YTV-alueen laajentaminen edelleen

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Helsingin seutu on tämän maan johtava paikka joukkoliikenteen käytössä. Silti se on ainoa kaupunkiseutu, jossa ei ole koko kaupunkiseutua kattavaa seutulippua. Vaikka kehyskuntien vuoroja kulkee paljon useammin kuin muualla Suomessa, järjestelmän käyttäminen on vaikeaa ja kallista yhteisen lippujärjestelmän puuttuessa. Jokaisella kehyskunnalla on omat Helsingin-lippunsa, mutta näitä myydään tyypillisesti vain kuntalaisille. Vaihdot, joita ei ole Matkahuollon sivuilla, ovat kalliita, sillä kilometritaksa alkaa joka kerta alusta.

Nyt mietinkin, miksi nimenomaan Helsingin seudulta puuttuu tällainen kattava lippujärjestelmä. Miten sellainen olisi omasta mielestänne järkevä toteuttaa Helsingin seudulle ja mitä arvelette todellisuudessa käyvän. Minä ehdottaisin, että YTV-seutulippua laajennettaisiin niin, että järjestelmän ulkorajana olisivat Lohja, Riihimäki, Mäntsälä ja Porvoo. Näillä kaupunkiseuduilla on taas omat seutulippunsa ja nämä seutulippualueet menisivät päällekäin sopivasti kunnan-kahden verran.

Oman seutulippunsa voisi koota paloista, esim. Helsingin seutu+Lahden seutu, ihan oman matkustustarpeen mukaisesti. Tämä edellyttää toki sitä, että koko Suomessa on yhteinen seutulipputekniikka, mutta se ei liene ongelma jatkossa. Alussa voitaisiin kehittää rajoitetummin ottamalla YTV-yhteistyöhön lisää kuntia, ihan aluksi vaikka Nurmijärvi, Tuusula ja Järvenpää.
 
Jos ajatellaan nykyisen YTV-vyöhykejärjestelmän mukaisesti, ensinnä tulisi liittää kolmosvyöhykkeeseen nykyisten Kirkkonummen ja Keravan lisäksi Tuusula, Järvenpää, Nurmijärvi ja Vihti. Sipoo liittettäisiin kahtena vyöhykkeenä: eteläinen Sipoo kakkos- ja pohjoinen Sipoo kolmosvyöhykkeeseen.

Nelosvyöhykkeessä olisi sitten Porvoot, Mäntsälät, Hyvinkäät, Lohjat sun muut vastaavan etäisyyden kunnat.
 
Nelosvyöhykkeessä olisi sitten Porvoot, Mäntsälät, Hyvinkäät, Lohjat sun muut vastaavan etäisyyden kunnat.

Tällaista itsekin ajattelin. Jos joku ostaisi vain nelosvyöhykkeen lipun, pitäisi olla mahdollista poikittaiseen kulkemiseen kuntien välillä.

Tässä olisi hyvä sauma lisätä suoria linjoja, esim. suuri kehälinja Hanko-Karjaa-Lohja-Vihti-Röykkä-Rajamäki-Noppo-Hyvinkää-Mäntsälä-Monninkylä-Porvoo. Tämä reitti on tarpeeksi nopea kilpaillakseen auton kanssa nopeudessa, mutta menee silti taajamien läpi, jos niiden läpikäyminen ei hidasta matkaa kuin muutamilla minuuteilla, tai jos taajamat ovat niin suuria, että matkustajapotentiaalia on. Pituutta reitillä on 226 km ja ajoaika 3:05. Suoraan ajaminen vt25 ja kt55 kautta Hangosta Porvooseen kestäisi 2:08. Koska linjan luonteen vuoksi kenenkään ei olisi kannattavaa sitä päästä päähän kulkea, matka-aikaero autoon jää varsin vähäiseksi.

Suurin ero tämän linjasuunnitelmani ja nykyisten linjojen välillä on se, että nykylinjoilla matka kestää kauan, kun ne kulkevat ennemmin parin haja-asutusalueen talon läpi, joilta ei matkustajia kuitenkaan tule ja matka-aika on moninkertainen tämän vuoksi. Nykylinjoja on myös erittäin vähän, jotka palvelisivat poikittaista matkustamista. Uskon kuitenkin, että tällaisellakin on potentiaalia, jos se kytketään hyvin kaukoliikenteeseen ja samalla palveltaisiin asiointimatkalaisia ja koululaisia. Kehälinjojen reitit kaupungeissa tulisi painottaa mahdollisuuksien mukaan kerrostaloalueiden ohi kulkeviksi. Toisaalta vakiintuneilla muiden linjojen käyttämillä reiteillä on etuna, että ihmiset tuntevat ne jo valmiiksi.

Aikataulut tulisi suunnitella siten, että Karjaalla olisi vaihtoyhteys Turusta, Vihdissä Karkkilan ja Forssan suunnista, Rajamäellä Nurmijärveltä ja Klaukkalasta, Hyvinkäällä Riihimäeltä, Mäntsälässä Lahdesta, Porvoossa Kotkasta. Jos tämä yhteys tulee menestyksekkääksi, voidaan ensin lisätä vuoroja ja jatkossa korvata osuus Hanko-Hyvinkää paikallisjunalla.

Hieman pienempi kehälinja kulkisi Kirkkonummi-Siuntio-Lohja-Nummela-Ojakkala-Otalampi-Lepsämä-Klaukkala-Mäntysalo-Hyrylä-Kerava-Nikkilä-Porvoo.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös