Helsingin seudulle sopivat bussit

karihoo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Tammikuu 2006
Viestit
540
Vs: Kalustopoistot 2007

Kyllähän siis nykyaikainen bussi ketää ihan normaalin käyttöiän (onko 16 vuotta keskimäärin?), mutta näille busseille se on aivan mahdottomuus.
Yleisemminkin voi sanoa, että Helsingin seudulla nykyisin käytettävä matalalattiainen bussikalusto on tekniseltä laadultaan heikompaa kuin aiemmat korkealattiaiset mahurit. Ketjussa http://jlf.fi/f12/1571-kalustopoistot-2007-a/ esillä olleen Volvon maakaasubussisarjan lisäksi muutamat muutkin mallisarjat (en lähde tässä erittelemään) ovat jo surullisen kuuluisia huonosta laadustaan.

Tässä vaiheessa voi tietenkin kysyä, että ostetaanko tänne oikeanlaista kalustoa ja huolletaanko niitä oikein. Samalla on muistettava, että Suomen bussimarkkinat ovat ulkomaisten toimittajien silmissä lähinnä säälittävän pienet joten merkittävää panostusta ei ole odotettavissa näiden valmistajien taholta. KABUS ei toistaiseksi ole rynninyt pääkaupunkiseudun paikkureiden markkinoille eli kotimaisista valmistajista on tarjolla lähinnä Lahden Autokori joka sekään ei aina pysty vastaamaan kysyntäpiikkeihin (kilpailutusrytmi...).

Jätän syvällisemmät analyysit muille, mutta halusin tällä kommentilla lähinnä herättää laajempiakin ajatuksia tarjolla olevan bussikaluston soveltuvuudesta Helsingin seudun reikäisille ja muhkuraisille kaduille unohtamatta niitä ihanan teräväreunaisia betonirakenteisia hidastetöyssyjä. Muistaakseni esim. h11:n reitillä (sivun ajoaika reilut 10 min.) on yli 10 töyssyä per suunta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kalustopoistot 2007

Jätän syvällisemmät analyysit muille, mutta halusin tällä kommentilla lähinnä herättää laajempiakin ajatuksia tarjolla olevan bussikaluston soveltuvuudesta Helsingin seudun reikäisille ja muhkuraisille kaduille unohtamatta niitä ihanan teräväreunaisia betonirakenteisia hidastetöyssyjä.
Ei Helsingin seudun kadut kuitenkaan poikkea useimpien muiden eurooppalaiskaupunkien kaduista niin, etteikö täällä voisi ajaa samoilla busseilla (paitsi tietysti lämmitys ym. pitää olla tehty meidän talvea varten). Suurin ero on ehkä Helsingin keskustan nuori ikä, minkä vuoksi kadut ovat suhteellisen väljiä. Väljyyden ansiosta täällä mahdutaan ajamaan varsin isoillakin busseilla (teleillä ja 13,5-metrisillä 2-akselisilla).

Oikean/vääränlaisen kaluston ostamisesta kukin liikennöitsijä voi tietysti syyttää vain itseään. HelBillä on kalustossaan kymmeniä eri bussityyppejä, kun taas Veolia ja Concordia ovat pyrkineet pysyttelemään (hyviksi havaitsemissaan?) malleissa ja hankkimaan niitä vuodesta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kalustopoistot 2007

Tässä vaiheessa voi tietenkin kysyä, että ostetaanko tänne oikeanlaista kalustoa ja huolletaanko niitä oikein.

Kannattaa myös huomioida, että kaluston käyttöä on viimeisen 10 vuoden aikana tehostettu huomattavasti. Esimerkiksi Veolia ajaa edelleen useimmilla vuosimallin 1998 Volvo B10BLE / Carrus City L (teli) -busseillaan joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Useimmilla 98-mallisilla autoilla lieneekin jo reilusti yli miljoona kilometriä takanaan. Vantaan Liikenteen aikoina laatikko-Wiimat pääsivät kevyille ruuhkasarjoille jo 4-5 vuoden ikäisinä. Kyllä esimerkiksi HKL-Bussiliikenteen 89xx-Wiimat olivat jo aika raatoja 2000-luvun alkupuolella, kun niillä vielä ajettiin Mellunmäen metrohaaran liityntälinjojen kokopäivävuoroja.

Käytön määrän vaikutuksia voi vertailla esimerkiksi matkustamalla Veolian 92-94-mallisilla puolimatalilla Carruksilla. Kun tilaajat alkoivat suosia matalalattiakaluston käyttöä, pääsivät puolimatalat kevyemmälle käytölle aikaisemmin kuin vastaavan ikäiset matalat autot.
 
Vs: Kalustopoistot 2007

Kannattaa myös huomioida, että kaluston käyttöä on viimeisen 10 vuoden aikana tehostettu huomattavasti. Esimerkiksi Veolia ajaa edelleen useimmilla vuosimallin 1998 Volvo B10BLE / Carrus City L (teli) -busseillaan joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Useimmilla 98-mallisilla autoilla lieneekin jo reilusti yli miljoona kilometriä takanaan.
Noita Veolian 98 -mallisia City L -busseja näkee tosiaan liikenteessä jopa sunnuntaisinkin, jolloin joutilasta uudempaakin kalustoa pitäisi olla vapaana yllin kyllin. Minulla onkin käynyt mielessä, että joko kuljettaja tai vuoroesimies on päässyt sunnuntaisin valitsemaan, minkälaisella bussilla lähdetään linjalle. Esimerkiksi Vantaan sisäisillä linjoilla 53 ja 55 pitäisi viikonloppuisin olla ajossa lähes yksinomaan vm.2005 Scania -telibusseja Ikaruksen korilla, mutta viime sunnuntaina havaitsin noilla e.m. linjoilla ainakin kolme vm.98 Carrus City L - Volvo B10BLE -telibussia. Noissa vm.98 -telibusseissa on kuitenkin huomattavasti mukavampaa matkustaa kuin vm.2005 Ikarus-Scanioissa ja uskon myös, että kuljettaja ajaa mieluummin vähemmän tärisevää ja hiljaisempaa bussia.

Eli: kaluston käyttöä on toki tehostettukin, mutta käypä katsomassa mitä tahansa Pääkaupunkiseudun bussivarikkoa pyhäpäivänä ja laske, montako alle viisi vuotta vanhaa bussia löydät. Samalla kun jo "kuoletettuja" busseja pidetään ajossa, niin uutta kalustoa seisotetaan varikolla odottamassa seuraavaa ruuhkavuoroaan.;)
 
Vs: Kalustopoistot 2007

Minulla onkin käynyt mielessä, että joko kuljettaja tai vuoroesimies on päässyt sunnuntaisin valitsemaan, minkälaisella bussilla lähdetään linjalle. Esimerkiksi Vantaan sisäisillä linjoilla 53 ja 55 pitäisi viikonloppuisin olla ajossa lähes yksinomaan vm.2005 Scania -telibusseja Ikaruksen korilla, mutta viime sunnuntaina havaitsin noilla e.m. linjoilla ainakin kolme vm.98 Carrus City L - Volvo B10BLE -telibussia.

Oman käsitykseni mukaan kyseisiä autoja on ihan vakisijoitettuna viikonloppuliikenteeseen. Ainakin samat autot näyttäisivät pyörivät v53:n, v55:n, v61:n ja Itä-Helsingin 0xN-linjojen samoilla lähdöillä viikonlopusta toiseen. Sinänsä hieman outoakin, koska aamuyönlinjat on tarjottu 100-prosenttisesti Euro 3 -kalustolla. Viime la-su -yönä bongasin ainakin viisi 98-teliä aamuyönlinjoilla...
 
Vs: Kalustopoistot 2007

Sinänsä hieman outoakin, koska aamuyönlinjat on tarjottu 100-prosenttisesti Euro 3 -kalustolla. Viime la-su -yönä bongasin ainakin viisi 98-teliä aamuyönlinjoilla...

Eihän niitä uusia autoja viitsi laittaa joka yönä liikenteeseen sotkettavaksi :wink:
 
Vs: Kalustopoistot 2007

Noita Veolian 98 -mallisia City L -busseja näkee tosiaan liikenteessä jopa sunnuntaisinkin, jolloin joutilasta uudempaakin kalustoa pitäisi olla vapaana yllin kyllin.
Eipä taida olla joutilaita telejä, vaan päinvastoin, sunnuntaisin ainakin Länsiväylällä ajetaan kovin paljon telilähtöjä vielä 2-akselisillakin. 98-telit saavat siis pitkään ajaa vielä sunnuntailiikennettä.
 
Vs: Kalustopoistot 2007

Eipä taida olla joutilaita telejä, vaan päinvastoin, sunnuntaisin ainakin Länsiväylällä ajetaan kovin paljon telilähtöjä vielä 2-akselisillakin. 98-telit saavat siis pitkään ajaa vielä sunnuntailiikennettä.
Ehkä noita Länsiväylän suunnan seutulinjoja hoitavalla Veolian Suomenojan varikolla ei niitä joutilaita telibusseja olekaan, mutta Tuupakan varikolla on parempi tilanne telibussien lukumäärän suhteen.
 
Vs: Kalustopoistot 2007

Ehkä noita Länsiväylän suunnan seutulinjoja hoitavalla Veolian Suomenojan varikolla ei niitä joutilaita telibusseja olekaan, mutta Tuupakan varikolla on parempi tilanne telibussien lukumäärän suhteen.
Kyllä myös 109:llä Tuupakan vuoroissa käy sunnuntaisin ajamassa 2-akselisia busseja, mm. VT 312.
 
Vs: Kalustopoistot 2007

Onko kovin tyhjiä sitten? Ei taida oikein kannattaa telillä ajo sunnuntaisin, omien havaintojen mukaan ainakin s248:n telit aikasen väljiä pyhäisin.


Ei varmasti kannata, jos telivuoro ajetaan pätkällä ja YTV vie osuutensa sanktioina.
 
Kuitenkin linjalle e43 on nyt parina sunnuntaina ilmestynyt telejä, vaikka käsittääkseni kys. linjalla ei niitä vaadita..? Toinen näistä on ollut VT #347, toinen joku Iikkarus.
 
Kuitenkin linjalle e43 on nyt parina sunnuntaina ilmestynyt telejä, vaikka käsittääkseni kys. linjalla ei niitä vaadita..? Toinen näistä on ollut VT #347, toinen joku Iikkarus.
Taitaa olla kyse Veolia Transportin tyylistä kierrättää kalustoaan: ajosarjat on siis suunniteltu niin, että ko. teli(t), joka ajaa Länsiväylän seutulinjoja, käy välillä hoitamassa jonkun e43:n pätkävuoron ruokatunnin tms.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuitenkin linjalle e43 on nyt parina sunnuntaina ilmestynyt telejä, vaikka käsittääkseni kys. linjalla ei niitä vaadita..? Toinen näistä on ollut VT #347, toinen joku Iikkarus.

Lauantai-iltaisinkin on e43:sella telejä ollut, eikä niitä kyllä ainakaan siihen aikaan siellä tarvita. Kyseisellä linjalla olen itse nähnyt 360 (Fatafeli Ikarus), ja sitten jokin Tanskan säffle, numeroa en nyt muista.
 
Takaisin
Ylös