Helsinkiin suunniteltu 68X

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
a__m sanoi:
Eppu sanoi:
Ja mitä tulee Viikkiin, niin eikös lähitulevaisuudessa ole tarkoitus muuttaa linjan 68 reittiä siten, että sitä ajettaisiin suoraan Hämeentietä Hermannin sijaan?
Onko tästä olemassa päätöksiä?
Ei ole. Suunniteltu ruuhkalinja 68X palvelisi Latokartanon vielä rakenteilla olevaa pohjoisosaa ja se ajaisi suoraan Latokartanonkaarta keskustaan
(eli sillä ei olisi yhtään yhteistä pysäkkiä nykyisen 68:n kanssa, ensimmäinen yhteinen pysäkki tulee vasta syysliikenteen alussa kun 68:aa jatketaan pysäkinvälin verran pohjoiseen).

Tilanhoitajankaarelta nopein yhteys ydinkeskustaan taitaa olla 79 Siilitielle + metro. Tämä näkyy myös matkustajamäärissä: h68:n kuormitukset eivät ole järin suuria (ja maksimikuorma on Tilanhoitajankaaren eteläpäässä) ja 79:n matkustajamäärät ovat kasvaneet paljon (mikä nyt näkyy kahden auton lisäämisenä syysaikataulujen alusta).

68:n perusreitti tuskin muuttuu, koska se on 73B:n lopetettua ainoa linja Hermannin ja keskustan välillä. Loppujen lopuksi Hermannin kautta kiertäminen ei edes juurikaan hidasta linjaa, usein Arabiassa peräkkäin keskustaan menevät 68 ja 71 saapuvat peräkkäin myös Rautatientorille. Se hidastaa jonkin verran, että bussi ei mene Viikistä suoraan moottoritielle, mutta reittiä tuskin muutetaan vaan jätetään 68 palvelemaan Arabian maankäyttöä.
 
Tiedän kyllä, ettei linjasta 68X ole päätöksiä, kommentoin ainoastaan Epun kertomusta suunnitelmasta muuttaa linjan 68 reitti Hermannin rantatieltä Hämeentielle.

Arabian suunnasta keskustaan ajettaessa ei 68:n ajo Hermannin rantatietä varmasti ajoaikaa juuri Hämeentiehen verrattaessa pidennäkään, mutta iltaruuhkassa talvikaudella linjaa hidastaa n. 10 minuutin seisoskelu Hermannin rantatien ja Hämeentien risteyksen ruuhkassa. Asiaa helpottanee risteykseen rakennettava lisäkaista.
 
Olen muuten miettinyt milloin tuon 68X:n pitäisi aloittaa. Onko tästä mitään tietoa? Varmasti olisi syytä melko pian aloittaa tuon linjan liikennöinti, sillä nykyinen tilanne houkuttelee matkustajat 79:llä jo tällä hetkellä runsaasti kuormitetun metron käyttäjiksi.

Ja varmasti tilanne Sörnäisissä muuttuu myös silloin, kun Kalasataman metroasema avataan. Sen jälkeen tuolta alueelta eivät 68:n autot enää täyty etusiltaa myöten ruuhka-aikaan.
 
Koska 68X ei kulkisi lainkaan Tilanhoitajankaarta, ei se korvaisi juuri lainkaan 79+metro -yhteyttä. 68X:n aloitus onkin kiinni Latokartanon pohjoisosan valmistumisesta.

79+metro -ratkaisussa ongelma ei ole metron kapasiteetti, sitä kyllä riittää, mutta 79:lle tuosta tulee kuormitusongelmia. Jo ennen syksyllä tulevia lisävuoroja linjalla on ollut ketjuuntumisongelmia. Lisäksi kapasiteetti on vajaakäytöllä, kun maksimikuorma on selvästi Latokartanon ja Siilitien välillä. Reilun puolen vuoden ajan ehdittiinkin ajaa ruuhkalinjaa 79A, joka helpotti tuota ongelmaa jonkun verran, mutta koska sen aikataulua ei oltu sovitettu 79:n aikatauluun ei se ollut mikään loistava ratkaisu.
 
Miksi juuri 68X?HKL:llä näkyy olevan joku ihmeellinen himo tuohon X:ään.Kyseessähän ei käsittääkseni kuitenkaan tule olemaan mikään pikalinja,sanan varsinaisessa merkityksessä,vaan "päälinjaa" suorempi linja.Tällaisen linjan tunnuksenhan pitäisi olla "Z",sillä se kuitenkin tullee pysähtymään kaikilla matkan varrella olevilla pysäkeillä.
Samaan kastiin kuuluu 67X.Kyseisen linjan tunnuksenhan pitäisi olla 67Z,sillä se kulkee vain suorempaa reittiä (moottoritietä),pysähtyen kuitenkin tarvittaessa matkan varrella kaikilla pysäkeillä.67:n "X:ä" kun ei edes välttämättä ole normaalia 67:aa nopeampi...
 
Helsingissä on muutenkin jätetty joskus tuo ohje huomiotta. Takavuosina suunniteltiin ratikalle 10 ruuhkaversiota, joka kääntyisi pohjoispäässä Kuusitien silmukassa. Kun sille kaavailtiin tunnusta 10A, katsoin asiakseni antaa HKL:lle palautetta, että A tarkoittaa kyllä päälinjaa pidempää. Vastaus antoi ymmärtää, että eihän sitä tunnusta vielä ole lopullisesti lyöty lukkoon, ja eihän ne kirjaimet muutenkaan aina täsmää. Kummallista lepsuilua.

Joku voi tietysti olla sitä mieltä, että noista kirjaimista on turha nipottaa. Itse olen eri mieltä. Esimerkiksi muutama kuukausi sitten odottelin Haagassa bussia 52 itään. Linjakartattomalle pysäkille saapuu minulle tuntematon 52A, mitä teen? Onko kyseessä päälinjaa pidempi linja, jolla pääsen Kumpulaan? Ei suinkaan, vaan 52A haarautuu itäpäästään paljon ennen Kumpulaa eri suuntaan kuin 52, eikä sitä paitsi liene edes juurikaan pidempi.
 
a__m sanoi:
Arabian suunnasta keskustaan ajettaessa ei 68:n ajo Hermannin rantatietä varmasti ajoaikaa juuri Hämeentiehen verrattaessa pidennäkään, mutta iltaruuhkassa talvikaudella linjaa hidastaa n. 10 minuutin seisoskelu Hermannin rantatien ja Hämeentien risteyksen ruuhkassa. Asiaa helpottanee risteykseen rakennettava lisäkaista.

Onko tuosta lisäkaistan rakentamisesta tehty jo päätöksiä tai onko se jo mahdollisesti rakenteilla? Itse en ole Hermannin rantatiellä vähään aikaan kulkenut...

Onkohan teillä havaintoja, että kuinka moni 68:n kuljettaja ajaa ruuhkatilanteissa keskustan suunnasta Hermannin rantatieltä Haukilahdenkadun kautta Hämeentielle? Ennen kääntymistä näkee hyvin, onko Hermannin rantatien Haukilahdenkatu-nimiseltä pysäkiltä tulossa joku kyytiin. Jos nousijoita ei ole, voi kääntyä Haukilahdenkadulle. Kierrosta aiheutuu aikasäästöä varsinkin, vaikka Hämeentiekin on aika tukossa. Hermannin rantatien jono on todennäköisesti hitaampi.

Linjaa 68X ollaan perustamassa vuonna 2007. Asia käy ilmi Joukkoliikennelautakunnan 24.8.06 esityslistasta. Merihaka-seuran kirje tosin on jätetty pöydälle.
 
simson sanoi:
Onko tuosta lisäkaistan rakentamisesta tehty jo päätöksiä tai onko se jo mahdollisesti rakenteilla?
On rakenteilla ja paikan päällä olevien kylttien mukaan valmistuu muistaakseni marraskuussa.
 
simson sanoi:
Onkohan teillä havaintoja, että kuinka moni 68:n kuljettaja ajaa ruuhkatilanteissa keskustan suunnasta Hermannin rantatieltä Haukilahdenkadun kautta Hämeentielle? Ennen kääntymistä näkee hyvin, onko Hermannin rantatien Haukilahdenkatu-nimiseltä pysäkiltä tulossa joku kyytiin. Jos nousijoita ei ole, voi kääntyä Haukilahdenkadulle. Kierrosta aiheutuu aikasäästöä varsinkin, vaikka Hämeentiekin on aika tukossa. Hermannin rantatien jono on todennäköisesti hitaampi.

Aikasäästöä tuskin Haukilahdenkadun kautta ruuhka-aikaan ajettaessa syntyy. Haukilahdenkadun ja Hämeentien risteys on lähes poikkeuksetta tukkoon ajettu, eikä Hämeentielle oikeallekaan pohjoisen suuntaan kaikissa vihreissä vaiheissa pääse lainkaan kääntymään. Koskaan ei ole näkynyt iltaruuhkassa kuuskasia risteyksessä odottelemassa.
 
"Tarkoituksena on aloittaa linjan 68X liikenne syysliikenteen 2007 alussa.
Asia menee lähiaikoina joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn.

Joukkoliikenneterveisin

Leo Kallionpää"


Tällaisia terveisiä HKL:n suunnitteluyksiköstä.
 
Tässä yhteydessä voisi kysyä, mitkä ovat suunnitelmat ulottaa 68:n lisäksi muuta joukkoliikennettä Latokartanon pohjoisosaan? Pitäähän sieltä päästä myös Malmille ja Itäkeskukseen jollain tavalla.
 
Vs: Helsinkiin suunniteltu 68X 2007

Lainaus Joukkoliikennelautakunnan esityslistasta 21.9.2006

HKL sanoi:
4
LINJAN 68X, RAUTATIENTORI - LATOKARTANO, PERUSTAMINEN

HKL

Latokartanon asunto- ja työpaikka-alueen liikennettä hoitavat nykyisin linja 68 keskustaan sekä poikittaislinja 79. Lisäksi alueen luoteisreu-nasta Pihlajanmäentietä ajavat useat Koillis-Helsingin bussit ja työpaik-ka-aluetta palvelevat linjat 57, 506 ja Jokeri 550.

Latokartanon asukasmäärän kasvaessa ja levittäytyessä alueen poh-joisosaan Kehä I:n eteläpuolelle tulee joukkoliikennepalveluja vahvis-taa. Linja 68X, joka kulkee Latokartanosta Lahdenväylää ja Hämeen-tietä Rautatientorille on osana Latokartanon joukkoliikenne-suunnitelmaa. Esityksen mukaan syysliikenteen 2007 alusta jatketaan linjaa 68 noin 1 km eteenpäin uudelle asuntoalueelle ja samalla perus-tetaan uusi keskustaan nopeammin kulkeva pikalinja 68X, joka ainakin alkuvaiheessa liikennöi vain laajennettuun ruuhka-aikaan. Linja 68X tu-lee olemaan matka-ajaltaan noin 5-6 minuuttia nopeampi kuin linja 68. Linjan 68 tarjonta ja aikataulu sovitetaan linjan 68X kanssa.

Vuoden 2007 talousarviossa on varauduttu aloittamaan linjan 68X lii-kenne. Linjojen 68 ja 68X yhteinen automäärä lisääntyy kahdella ja net-tokustannuslisäys on noin 300 000 euroa vuositasolla.

Liikennöinti linjalla 68X alkaa syysliikenteen alusta 2007.

Linjan 68X liikenne liitetään samaa kilpailukohteeseen (kohde 40) linjo-jen 68, 71 ja 71V kanssa, jonka sopimuskausi päättyy 31.12.2007. Kil-pailukohde kilpailutetaan uudestaan ja uuden sopimuksen mukainen liikenne astuu voimaan 1.1.2008 alkaen.

Ehdotus Lautakunta päättänee perustaa linjan 68X, Rautatientori – Latokartano, ja hyväksyä linjan reitin ja liikennöintiehdot.

Lisätiedot:
Siitonen Arto, liikennesuunnittelija, puhelin 472 2372
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...senteko/Joukkoliikennelautakunta/Esityslistat
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjasta 68X

12.08.2007 aloitetaan linjan 68X liikennöinti. Kysynkin asiasta paremmin tietäväisiltä, mikä nyt siis on se linjan lopullinen reitti Latokartanossa? Ajetaanko Tilanhoitajankaarta Latokartanonkaarelle vaiko suoraan moottoritieltä Latokartanonkaarta?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linjasta 68X

12.08.2007 aloitetaan linjan 68X liikennöinti. Asiasta on mielestäni jossain aiemmassa ketjussa keskusteltukin, mutta kun en sitä tähän hätään löytänyt, kysynkin asiasta paremmin tietäväisiltä, mikä nyt siis on se linjan lopullinen reitti Latokartanossa? Ajetaanko Tilanhoitajankaarta Latokartanonkaarelle vaiko suoraan moottoritieltä Latokartanonkaarta?

Tilanhoitajankaaren kautta ajaminen tuntuisi järkevämmältä, näin kuljettaisiin ihmisten asuntojen ohitse. Olisi outoa, jos linja ajaisi sivussa asutuksesta moottoritien vierustaa.
 
Takaisin
Ylös