Sivu 5 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/84

Viestiketju: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

  1. #61
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Ytv:n linjoilla en kovin usein ole nähnyt tuota S-päätettä. Itse asiassa nopeasti kun miettii en keksi yhtään sellaista linjaa.
    Ruuhkalinja 132S Ruoholahden metroasemalta Matinkylään oli hetken aikaa olemassa. Ajettiin siis siitä metroaseman edessä olevalta bussipysäkiltä, joka on h8-ratikan pysäkkien takana. Ko. pysäkki kyltteineen oli olemassa vielä pitkän aikaa itse linjan lakkauttamisen jälkeen (olikohan kesällä 2004?).
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.07.2007 kello 11:08. Syy: lisätty skandit
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #62
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Linjalla 143 oli ajalla 30.8.1993 - 4.6.1995 myös kaksi S-lähtöä Ruoholahden metroasemalta, lähdöt 15.32TS ja 16.02TS. Tuo T tarkoitti "Lauttasaaren teollisuusalueen kautta"
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.07.2007 kello 11:09. Syy: lisätty isoja kirjaimia

  3. #63
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ruuhkalinja 132S Ruoholahden metroasemalta Matinkylään oli hetken aikaa olemassa. Ajettiin siis siitä metroaseman edessä olevalta bussipysäkiltä, joka on h8-ratikan pysäkkien takana. Ko. pysäkki kyltteineen oli olemassa vielä pitkän aikaa itse linjan lakkauttamisen jälkeen (olikohan kesällä 2004?).
    Itsekin ajoin tuota linjaa muutamaan otteeseen toukokuussa 2004 HKL-Bussiliikenteellä ollessani. Kun linja sitten lakkautettiin kesäliikenteen alusta, sattui muutama tapaus (jo kesäliikenteen) puolella, että matkustajia tuli Porkkalankadun pysakiltä kyytiin ja valitti kovasti "että oli odottanut vaikka kuinka kauan 132S:aa Ruoholahdessa, eikä ollut näkynyt". "Onko vuoro pois välistä?", taidettiin vieläpä kärttysästi kysäistä. Ihmetys oli suuri kun totesin linjan 132S ajaneen viimeiset ajonsa edellisellä viikolla ja ettei näillä näkyminen enää palaa.

    Ei tällainen käyttäytyminen matkustajilta tosin mitään uutta ole. Olen nähnyt joukon matkustajia odottamassa h8-ratikkaa Salmisaaren pysäkillä ja kiskot sekä ajojohdot olivat poissa kummastakin päästä. Vain itse pysäkin kohdalla oli hieman jotain kiskoja ja ajojohto hiemän loysästi roikkui siinä; taisi siina olla jokin pieni A4-lappukin "Ei käytossä". Ei haitannut noiden matkustajien odottelua. Itse ratikka kulki jo paraikaa matkustajien selän takana Itämerenkadulla Ruoholahden metroaseman edestä, missä se nykyäänkin kulkee .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #64
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1981

    oletus Vs: Linjanumeroiden logikkaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut thm Näytä viesti
    Kirjaimien käyttö on toisaalta yleisesti hyvä asia. Esimerkiksi Kuitinmäessä linjalla 121 on kirjainversioita A, AT, K, KT, KN, N, NT ja T. Nämä kaikki menevät samaa matkaa Kuunkehrään asti (patsi T Lauttasaaren kautta), minne ylivoimaisesti suurin osa matkustajista haluaa. Tällöin on loogista, että Kuitinmäkeen menijät voivat katsoa bussinsa vain yhdeltä aikataululehdeltä ja bussilla on aina sama numero.
    Joskus noin viisi vuotta sitten oli parin kolmen vuoden putki, jolloin 121:llä oli kesäisin klo 1.00 jälkeen vuoro joka ajettiin tunnuksella 121NKT eli Lauttasaaren kautta Kuitinmäkeen, josta Henttaan ja Kokinkylän kautta linjan 105 päättärille. Olisi ihan mielenkiintoista tietää kuinka tämä 6-merkkinen tunnus oli ohjelmoitu linjakilpiin tai kelattu nauhakilpiin joita silloin oli huomattavasti enemmän. Tietääkseni PK-seudulla ei ole ainuttakaan bussia jonka kilpiin mahtuisi noin pitkä sarja, joten ainoa järkevä esitystapa olisi ollut pahvilappu tuulilasissa. Muistan myös Suomen Turistiauton ajaessa linjaa 212AK vuoden 96- ja 97 Ikaruksilla kolmen nauhan linjakilvissä oli ainoastaan tunnus 212.

  5. #65

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Viime perjantai-iltana Turuntiellä havaitsin Leppävaarasta länteen ajavan bussin nokalla linjakilven 28K Siikaranta. "Onkohan kirjain vai määränpääteksti väärin, kun muistaakseni K menee Siikajärven taakse ja T Siikarantaan", ehti välähtää mielessäni. Samassa silmänräpäyksessä bussin kilvessä olikin 28T Siikaranta. Epäilin jo ensimmäistä näköhavaintoani, mutta sitten huomasin kirjaimen vaihtuvan vähän väliä.

    Tällaiseen "selvyyteen" johtavat Espoon linjojen kirjainsekamelska ja linjakilpien kirjainpaikkojen rajallisuus. Aikataulukirjasta tarkistin, että kyseinen vuoro ei oikeasti ollut 28K eikä 28T, vaan 28KT!

    Mitä sanookaan YTV:n aikataulu netissä:
    28 Leppävaara - Siikajärvi - Siikaniemi
    28B Leppävaara - Brobacka - Siikajärvi
    28K Leppävaara - Kolmperä - Siikajärvi - Siikaniemi
    28KB Leppävaara - Kolmperä - Siikajärvi
    28KT Leppävaara - Kolmperä - Siikaranta opisto
    28T Leppävaara - Kolmperä - Siikaranta opisto

    Äkkipäätä voisi luulla, että B ja K kertoisivat, meneekö vuoro Nupurin ja Siikajärven välin Brobackan kautta (B) vai Kolmperän kautta (K), mutta eipäs tarkoitakaan!

    B tarkoittaakin Siikajärven päättäriä. Ilman kirjainta olevilla vuoroilla mennään (Brobackan kautta) Siikaniemeen (siis sinne, minne joskus meni 287A- ja 288A-vuoroja "Järventaukseen"). T tarkoittanee Siikarantaa (jonka vuorot entisinä 287/288-aikoina olivat B-vuoroja) ja K että Kolmperän kautta.

    Mutta mitä ihmettä: Mitenkäs myös 28T menee Kolmperän kautta? Aikataulua tarkemmin tutkien selviää, että se meneekin Brobackan kautta, mutta aikataulun otsikossa on väärin - liian sekava systeemi itselleen YTV:llekin?

    Toista oli kultaisella 60-luvulla ja 70-luvun alussa, kun Paikallislinjat Oy:n autojen otsassa oli joko SIIKAJÄRVI-BROBACKA-H:KI tai SIIKAJÄRVI-KOLMPERÄ-H:KI. Perusreitti tuli siitä selväksi, vaikkei linjoilla silloin vielä ollut numeroitakaan. Reitin loppupään vaihtelua varten bussin nokalla ei tarvittu lisäkirjaimia, vaikka aikataulu oli kyllä silloinkin täynnä erilaisia lisämerkintöjä. Osa vuoroista nimittäin meni Siikajärvellä "Isolle Elannolle" ja osa "Pikku Elannolle" ja taisi joku mennä Siikarantaankin. Muutama ruuhka-ajan vuoro ajoi Viherlaaksossa Vanhaa Turuntietä (nykyiset Kuusiniemi ja Törmäniityntie), mistä oli merkintä aikataulussa ja mahdollisesti bussin sivukilvessä.

  6. #66

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    294

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Mitä sanookaan YTV:n aikataulu netissä:
    28 Leppävaara - Siikajärvi - Siikaniemi
    28B Leppävaara - Brobacka - Siikajärvi
    28K Leppävaara - Kolmperä - Siikajärvi - Siikaniemi
    28KB Leppävaara - Kolmperä - Siikajärvi
    28KT Leppävaara - Kolmperä - Siikaranta opisto
    28T Leppävaara - Kolmperä - Siikaranta opisto

    Äkkipäätä voisi luulla, että B ja K kertoisivat, meneekö vuoro Nupurin ja Siikajärven välin Brobackan kautta (B) vai Kolmperän kautta (K), mutta eipäs tarkoitakaan!
    Lisää tuohon vielä samalla alueella liikkuvan linjan 87 reittivariaatiot (87,87A,87K,87KA). Esimerkiksi 87A menee Brobackan kautta Kolmperään ja Kolmirantaan. Jos käyttäisit pysäkkiä Kotimäentie (2643234/2643233) Siikajärventien varrella, pääsisit linjalla 87A Espoon keskukseen mutta 87K veisikin sinut Siikaniemeen. Tien vastakkaiselta puolelta pääsisit Leppävaaraan linjalla 28K,KB,KT mutta jos erehtyisit hyppäämään linjaan 87A se veisikin sinut Kolmirantaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ruuhkalinja 132S Ruoholahden metroasemalta Matinkylään oli hetken aikaa olemassa. Ajettiin siis siitä metroaseman edessä olevalta bussipysäkiltä, joka on h8-ratikan pysäkkien takana. Ko. pysäkki kyltteineen oli olemassa vielä pitkän aikaa itse linjan lakkauttamisen jälkeen (olikohan kesällä 2004?).
    Mietin aikoinaan, että noita S-ruuhkavuoroja olisi voitu kokeilla enemmänkin, erityisesti aamuruuhkassa kaupunkiin päin, kun vuoroväli on niin tiheä, että ihan jokaista vuoroa ei tarvitsisi välttämättä ajaa Kamppiin.
    Viimeisin muokkaaja vko; 31.07.2007 kello 11:16. Syy: lainaus korjattu

  7. #67
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Linjanumeroiden logikkaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Joskus noin viisi vuotta sitten oli parin kolmen vuoden putki, jolloin 121:llä oli kesäisin klo 1.00 jälkeen vuoro joka ajettiin tunnuksella 121NKT... Olisi ihan mielenkiintoista tietää kuinka tämä 6-merkkinen tunnus oli ohjelmoitu linjakilpiin tai kelattu nauhakilpiin joita silloin oli huomattavasti enemmän. Tietääkseni PK-seudulla ei ole ainuttakaan bussia jonka kilpiin mahtuisi noin pitkä sarja, joten ainoa järkevä esitystapa olisi ollut pahvilappu tuulilasissa.
    Nyt menee muistelun puolelle, mutta muistelen hämärästi että 90-luvun alkupuolella 249:lla olisi saattanut olla YTK-vuoroja... Tuolloin olisi Y tarkoittanut Juvanmalmin kautta, K Koskelon kautta ja T Leppävaarassa työväenopiston (l. kirjaston) kautta. Tuo YTK oli yhdessä nauhassa pienellä fontilla.

    Pahvilappuja en muista tuolta ajalta Keski-Espoosta kuin 261:ltä, jolla piti Kasavuoren 1-suuntaisen lenkin takia olla tuulilasilla lappu "Helsinki" tai "Kuurinniitty"

    Viisaammat korjatkaa...

    P.S. Tuo Y oli sellainen Espoon (vain?) erikoisuus, jota käytettiin T:n ja K:n asemasta/lisäksi. Sitä oli ainakin linjoilla 149,165,248,249 ja 250...
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  8. #68
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    vuoden -93 aikataulukirjasta löytyy seuraavia kirjainyhdistelmiä linjoille 249 ja 250,

    249YA (juvanmalmin kautta, röylän koululle)
    249YK (juvanmalmin kautta, kehä III:sta)
    250TK (työväenopiston kautta, muuralan kautta)

    Yhtään YTK-vuoroa ei linjalta 249 löytynyt

  9. #69
    Jazu avatar
    Liittynyt
    07.08.2006
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    92

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut CF65 Näytä viesti
    Yritin keksiä muita kaupunkeja, joissa olisi ollut/on vastaavanlainen käytäntö merkata rengaslinjan suunnat eri tavalla...
    Hieman oftopiciksi menee, mutta

    Järvenpäässä oli 90-luvulla linjat 108 ja 208, jotka lähtivät samaan aikaan asemalta ja kulkivat rengaslinjaa vastakkaisiin suuntiin.

  10. #70

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Eläväisten espoolaisten eksymistä hautausmaalle ehkäistään Kellonummen linjatunnuksella. Ainoa 90-sarjan linja ja varmuuden vuoksi vielä ainutlaatuinen lisäkirjain H. Tarkoitan tietysti Espoon sisäistä linjaa 96H.

  11. #71

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Eläväisten espoolaisten eksymistä hautausmaalle ehkäistään Kellonummen linjatunnuksella. Ainoa 90-sarjan linja ja varmuuden vuoksi vielä ainutlaatuinen lisäkirjain H. Tarkoitan tietysti Espoon sisäistä linjaa 96H.
    Kellonummen hautausmaalle pääsee toki myös linjan 86 H-vuoroilla.

  12. #72

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Kellonummen hautausmaalle pääsee toki myös linjan 86 H-vuoroilla.
    Niin pääsee, mutta suurin osa 86-linjan vuoroista ei poikkea hautuumaalla. Normaalin logiikan mukaan 86H tarkoittaa 86-linjan poikkeuksellista vuoroa.

    Sen sijaan 96H-tunnuksella on ihan oma logiikkansa. Tunnus 96H ei tarkoita 96-linjan vuoroa, joka poikkeaa Kellonummella. Eikä siinä "lisäkirjaimena" olekaan H, vaan numero 9. Kyseessä on 86H-linjan normaalista poikkeava vuoro, joka ei lähdekään Espoon asemalta, vaan Leppävaarasta.

    Vain mitenkähän päin tuo nyt olikaan? Kumpi on poikkeusreitti, kun 96H:lla on kuitenkin enemmän vuoroja kuin 86H:lla?

    Ai niin, 96H kulkee vain sunnuntaisin, ja se 9-numero siinä taitaakin tarkoittaa sunnuntaita eikä Leppävaaraa.

  13. #73
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1981

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Ai niin, 96H kulkee vain sunnuntaisin, ja se 9-numero siinä taitaakin tarkoittaa sunnuntaita eikä Leppävaaraa.
    Linjasta on vielä yritetty väsätä edesmenneen 26N:n korviketta. Eipä siinä matkustajilla tule mieleenkään hypätä 9-alkuiseen palvelulinja-auton näköiseen kotteroon (tosin nyttemmin linjalla näkyy usein "oikeita" busseja). Voi vaan ihmetellä miksi YTV ei ole vaihtanut numeroa 26H:ksi, sillä 96H reitti on nykyään 26:n reitti + Jorvista Kellonummelle - tosin A-tunnuskin olisi oikea, kun se on pääreittiä pidempi versio.

  14. #74

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Voi vaan ihmetellä miksi YTV ei ole vaihtanut numeroa 26H:ksi, sillä 96H reitti on nykyään 26:n reitti + Jorvista Kellonummelle - tosin A-tunnuskin olisi oikea, kun se on pääreittiä pidempi versio.
    Ehkä YTV:lläkin on "kun aina on ollut 96H" -tyylistä ajattelua. Aikoinaan kysyin HKL:n linjastosuunnittelijalta, miksi metron syöttölinjalla 94B ja yölinjalla 94B oli sama linjatunnus. Vastaus kuului: "No kun Kotikonnuntielle on AINA mennyt 94B." Ehkä minulla oli vain muistihäiriöitä, kun mieleeni tuli LOY:n ajalta ainakin 94A ja 94.

  15. #75
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Edelleen ihmettelen, miksei linjan 21 turhaa V-tunnusta voida poistaa, kun kyseessä ei ole enää pitkään aikaan ollut mikään ruuhkalinja!
    Jos V on ruuhkalinjan tunnus, niin miksi ajetaan myös X:llä merkittyjä ruuhkalinjoja kuten 67X ja 68X. Onko tässä ajateltu siten, että X:llä korostetaan suoraa, pääväylää pitkin menevää ruuhkalinjaa?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.09.2009 kello 15:37. Syy: siirretty toiseen ketjuun

Vastaavia viestiketjuja

  1. Linjojen ja niiden numeroinnin muutokset joukkoliikenteen organisaatiouudistuksen yhteydessä
    kirjoittanut vristo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 07.05.2008, 21:32
  2. Ympyrälinjojen kirjaimet
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 14.08.2007, 06:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •