Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
7
Linjasta 68X keskustelevalla ketjulla mainittiin linjanumeroiden yhteydessä käytettävien kirjainten eri merkityksistä (A=päälinjaa pidempi, Z=moottoritielinja jne.). Mitä merkityksiä eri kirjaimilla on ja kenen / minkä tahon luoma järjestelmä on kyseessä?
 
  • N = yölinja
  • X = pikalinja; poikkeuslinja
  • A = usein päälinjaansa pidempi linja; etenkin 1970-luvulla vielä asia oli jopa päin vastoin
  • V = poikkeaa päälinjastaan (joskus päälinja katoaa historian syvyyksiin, kuten 21:llä ja 98V:llä on käynyt) etenkin reitin keskivaiheiden osalta.
  • S = Keskustassa päättäri usein muualla kuin Rautatientorilla päälinjan keskustapäättärin ollessa juuri Rautatientorilla. Yleinen korvike oli Kasarmitori.
Yllä olevat ovat havaintoihin perustuvia tietoja. Joku muu saa kertoa muita havaintoja vaikkapa rengaslinjoista (3B, 3T, 7A, 7B, 76A, 76B...) Muutenkin tuo aihe on sellainen viidakko, jossa epäjohdonmukaisuus on voimakkaasti valloillaan.
 
Itse asiassa A/B kirjaimilla on/oli myös sellainen merkitys, kuin reitti myötä/vastapäivään.

Muutenkin näiden kirjainten merkitys on selostettu esim. Vantaan aikataulukirjassa syksyltä -93(?). Voin tarkistaa asian heti kun pääsen kaivamaan kyseisen opuksen kätköistäni esille.
 
K ja T = reitti haarautuu joko varsinaisen reitin varrella tai vasta lopussa
Nykyään K- ja T-kirjaimia voi korvata myös N-kirjaimella, jos poikkeamat painottuvat ns. hiljaiseen vuorokaudenaikaan. Näin on käynyt ainakin Vantaan sisäisellä linjalla 72.

Toisinaan peruslinjan kirjainversiolla ei välttämättä ole juuri mitään tekemistä peruslinjan kanssa. Helsingin 94A käyköön esimerkkinä.

Kirjainversioiden käyttö saa toisinaan huvittaviakin piirteitä: katsokaa vaikka U-seutulinjan 873 kesäaikataulua. Onko tuon linjan perusversiota olemassakaan? :wink:

Itse en aina ymmärrä tuota kirjaimien yletöntä käyttöä linjanumeron perässä. Pääkaupunkiseudulla olisi vapaita linjanumeroita riittävästi - ainakin Espoossa ja Vantaalla.
 
Lisäksi olen käsittänyt:
  • B = päälinjaa lyhyempi (ellei rengasreitti vastapäivään)
  • V = ruuhkalinja (esim. taannoin lopetettu 39V)
3B ja 3T ovat sitten historiallinen jäänne.
 
Eli siis... Vantaan aikataulukirjassa 31.1. - 5.6.1994 sanotaan sivulla 28 seuraavaa:

Linjakirjaimet:

Kirjaintunnukset:
  • A = pääreittiä pidempi/rengaslinja myötäpäivään
  • B = pääreittiä lyhyempi/rengaslinja vastapäivään
  • K ja T = reitti poikkeaa välillä ja/tai haarautuu
  • Z = pääreittiä nopeampi (moottoritietä)
  • X = pikalinja
  • V = ruuhkalinja
  • N = yölinja
  • L ja M = liityntälinja
  • S = päätepiste Helsingissä muu kuin pääterminaali
  • m = matalalattiabussi
 
SD202 sanoi:
Kirjainversioiden käyttö saa toisinaan huvittaviakin piirteitä: katsokaa vaikka U-seutulinjan 873 kesäaikataulua. Onko tuon linjan perusversiota olemassakaan? :wink:
873:n perusversio on kulussa vain kouluvuoden aikana (talviaikataulukaudella) maanantaista perjantaihin iltoja lukuun ottamatta. B:tön versio ajaa Keravalla hieman pidemmälle eli terveyskeskukselle/-ltä.

JMerlin sanoi:
V = ruuhkalinja (esim. taannoin lopetettu 39V)
Ennen vanhaan V-linjat taisivat kulkea tosiaan lähinnä ruuhka-aikoina. Nykyään mm. 21V Helsingissä ajaa maanantaista lauantaihin hyvän aikaa niin, ettei enää voida puhua ruuhka-ajoista. Linja 98V ajaa maanantaista sunnuntaihin muistuttamatta millään tavalla ruuhkalinjaa.
Aikanaan tuntui siltä, että Kontulan linjoille oli vain pakko keksiä erilaisia kirjaimia, kun saman postinumeroalueen vaikutuspiirissä kulkee ja kulki niin paljon linjoja. 94S oli yhteen aikaan esimerkki S-linjasta, joka kaikesta huolimatta lähti Helsingin Rautatientorilta (eikä esim. Kasarmitorilta). Keinutien linjalle oli päätetty ottaa S-kirjain ja sillä hyvä.
Tässä kirjainhommassa näkyy olevan aina vain melkoista kirjavuutta ja jopa epäjohdonmukaisuutta.
 
V

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen päämiehet mainostavat tosiaan yleisöllekin linjatunnusten kirjainten merkityksiä. A on tuon homman mukaan kiistatta pääreitin pidennetty versio, jos se nyt ei satu olemaan rengaslinja.
V-kirjainta ympäröi epämääräinen joustavuus ja moniselitteisyys, em. "säännön" mukaan V kun on vain "ruuhkalinja".
Niinpä minusta 52A:lle osuvampi tunnus olisikin 52V (53:kin kun on varattu nykyisen 502:n amputoidulle versiolle) ja yllämainittua Latokartanon pohjoisosan ruuhkalinjaa voisi kutsua 68V:ksi, haisee se sitten hyvältä tai ei.
 
linjoista 21V ja 98V voisi aivan hyvin jättää tuon V-tunnuksen pois koska linjat eivät enää nykyisin ole ruuhkalinjoja
 
Rattivaunu sanoi:
SD202 sanoi:
Kirjainversioiden käyttö saa toisinaan huvittaviakin piirteitä: katsokaa vaikka U-seutulinjan 873 kesäaikataulua. Onko tuon linjan perusversiota olemassakaan? :wink:
873:n perusversio on kulussa vain kouluvuoden aikana (talviaikataulukaudella) maanantaista perjantaihin iltoja lukuun ottamatta. B:tön versio ajaa Keravalla hieman pidemmälle eli terveyskeskukselle/-ltä.
Tätä juuri tarkoitinkin. Nyt juuri kesällä aikataulu näyttää hieman koomiselta, kun perusversiota ei näy eikä kuulu.

Itse asiassa 21V:n ja 98V:n lisäksi myös 65A:sta voisi tiputtaa kirjaimen pois. Vai onko se jätetty selvyyden vuoksi ilmoittamaan, että päätepysäkki ei ole keskusta-alueella vaan bussi jatkaa keskustan läpi pitkälle Lauttasaareen?

Samoin linjalla 46T voisi tarkistaa linjanumerointia.
 
Re: V

JT sanoi:
Täten tunnuksen 52A pitäisi vaihtaa numeroksi 56, kun 50-sarjassa ei muita taida olla vapaana.
Kai Sillanpää sanoi:
Niinpä minusta 52A:lle osuvampi tunnus olisikin 52V (53:kin kun on varattu nykyisen 502:n amputoidulle versiolle) ja yllämainittua Latokartanon pohjoisosan ruuhkalinjaa voisi kutsua 68V:ksi, haisee se sitten hyvältä tai ei.
Yksi vaihtoehto 52A:n numerolle olisi 55, koska se ajaa 550:n reittiä lähes koko matkansa. Nykyisen 55:n (Koskela-Marian sairaala) ei pitäisi kuulua poikittaissarjaan ollenkaan, sen voisi vaihtaa vaikkapa 25:ksi. Vai onko postinumero tärkeämpi kuin linjatyyppi?
 
Rattivaunu sanoi:
V = poikkeaa päälinjastaan (joskus päälinja katoaa historian syvyyksiin, kuten 21:llä ja 98V:llä on käynyt) etenkin reitin keskivaiheiden osalta.
V = ruuhkalinja, kuten muutkin ovat sen maininneet. Joillakin linjoilla V-tunnusta käytetään kun linja oikaisee perusreitistä. Näitähän on ainakin linjat e21V(K) = Juvanmalmin kautta, e81V = suoraan Hirvisuolle 165/166V = Hyttimestarintien kautta, 452V = suoraan Vaskivuorentietä, v45B = KAtriinan sairaalalle/ -lta, h85V = ei Yliskylän kautta, h94V = ei Kotikonnuntielle(oma linjansa), h96V = Vuosaaren asemalle/ -lta.

Sitten on myös epäloogisia V-tunnuksia. Tosiaan linjat 21V sekä 98V. Ilmeisesti näillä tunnuksilla on haluttu ilmoittaa päätepiste. 21V = Vattuniemi, 98V = Vuosaari. 71V toki erkanee pääreitistä Viikinmäessä mutta jatkaa sitten Pukinmäkeen. Sitten on Espoossa linja 35V, joka ajaa suoraan Matinkyläntieltä Piispansillalle mutta ajaa vain viikonloppuisin. Ehkäpä parempi tunnus olisi N.

Rattivaunu sanoi:
Joku muu saa kertoa muita havaintoja vaikkapa rengaslinjoista (3B, 3T, 7A, 7B, 76A, 76B...) Muutenkin tuo aihe on sellainen viidakko, jossa epäjohdonmukaisuus on voimakkaasti valloillaan.
Eikös ratikkalinjoilla 3B/3T ole ilmoitettu suunta keskustasta. 3T = Töölö ja 3B = Berghäll(Kallio), silloin aikoinaan kun tämä linja on rakennettu, niin varmaan Kallion kaupunginosa on tunnettu paremmin ruotsinkielisellä nimellään.

Ja varmaankin linjalla 7 suunta on selkeästi ilmoitettu A myötäpäivään ja B vastapäivään kuten myös linjoilla 76A/B, joka on aikaisemmin ollut vain pelkkä 76 Rautatientorilta. Eihän uutta rengaslinjaa tehdessä voinut antaa toiselle suunnalle omaa 70-sarjan numeroa kun kaikki oli/on vieläkin käytössä. A ja B ovat minusta kuitenkin parhaiten sopivat kirjaimet rengaslinjoille, vaikka niillä on jo oma tehtävänsä muilla linjoilla. Pääkaupunkiseudulla on turha antaa rengaslinjoille omia kirjaintunnuksia, kun niitä on niin vähän.
 
Aikoinaan Hesan kunnalispolitiikassa vaikuttanut Erik v. Frenckell ideoi kirjainindeksit numeroiden oheen kertomaan linjan poikkeavasta reitistä.
Olen kuullut seuraavan selityksen:

S -Salutorget/Senattorget
N -Natttrafik
Kolmosen eri suunnat:
B -Berghäll/Brunnsparken
T -Tölö/Tehtaankatu
Kirjaimet A ja V olivat varattu päälinjasta jossakin kohdassa erkaneville apulinjoille. Niden taustasta en ole kuullut selitystä.
(kuten arvaamme, oli v.Frenckell ruotsinkieleinen)
 
JT sanoi:
Rattivaunu sanoi:
V = poikkeaa päälinjastaan (joskus päälinja katoaa historian syvyyksiin, kuten 21:llä ja 98V:llä on käynyt) etenkin reitin keskivaiheiden osalta.
Sitten on myös epäloogisia V-tunnuksia. Tosiaan linjat 21V sekä 98V. Ilmeisesti näillä tunnuksilla on haluttu ilmoittaa päätepiste. 21V = Vattuniemi, 98V = Vuosaari.
21V:llä oli tuo kirjain jo esim. 1970-luvun alussa, jolloin tavallinen 21 meni täsmälleen samaan paikkaan Vattuniemessä. 21V oikaisi päälinjaansa nähden (ja oli puhtaasti ruuhkalinja).
98V meni myös ennen Vuosaaren metroa Vuosaareen (aika lailla eri tavoin nykyiseen samantunnuksiseen vastineeseen verrattuna). Tuona aikana myös päälinja 98 meni Itäkeskuksesta Vuosaareen. V ei siis noissa tapauksissa saanut alkuperäänsä paikannimistä, vaikka eräänlainen yhteys tavallaan olisi tarjolla... :)
Nykyisen 98V:n lisäkirjain on tosiaan tavattoman turha. Uudenlainen 21 voisi olla joskus jopa tulossa uudelleen, mikäli Lauttasaaren saadessa raideyhteyden kaupunginosan bussiliikenne organisoitaisiin voimakkaasti uudelleen. Uudenlainen 21 voisi olla esim. paikallinen linjantynkä saarella.
 
Kolmos- ja seiskaratikkalinjojen kirjaimet ovat nykyään aivan turhia. Muinoin Ylioppilastalon pysäkillä Aleksanterin- ja Kaivokatujen välissä oli oikeastaan ainoa hieman järkeenkäypä tarve niille: samalla pysäkillä pysähtyivät niin Töölöön kuin Brahenkadullekin suuntautuneet vaunut. Nykyään ei sellaista pysäkkiä ole. Perustelu turhuudelle on: ei toisillakaan linjoilla ole kirjaimia osoittamassa meneekö vaunu toiseen vai toiseen suuntaan. Siis ei ole esim. 10A-linjaa Kirurgilta Pikku Huopalahteen eikä 10B-linjaa Pikku Huopalahdesta Kirurgille. Se että kyseessä on rengaslinja, ei saisi olla peruste kirjaimille. Matkustajalle renkaasta ei ole käytännön hyötyä. Jos N.N. matkustaa keskustasta Vallilaan ja takaisin, voi ottaa esim. linjan 6. Vaihtoehto on myös mennä 7:llä, mutta nyt se onkin ilmoitettu että 7B:llä ja paluu 7A:lla. Reissun voisi tehdä aivan hyvin myös pelkällä seiskalla.
 
Takaisin
Ylös