta eli vika on Scanian L94 alustoissa eikä niinkään koreissa... Sen sijaan homeongelmat on enemmänkin sitten Ikaruksen ongelma.
 
Eikös tuo tärinä johdu enemmänkin niiden Scania-alustaisten Ikarusten huonosta jousituksesta eli vika on Scanian L94 alustoissa eikä niinkään koreissa... Sen sijaan homeongelmat on enemmänkin sitten Ikaruksen ongelma.

Onko noita alustoja käytetty muiden korien kanssa? Ikaruksissa näkyy myös, että on halvalla ostettu. Penkit ovat kovia ja sisustus halvan sekä askettisen oloista. Vikaa on siis myös tilaajassa. Kyllä se Ikarus varmaan laatuakin olisi toimittanut, jos olisi maksettu laaduta.
 
Ainakin Volvon alustalla olevat Ikarukset kulkevat varsin pehmeästi. Mutta Scanian alustalla olevat kotimaiset Carrus ja Lahti ovat melkoisia rynkyttimiä kun jousitus on jäänyt unholaan. Ihannebussi on Volvo / Carrus. Missä viipyy Volvo / Scala eli Volla?
 
Viimeksi muokattu:
Penkit ovat kovia ja sisustus halvan sekä askettisen oloista.

Ikaruksissa käytettyjä saksalaisia Vogelsitzen penkkejä löytyy muistakin täällä käytetyistä korimerkeistä. Ehkä Carruksen kotimainen peltipenkki peittoaa pehmeydessä saksalaisen kilpasiskonsa. Sisustus on valitettavan spartalainen ja tulee olemaan niin kauan kun tilaajat suosivat sitä, jopa 10-13 tuhannen euron halpisautoissa matkustusmukavuus on huomattavasti parempi.
 
Joo eipä tullut yllätyksenä tämä. Sen mitä itse olen Ikarus Scanioilla / Ikarus Volvoilla ajellut, täyttä faktaa.

Volvo on kyllä mukavempi, menee pehmeämmin ja räminöitä ja kolinoita on vähemmän. Scaniat tuppaa kolisemaan enemmän, mutta sekin on autokohtasta.

Mielenkiinnolla odotan kyllä, mitä jatkossa tapahtuu.
 
Löytyy Vogelsitzejä mm. Concordian Säffleista. Aika yllättävää, ettei halvalla saakkaan sitä parasta. L94-alusta onnistuu kyllä tuhoamaan Ikaruksen korin ihan yhdessä hujauksessa, huomaa varsinkin HelBin kys. telipeleistä. Ja kuten todettu, Volvon vastaavat nielevät kilometrejä huomattavasti mukavammin ja pehmeämmin. E94F on kyllä kokonaisuutena huomattavasti jämptimmän oloinen. Ei muuta kuin onnea muu Suomi, joka ei ole Ikaruksella shoppaillut :)
 
HelBin Ikaruksista eräs havainto. Vuosien 1998-99 Volvo-Ikaruksissa on vielä varsin ehjännäköiset alkuperäiset lattiat. Olisiko syynä monien näiden autojen viettämä aika ns. sivuvarikoilla Pitäjänmäessä ja Matinkylässä, joissa ei lattiaa jatkuvasti painepesurilla pesty. Käsiharjalla lakaistiin hiekat. Muistaakseni aikanaan itäblokin suunnitelmataloudessa bussin käyttöiäksi oli määritelty 10 vuotta, pidempi kestävyys olisi turha ominaisuus! Muttamutta, olipa taannoin Lahden Autokorilla TaKLin parin vuoden ikäinen Scala lattian kosteusvauriokorjauksessa!
Jos vanhoja muistellaan, HKL:n 70-luvun lopun Wiimoihin suureen osaan tehtiin iso lattiaremontti 80-luvun jälkipuoliskolla.
 
Koreissa ja alustoissa on varmasti laatueroja. HS:n "laatujournalismi" siirtää taitavasti probleeman Ikaruksen niskoille, vaikka perimmäiset syyt taitavat olla ihan täällä pääkaupunkiseudulla. Kun autoja ei hankitakaan kestämään, vaan ainoastaan pysymään jotenkuten kasassa yhden kilpailutuskierroksen ajan, niin varmasti ne lahoavat muutamassa vuodessa. Ehkä myös se Ikarus / 94 kestäisi hieman paremmin sellaisella liikennöitsijällä, joka edes olisi kiinnostunut huoltamaan, korjaamaan, siivoamaan autojaan.

Jos autot eivät olisi "kertakäyttöisiä", vaan ne omistaisi esim. seudullinen kalustoyhtiö, niin tilanne voisi olla toinen. Kun autot alun perin hankittaisiin jatkuvaan käyttöön, niin niistä todennäköisesti huolehdittaisiinkin paremmin kuin nyt. Jos operaattori käyttäisi tilaajan kalustoa, niin siitä olisi toinenkin etu: ei tarvitsisi kummastella, onko kalusto tilauksen mukaista. Eihän jokaisen liikennöitsijän edellytetä rakentavan omia katuja eikä pysäkkejäkään.

Matkustusmukavuudeltaan unkarilaisia ikävämpiä ainakin täällä Stadissa ovat kyllä erään saksalaisfirman tuotteet, mutta niillähän on ainakin mainosten mukaan ihan muut asiat mielessä myös henkilö- ja tavara-autopuolella ("Tärkein ominaisuutemme on jälleenmyyntiarvo"). ;)
 
Jos autot eivät olisi "kertakäyttöisiä", vaan ne omistaisi esim. seudullinen kalustoyhtiö, niin tilanne voisi olla toinen. Kun autot alun perin hankittaisiin jatkuvaan käyttöön, niin niistä todennäköisesti huolehdittaisiinkin paremmin kuin nyt.
Tai sitten kävisi toisin päin: operaattori ajattelisi, ettei autoissa ole senttiäkään omaa rahaa kiinni, joten niistä ei tarvitsisi huolehtia niinkään paljoa kuin nyt. Nykymallissa operaattori sentäs kärsii huonon kunnossapidon omissa nahoissaan viimeistään jälleenmyyntiarvossa.

Lattiaremontit sinänsä ei ole mitään uutta. Täällä on ollut aiemminkin juttua TKL:n aikanaan bussien elinkaaren puolivälissä tekemistä määräaikaiskorjauksista, joissa busseihin mm. rakennettiin uusi lattia. Määräaikaiskorjauksista voitiin luopua korien kehittyessä kestävämmiksi, käytännössä 80- ja 90-lukujen taitteen paikkeilla tehdyistä koreista lähtien.

Ikaruksen lattioiden laatu näyttää siis olevan (tässäkin asiassa) parikymmentä vuotta suomalaista jäljessä. Halpa hankintahinta pitää nyt maksaa isompina ylläpitokustannuksina.
 
Scaniat tuppaa kolisemaan enemmän, mutta sekin on autokohtasta.

En tiedä johtuuko ainaisesta kolinasta ja rytkytyksestä vai siitä, että ikaruksia kkäytettäisiin varaosalähteenä, niin todella useassa ikaruksessa on ruuveja hajonnut tai lähtenyt irti niin, että kattokanavien laudat ovat puoliksi irti tai kiinnipitotangot ovat vain alhaalta kiinni, jolloin noustessa penkistä saat (tuurilla) kunnon otteella koko tangon irti.

Pahoin pelkään, että ikaruksien korjaaminen johtaa aika ajoin siihen, että yhä enemmän vuoroja jää kokonaan ajamatta...
 
Olen oikeastaan odottanut tuota uutista. En ihmettele, että juuri Ikaruksissa ovat nämä ongelmat. Halvalla ei saa hyvää. Volvoissa kun ei näytä ongelmia kauheasti olevan. Osan myös varmasti aiheuttaa, että näitä ei pidetä kunnossa. On selvää, että koira kuolee, jos sitä ei ruokita. Tämä vertaus sopii myös busseihin. Jos niitä ei pidä kunnossa, ne hajoaa..
 
Viimeksi muokattu:
E94F on kyllä kokonaisuutena huomattavasti jämptimmän oloinen.

Äffissäkin on toki autokohtaisia eroja, mutta kuljen pari kolme kertaa viikossa Veolian puolitoista vuotta vanhalla autolla 355, joka on uusimpia Suomeen hankittuja Ikaruksia. Kyseisen auton etuovet falskaavat ikävästi ja auton etuosassa matkustaessa moottoritiellä kuuluu ikäviä suhinoita. Samanlainen, mutta puoli vuotta vanhempi Veolia 342 ajeli myös kotilinjallani vuodenvaihteeseen asti, mutta minun onnekseni siirtyi Keravan linjoilla nitisemään. Kyseisellä autolla matkustaminen on oikeasti erittäin ikävää tuon tasaisellakin tiellä kuuluvan järkyttävän nitinän takia. Samaa nitinäongelmaa on muissakin saman mallisissa autoissa, mutta ei onneksi yhtä pahana. HelB:n vuodenvaihteen 03/04 äffissä tapasi jo viime talvena katkenneita kiinnipitotankoja ja repsottavia kattolevyjä. Onneksi Scanian L94 -alustaa ei enää valmisteta eikä Ikarus EAG taida enää isoja busseja tehdä...
 
Takaisin
Ylös