Veikkolan YTV-liikenteeseen lisävuoroja

Munkkiniemessä on kaukoliikenteen pysäkki ja aikataulun mukaan ei ole edes mitään kyytiinottorajoituksia. Jos kuljettaja on pysähtynyt lähiliikenteen pysäkille matkustajien jättämistä varten eikä ole ottanut YTV-matkustajaa kyytiin, niin sehän on sitten tuplamoka. ;)

Niin, pysäkkiaikataulussa luki että että U280 tulee justiinsa, olisiko ollut 17:20, mistä minä voin tietää ettei sinne saa mennä vaikka lukee ihan aikataulussa? Täysin käsittämätöntä, saako sinne nyt mennä vai ei? Miksi pysäkkiaikataulu lupaa minulle bussin johon en saa mennä? Nyt en kyllä ymmärrä enää mitään.

Niin, kyse oli siitä kaukopysäkistä mutta ihan oli tavallinen YTV:n pyskäaikataulu siinä.
 
Niin, pysäkkiaikataulussa luki että että U280 tulee justiinsa, olisiko ollut 17:20, mistä minä voin tietää ettei sinne saa mennä vaikka lukee ihan aikataulussa?Täysin käsittämätöntä, saako sinne nyt mennä vai ei?


Jos ytv:llä sanotaan, että Lommilassa, ja Leppävaaransolmussa pysähtytään vain matkustajien jättämistä varten, niin kaiken järjen mukaan Helsingin puolella pitäisi päästä kyytiin. Kysehän on vain näistä kahdesta pysäkistä.. ;)
 
Ajatellaans järjelläkin välillä.. Vaikka kuinka saisi hypätä U-linjan kyytiin Hesan puolelta, niin onko siinä mitään järkeä matkustaa lyhyttä matkaa ja hidastaa kauempaa tulevien perille pääsyä..? Ihan kun Munkkiniemestäkään ei muita linjoja menisi.. Pitäisi saada vanha käytäntö takaisin, ettei Helsingin liput kelpaa U-linjoilla..
 
Ajatellaans järjelläkin välillä.. Vaikka kuinka saisi hypätä U-linjan kyytiin Hesan puolelta, niin onko siinä mitään järkeä matkustaa lyhyttä matkaa ja hidastaa kauempaa tulevien perille pääsyä..? Ihan kun Munkkiniemestäkään ei muita linjoja menisi.. Pitäisi saada vanha käytäntö takaisin, ettei Helsingin liput kelpaa U-linjoilla..

Niin että seuraavalla mahdollisella ei saa mennä vaan odottaa seuraavaa Kampin bussia 15min? (pyhäpäivä kuitenkin). No tuli sieltä sitten 14 sen vartin päästä.

Eli minä nyt olen se kuka teki väärin, vai? En nyt tosiaan vieläkään ymmärrä miksi rivimatkustajan pitäisi alkaa pohtia mistä mikäkin bussi tulee ja muistaa yrittää vain sen lähimpää lähteneen kyytiin.

"Ihan kuin Munkkiniemestäkään ei muita linjoja menisi". -Niin, en ihan tosiaan tiennyt että kaikkia aikataulun mukaan meneviä ei saa käyttää. Toistinkohan nyt tarpeeksi että kaikki tajuavat pointtini?
 
Vaikka kuinka saisi hypätä U-linjan kyytiin Hesan puolelta, niin onko siinä mitään järkeä matkustaa lyhyttä matkaa ja hidastaa kauempaa tulevien perille pääsyä..?

Tämä sama valitushan kuuluu joskus siitä, kuinka keravalaiset kiusaavat R- ja H-junien kauempaa tulevia matkustajia nousemalla kyytiin Keravalta, vaikka Keravalle kulkee oma K-junakin. Eikö ole positiivista, että joukkoliikennettä käytetään ylipäätään. Virkamiesten tehtävä on tehdä asiat niin, että liikenne sujuu joustavasti, ei se päätösten tekeminen ole matkustajien tai kuljettajien asia, eikä sitä voi heiltä olettaakaan. Syntyy muuten kaaos.
 
Itse en ymmärrä ylipäätään sitä, että miksi matkustajat vain jätetään näille kahdelle aikaisemmin puhutulle pysäkille. Hidastaako se loppujen lopuksi niin paljon, jos jättää matkustajia, ja ottaa samalla kyytiin. Ja ei siinä lipun lukemisessa niin kauan mene, että se hidastaisi tolkuttomasti. Muutenkin ns. kaukovuoroilla on usein noin-aikoja pysäkeillä. Esimerkiksi neljällä eri pysäkillä voi olla aika noin. 7.40. Lisäksi ainakin Nihtisillasta varmasti tulisi matkustajia, jos vaan saisi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ymmärrä ylipäätään sitä, että miksi matkustajat vain jätetään näille kahdelle aikaisemmin puhutulle pysäkille. Hidastaako se loppujen lopuksi niin paljon, jos jättää matkustajia, ja ottaa samalla kyytiin. Ja ei siinä lipun lukemisessa niin kauan mene, että se hidastaisi tolkuttomasti.

Nihtisillan ja Leppäsolmun pysäkeillä Helsingin suuntaan pysähdytään vain matkustajien jättämistä varten. Toisin kuin yllä aiemmin virheellisesti esitettiin Lommilassa pysähtyvät vuorot sekä matkustajien ottamista että jättämistä varten.

Nihtisillan ja Leppäsolmun kohdalla matkaa ei varmasti hidasta merkittävästi uusien kyytiin ottaminen, jos pysäkillä on poisjääviä matkustajia. Syynä on pikemminkin se, että jos pysäkeille ei ole kukaan jäämässä, ajetaan suoraan moottoritietä. Tästä syystä ei voida luvata palvelua matkustajille, jotka ovat nousemassa kyytiin. Olisi sen sijaan hankalampi informoida, että bussi ottaa pysäkeiltä matkustajia kyytiin ainoastaan, jos pysäkille on poisjääviä matkustajia.

Syynä liittymien ohittamiseen on merkittävä matka-aikasäästö. Ruuhka-aikana kyse on hyvinkin noin 7 minuutista. Aikasäästö riippuu merkittävästi siitä, miten röyhkeästi kuljettaja kiilaa Leppäsolmun kohdalla Kehä I:lle menevien kaistalle. Koska linjat palvelevat ensisijaisesti Veikkolasta ja pidemmältä tulevia matkustajia, on järjestely perusteltua säilyttää edelleen.

Nihtisillan liittymien liikennevalojen takia myöskään linja 213 ei pitkään pysähtynyt liittymässä. Lisäksi todennäköisesti pikavuorotkin pysähtyisivät Nihtisillassa, jos pysäkkijärjestelyt olisivat sujuvammat.

Nihtisillan osalta tilannetta parantaisivat katuun upotettavat ilmaisimet, jotka tunnistaisivat bussin. Kehä I:n parantamisen sivutuotteena myös bussiliikenteen edellytykset parantuvat Kehä I:n (Leppäsolmu) liittymässä.
 
Nihtisillan ja Leppäsolmun pysäkeillä Helsingin suuntaan pysähdytään vain matkustajien jättämistä varten. Toisin kuin yllä aiemmin virheellisesti esitettiin Lommilassa pysähtyvät vuorot sekä matkustajien ottamista että jättämistä varten.

Jep, tarkoitin kokoajan Nihtisiltaa ja Leppävaaraa, mutta se tuli vahingossa siihen sitten. Mielestäni ei olisi kauhean paha asia, Nihtisillan pysäkki laitettaisiin "kahtia". Eli itse valtaväylän viereen rakennettaisiin pysäkki, jossa pysähtyisivät Turun suunnasta tulevat, ja sitten yläpuolella ainakin linja e22. Tämä myös nopeuttaisi varmasti. Tämä toimisi myös toiseen suuntaan. Kun pysäkit laitetaan sillan juuri sillan alapuolelle, saadaan siihen sitten porrasyhteys.
 
Mielestäni ei olisi kauhean paha asia, Nihtisillan pysäkki laitettaisiin "kahtia". Eli itse valtaväylän viereen rakennettaisiin pysäkki, jossa pysähtyisivät Turun suunnasta tulevat, ja sitten yläpuolella ainakin linja e22. Tämä myös nopeuttaisi varmasti. Tämä toimisi myös toiseen suuntaan. Kun pysäkit laitetaan sillan juuri sillan alapuolelle, saadaan siihen sitten porrasyhteys.

Tämä ei kai toimisi sen takia, että lain mukaan moottoritiellä ei voi olla linja-autopysäkkejä. Käsittääkseni juuri tämän takia Itäväyläkään ei ole moottoritie; siellä kun on pysäkkejä valtaväylän vieressä.
 
Tämä ei kai toimisi sen takia, että lain mukaan moottoritiellä ei voi olla linja-autopysäkkejä. Käsittääkseni juuri tämän takia Itäväyläkään ei ole moottoritie; siellä kun on pysäkkejä valtaväylän vieressä.

Aivan, tuo voi hyvin pitää paikkansa. Noh, jos se ei sitten toimi, niin sitten lisätään erillinen kaista 50 metriä tien vieressä, ja nurmea metri väliin näiden kahden. Kyllä sinne sillan alle mahtuu..
 
Aivan, tuo voi hyvin pitää paikkansa. Noh, jos se ei sitten toimi, niin sitten lisätään erillinen kaista 50 metriä tien vieressä, ja nurmea metri väliin näiden kahden. Kyllä sinne sillan alle mahtuu..

Mielenkiintoinen ajatus, mutta mahtaisiko 50 metriä riittää hidastamiseen ja kiihdyttämiseen? Ja kuinka nopeasti tulee vastaan se, että on sama kierrättää bussi nykyisen pysäkin kautta? Täytyy myöntää, että en kovin hyvin muista, miten tuo liittymä rakentuu, vaikka siitä usein kuljenkin ohi.
 
Positiivista ja järkevää, ainakin matkustajan kannalta.

Huvittuneena seurasin tänään Leppävaarassa, kun U290-linjan kuljettaja ei huolinut matkakorttilaisia sisälle lainkaan. Helsinkiin päin oli vuoro menoillaan, tyhjensi matkustajia pysäkillä pois, mutta sisääntuleville viittoi jotain epämääräistä, eikä avannut ovea vaan kaasutti tiehensä. Näin sitä pitää.

Tästä voisi ilmoittaa mikä päivä ja monenko kellonaikaan kyseinen tapaus on sattunut, Pohjolan Liikenteelle henkilölle nimeltään Jouko Järvinen, etunimi.sukunimi@pohjolanliikenne.fi, niin palaute voitaisiin toimittaa kuljettajalle saakka. Samalla yhtiö voisi informoida paremmin kuljettajiaan asiasta.
 
YTV käy neuvotteluja Vainion ja M Tervon kanssa siitä, että YTV-liput kävisivät myös heidän vuoroissaan Veikkolassa. Neuvottelut ovat edenneet Kirkkonummen kunnan edustajan mukaan oikein hyvin. Näin YTV-lippulaisten bussitarjonta lisääntyy, kun voi nousta muihinkin kuin Pohjolan Liikenteen vuoroihin.

Nyt ei enää neuvotella vaan asia on päätetty. Eli kyseisten firmojen kaikki Veikkolan kautta kulkevat vuorot liittyvät järjestelmään.
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/etusivu.htm
 
Nyt olisikin helppo ottaa YTV-lippu käyttöön myös Lohjalla ja Vihdissä ainakin suuressa osassa vuoroja, kun lukijat on asennettu.

Niin, voisihan sitä vaikka Hankoon asti ytv-aluetta laajentaa, mutta silloin menisi se pääkaupunkiseudun oma systeemi vähän pois. Mielestäni ytv-aluetta ei tule enään laajentaa. Lohja ja Vihti eivät ole enään pääkaupunkiseutua.
 
Takaisin
Ylös