Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/17

Viestiketju: Helsingin seudulle sopivat bussit

  1. #1
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kyllähän siis nykyaikainen bussi ketää ihan normaalin käyttöiän (onko 16 vuotta keskimäärin?), mutta näille busseille se on aivan mahdottomuus.
    Yleisemminkin voi sanoa, että Helsingin seudulla nykyisin käytettävä matalalattiainen bussikalusto on tekniseltä laadultaan heikompaa kuin aiemmat korkealattiaiset mahurit. Ketjussa http://jlf.fi/f12/1571-kalustopoistot-2007-a/ esillä olleen Volvon maakaasubussisarjan lisäksi muutamat muutkin mallisarjat (en lähde tässä erittelemään) ovat jo surullisen kuuluisia huonosta laadustaan.

    Tässä vaiheessa voi tietenkin kysyä, että ostetaanko tänne oikeanlaista kalustoa ja huolletaanko niitä oikein. Samalla on muistettava, että Suomen bussimarkkinat ovat ulkomaisten toimittajien silmissä lähinnä säälittävän pienet joten merkittävää panostusta ei ole odotettavissa näiden valmistajien taholta. KABUS ei toistaiseksi ole rynninyt pääkaupunkiseudun paikkureiden markkinoille eli kotimaisista valmistajista on tarjolla lähinnä Lahden Autokori joka sekään ei aina pysty vastaamaan kysyntäpiikkeihin (kilpailutusrytmi...).

    Jätän syvällisemmät analyysit muille, mutta halusin tällä kommentilla lähinnä herättää laajempiakin ajatuksia tarjolla olevan bussikaluston soveltuvuudesta Helsingin seudun reikäisille ja muhkuraisille kaduille unohtamatta niitä ihanan teräväreunaisia betonirakenteisia hidastetöyssyjä. Muistaakseni esim. h11:n reitillä (sivun ajoaika reilut 10 min.) on yli 10 töyssyä per suunta...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.04.2007 kello 07:41. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Jätän syvällisemmät analyysit muille, mutta halusin tällä kommentilla lähinnä herättää laajempiakin ajatuksia tarjolla olevan bussikaluston soveltuvuudesta Helsingin seudun reikäisille ja muhkuraisille kaduille unohtamatta niitä ihanan teräväreunaisia betonirakenteisia hidastetöyssyjä.
    Ei Helsingin seudun kadut kuitenkaan poikkea useimpien muiden eurooppalaiskaupunkien kaduista niin, etteikö täällä voisi ajaa samoilla busseilla (paitsi tietysti lämmitys ym. pitää olla tehty meidän talvea varten). Suurin ero on ehkä Helsingin keskustan nuori ikä, minkä vuoksi kadut ovat suhteellisen väljiä. Väljyyden ansiosta täällä mahdutaan ajamaan varsin isoillakin busseilla (teleillä ja 13,5-metrisillä 2-akselisilla).

    Oikean/vääränlaisen kaluston ostamisesta kukin liikennöitsijä voi tietysti syyttää vain itseään. HelBillä on kalustossaan kymmeniä eri bussityyppejä, kun taas Veolia ja Concordia ovat pyrkineet pysyttelemään (hyviksi havaitsemissaan?) malleissa ja hankkimaan niitä vuodesta toiseen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.04.2007 kello 09:34.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Tässä vaiheessa voi tietenkin kysyä, että ostetaanko tänne oikeanlaista kalustoa ja huolletaanko niitä oikein.
    Kannattaa myös huomioida, että kaluston käyttöä on viimeisen 10 vuoden aikana tehostettu huomattavasti. Esimerkiksi Veolia ajaa edelleen useimmilla vuosimallin 1998 Volvo B10BLE / Carrus City L (teli) -busseillaan joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Useimmilla 98-mallisilla autoilla lieneekin jo reilusti yli miljoona kilometriä takanaan. Vantaan Liikenteen aikoina laatikko-Wiimat pääsivät kevyille ruuhkasarjoille jo 4-5 vuoden ikäisinä. Kyllä esimerkiksi HKL-Bussiliikenteen 89xx-Wiimat olivat jo aika raatoja 2000-luvun alkupuolella, kun niillä vielä ajettiin Mellunmäen metrohaaran liityntälinjojen kokopäivävuoroja.

    Käytön määrän vaikutuksia voi vertailla esimerkiksi matkustamalla Veolian 92-94-mallisilla puolimatalilla Carruksilla. Kun tilaajat alkoivat suosia matalalattiakaluston käyttöä, pääsivät puolimatalat kevyemmälle käytölle aikaisemmin kuin vastaavan ikäiset matalat autot.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Kannattaa myös huomioida, että kaluston käyttöä on viimeisen 10 vuoden aikana tehostettu huomattavasti. Esimerkiksi Veolia ajaa edelleen useimmilla vuosimallin 1998 Volvo B10BLE / Carrus City L (teli) -busseillaan joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Useimmilla 98-mallisilla autoilla lieneekin jo reilusti yli miljoona kilometriä takanaan.
    Noita Veolian 98 -mallisia City L -busseja näkee tosiaan liikenteessä jopa sunnuntaisinkin, jolloin joutilasta uudempaakin kalustoa pitäisi olla vapaana yllin kyllin. Minulla onkin käynyt mielessä, että joko kuljettaja tai vuoroesimies on päässyt sunnuntaisin valitsemaan, minkälaisella bussilla lähdetään linjalle. Esimerkiksi Vantaan sisäisillä linjoilla 53 ja 55 pitäisi viikonloppuisin olla ajossa lähes yksinomaan vm.2005 Scania -telibusseja Ikaruksen korilla, mutta viime sunnuntaina havaitsin noilla e.m. linjoilla ainakin kolme vm.98 Carrus City L - Volvo B10BLE -telibussia. Noissa vm.98 -telibusseissa on kuitenkin huomattavasti mukavampaa matkustaa kuin vm.2005 Ikarus-Scanioissa ja uskon myös, että kuljettaja ajaa mieluummin vähemmän tärisevää ja hiljaisempaa bussia.

    Eli: kaluston käyttöä on toki tehostettukin, mutta käypä katsomassa mitä tahansa Pääkaupunkiseudun bussivarikkoa pyhäpäivänä ja laske, montako alle viisi vuotta vanhaa bussia löydät. Samalla kun jo "kuoletettuja" busseja pidetään ajossa, niin uutta kalustoa seisotetaan varikolla odottamassa seuraavaa ruuhkavuoroaan.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Minulla onkin käynyt mielessä, että joko kuljettaja tai vuoroesimies on päässyt sunnuntaisin valitsemaan, minkälaisella bussilla lähdetään linjalle. Esimerkiksi Vantaan sisäisillä linjoilla 53 ja 55 pitäisi viikonloppuisin olla ajossa lähes yksinomaan vm.2005 Scania -telibusseja Ikaruksen korilla, mutta viime sunnuntaina havaitsin noilla e.m. linjoilla ainakin kolme vm.98 Carrus City L - Volvo B10BLE -telibussia.
    Oman käsitykseni mukaan kyseisiä autoja on ihan vakisijoitettuna viikonloppuliikenteeseen. Ainakin samat autot näyttäisivät pyörivät v53:n, v55:n, v61:n ja Itä-Helsingin 0xN-linjojen samoilla lähdöillä viikonlopusta toiseen. Sinänsä hieman outoakin, koska aamuyönlinjat on tarjottu 100-prosenttisesti Euro 3 -kalustolla. Viime la-su -yönä bongasin ainakin viisi 98-teliä aamuyönlinjoilla...

  6. #6
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Sinänsä hieman outoakin, koska aamuyönlinjat on tarjottu 100-prosenttisesti Euro 3 -kalustolla. Viime la-su -yönä bongasin ainakin viisi 98-teliä aamuyönlinjoilla...
    Eihän niitä uusia autoja viitsi laittaa joka yönä liikenteeseen sotkettavaksi

  7. #7
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Noita Veolian 98 -mallisia City L -busseja näkee tosiaan liikenteessä jopa sunnuntaisinkin, jolloin joutilasta uudempaakin kalustoa pitäisi olla vapaana yllin kyllin.
    Eipä taida olla joutilaita telejä, vaan päinvastoin, sunnuntaisin ainakin Länsiväylällä ajetaan kovin paljon telilähtöjä vielä 2-akselisillakin. 98-telit saavat siis pitkään ajaa vielä sunnuntailiikennettä.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Eipä taida olla joutilaita telejä, vaan päinvastoin, sunnuntaisin ainakin Länsiväylällä ajetaan kovin paljon telilähtöjä vielä 2-akselisillakin. 98-telit saavat siis pitkään ajaa vielä sunnuntailiikennettä.
    Ehkä noita Länsiväylän suunnan seutulinjoja hoitavalla Veolian Suomenojan varikolla ei niitä joutilaita telibusseja olekaan, mutta Tuupakan varikolla on parempi tilanne telibussien lukumäärän suhteen.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  9. #9
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Ehkä noita Länsiväylän suunnan seutulinjoja hoitavalla Veolian Suomenojan varikolla ei niitä joutilaita telibusseja olekaan, mutta Tuupakan varikolla on parempi tilanne telibussien lukumäärän suhteen.
    Kyllä myös 109:llä Tuupakan vuoroissa käy sunnuntaisin ajamassa 2-akselisia busseja, mm. VT 312.

  10. #10
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    98-telit saavat siis pitkään ajaa vielä sunnuntailiikennettä.
    Onko kovin tyhjiä sitten? Ei taida oikein kannattaa telillä ajo sunnuntaisin, omien havaintojen mukaan ainakin s248:n telit aikasen väljiä pyhäisin.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Kalustopoistot 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Onko kovin tyhjiä sitten? Ei taida oikein kannattaa telillä ajo sunnuntaisin, omien havaintojen mukaan ainakin s248:n telit aikasen väljiä pyhäisin.

    Ei varmasti kannata, jos telivuoro ajetaan pätkällä ja YTV vie osuutensa sanktioina.

  12. #12
    Hujis avatar
    Liittynyt
    24.03.2006
    Sijainti
    Lippajärvi
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Helsingin seudulle sopivat bussit

    Kuitenkin linjalle e43 on nyt parina sunnuntaina ilmestynyt telejä, vaikka käsittääkseni kys. linjalla ei niitä vaadita..? Toinen näistä on ollut VT #347, toinen joku Iikkarus.
    Hoituri henkeen ja vereen.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsingin seudulle sopivat bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hujis Näytä viesti
    Kuitenkin linjalle e43 on nyt parina sunnuntaina ilmestynyt telejä, vaikka käsittääkseni kys. linjalla ei niitä vaadita..? Toinen näistä on ollut VT #347, toinen joku Iikkarus.
    Taitaa olla kyse Veolia Transportin tyylistä kierrättää kalustoaan: ajosarjat on siis suunniteltu niin, että ko. teli(t), joka ajaa Länsiväylän seutulinjoja, käy välillä hoitamassa jonkun e43:n pätkävuoron ruokatunnin tms.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.04.2007 kello 09:53. Syy: lisätty skandit
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #14
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Helsingin seudulle sopivat bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hujis Näytä viesti
    Kuitenkin linjalle e43 on nyt parina sunnuntaina ilmestynyt telejä, vaikka käsittääkseni kys. linjalla ei niitä vaadita..? Toinen näistä on ollut VT #347, toinen joku Iikkarus.
    Lauantai-iltaisinkin on e43:sella telejä ollut, eikä niitä kyllä ainakaan siihen aikaan siellä tarvita. Kyseisellä linjalla olen itse nähnyt 360 (Fatafeli Ikarus), ja sitten jokin Tanskan säffle, numeroa en nyt muista.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Helsingin seudulle sopivat bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Lauantai-iltaisinkin on e43:sella telejä ollut, eikä niitä kyllä ainakaan siihen aikaan siellä tarvita. Kyseisellä linjalla olen itse nähnyt 360 (Fatafeli Ikarus), ja sitten jokin Tanskan säffle, numeroa en nyt muista.
    Entinen 360 oli paljon kivampi! http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=215

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin bussit 22 ja 61 palaavat normaalireiteilleen 22.9.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 22.09.2010, 21:27
  2. Länsi-Helsingin bussit
    kirjoittanut Minä vain foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 08.03.2010, 22:21
  3. Lähijunia Oulun seudulle?
    kirjoittanut edsel foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 19.08.2009, 17:12
  4. Vihreitä liikenneratkaisuja Turun seudulle 26.2 klo 17.30
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.02.2007, 08:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •