Kirkkonummen ja Keravan YTV-liikenne

Kemkim, juuri tätä minä tarkoitin. Joukkoliikennettä olisi ajateltava kokonnaisuutena, ei erillisinä osina. Ja mielestäni joukkolikenne ei ole bisnestä, vaan osa kunnan infrastrukktuuria. Mutta jos joku liikennöitsijä ei ole halukas liittymään uuteen tariffijäärjestelmään, siihen jota muut kunnan/kaupungin alueen liikennöitsijät noudattavat ja jota kuntakin tukee, niin mitä sille voit. Silloin asiakas äänestää palvaluista omilla kukutustottumuksillaan.
 
Olisiko juridisesti mahdollista, että YTV suunnittelisi ja toteuttaisi Kirkkonummelle nykyisen liikenteen kanssa päällekäisen bussiliikenteen, jossa YTV-liput kelpaisivat? Tämän seurausena varmasti nykyliikennöitsijä joutuisi ennemmin tai myöhemmin lopettamaan osan matkustajista siirtyessä sellaisen joukkoliikenteen käyttäjiksi, missä lippu kelpaa myös vaihtoyhteyksissä.

Vai ovatko liikenneluvat niin pyhiä, ettei yhteiskunta saa järjestää kilpailevaa joukkoliikennettä, mikä loukkaisi liikenneluvan haltijan etua?

Tästä voisi ottaa sen verran opiksi, etteivät kunnat ja läänit enää myöntäisi 10 vuoden liikennelupia vaan myönnettävät luvat olisivat lyhyempiä. Samalla voisi pyrkiä siihen, että yhden liikennekokonaisuuden luvat loppuvat samaan aikaan.
 
TKK sanoi:
Olisiko juridisesti mahdollista, että YTV suunnittelisi ja toteuttaisi Kirkkonummelle nykyisen liikenteen kanssa päällekäisen bussiliikenteen, jossa YTV-liput kelpaisivat?

Laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä 14§:

Linjaliikenteen haittaamiskielto

"Tilaus- ja ostoliikenteen harjoittaminen on kielletty, jos sen tarkoituksena on kuljettaa sellaisia matkustajia, joiden käytettävissä on sopivat linjaliikenneyhteydet."
 
tkp sanoi:
Laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä 14§:

Linjaliikenteen haittaamiskielto

"Tilaus- ja ostoliikenteen harjoittaminen on kielletty, jos sen tarkoituksena on kuljettaa sellaisia matkustajia, joiden käytettävissä on sopivat linjaliikenneyhteydet."

Mutta siinäpä olikin vasta tuon kyseisen pykälän 1. momentti. Lisätäänpä siis loputkin:

"Laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä (343/1991)

2 luku 14 § 2 ja 3 momentti

Linjaliikenteelle aiheutuvaa haittaa arvioitaessa on otettava huomioon toisaalta linjaliikenteen matkustajien väheneminen, toisaalta matka-aika odotuksineen, vaihtojen määrä, matkustajien erityiset tarpeet sekä tilaus- tai ostoliikenteellä hoidettujen kuljetusten toistuvuus.

Joukkoliikenneluvan myöntävä viranomainen voi asettaa haittaamiskiellon tehosteeksi uhkasakon noudattaen, mitä uhkasakkolaissa (1113/90) säädetään."
 
Matkakortinlukijoiden painikkeet

Matkakortinlukijoiden painikkeet ovat vuodenvaihteen jälkeen seuraavat:
0=raitiovaunulippu (vain ratikoissa)
1= 1 vyöhyke/kunnan sisäinen lippu
2= 2 vyöhykettä Helsinki-Espoo/Kauniainen ja Helsinki-Vantaa
3= 3 vyöhykettä/Koko alue Helsinki-Kerava ja Helsinki-Kirkkonummi (Kirkkonummella vain juna)
L= 2 vyöhykettä Espoo-Kirkkonummi (vain juna) ja Vantaa-Kerava

L-lippu ei kelpaa Helsingissä
Jos lähtee Keravalta ja viitsii nähdä vähän vaivaa niin pääsee Kirkkonummelle L-Lipulla eli Kerava-Tikkurila-Myyrmäki-Leppävaara-Kirkkonummi (tosin riittääkö arvo- ja kertalipuissa vaihtoaika tälläiseen reissaamiseen)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Matkakortinlukijoiden painikkeet

Resiina sanoi:
Jos lähtee Keravalta ja viitsii nähdä vähän vaivaa niin pääsee Kirkkonummelle L-Lipulla eli Kerava-Tikkurila-Myyrmäki-Leppävaara-Kirkkonummi (tosin riittääkö arvo- ja kertalipuissa vaihtoaika tälläiseen reissaamiseen)

Tuo on hyvä hinnoittelu, että lippu käy kaikissa muissa YTV-alueen kunnissa, paitsi Helsingissä. Useimmat eivät jaksa nähdä vaivaa kiertelyyn ja ostavat suosiolla tarpeeksi kattavan lipun. Ne, jotka jaksavat kiertää, säästävät rahaa ja saadaan lisää nousijoita poikittaisliikenteeseen.
 
Ainakin raitiovaunussa HKL 235 on jo päivitetyt painikkeet. Koska kyseessä on ratikka, painiketta "L" ei ole valikoimassa, vaan sen tilalla ratikoille välttämätön "0". Kolmonen löytyy siis uutena nappulana ja nappuloiden merkitykset selostetaan myös tekstinä molemmilla kotimaisilla kielillä.
 
Keravalla 850 lakkautetaan

Keravalla YTV:n matkakortin tuleminen aiheutti erään muutoksen. Aikaisemmin Ahjosta on kulkenut Keravan asemalle Sipoon Nikkilästä Keravan terveyasemalle kulkenut linja 850. Tämä käytännössä eli Kerava-lipun voimin, keravalaisten matkustajien turvin. Sipoosta ei matkustajia paljoa ollut. Kun YTV-lippu tuli käyttöön, siihen ei sisältynyt kelpoisuutta linjalla 850. Linjan 850 aikataulu oli myös osittain laitettu päällekäin linjan 5 aikataulun kanssa niin, että linja 5 kulki ensin ja 850 pari minuuttia sen jälkeen. Nyt Matkahuollon linjahaun mukaan näyttää siltä, että liikennöinti jatkuu 31.12.2006 saakka ja ensi vuonna lähtöjä olisi vain yksi päivässä kumpaankin suuntaan iltapäivällä.
 
Vs: Keravalla 850 lakkautetaan

kemkim sanoi:
Nyt Matkahuollon linjahaun mukaan näyttää siltä, että liikennöinti jatkuu 31.12.2006 saakka ja ensi vuonna lähtöjä olisi vain yksi päivässä kumpaankin suuntaan iltapäivällä.
Höpsistä nyt kuitenkin! Linja 850 jatkuu ennallaan 1.1.2007 jälkeenkin ainakin kevään osalta ja sen linjan keskeisin asiakaskunta koostuu Sipoon kunnan koululaisista. MH:n aikatauluhaut, joita tässä koko ajan toisessa ikkunassa päivitän, kertovat tätä kirjoitettaessa aikatauluja 31.12.2006 saakka. Linja 850 on omalta osaltaan katkaistu 31.12. lähinnä siksi, että 1.1.2007 alkaen linjaa ajetaan Porvoosta käsin ja liikenteenharjoittajan nimeksi tullee Porvoon Liikenne Oy - Borgå Trafik Ab. Pienikin muutos vuorotiedoissa aiheuttaa katkoksen voimassaolokausiin, tässä tapauksessa "firman vaihtuminen".
 
Vs: Keravalla 850 lakkautetaan

Rattivaunu sanoi:
Höpsistä nyt kuitenkin! Linja 850 jatkuu ennallaan 1.1.2007 jälkeenkin ainakin kevään osalta

Tältä osin oli näköjään väärää tietoa tuolla Matkahuollon sivuilla. Saisivat päivittää niitä aikatauluja paremmin. Hyvä kuitenkin, että linjan ylläpitoa jatketaan!

Matkustin tuolla linjalla vuonna 2005 lokakuusta marraskuuhun. Asiakaskunta koostui tuolloin siten, että Ratatien kohdalla bussissa oli noin 6-7 aikuista ja nuorta. Terästien lopussa kyytiin nousi koululaisia pari kappaletta. Nämä kaikki matkustajat jäivät pois Keravan asemalla vaihtaakseen R-junaan, mutta satunnaisesti joku vanhus jatkoi matkaa Keravan terveysasemalle. Iltapäivällä 14 aikaan matkustajat koostuivat pelkästään koululaisista Sipoon suuntaan. Kalusto oli kirjavaa, yleensä joku vanha kaupunkibussi, mutta välillä linjalle tuli hajoileva korkea turistibussikin.

Ei vaikuttanut kovin korkeatasoiselta joukkoliikenteeltä Keravalla, kun tunnin välein kulkevien linjojen kalustonakin oli milloin mitäkin vanhaa rakkinetta ja täyteen ahdettua pikkupakettiautoa, joka ajoi vähän sitä reittiä mitä sattui. Tunnin väli on kelvoton ja on epämiellyttävää sulloutua pakettiauton "tavaratilaan". Siksipä harrastin liityntää henkilöautolla, jota taas vaikeutti joka-aamuinen liityntäparkkiksen ruuhka. Ei saanut autoa mihinkään ja vihdoin kun sai, R/H-juna oli mennyt ja piti myöhästyä töistä menemällä 20 minuutin päästä lähtevällä K-junalla. Helsingin keskustassa taas pysäköinti maksaa maltaita, en pidä ajamisesta ja Lahdentiellä on ankarat ruuhkat työmatka-aikaan.

Tämä kypsyminen keravalaiseen liikennejärjestelyyn, kun olin aikaisemmin Helsingissä tottunut HKL-laatuun sai minut muuttamaan pois kaupungista takaisin Helsinkiin. Oppi arvostamaan tätä Espoon ja Vantaankin palvelua ihan eri tavalla, kun on nähnyt millaista se voisi olla kun kaupungin nimi muuttuu.

Tämä nyt oli vähän sekalainen haukkumisviesti, mutta olin todella pettynyt, koska Keravaa markkinoidaan joukkoliikennekaupunkina!
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Keravalla 850 lakkautetaan

kemkim sanoi:
Tältä osin oli näköjään väärää tietoa tuolla Matkahuollon sivuilla. Saisivat päivittää niitä aikatauluja paremmin.
Mikäs siellä nyt on sitä väärää tietoa? Nyt kerrotaan tämän vuoden loppuun saakka voimassa olevat aikataulut, joulukuun alkupuolesta eteenpäin tullaan kertomaan myös ensi kevään aikataulut. Nyt MH:n aikatauluissa ei virallisesti oteta kantaa 1.1.2007 jälkeiseen kauteen (tässä voi hämätä lukuisien kouluvuoden aikaisien vuorojen tai koulupäivävuorojen koko lukuvuodeksi merkityt ajokaudet). Kyllä linjan 850 aikataulut kerrotaan tämän luvatun kauden osalta täysin oikein (=sillä tavoin kuin liikenteenharjoittaja on aikataulut aikataulupalveluille ilmoittanut). Vuodenvaihteen päivityskierros alkaa ensi kuussa ja jatkuu joulukuun alkupuolelle. Mikäli vielä joulukuussakin MH:n aikatauluissa väitettisiin, että linja 850 ei kulkisi vuoden 2007 puolella, vasta sitten voitaisiin puhua väärästä tiedosta.
 
Vs: Keravalla 850 lakkautetaan

Rattivaunu sanoi:
Mikäs siellä nyt on sitä väärää tietoa? Nyt kerrotaan tämän vuoden loppuun saakka voimassa olevat aikataulut, joulukuun alkupuolesta eteenpäin tullaan kertomaan myös ensi kevään aikataulut.
Väärää tietoa on se, että ensi vuodeksi on merkitty kumpaankin suuntaan vain yksi vuoro 850 reittiä ja yksi vuoro 853 reittiä. Loput 850:n vuorot on ilmoitettu tämän vuoden loppuun. Tästä voisi nopeasti saada sen käsityksen, että vain yksi vuoro kulkee ensi vuonna.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Keravalla 850 lakkautetaan

kemkim sanoi:
Väärää tietoa on se, että ensi vuodeksi on merkitty kumpaankin suuntaan vain yksi vuoro 850 reittiä ja yksi vuoro 853 reittiä. Loput 850:n vuorot on ilmoitettu tämän vuoden loppuun. Tästä voisi nopeasti saada sen käsityksen, että vain yksi vuoro kulkee ensi vuonna.
Nyt on linja 853:kin katkaistu 31.12.2006. Koska 1.1.2007 lähtien sitäkin ajaa Porvoon Liikenne - Borgå Trafik ;)
Ne "ensi vuodeksi" kulkeviksi päättelemäsi vuorot lienevät viime kesäisiä ++-vuoroja, jotka saa toki näkyville toiminnolla "kaikki päivät". Sitä toimintoa käytettäessä muuten kannattaa katsoa vuosikin tarkkaan.
Päivämääräpohjaisia aikataulutiedusteluja voi katsoa vain 31.12.2006 saakka (tällä hetkellä) ja vain ne tiedot ovat varmaa tietoa. Aivan hyvin linjojen 850 ja 853 jotain lähtö- tai väliaikoja voitaisiin muuttaa 1.1.2007 alkaen eikä niitä suoralta kädeltä voi päivittää vielä tässä vaiheessa näkyville. Vasta sitten kun liikenteenharjoittajalta on saatu vahvistus. Tänään kuulin suullisesti, että liikenne noilla kahdella linjalla jatkuu ylipäänsä.
 
Oli kuitenkin hyvä, että linja 850 ja MH-aikataulut tulivat puheeksi. Nimittäin kummassakin ajosuunnassa yksi iltapäivän sivu näyttäisi puuttuvan tältä syksyltä. Niiden voimassaolon takarajana näkyy tätä kirjoitettaessa 3.6.2006. Tilalla pitäisi olla 31.12.2006. Niitäkään ei siis kyllä ensi kevääksi luvata mainituilla sivuilla... Tuohon asiaan tullaan puuttumaan pikimmiten.
 
Takaisin
Ylös