Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

Ytv:n linjoilla en kovin usein ole nähnyt tuota S-päätettä. Itse asiassa nopeasti kun miettii en keksi yhtään sellaista linjaa.
Ruuhkalinja 132S Ruoholahden metroasemalta Matinkylään oli hetken aikaa olemassa. Ajettiin siis siitä metroaseman edessä olevalta bussipysäkiltä, joka on h8-ratikan pysäkkien takana. Ko. pysäkki kyltteineen oli olemassa vielä pitkän aikaa itse linjan lakkauttamisen jälkeen (olikohan kesällä 2004?).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjalla 143 oli ajalla 30.8.1993 - 4.6.1995 myös kaksi S-lähtöä Ruoholahden metroasemalta, lähdöt 15.32TS ja 16.02TS. Tuo T tarkoitti "Lauttasaaren teollisuusalueen kautta"
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ruuhkalinja 132S Ruoholahden metroasemalta Matinkylään oli hetken aikaa olemassa. Ajettiin siis siitä metroaseman edessä olevalta bussipysäkiltä, joka on h8-ratikan pysäkkien takana. Ko. pysäkki kyltteineen oli olemassa vielä pitkän aikaa itse linjan lakkauttamisen jälkeen (olikohan kesällä 2004?).
Itsekin ajoin tuota linjaa muutamaan otteeseen toukokuussa 2004 HKL-Bussiliikenteellä ollessani. Kun linja sitten lakkautettiin kesäliikenteen alusta, sattui muutama tapaus (jo kesäliikenteen) puolella, että matkustajia tuli Porkkalankadun pysakiltä kyytiin ja valitti kovasti "että oli odottanut vaikka kuinka kauan 132S:aa Ruoholahdessa, eikä ollut näkynyt". "Onko vuoro pois välistä?", taidettiin vieläpä kärttysästi kysäistä. Ihmetys oli suuri kun totesin linjan 132S ajaneen viimeiset ajonsa edellisellä viikolla ja ettei näillä näkyminen enää palaa.

Ei tällainen käyttäytyminen matkustajilta tosin mitään uutta ole. Olen nähnyt joukon matkustajia odottamassa h8-ratikkaa Salmisaaren pysäkillä ja kiskot sekä ajojohdot olivat poissa kummastakin päästä. Vain itse pysäkin kohdalla oli hieman jotain kiskoja ja ajojohto hiemän loysästi roikkui siinä; taisi siina olla jokin pieni A4-lappukin "Ei käytossä". Ei haitannut noiden matkustajien odottelua. Itse ratikka kulki jo paraikaa matkustajien selän takana Itämerenkadulla Ruoholahden metroaseman edestä, missä se nykyäänkin kulkee ;).
 
Vs: Linjanumeroiden logikkaa

Kirjaimien käyttö on toisaalta yleisesti hyvä asia. Esimerkiksi Kuitinmäessä linjalla 121 on kirjainversioita A, AT, K, KT, KN, N, NT ja T. Nämä kaikki menevät samaa matkaa Kuunkehrään asti (patsi T Lauttasaaren kautta), minne ylivoimaisesti suurin osa matkustajista haluaa. Tällöin on loogista, että Kuitinmäkeen menijät voivat katsoa bussinsa vain yhdeltä aikataululehdeltä ja bussilla on aina sama numero.

Joskus noin viisi vuotta sitten oli parin kolmen vuoden putki, jolloin 121:llä oli kesäisin klo 1.00 jälkeen vuoro joka ajettiin tunnuksella 121NKT eli Lauttasaaren kautta Kuitinmäkeen, josta Henttaan ja Kokinkylän kautta linjan 105 päättärille. Olisi ihan mielenkiintoista tietää kuinka tämä 6-merkkinen tunnus oli ohjelmoitu linjakilpiin tai kelattu nauhakilpiin joita silloin oli huomattavasti enemmän. Tietääkseni PK-seudulla ei ole ainuttakaan bussia jonka kilpiin mahtuisi noin pitkä sarja, joten ainoa järkevä esitystapa olisi ollut pahvilappu tuulilasissa. Muistan myös Suomen Turistiauton ajaessa linjaa 212AK vuoden 96- ja 97 Ikaruksilla kolmen nauhan linjakilvissä oli ainoastaan tunnus 212.
 
Viime perjantai-iltana Turuntiellä havaitsin Leppävaarasta länteen ajavan bussin nokalla linjakilven 28K Siikaranta. "Onkohan kirjain vai määränpääteksti väärin, kun muistaakseni K menee Siikajärven taakse ja T Siikarantaan", ehti välähtää mielessäni. Samassa silmänräpäyksessä bussin kilvessä olikin 28T Siikaranta. Epäilin jo ensimmäistä näköhavaintoani, mutta sitten huomasin kirjaimen vaihtuvan vähän väliä.

Tällaiseen "selvyyteen" johtavat Espoon linjojen kirjainsekamelska ja linjakilpien kirjainpaikkojen rajallisuus. Aikataulukirjasta tarkistin, että kyseinen vuoro ei oikeasti ollut 28K eikä 28T, vaan 28KT!

Mitä sanookaan YTV:n aikataulu netissä:
28 Leppävaara - Siikajärvi - Siikaniemi
28B Leppävaara - Brobacka - Siikajärvi
28K Leppävaara - Kolmperä - Siikajärvi - Siikaniemi
28KB Leppävaara - Kolmperä - Siikajärvi
28KT Leppävaara - Kolmperä - Siikaranta opisto
28T Leppävaara - Kolmperä - Siikaranta opisto

Äkkipäätä voisi luulla, että B ja K kertoisivat, meneekö vuoro Nupurin ja Siikajärven välin Brobackan kautta (B) vai Kolmperän kautta (K), mutta eipäs tarkoitakaan!

B tarkoittaakin Siikajärven päättäriä. Ilman kirjainta olevilla vuoroilla mennään (Brobackan kautta) Siikaniemeen (siis sinne, minne joskus meni 287A- ja 288A-vuoroja "Järventaukseen"). T tarkoittanee Siikarantaa (jonka vuorot entisinä 287/288-aikoina olivat B-vuoroja) ja K että Kolmperän kautta.

Mutta mitä ihmettä: Mitenkäs myös 28T menee Kolmperän kautta? Aikataulua tarkemmin tutkien selviää, että se meneekin Brobackan kautta, mutta aikataulun otsikossa on väärin - liian sekava systeemi itselleen YTV:llekin?

Toista oli kultaisella 60-luvulla ja 70-luvun alussa, kun Paikallislinjat Oy:n autojen otsassa oli joko SIIKAJÄRVI-BROBACKA-H:KI tai SIIKAJÄRVI-KOLMPERÄ-H:KI. Perusreitti tuli siitä selväksi, vaikkei linjoilla silloin vielä ollut numeroitakaan. Reitin loppupään vaihtelua varten bussin nokalla ei tarvittu lisäkirjaimia, vaikka aikataulu oli kyllä silloinkin täynnä erilaisia lisämerkintöjä. Osa vuoroista nimittäin meni Siikajärvellä "Isolle Elannolle" ja osa "Pikku Elannolle" ja taisi joku mennä Siikarantaankin. Muutama ruuhka-ajan vuoro ajoi Viherlaaksossa Vanhaa Turuntietä (nykyiset Kuusiniemi ja Törmäniityntie), mistä oli merkintä aikataulussa ja mahdollisesti bussin sivukilvessä.
 
Mitä sanookaan YTV:n aikataulu netissä:
28 Leppävaara - Siikajärvi - Siikaniemi
28B Leppävaara - Brobacka - Siikajärvi
28K Leppävaara - Kolmperä - Siikajärvi - Siikaniemi
28KB Leppävaara - Kolmperä - Siikajärvi
28KT Leppävaara - Kolmperä - Siikaranta opisto
28T Leppävaara - Kolmperä - Siikaranta opisto

Äkkipäätä voisi luulla, että B ja K kertoisivat, meneekö vuoro Nupurin ja Siikajärven välin Brobackan kautta (B) vai Kolmperän kautta (K), mutta eipäs tarkoitakaan!

Lisää tuohon vielä samalla alueella liikkuvan linjan 87 reittivariaatiot (87,87A,87K,87KA). Esimerkiksi 87A menee Brobackan kautta Kolmperään ja Kolmirantaan. Jos käyttäisit pysäkkiä Kotimäentie (2643234/2643233) Siikajärventien varrella, pääsisit linjalla 87A Espoon keskukseen mutta 87K veisikin sinut Siikaniemeen. Tien vastakkaiselta puolelta pääsisit Leppävaaraan linjalla 28K,KB,KT mutta jos erehtyisit hyppäämään linjaan 87A se veisikin sinut Kolmirantaan.

Ruuhkalinja 132S Ruoholahden metroasemalta Matinkylään oli hetken aikaa olemassa. Ajettiin siis siitä metroaseman edessä olevalta bussipysäkiltä, joka on h8-ratikan pysäkkien takana. Ko. pysäkki kyltteineen oli olemassa vielä pitkän aikaa itse linjan lakkauttamisen jälkeen (olikohan kesällä 2004?).

Mietin aikoinaan, että noita S-ruuhkavuoroja olisi voitu kokeilla enemmänkin, erityisesti aamuruuhkassa kaupunkiin päin, kun vuoroväli on niin tiheä, että ihan jokaista vuoroa ei tarvitsisi välttämättä ajaa Kamppiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linjanumeroiden logikkaa

Joskus noin viisi vuotta sitten oli parin kolmen vuoden putki, jolloin 121:llä oli kesäisin klo 1.00 jälkeen vuoro joka ajettiin tunnuksella 121NKT... Olisi ihan mielenkiintoista tietää kuinka tämä 6-merkkinen tunnus oli ohjelmoitu linjakilpiin tai kelattu nauhakilpiin joita silloin oli huomattavasti enemmän. Tietääkseni PK-seudulla ei ole ainuttakaan bussia jonka kilpiin mahtuisi noin pitkä sarja, joten ainoa järkevä esitystapa olisi ollut pahvilappu tuulilasissa.

Nyt menee muistelun puolelle, mutta muistelen hämärästi että 90-luvun alkupuolella 249:lla olisi saattanut olla YTK-vuoroja... Tuolloin olisi Y tarkoittanut Juvanmalmin kautta, K Koskelon kautta ja T Leppävaarassa työväenopiston (l. kirjaston) kautta. Tuo YTK oli yhdessä nauhassa pienellä fontilla.

Pahvilappuja en muista tuolta ajalta Keski-Espoosta kuin 261:ltä, jolla piti Kasavuoren 1-suuntaisen lenkin takia olla tuulilasilla lappu "Helsinki" tai "Kuurinniitty"

Viisaammat korjatkaa...

P.S. Tuo Y oli sellainen Espoon (vain?) erikoisuus, jota käytettiin T:n ja K:n asemasta/lisäksi. Sitä oli ainakin linjoilla 149,165,248,249 ja 250...
 
vuoden -93 aikataulukirjasta löytyy seuraavia kirjainyhdistelmiä linjoille 249 ja 250,

249YA (juvanmalmin kautta, röylän koululle)
249YK (juvanmalmin kautta, kehä III:sta)
250TK (työväenopiston kautta, muuralan kautta)

Yhtään YTK-vuoroa ei linjalta 249 löytynyt
 
Yritin keksiä muita kaupunkeja, joissa olisi ollut/on vastaavanlainen käytäntö merkata rengaslinjan suunnat eri tavalla...

Hieman oftopiciksi menee, mutta

Järvenpäässä oli 90-luvulla linjat 108 ja 208, jotka lähtivät samaan aikaan asemalta ja kulkivat rengaslinjaa vastakkaisiin suuntiin.
 
Eläväisten espoolaisten eksymistä hautausmaalle ehkäistään Kellonummen linjatunnuksella. Ainoa 90-sarjan linja ja varmuuden vuoksi vielä ainutlaatuinen lisäkirjain H. Tarkoitan tietysti Espoon sisäistä linjaa 96H.
 
Eläväisten espoolaisten eksymistä hautausmaalle ehkäistään Kellonummen linjatunnuksella. Ainoa 90-sarjan linja ja varmuuden vuoksi vielä ainutlaatuinen lisäkirjain H. Tarkoitan tietysti Espoon sisäistä linjaa 96H.
Kellonummen hautausmaalle pääsee toki myös linjan 86 H-vuoroilla.
 
Kellonummen hautausmaalle pääsee toki myös linjan 86 H-vuoroilla.

Niin pääsee, mutta suurin osa 86-linjan vuoroista ei poikkea hautuumaalla. Normaalin logiikan mukaan 86H tarkoittaa 86-linjan poikkeuksellista vuoroa.

Sen sijaan 96H-tunnuksella on ihan oma logiikkansa. Tunnus 96H ei tarkoita 96-linjan vuoroa, joka poikkeaa Kellonummella. Eikä siinä "lisäkirjaimena" olekaan H, vaan numero 9. Kyseessä on 86H-linjan normaalista poikkeava vuoro, joka ei lähdekään Espoon asemalta, vaan Leppävaarasta.

Vain mitenkähän päin tuo nyt olikaan? Kumpi on poikkeusreitti, kun 96H:lla on kuitenkin enemmän vuoroja kuin 86H:lla?

Ai niin, 96H kulkee vain sunnuntaisin, ja se 9-numero siinä taitaakin tarkoittaa sunnuntaita eikä Leppävaaraa. :lol:
 
Ai niin, 96H kulkee vain sunnuntaisin, ja se 9-numero siinä taitaakin tarkoittaa sunnuntaita eikä Leppävaaraa. :lol:

Linjasta on vielä yritetty väsätä edesmenneen 26N:n korviketta. Eipä siinä matkustajilla tule mieleenkään hypätä 9-alkuiseen palvelulinja-auton näköiseen kotteroon (tosin nyttemmin linjalla näkyy usein "oikeita" busseja). Voi vaan ihmetellä miksi YTV ei ole vaihtanut numeroa 26H:ksi, sillä 96H reitti on nykyään 26:n reitti + Jorvista Kellonummelle - tosin A-tunnuskin olisi oikea, kun se on pääreittiä pidempi versio.
 
Voi vaan ihmetellä miksi YTV ei ole vaihtanut numeroa 26H:ksi, sillä 96H reitti on nykyään 26:n reitti + Jorvista Kellonummelle - tosin A-tunnuskin olisi oikea, kun se on pääreittiä pidempi versio.

Ehkä YTV:lläkin on "kun aina on ollut 96H" -tyylistä ajattelua. Aikoinaan kysyin HKL:n linjastosuunnittelijalta, miksi metron syöttölinjalla 94B ja yölinjalla 94B oli sama linjatunnus. Vastaus kuului: "No kun Kotikonnuntielle on AINA mennyt 94B." Ehkä minulla oli vain muistihäiriöitä, kun mieleeni tuli LOY:n ajalta ainakin 94A ja 94. :smile:
 
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

Edelleen ihmettelen, miksei linjan 21 turhaa V-tunnusta voida poistaa, kun kyseessä ei ole enää pitkään aikaan ollut mikään ruuhkalinja!

Jos V on ruuhkalinjan tunnus, niin miksi ajetaan myös X:llä merkittyjä ruuhkalinjoja kuten 67X ja 68X. Onko tässä ajateltu siten, että X:llä korostetaan suoraa, pääväylää pitkin menevää ruuhkalinjaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös