Helsingin vähän käytetyt bussilinjat

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Helsingissä on joitain linjoja, jotka olisi järkevää lakkauttaa ja korvata ne muun liikenteen tihentämisellä. Linja 74 on yksi näistä. Sillä ei ole yhtäkään reittiosuutta, jolla ei olisi jotain muuta bussilinjaa.

Alkumatkasta liityntälinja 76A/76B tarjoaa liitynnän Malmin juna-asemalle. Sitten samalla pysäkillä pysähtyy 73, joka on nopeampi yhteys keskustaan ja tarjoaa myös Malmille paremman palvelun. Tämän jälkeen taas 76A ja 76B Malmille. Heti kun näiden bussien yhteiset pysähdykset loppuvat, tuleekin mukaan kuvioon liityntälinja 77A Malmin asemalle. Sitten onkin jo nopeamman ja tiheämmin kulkevan 75:n vuoro. Kun Pihlajamäentien tiheän bussiväylän ohi on menty, päästään Viikkiin Viikintielle, josta keskustaan pääsee bussilla 68. Hieman pidemmälle mentäessä myös 71 tulee samalle reitille.

Matkustajamäärät linjalla 74 ovat alhaiset ja näkisin sen 73B:n tapaan linjana, jolla ei ole mitään erityistä palveltavaa aluetta, vaan se enimmäkseen täydentää muita linjoja kierrellen sieltä täältä. Pituutensa vuoksi aikataulussa pysyminen ei ole sitä luokkaa, että linja soveltuisi kovin hyvin vaihtamiseen, vielä kun vuorotiheyskin on harva. Minusta tämän linjan voisi lakkauttaa ja käyttää rahasumman lisävuoroihin liityntälinjoilla 77A ja 76A/76B
 
Olisikohan se, että viranomaistaho vaatii jonkun tietyn palvelutason erialueille. Tämän vuoksi linjojen vuoroja ei voi lakkauttaa, tai vähentää. Yksi esimerkki espoosta. e21:sen vuoro 19.15 oli Kalajärveltä, josta itse tulin niin tyhjä Järvenperään asti. Tuo vuoro ei varmasti kannata, mutta kun se palvelutaso vaaditaan, niin sitten ajetaan tyhjinä.
 
Kuten myös Helsingin 15A, jolla sunnuntaisinkin ma-pe aikataulut (pl. aamut). Kävin tiistaina testaamassa sen linjan ja ei ollut kumpaankaan suuntaan yhtäkään matkustajaa minun lisäksi. Nuo 7 minuutin vuoroväli TELI-autoilla voisi ainakin muuttaa vähintää 2 akseliseksi, kun ei laivamatkustajia kulje.
 
Yllätys yllätys! Löytyi pysäkki, jota pelkkä linja 74(N) käyttää, nimittäin Teerisuontien pysäkki Teerisuontiellä Ala-Malmilla. Tosiasiassa Teerisuontien ja tulevan Ormuspellon asuinalueen asujat mieluummin valitsevat oman autonsa tai linjan 77A Malmin asemalle. Linjalla 74 matkustajia kyllä riittää ruuhka-aikana, mutta harva vuoroväli ja hidas reitti pitävät autot tyhjinä muuna aikana.

Mitä tulee linjoihin 76A ja 76B, ovat ne vain osin tahdistettuja pääradan juniin ja ruuhka-aikana aikataulussa pysyminen on hyvin välttävää. Miinuksena linjojen palvelualueella Tapanilan aseman itäpuolella on Saniaistien sekä Fallkullan kerrostaloalueiden sivuuttaminen täysin sekä palvelutarjonnan lakkaaminen kokonaan klo 23 aikoihin.

Liityntälinja 75A taas kulkee pääosin lähes tyhjänä, ruuhkahuippuina autoja täyttävät Puistolaan ja Heikinlaaksoon kulkevat matkustavaiset, jotka eivät nouse muutaman metrin aseman sisäänkäyntiä lähempänä odottavaan 75:een. Ja kun linja 75A sekä Siltamäkeen että Jakomäkeen on tahdistettu vain tiettyihin K-juniin Puistolan asemalta, junan ollessa normaalisti ruuhkassa 3-4 minuuttia aikataulustaan myöhässä, saa seuraavaa linja-autoa odottaa 20 minuuttia.

Ehkäpä koillisen Helsingin liityntälinjastoa selkiytettäisiin, mikäli kaupunkirataliikenteen kustannustaso olisi vähintäänkin inhimillinen?
 
Olisikohan se, että viranomaistaho vaatii jonkun tietyn palvelutason erialueille. Tämän vuoksi linjojen vuoroja ei voi lakkauttaa, tai vähentää.

Ideana olikin pitää entinen palvelutaso, mutta keskittää tarjonta harvemmille linjoille, jolloin selkiytyvä järjestelmä, nopeampi matkustusaika ja paremmin aikataulussaan pysyvä liikenne houkuttelevat paremmin matkustajia. Tämän en usko olevan palvelutasotavoitteen vastaista, sillä palvelutaso ei laske, vaan saattaa jopa nousta linjaston optimoinnin myötä.
 
Vähän käytettyjä linjoja ovat helsingissä seuraavat. h46t,h24 talvella,h74, ei noissa h75a,h76a/b linjoissakaan taida kovin paljoa olla käyttäjiä?
 
h47 (Ei kyllä monta ihmistä ole kyydissä kl 12-22) ainakin hakuninmaan suuntaan.;)

Sikälis että linja ajaa vain 13.20-17.20 välillä iltapäivällä, niin varsinkin illasta 18-22 välillä voi olla vaikea löytää matkustajia linjalta 47....
 
512 ajelee päiväsaikaan ja illalla todella vähin matkustajamäärin, joka vielä korostuu telibusseilla ajamisella. Leppävaaran puolella matkustajia on keskimäärin 2-3 per vuoro eikä se luku Pakila-Malmi -välilläkään kovin paljon isompi ole, vaikka kyseessä on ainoa suora yhteys Malmin ja Maunulan sekä Pakilan välillä. Varmaan mieluummin mennään Jokerilla Oulunkylään, josta junalla Malmille - 512:n puolen tunnin vuoroväli ei taas Helsingin alueella houkuttele riittävästi matkustajia.
 
512 ajelee päiväsaikaan ja illalla todella vähin matkustajamäärin, joka vielä korostuu telibusseilla ajamisella. Leppävaaran puolella matkustajia on keskimäärin 2-3 per vuoro eikä se luku Pakila-Malmi -välilläkään kovin paljon isompi ole, vaikka kyseessä on ainoa suora yhteys Malmin ja Maunulan sekä Pakilan välillä. Varmaan mieluummin mennään Jokerilla Oulunkylään, josta junalla Malmille - 512:n puolen tunnin vuoroväli ei taas Helsingin alueella houkuttele riittävästi matkustajia.

Jees. 512 ajelee Leppävaaran lähistöllä vielä Kehä I:llä hitaasti, koska tie on tuossa kohti ruuhkainen ja sillä on matala nopeusrajoitus. Sama olisi melkein ajaa linjaa Pitäjänmäentietä, mutta siellähän oli pulaa matkustajista ja 522 lakkautettiin siltä reitiltä. Kehä I:n varren asukkaille tuo 512 on varmaan 540:n ja 54:n ohella tärkeä poikittaisyhteys, mutta käyttäjiä alkaa jostain syystä löytyä poikittaisliikenteessä vasta jostain Lassilan kohdilta. Espoon puolella käyttö on vähäisempää. 540-linjaa ei käytetä juuri lainkaan, vaikka se kuljettaa nopeasti Espoon keskuksen, Ikean, Leppävaaran, Konalan, Lassilan, Pakilan, Tammiston, Jumbon sekä lentoaseman välillä. Ehkä ihmiset eivät tiedä tätä linjaa tai sen pitäisi kulkea useammin kuin tunnin välein, jotta käyttöä löytyisi. Silloin se voisi kytkeä näppärästi yhteen eri joukkoliikennereittien matkustajia. Käyttäjiä olisi hyvä jotenkin saada, ettei linjan tarvitsisi tyhjillään ajella, sillä se ajetaan joka tapauksessa Lohjan, Turun sekä Nummelan lentoasemalle menijöiden yhteytenä.
 
540-linjaa ei käytetä juuri lainkaan, vaikka se kuljettaa nopeasti Espoon keskuksen, Ikean, Leppävaaran, Konalan, Lassilan, Pakilan, Tammiston, Jumbon sekä lentoaseman välillä. Ehkä ihmiset eivät tiedä tätä linjaa tai sen pitäisi kulkea useammin kuin tunnin välein, jotta käyttöä löytyisi. Silloin se voisi kytkeä näppärästi yhteen eri joukkoliikennereittien matkustajia. Käyttäjiä olisi hyvä jotenkin saada, ettei linjan tarvitsisi tyhjillään ajella, sillä se ajetaan joka tapauksessa Lohjan, Turun sekä Nummelan lentoasemalle menijöiden yhteytenä.
Linjan vähäinen käyttö johtunee siitä, että kyseessä on U-linja ja se ei pysähdy kaikilla pysäkeillä. Lisäksi linja kulkee pääosin moottori- ja kehäteitä, eikä siellä missä potentiaaliset matkustajat liikkuvat.
 
Linjan vähäinen käyttö johtunee siitä, että kyseessä on U-linja ja se ei pysähdy kaikilla pysäkeillä. Lisäksi linja kulkee pääosin moottori- ja kehäteitä, eikä siellä missä potentiaaliset matkustajat liikkuvat.

Joo, no ei linjan varrella ole paljoa asutusta. Työpaikkoja jonkin verran. Ajattelinkin siten, että Tuusulanväylän bussilinjoilta voisi vaihtaa 540-linjalle ja siitä sitten jatkaa matkaa esimerkiksi Leppävaaran terminaalista tai Espoon keskuksesta jollain muulla linjalla. Itseäni kyllä houkuttaisi asua vaikkapa Tammiston moottoritiepysäkin vieressä, meteli on valtava, mutta kulkuyhteydet moottoritien bussilinjoilla hyvät ja monipuoliset. Jonkin verran voisi kaavoittaa asumista moottoriteiden pysäkkien läheisyyteen heille, jotka arvostavat tällaisia asioita. Tällainen houkuttaisi sekä autoilijoita että joukkoliikenteen käyttäjiä, heitä jotka haluavat tehokkuutta kulkemiseen hiljaisen punaisen tuvan ja perunamaan sijasta.
 
Lisäksi linjan U540 aikataulut eivät ole sieltä luotettavimmasta päästä ainakaan kulkusuunnassa Espoon keskus - Lentoasema. U540 kun joutuu vaihtoyhteyksien takia odottamaan Lommilan pysäkillä mm. Turusta tulevaa pikavuorobussia - välillä nuo pikavuorobussitkin voivat olla huomattavasti myöhässä.

Joskus arki-iltana odottelin Lentoasemantien ja Kehä III:n risteyksessä U540:tä kohti Espoon keskusta. Pysäkillä oli muitakin samaan bussiin aikovia. Kun bussia ei näkynyt noin 20:n minuutinkaan kuluttua Lentoaseman lähtöajasta, niin otimme muiden pysäkillä olijoiden kanssa korvaavat yhteydet käyttöön. Sainkin samalla kuulla näiltä kanssamatkustajilta, ettei tämä todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun bussia ei näy eikä kuulu.
 
h47 (Ei kyllä monta ihmistä ole kyydissä kl 12-22) ainakin hakuninmaan suuntaan.;)

H47 linja palvelee editan työntekijöitä. Vieläpä niin että aamulla ei ajeta kaarelan kautta koska kestäisi kauemman aikaa matkustaa editalle töihin, samoin iltapäivällä ajetaan sitten editalta suoraan hämeenlinnan väylää kamppiin:mad: Minun mielestä aika järjetön käytäntö, joidenkin mielestä ehkä ei. Joskus kyllä panee mietityttään miksi joillakin linjoilla pitää olla telejä hiljaiseen aikaan. Esim. sunnuntaina s731 ajaa sunnuntaina ilman matkustajia lahden väylää helsinkiin päin. Kun s741:llä on 2akselisessa porukkaa tuulilasiin asti:D :D
 
512 ajelee päiväsaikaan ja illalla todella vähin matkustajamäärin, joka vielä korostuu telibusseilla ajamisella. Leppävaaran puolella matkustajia on keskimäärin 2-3 per vuoro eikä se luku Pakila-Malmi -välilläkään kovin paljon isompi ole, vaikka kyseessä on ainoa suora yhteys Malmin ja Maunulan sekä Pakilan välillä.
Itse olen joskus matkustanut linjalla 512 Leppävaarasta Malmille n. klo 18 aikoihin ja pari kertaa on käynyt niin että bussiin ei ole tullut yhtään matkustajaa kyytiin. Sen sijaan ruuhka-aikana 512:lla on ihan tarpeeksi matkustajia, Ehkä olisi parempi että linja 512 muutettaisiin ruuhkalinjaksi.
 
Takaisin
Ylös