Korotettu pysäkki on niin korkea, että ulospäin aukeavat keski- ja takaovet saattavat ottaa kiinni korokkeeseen. Myös eturenkaan pölykapseli saattaa saada osumaa korkeasta katukivestä, mutta silloin ollaan kyllä mielestäni jo vähän liian lähellä reunaa.
Asia on sikäli hilkulla, että ovien osuminen kiveen riippuu mm. auton jousituksen kunnosta, tien epätasaisuuksista jne. Halutessaan olla varma siitä, ettei vahingoita autoa, kuljettajan mahdollisuuksiksi jää joko tosiaan jättää auto kauemmaksi korokkeesta, tai käyttää maavaran nostoa.
Ikaruksen ja muiden automallien eroista mieleen tulee kolme teoriaa.
1) Ikaruksissa ovet todella ottavat helpommin kiinni pysäkkikorokkeeseen kuin muissa autoissa.
2) Ikaruksissa on ollut ovivaivoja, jolloin ovi saattaa sulkeutua itsekseen poistuvien matkustajien nenän edestä. Tällöin kuljettaja saattaa luulla, että se ottaa kiinni korokkeeseen, ja jättää auton seuraavalla kerralla kauemmaksi.
3) Mainituissa Carrus City U- ja Mercedes Benz O405N -autoissa kuljettaja istuu matalammalla kuin Ikaruksissa. Tällöin auto sijoittuu hieman eri paikkaan, kun kuljettaja ajaa sen pysäkille "lihasmuistin" avulla eikä peileistä katsoen.