Kirkkonummen ja Keravan YTV-liikenne

Lisäksi linjalla 633 aloitettiin vuosien tauon jälkeen sunnuntailiikenne...
Myös linjalla 5 alkoi tuolloin sunnuntailiikenne.

...syksyllä alkaa päiväliikenne linjalla 873B.
Itse asiassa 873B vuoroja syksyllä muutetaan Alikeravan ja Jaakkolan kautta kulkeviksi 873K vuoroiksi ja kyseisellä linjalla alkaa lauantai liikenne. Lisäksi syksyllä alkaa ihan uusi 873 versio linja 873V Päiväkumpu Keravan as normaalia reittiä, Keravan asemalta Kurkelan kautta Vankilalle, kyseistä linjaa ajetaan lauantaisin 3-lähtöä suuntaansa.
 
Ihmettelen suuresti sitä, ettei Keravalla ja Kirkkonummella liikenteessä tapahdu mitään uudistuksia nyt, kun niiden toteuttaminen olisi helppoa.

Miten niin ei tapahdu? Keravalla tapahtuu merkittävin hiljaisen liikennöintiajan muutos vuosikausiin. Sekä Keravan itä-, että länsiosista on syysliikenteen alkaessa kaivattu keskipäivän puolen tunnin vuoroväli keskustaan ja junaan. Tämä on ollut vakava puute Keravan joukkoliikenteessä ja selvästi alle "YTV-tason". Vuoroväli saavutetaan linjan 5 ja ruuhka-aikojen välissä liikennöivän 738B:n yhdistelmällä. Ruuhka-aikana vuoroväli on 10-n.20 min. Illalla (n.20-22) vuoroväli kasvaa idänkin suuntaan tuntiin, mikä tietysti voisi olla parempikin, mutta asiakaskuntaa on tuohon aikaan arkena aika vähän. Myöhäisillan vuoroissa taas lähtöajat vaikuttaa ensikatselulla hiukan väljiltä junaan nähden; ts. vaihtoaika on aika pitkä.

Linja 733 olisi myös toivomuslistalla. Se loisi oivat yhteydet sekä Helsinkiin että Keravalle myös useista Vantaan kaupunginosista ja parantaisi myös eräiden työpaikka-alueiden yhteyksiä.

Aina saa toivoa. Aika selkeästi on kuitenkin YTV:n suunnitteluorganisaatiolta tuotu julki, että 733 tyyppistä kokopäivälinjaa ei ole enää tulossa, vaan liityntää parannetaan, mikä siis on jo tapahtunutkin. Realistinen puute on kyllä Keravan ja Itä-Vantaan välinen ruuhka-ajan työpaikkalinja, koska matkalle (vanhan 733 vaikutuspiiriin) osuu paljon todellista tarvetta työpaikkayhteyksistä, ei siis vain "lisäarvopalveluita". Kulkiessaan ....Heikinlaakso-Hakkila-Nikinmäki-Ahjo.... osuudella, luotaisiin vastinetta aivan todelliselle tarpeelle, alkaen jopa Helsingin Heikinlaakson pohjoisosien työpaikka-alueen puutteellisista yhteyksistä Helsingin keskustaan.

Jos itse heittäydyn fiktiivisen toivomuslistan puolelle, huomioimatta matkustajamääriä ja olettaen, että liitynnän lisääminen ei olisi ainoa prioriteetti, kehittäisin kokopäivälinjaa Rautatientori - Heikinlaakso - Hakkila - Nikinmäki - Pohjois-Nikinmäki - Ahjo - Keravan keskusta (- Kurkela - Nurmikallio). Linjan kulkuaika olisi varsin pitkä, mutta reitillä hoidettaisiin montaa uutta kasvualuetta ja samalla nuo em työmatkaliikennepuutteet Kerava - Itä-Vantaa - Koillis-Helsinki -akselilla. Koska osa työmatkaliikenteestä olisi ruuhkan vastasuuntaan, voitaisiin ruuhkasuunnassa hyvin ohittaa osalla vuoroista esim Koillis-Helsinki, jolloin nämä Z-vuorot palvelisivat erityisesti Nikinmäen seudun suoria yhteyksiä Helsingin keskustasta.
 
Jos itse heittäydyn fiktiivisen toivomuslistan puolelle, huomioimatta matkustajamääriä ja olettaen, että liitynnän lisääminen ei olisi ainoa prioriteetti
Heitänpä tässä oman villin ajatuksen
Mitenkä olisi linja Kerava-Ahjo-Sorsakorpi-Vanha Lahdentie-Kehä III-Vaarala-Fazerila-Länsimäentie-Mellunmäki mahdollisesti joko Itäväylän tai Kontulan ja Kehä I:n kautta Itäkeskukseen
 
Heitänpä tässä oman villin ajatuksen
Mitenkä olisi linja Kerava-Ahjo-Sorsakorpi-Vanha Lahdentie-Kehä III-Vaarala-Fazerila-Länsimäentie-Mellunmäki mahdollisesti joko Itäväylän tai Kontulan ja Kehä I:n kautta Itäkeskukseen

Sietäisi harkita, etenkin kun Vuosaaren satamakin avataan ja siellä on työpaikkoja. Linjaa voisi siis jatkaa Vuosaareen?
 
Heitänpä tässä oman villin ajatuksen
Mitenkä olisi linja Kerava-Ahjo-Sorsakorpi-Vanha Lahdentie-Kehä III-Vaarala-Fazerila-Länsimäentie-Mellunmäki mahdollisesti joko Itäväylän tai Kontulan ja Kehä I:n kautta Itäkeskukseen

Ohittaa kätevästi Hakunilan. Vanhalta Lahdentieltä tulisi nousta Jokiniementietä ja Hakunilantietä Vaaralaan.
 
Heitänpä tässä oman villin ajatuksen
Mitenkä olisi linja Kerava-Ahjo-Sorsakorpi-Vanha Lahdentie-Kehä III-Vaarala-Fazerila-Länsimäentie-Mellunmäki mahdollisesti joko Itäväylän tai Kontulan ja Kehä I:n kautta Itäkeskukseen

Taitaapa vaan olla niin, että tuollaista linjaa ei aivan lähivuosina perusteta. Junissa on hyvin tilaa Tikkurilan pohjoispuolella ja toisaalta nämä vaihdolliset yhteydet Keravalta Tikkurilan kautta Hakunilan ja Länsimäen suuntaan sekä Malmilta Itäkeskuksen suuntaan olisivat matka-ajaltaan jopa suoraa bussilinjaa nopeampia.

Sen sijaan mahdollista voisi ehkä olla linjojen 87 ja 873 yhdistäminen, jolloin syntyisi suora yhteys Keravalta Savion, Korson, Havukosken ja Hakunilan kautta Mellunmäkeen. Tämäkin häviäisi matka-ajassa vaihdolliselle juna + bussi -yhteydelle, mutta olisi toki hyvä lisäpalvelu ilman lisäkustannuksia.
 
Sen sijaan mahdollista voisi ehkä olla linjojen 87 ja 873 yhdistäminen, jolloin syntyisi suora yhteys Keravalta Savion, Korson, Havukosken ja Hakunilan kautta Mellunmäkeen. Tämäkin häviäisi matka-ajassa vaihdolliselle juna + bussi -yhteydelle, mutta olisi toki hyvä lisäpalvelu ilman lisäkustannuksia.

Onkohan heilurietuja saatavissa? Tuskin moni koko matkaa kulkee, vaan esimerkiksi Koivukylästä Hakkilaan, Hakunilasta Korsoon.. Selkeät, pitkät linjat ovat mannaa satunnaiselle kulkijalle myös. Jos vielä saisi säännöllisen tiheän vuorovälin ja korkealaatuisen, suoran reitin vaikka muutamaa uutta katua pitkin erityisesti Koivukylässä. Harmi, ettei YTV:llä ole halua tai kykyä investoida joukkoliikenteeseen.
 
Harmi, ettei YTV:llä ole halua tai kykyä investoida joukkoliikenteeseen.

Eiköhän tuo ensisijaisesti ole kiinni Vantaan kaupungin taloustilanteesta, joka ei tunnetusti niin kovin ruusuinen ole. YTV:llä kun ei ole verotusoikeutta, niin se saa rahoitusta juuri sen verran kuin kaupungit eli vaaleilla valitut kuntapäättäjät sille päättävät antaa.
 
Eiköhän tuo ensisijaisesti ole kiinni Vantaan kaupungin taloustilanteesta, joka ei tunnetusti niin kovin ruusuinen ole. YTV:llä kun ei ole verotusoikeutta, niin se saa rahoitusta juuri sen verran kuin kaupungit eli vaaleilla valitut kuntapäättäjät sille päättävät antaa.

Vantaan kaupunki on P.A., joka ei ole mikään uusi uutinen. Nyt siellä säästetään jo perumalla päiväkodeista vanhempien viikonloppukahvittelutilaisuudet ja koulujen joulujuhlatkin ovat vasaran alla. Luulen, että Helsingin syliin se Vantaa päätyy lähiaikoina. Josko joukkoliikenteeseen tulisi sitten lisäsatsausta?
 
Yllättävää, että Keravan taksilinjat ovat myös YTV-aikana jääneet jäljelle. Millä niissä maksetaan, siis onko niissä kortinlukija ja lippukone, jolla taksin kuljettaja voi tulostaa lipun vaikkapa Helsinkiin asti? Samalla ihmettelen, onko niissä todella niin harvoin matkustajia, ettei kannata laajentaa normaalin pienkalustolinjan liikennöintiaikaa? Kuitenkin luulisi väkeä kulkeavan jonkin verran enemmän, jos autoa ei tarvitse erikseen kutsua.
 
Kuitenkin luulisi väkeä kulkeavan jonkin verran enemmän, jos autoa ei tarvitse erikseen kutsua.

Näinhän se aina on. Pelkästään jonkin palvelulinjan, (tai sen tyyppisen) käyttö vaatii tavalliselta ihmiseltä jo suurta rohkeutta. Puhumattakaan kutsuohjatusta. Mikäs sen puhelinnumero olikaan, miten kauan se kestää, mitä reittiä se kulkee? ...Äh helpompi on kun menen autolla.

Kyllähän se vaan on niin, että täyskokoinen bussi rahastuslaitteineen on parempi vaihtoehto, kuin pikkubussi. Siihen on kuitekin päädytty valitettavan usein p.a.:lla YTV-aluella. En kuitenkaan väitä, että jokapaikkaan on päästävä kymmenen minuutin välein telibussilla, mutta olisi ihan oikeasti syytä miettiä, että mitä jarkeä on pyörittää useita pikkubussilinjoja (siis etenkin Helsingissä), jos koko siivulla ruuhka-aikaan ei kulje yhtä ainutta matkustajaa. Eihän sen pikkubussiliikenteen pyörittäminenkään ole ihan ilmaista!
 
Yllättävää, että Keravan taksilinjat ovat myös YTV-aikana jääneet jäljelle. Millä niissä maksetaan, siis onko niissä kortinlukija ja lippukone, jolla taksin kuljettaja voi tulostaa lipun vaikkapa Helsinkiin asti? .
Kortinlukija ja lipunmyyntilaite löytyy taksikopilta itse autoista sitä ei löydy, sitä en tiedä miten kertalippujen kanssa menetellään. Ns taksilähdöt ajaa ihan tavalliset taksit, eli paikka määrä vaihtelee 4-16 paikkaa autosta riippuen.

Kyllähän se vaan on niin, että täyskokoinen bussi rahastuslaitteineen on parempi vaihtoehto, kuin pikkubussi. Siihen on kuitekin päädytty valitettavan usein p.a.:lla YTV-aluella. En kuitenkaan väitä, että jokapaikkaan on päästävä kymmenen minuutin välein telibussilla, mutta olisi ihan oikeasti syytä miettiä, että mitä jarkeä on pyörittää useita pikkubussilinjoja (siis etenkin Helsingissä), jos koko siivulla ruuhka-aikaan ei kulje yhtä ainutta matkustajaa. Eihän sen pikkubussiliikenteen pyörittäminenkään ole ihan ilmaista!

Linjaa 5 ajetaan jo nykyäänkin täyskokoisella bussilla, mutta linjan 8 liikennöinti on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta täyskokoisella bussilla johtuen Kytömaan ja virrenkulman käätöpaikkojen ahtaudesta/Niiden puuttumisesta ja Laineentien huonokuntoisuudesta, ja vankilallakin kääntyminen on aika hankalaa isommalla bussilla
Tässä alla kuvat Kytömaalta, Virrenkulmasta ja Laineentieltä
Kytömaa (Kääntöpaikka risteyksessä)

Virrenkulma (Kääntöpaikka risteyksessä/linjan 8 auto kyseisessä risteyksessä)

Laineentie (välillä tämä kyseinen tie on siinä kunnossa ettei edes pikkubussilla ole asiaa sinne)


(siis etenkin Helsingissä)
Nyt ei ollutkaan kyse Helsingistä, eihän Helsingissä ajeta tavallisia linjoja pikkubusseilla, vain palvelulinjat hoidetaan pikkubusseilla.

Kytömaalle alkoi kulkea bussi 1993, jolloin kyseinen seisake lakkautettiin. Kun oikorata rakennettiin niin valitettavati samalla hävisi kytömaan kääntöpaikka, jossa pystyi kääntämään bussin.


Kyllähän se vaan on niin, että täyskokoinen bussi rahastuslaitteineen on parempi vaihtoehto, kuin pikkubussi.
Niin olisihan se hienoa, siihen tuleekin pyrkiä. Mutta tällä hetkellä se ei aina ole mahdollista.

ettei kannata laajentaa normaalin pienkalustolinjan liikennöintiaikaa? Kuitenkin luulisi väkeä kulkeavan jonkin verran enemmän, jos autoa ei tarvitse erikseen kutsua.
Valitettavasti kyseiset lähdöt ovat kutsutakseja, siitä syystä siinä tillaja maksaa vain toteutuneista lähdöistä, tässä tulee myös vastaan se että mitä kunta on valmis maksamaan YTV:lle.
 
Sepä olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka usein taksilähdöt ajetaan. Lähinnä sitä ajoin takaa, muuten on vaikea arvioida linjan mielekkyyttä linja-autolla ajettavana.
 
No niin, nyt on YTV vihdoin numeroinut koko Kirkkonummen alueen linjat sisäisiä ja U-linjoja myöten omille tunnuksilleen - tosin sen olisi kyllä voinut jättää tekemättä, sillä tuleva numeroiden ja kirjainten yhdistelmien määrä on aivan järjetöntä luokkaa.

Helsingistä lähteviä linjoja ovat 167, 176, 177, 178, 180, 181, 182, 186, 189 ja 190, jotka kertovat ainoastaan reitin/suunnan Kirkkonummen matkahuollolta eteenpäin (lukuunottamatta 167:aa, joka pysyy ennallaan ja 190:ä, joka on entinen 170). Nykyiset reittivariaatiot ennen Kirkkonummen Keskustaa (1, 2, 3, 4) korvataan kirjaimilla (X, L, S, M), joiden lisäksi ovat nykyiset K = Kivenlahden kautta ja T = Lauttasaaren läpi.

Ja E:hän tarkoittaa luonnollisesti sekä Kivenlahden ja Ericssonin kautta. Noiden numerotunnusten lisäksi Kirkkonummen alueella on käytössä N- ja V-tunnuksia, joilla ei ole yksikäsitteistä selitettä. Ne kertovat mm., että ajetaan joko Ravalsin kautta tai Ravalsin että Gesterbyn kautta. Ota noista nyt sitten selvää...Näiden lisäksi Kirkkonummen sisällä on omat numerosarjat sisäisille linjoille.

Kovasti ihmettelen kuinka Pohjolan Liikenne ja YTV ovat päässeet yhteisymmärykseen tulevasta linjaremontista (lue: linjasotkusta), sillä PL:lle tuosta voisi ennustaa pelkkää tappiota. Suoraan sanottuna tämä asiakasystävällisyyden alasajo karkottanee taas lisää bussin käyttäjiä omaan autoon. Epäilen vahvasti myös sitä, saadaanko bussien linjakilpiinkään noita tunnuksia tismalleen mahdutettua. Nytkin taitaa jotkut 174KT-vuorot mennä kilvissä pelkällä 174:llä riippuen autosta. Ja tulevissa aikatauluissa noita viiden merkin tunnuksia ovat suurin osa (kuten 180XE tai 182MN yms.).

Mielestäni nykyiset tunnukset (171-174 (K,T)) tulisi ehdottomasti säilyttää nykyisellään linjalupien päättymiseen saakka. Niillä ei oikeastaan ole nyt muuta arvoa kuin kertovat espoolaisille kyseessä olevan U-linja, johon kelpaa matkakortti. Kirkkonummelaiset pärjäisivät oikein mainiosti ilman mitään linjatunnuksia, mutta YTV:lle näyttää olevan jonkin sortin pakkomielle yksilöidä jokaikinen reittivariaatio omalla tunnuksellaan oli se sitten asiakasystävällistä tai ei.
 
Takaisin
Ylös