Näytetään tulokset 1-15/15

Viestiketju: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Helsingissä on joitain linjoja, jotka olisi järkevää lakkauttaa ja korvata ne muun liikenteen tihentämisellä. Linja 74 on yksi näistä. Sillä ei ole yhtäkään reittiosuutta, jolla ei olisi jotain muuta bussilinjaa.

    Alkumatkasta liityntälinja 76A/76B tarjoaa liitynnän Malmin juna-asemalle. Sitten samalla pysäkillä pysähtyy 73, joka on nopeampi yhteys keskustaan ja tarjoaa myös Malmille paremman palvelun. Tämän jälkeen taas 76A ja 76B Malmille. Heti kun näiden bussien yhteiset pysähdykset loppuvat, tuleekin mukaan kuvioon liityntälinja 77A Malmin asemalle. Sitten onkin jo nopeamman ja tiheämmin kulkevan 75:n vuoro. Kun Pihlajamäentien tiheän bussiväylän ohi on menty, päästään Viikkiin Viikintielle, josta keskustaan pääsee bussilla 68. Hieman pidemmälle mentäessä myös 71 tulee samalle reitille.

    Matkustajamäärät linjalla 74 ovat alhaiset ja näkisin sen 73B:n tapaan linjana, jolla ei ole mitään erityistä palveltavaa aluetta, vaan se enimmäkseen täydentää muita linjoja kierrellen sieltä täältä. Pituutensa vuoksi aikataulussa pysyminen ei ole sitä luokkaa, että linja soveltuisi kovin hyvin vaihtamiseen, vielä kun vuorotiheyskin on harva. Minusta tämän linjan voisi lakkauttaa ja käyttää rahasumman lisävuoroihin liityntälinjoilla 77A ja 76A/76B
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #2
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Olisikohan se, että viranomaistaho vaatii jonkun tietyn palvelutason erialueille. Tämän vuoksi linjojen vuoroja ei voi lakkauttaa, tai vähentää. Yksi esimerkki espoosta. e21:sen vuoro 19.15 oli Kalajärveltä, josta itse tulin niin tyhjä Järvenperään asti. Tuo vuoro ei varmasti kannata, mutta kun se palvelutaso vaaditaan, niin sitten ajetaan tyhjinä.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  3. #3
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Kuten myös Helsingin 15A, jolla sunnuntaisinkin ma-pe aikataulut (pl. aamut). Kävin tiistaina testaamassa sen linjan ja ei ollut kumpaankaan suuntaan yhtäkään matkustajaa minun lisäksi. Nuo 7 minuutin vuoroväli TELI-autoilla voisi ainakin muuttaa vähintää 2 akseliseksi, kun ei laivamatkustajia kulje.

  4. #4
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Yllätys yllätys! Löytyi pysäkki, jota pelkkä linja 74(N) käyttää, nimittäin Teerisuontien pysäkki Teerisuontiellä Ala-Malmilla. Tosiasiassa Teerisuontien ja tulevan Ormuspellon asuinalueen asujat mieluummin valitsevat oman autonsa tai linjan 77A Malmin asemalle. Linjalla 74 matkustajia kyllä riittää ruuhka-aikana, mutta harva vuoroväli ja hidas reitti pitävät autot tyhjinä muuna aikana.

    Mitä tulee linjoihin 76A ja 76B, ovat ne vain osin tahdistettuja pääradan juniin ja ruuhka-aikana aikataulussa pysyminen on hyvin välttävää. Miinuksena linjojen palvelualueella Tapanilan aseman itäpuolella on Saniaistien sekä Fallkullan kerrostaloalueiden sivuuttaminen täysin sekä palvelutarjonnan lakkaaminen kokonaan klo 23 aikoihin.

    Liityntälinja 75A taas kulkee pääosin lähes tyhjänä, ruuhkahuippuina autoja täyttävät Puistolaan ja Heikinlaaksoon kulkevat matkustavaiset, jotka eivät nouse muutaman metrin aseman sisäänkäyntiä lähempänä odottavaan 75:een. Ja kun linja 75A sekä Siltamäkeen että Jakomäkeen on tahdistettu vain tiettyihin K-juniin Puistolan asemalta, junan ollessa normaalisti ruuhkassa 3-4 minuuttia aikataulustaan myöhässä, saa seuraavaa linja-autoa odottaa 20 minuuttia.

    Ehkäpä koillisen Helsingin liityntälinjastoa selkiytettäisiin, mikäli kaupunkirataliikenteen kustannustaso olisi vähintäänkin inhimillinen?

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Olisikohan se, että viranomaistaho vaatii jonkun tietyn palvelutason erialueille. Tämän vuoksi linjojen vuoroja ei voi lakkauttaa, tai vähentää.
    Ideana olikin pitää entinen palvelutaso, mutta keskittää tarjonta harvemmille linjoille, jolloin selkiytyvä järjestelmä, nopeampi matkustusaika ja paremmin aikataulussaan pysyvä liikenne houkuttelevat paremmin matkustajia. Tämän en usko olevan palvelutasotavoitteen vastaista, sillä palvelutaso ei laske, vaan saattaa jopa nousta linjaston optimoinnin myötä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #6
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Vähän käytettyjä linjoja ovat helsingissä seuraavat. h46t,h24 talvella,h74, ei noissa h75a,h76a/b linjoissakaan taida kovin paljoa olla käyttäjiä?

  7. #7

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    h47 (Ei kyllä monta ihmistä ole kyydissä kl 12-22) ainakin hakuninmaan suuntaan.

  8. #8
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    885

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    h47 (Ei kyllä monta ihmistä ole kyydissä kl 12-22) ainakin hakuninmaan suuntaan.
    Sikälis että linja ajaa vain 13.20-17.20 välillä iltapäivällä, niin varsinkin illasta 18-22 välillä voi olla vaikea löytää matkustajia linjalta 47....

  9. #9
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1981

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    512 ajelee päiväsaikaan ja illalla todella vähin matkustajamäärin, joka vielä korostuu telibusseilla ajamisella. Leppävaaran puolella matkustajia on keskimäärin 2-3 per vuoro eikä se luku Pakila-Malmi -välilläkään kovin paljon isompi ole, vaikka kyseessä on ainoa suora yhteys Malmin ja Maunulan sekä Pakilan välillä. Varmaan mieluummin mennään Jokerilla Oulunkylään, josta junalla Malmille - 512:n puolen tunnin vuoroväli ei taas Helsingin alueella houkuttele riittävästi matkustajia.

  10. #10
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    512 ajelee päiväsaikaan ja illalla todella vähin matkustajamäärin, joka vielä korostuu telibusseilla ajamisella. Leppävaaran puolella matkustajia on keskimäärin 2-3 per vuoro eikä se luku Pakila-Malmi -välilläkään kovin paljon isompi ole, vaikka kyseessä on ainoa suora yhteys Malmin ja Maunulan sekä Pakilan välillä. Varmaan mieluummin mennään Jokerilla Oulunkylään, josta junalla Malmille - 512:n puolen tunnin vuoroväli ei taas Helsingin alueella houkuttele riittävästi matkustajia.
    Jees. 512 ajelee Leppävaaran lähistöllä vielä Kehä I:llä hitaasti, koska tie on tuossa kohti ruuhkainen ja sillä on matala nopeusrajoitus. Sama olisi melkein ajaa linjaa Pitäjänmäentietä, mutta siellähän oli pulaa matkustajista ja 522 lakkautettiin siltä reitiltä. Kehä I:n varren asukkaille tuo 512 on varmaan 540:n ja 54:n ohella tärkeä poikittaisyhteys, mutta käyttäjiä alkaa jostain syystä löytyä poikittaisliikenteessä vasta jostain Lassilan kohdilta. Espoon puolella käyttö on vähäisempää. 540-linjaa ei käytetä juuri lainkaan, vaikka se kuljettaa nopeasti Espoon keskuksen, Ikean, Leppävaaran, Konalan, Lassilan, Pakilan, Tammiston, Jumbon sekä lentoaseman välillä. Ehkä ihmiset eivät tiedä tätä linjaa tai sen pitäisi kulkea useammin kuin tunnin välein, jotta käyttöä löytyisi. Silloin se voisi kytkeä näppärästi yhteen eri joukkoliikennereittien matkustajia. Käyttäjiä olisi hyvä jotenkin saada, ettei linjan tarvitsisi tyhjillään ajella, sillä se ajetaan joka tapauksessa Lohjan, Turun sekä Nummelan lentoasemalle menijöiden yhteytenä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #11

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    540-linjaa ei käytetä juuri lainkaan, vaikka se kuljettaa nopeasti Espoon keskuksen, Ikean, Leppävaaran, Konalan, Lassilan, Pakilan, Tammiston, Jumbon sekä lentoaseman välillä. Ehkä ihmiset eivät tiedä tätä linjaa tai sen pitäisi kulkea useammin kuin tunnin välein, jotta käyttöä löytyisi. Silloin se voisi kytkeä näppärästi yhteen eri joukkoliikennereittien matkustajia. Käyttäjiä olisi hyvä jotenkin saada, ettei linjan tarvitsisi tyhjillään ajella, sillä se ajetaan joka tapauksessa Lohjan, Turun sekä Nummelan lentoasemalle menijöiden yhteytenä.
    Linjan vähäinen käyttö johtunee siitä, että kyseessä on U-linja ja se ei pysähdy kaikilla pysäkeillä. Lisäksi linja kulkee pääosin moottori- ja kehäteitä, eikä siellä missä potentiaaliset matkustajat liikkuvat.

  12. #12
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Linjan vähäinen käyttö johtunee siitä, että kyseessä on U-linja ja se ei pysähdy kaikilla pysäkeillä. Lisäksi linja kulkee pääosin moottori- ja kehäteitä, eikä siellä missä potentiaaliset matkustajat liikkuvat.
    Joo, no ei linjan varrella ole paljoa asutusta. Työpaikkoja jonkin verran. Ajattelinkin siten, että Tuusulanväylän bussilinjoilta voisi vaihtaa 540-linjalle ja siitä sitten jatkaa matkaa esimerkiksi Leppävaaran terminaalista tai Espoon keskuksesta jollain muulla linjalla. Itseäni kyllä houkuttaisi asua vaikkapa Tammiston moottoritiepysäkin vieressä, meteli on valtava, mutta kulkuyhteydet moottoritien bussilinjoilla hyvät ja monipuoliset. Jonkin verran voisi kaavoittaa asumista moottoriteiden pysäkkien läheisyyteen heille, jotka arvostavat tällaisia asioita. Tällainen houkuttaisi sekä autoilijoita että joukkoliikenteen käyttäjiä, heitä jotka haluavat tehokkuutta kulkemiseen hiljaisen punaisen tuvan ja perunamaan sijasta.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  13. #13
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Lisäksi linjan U540 aikataulut eivät ole sieltä luotettavimmasta päästä ainakaan kulkusuunnassa Espoon keskus - Lentoasema. U540 kun joutuu vaihtoyhteyksien takia odottamaan Lommilan pysäkillä mm. Turusta tulevaa pikavuorobussia - välillä nuo pikavuorobussitkin voivat olla huomattavasti myöhässä.

    Joskus arki-iltana odottelin Lentoasemantien ja Kehä III:n risteyksessä U540:tä kohti Espoon keskusta. Pysäkillä oli muitakin samaan bussiin aikovia. Kun bussia ei näkynyt noin 20:n minuutinkaan kuluttua Lentoaseman lähtöajasta, niin otimme muiden pysäkillä olijoiden kanssa korvaavat yhteydet käyttöön. Sainkin samalla kuulla näiltä kanssamatkustajilta, ettei tämä todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun bussia ei näy eikä kuulu.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  14. #14
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    h47 (Ei kyllä monta ihmistä ole kyydissä kl 12-22) ainakin hakuninmaan suuntaan.
    H47 linja palvelee editan työntekijöitä. Vieläpä niin että aamulla ei ajeta kaarelan kautta koska kestäisi kauemman aikaa matkustaa editalle töihin, samoin iltapäivällä ajetaan sitten editalta suoraan hämeenlinnan väylää kamppiin Minun mielestä aika järjetön käytäntö, joidenkin mielestä ehkä ei. Joskus kyllä panee mietityttään miksi joillakin linjoilla pitää olla telejä hiljaiseen aikaan. Esim. sunnuntaina s731 ajaa sunnuntaina ilman matkustajia lahden väylää helsinkiin päin. Kun s741:llä on 2akselisessa porukkaa tuulilasiin asti

  15. #15

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    864

    oletus Vs: Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    512 ajelee päiväsaikaan ja illalla todella vähin matkustajamäärin, joka vielä korostuu telibusseilla ajamisella. Leppävaaran puolella matkustajia on keskimäärin 2-3 per vuoro eikä se luku Pakila-Malmi -välilläkään kovin paljon isompi ole, vaikka kyseessä on ainoa suora yhteys Malmin ja Maunulan sekä Pakilan välillä.
    Itse olen joskus matkustanut linjalla 512 Leppävaarasta Malmille n. klo 18 aikoihin ja pari kertaa on käynyt niin että bussiin ei ole tullut yhtään matkustajaa kyytiin. Sen sijaan ruuhka-aikana 512:lla on ihan tarpeeksi matkustajia, Ehkä olisi parempi että linja 512 muutettaisiin ruuhkalinjaksi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussihyppely, ja vähän ratikkakin
    kirjoittanut teme foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 10.01.2011, 21:56
  2. HSL: Luoteis-Helsingin bussilinjat uudistuvat syksyllä 2011
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 11:20
  3. HSL: Helsingin bussilinjat 22 ja J61 poikkeusreitille Suursuolla 16.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.08.2010, 09:10
  4. Käytetyt materiaalit kaupunkibusseissa
    kirjoittanut Ajomestari foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 25.10.2007, 21:41
  5. Ovatko Helsingin bussilinjat ajan tasalla?
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 21.11.2005, 01:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •