Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/22

Viestiketju: Korotetut pysäkit

  1. #1
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Korotetut pysäkit

    Olen jo pitkään ihmetellyt Castréninkadun pysäkeillä Toisella linjalla erästä asiaa. Pysähtyessä pysäkille bussin pitäisi kai pysähtyä lähelle korotettua pysäkkiä. Itse outous on ollut se, kun HelB:n uudempien Ikarus E94 pysähtyessä pysäkille jää paljon tilaa bussin ja pysäkin väliin, mutta nyt ,kun h23 on ollut "Mersuja" ja CityU:ta, niin kuljettajat ajavat miltein kiinni pysäkkiin (CityU on jopa osunutkin korotettuun pysäkkiin) se mikä tässä ihmetyttää on se, kun samat kuljettajat ajavat täysin eri tavoin pysäkille auton ollessa 2xx, 3xx ja 4xx sarjojen Ikaruks kuin muilla. Onko Ikarusten ovet muita erillaisemmat. Jonkin verran on näköjään ESLL:n Ikaruksissa ongelmia, kun niissä kuljettajat jättävät takaosan kauemmaksi kuin etuosan. (Kauas jätettynä matkustajille tuottaa ongelmia päästä bussista pois/sisään, kun kaikilla ei ole 84cm askeleita. Toisena ongelmana on vanhuset, invalidit ja lastenvaunujen kanssa liikkuvat.)
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  2. #2
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Itse outous on ollut se, kun HelB:n uudempien Ikarus E94 pysähtyessä pysäkille jää paljon tilaa bussin ja pysäkin väliin, mutta nyt ,kun h23 on ollut "Mersuja" ja CityU:ta, niin kuljettajat ajavat miltein kiinni pysäkkiin
    Korotettu pysäkki on niin korkea, että ulospäin aukeavat keski- ja takaovet saattavat ottaa kiinni korokkeeseen. Myös eturenkaan pölykapseli saattaa saada osumaa korkeasta katukivestä, mutta silloin ollaan kyllä mielestäni jo vähän liian lähellä reunaa.

    Asia on sikäli hilkulla, että ovien osuminen kiveen riippuu mm. auton jousituksen kunnosta, tien epätasaisuuksista jne. Halutessaan olla varma siitä, ettei vahingoita autoa, kuljettajan mahdollisuuksiksi jää joko tosiaan jättää auto kauemmaksi korokkeesta, tai käyttää maavaran nostoa.

    Ikaruksen ja muiden automallien eroista mieleen tulee kolme teoriaa.

    1) Ikaruksissa ovet todella ottavat helpommin kiinni pysäkkikorokkeeseen kuin muissa autoissa.

    2) Ikaruksissa on ollut ovivaivoja, jolloin ovi saattaa sulkeutua itsekseen poistuvien matkustajien nenän edestä. Tällöin kuljettaja saattaa luulla, että se ottaa kiinni korokkeeseen, ja jättää auton seuraavalla kerralla kauemmaksi.

    3) Mainituissa Carrus City U- ja Mercedes Benz O405N -autoissa kuljettaja istuu matalammalla kuin Ikaruksissa. Tällöin auto sijoittuu hieman eri paikkaan, kun kuljettaja ajaa sen pysäkille "lihasmuistin" avulla eikä peileistä katsoen.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  3. #3
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    ehkä tyhmä kysymys, mutta mikä korotettu pysäkki?? :S

  4. #4
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    ehkä tyhmä kysymys, mutta mikä korotettu pysäkki?? :S
    Raitiovaunupysäkki. Nehän ovat korotettuja. Toisella linjalla pysäkit vaan eivät enää ole raitiovaunujen käytössä linjan 2 poistuttua, mutta bussilinjat käyttävät niitä.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    ehkä tyhmä kysymys, mutta mikä korotettu pysäkki?? :S
    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    Raitiovaunupysäkki. Nehän ovat korotettuja. Toisella linjalla pysäkit vaan eivät enää ole raitiovaunujen käytössä linjan 2 poistuttua, mutta bussilinjat käyttävät niitä.
    Foorumin uusille jäsenille tai foorumia satunnaisesti lukeville ei välttämättä ole tiedossa, että Helsingin Kalliossa liikennöitiin aikanaan raitiolinjaa 2, jonka loppuvaiheissa pysäkkeihin tehtiin korotuksia vaunuun nousemisen helpottamiseksi. Nämä raitiovaunupysäkit ovat sen jälkeen periytyneet korotetuiksi bussipysäkeiksi.

    Mm. täällä löytyy vanhaa ratikkalinjastoa. Kannattaa tehdä hakuja tältä foorumilta ja muistakin hakupalveluista, tietoa löytyy "kovasti paljon".
    Viimeisin muokkaaja karihoo; 08.05.2007 kello 18:39.

  6. #6
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Vähän aiheen sivusta, mutta kuitenkin sanon. Osissa rautatieasemia olen huomannut, että laituri on niin korkea, että esimerkiksi ic2-vaunun oven reuna jää sen alapuolelle.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  7. #7
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    Raitiovaunupysäkki. Nehän ovat korotettuja. Toisella linjalla pysäkit vaan eivät enää ole raitiovaunujen käytössä linjan 2 poistuttua, mutta bussilinjat käyttävät niitä.
    Korotettuja raitiovaunujen pysäkkejä on bussien käytössä siis muuallakin kuin Toisella linjalla. Pikaisesti miettien mieleen tulevat 23:n lisäksi linjat 17, 18, 20N ja 51. (Kyseessä siis tietenkin Helsingin sisäiset linjat.)

    Helsingin sisäisellä linjastolla on myös madallettuja pysäkkejä, joissa bussiin noustaan ajoradan tasolta. Jämsänkadun pysäkki Itä-Pasilassa on tällä hetkellä väliaikaisesti sellainen vesihuolto- ja radanrakennustyömaan vuoksi, mutta tiedättekös muita?
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Lisäksi h14/B:n pysäkki Viiskulmassa (I-suunnassa) sekä h14B:n pysäkkipari Tehtaankadulla.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Lisäksi Toisella linjalla on linjat 53 ja 503, jotka käyttävät samoja pysäkkejä. Onko P16 myöskin korotettu pysäkki Toisella linjalla?
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  10. #10
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Kaivanpa vanhemman aiheen esille, koska totesin, että linjan 14 pysäkki "Eira" pohjoisen suuntaan on korotettu. Liekö ainoa korotettu pysäkki, jossa ei ole raitiokiskoja vieressä? Tietysti myös Kampin raitiotien rakentamisen yhteydessä muodostuu uusia bussiliikenteenkin käytössä olevia korotettuja pysäkkejä.

    Ja itse itselleni vastaten: katutasolta bussiin saa nousta esimerkiksi Helsingin Päätiellä, linjalla 88.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  11. #11
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Näytä viesti
    Kaivanpa vanhemman aiheen esille, koska totesin, että linjan 14 pysäkki "Eira" pohjoisen suuntaan on korotettu. Liekö ainoa korotettu pysäkki, jossa ei ole raitiokiskoja vieressä?
    Eteläisessä kantakaupungissa korotettuja bussipysäkkejä on enemmänkin, ainakin linjan 16 pysäkkipari Kapteeninkadulla. Tuolla Eiran seudulla autojen väärinpysäköinti on niin villiä, että vain korottamalla bussipysäkki saadaan estettyä autojen pysäköinti pysäkille.

  12. #12
    MCW
    MCW ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    130

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Pysähtyessä pysäkille bussin pitäisi kai pysähtyä lähelle korotettua pysäkkiä.
    Liikaa korotettu pysäkki vaatii jättämään ulos aukeaville oville riittävästi liikkumistilaa. Viimeksi tämä tuli vastaan Eläinmuseon pysäkillä linjalla 18.

  13. #13

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Uudet pysäkit ovat ansoja busseille

    http://www.vartti.fi/artikkeli/af4f2...c-00544676902e

    Ai että ei tiedetty ongelmasta? Olisi ehkä kannattanut mitata ensin...

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Uudet pysäkit ovat ansoja busseille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    http://www.vartti.fi/artikkeli/af4f2...c-00544676902e

    Ai että ei tiedetty ongelmasta? Olisi ehkä kannattanut mitata ensin...
    Minkähänlaisilla papereilla tai hyvä veli -suhteilla Helsingin kaupungille pääsee suunnitteluhommiin? Leipurin papereilla ongelmia leipomaan?
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Korotetut pysäkit

    Koskapa Helsingissä tulee olemaan jatkossakin sekä raitio- että bussiliikennettä (ja mahdollisesti johdinautoliikennettäkin) ja on joukkoliikenteen sujuvuuden ja käytön kannalta mielestäni tärkeää, että ne käyttävät myös yhteisväyliä sekä -pysäkkejä sellaisissa paikoissa, jossa se on järkevää. Kuten edelläolevista teksteistä sekä Vartti-lehden artikkelista nähdään, moderni matalalattiakalusto aiheuttaa todella ikäviä ongelmia.

    Bussiliikenneammattilaisena toki tiedän tämän omasta kokemuksestanikin.

    Olisi ensiarvoisen tärkeää ratkaista tämä pysäkkiongelma. Miten muualla maailmassa tällaiset yhteiskäyttöpysäkit on toteutettu?

    ---------- Viesti lisätty kello 7:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 5:05 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Miten muualla maailmassa tällaiset yhteiskäyttöpysäkit on toteutettu?
    Asia kiinnosti sen verran, että tutkin tiukan nimimerkki Rattivaunun kuvamateriaalia Zurichista.

    http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/...i2009+128A.jpg

    http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/...i2009+130A.jpg

    Tässä näkyy zurichilainen raitiovaunujen sekä johdinautojen yhteiskäyttöpysäkki, joka on pysäkin loppupäästä matalampi, jotta bussien ovet mahtuvat aukeamaan. Toki toisessa kuvassa näkyvässä vanhassa Mersu-trollikassa kaikki ovet aukeavat kääntöovina sisäänpäin, joka poistaa ongleman kokonaan; ko. ongelmahan esiintyy vain busseissa, jonka ovet ovat ns. vippiovia eli aukeavat ulospäin. Tällaiset ovet tarvitsevat verrattaen paljon tilaa auetessaan ja ongelmia esiintyy myös runsaslumisina talvina pysäkeillä olevia lumipenkkojen kanssa.

    Taitaa olla myös niin, ettei ylläolevissa kuvissa näkyvä pysäkki ole aivan niin korkea kuin HKL-Raitioliikenteen standardipysäkki.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pysäkit ja niiden nimet
    kirjoittanut killerpop foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 210
    Viimeisin viesti: 15.12.2016, 14:06
  2. Vanhat pysäkit
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 11.10.2013, 05:27
  3. HSL: Linjoille 90B ja 93K uudet pysäkit
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.09.2010, 09:40
  4. Pysäkit ja reitit OpenStreetMapissa
    kirjoittanut skela foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 23.08.2010, 13:46
  5. Surkeat pysäkit
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 27.08.2007, 21:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •