Juuri näin. Vastaavin suunnitelmin onnistuttiin osoittamaan johdinautoliikenne kannattamattomaksi jo kerran 1980-luvulla. Eli ei mitään valmiiksi kannattamattomaksi tiedettävää suunnitelmaa.
Johdinautojen potentiaalista on hyvä myös ymmärtää se, että muutaman keskustabussilinjan sähköistäminen ei merkitse mitään keskustan saastekuormalle, joka syntyy henkilöautoista ja niiden jälkeen keskustaan tulevista esikaupunkien ja kaukoliikenteen busseista. Paras keino keskustan saastekuorman vähentämiselle on vähentää keskustan autoilua - toisin kuin kaupunginjohtajamme haluaa. Autoilun vähentäminen puolestaan edellyttää koko seudun laajuista joukkoliikennettä niin, ettei autolla tarvitse lähteä kotipihasta.
Johdinautojen potentiaali on juuri kuten Mikko Laaksonen kirjoitti, esikaupungeissa. Keskustassa matkustajavirrat ovat kyllin suuria raideliikenteelle. Esikaupunkialueilla matkustajavirrat ohenevat niin, ettei raitiotie ole kaikkialla perusteltu, jolloin seuraava vaihtoehto on johdinauto.
HKL:n tavoite on ja sen tuleekin olla joukkoliikenteen kokonaispäästöjen alentaminen. Se on eri asia kuin paikalliset ongelmat. Dieselbussin päästöt laimenevat esikaupungeissa keskustaa nopeammin, joten johdinauto ei merkittävästi paranna paikallista ilmanlaatua esikaupungissa. Mutta vähentää kokonaispäästöjä. Ja luo vakautta joukkoliikenteen kustannuksille, kun polttoaineriippuvuus vähenee.
Antero