Citaro

Minusta tuntuu että (suurin?) osa niistä vioista oli lastentauteja: ihan prototyyppitasoa tuntuivat autot välillä olevan. Tosin selkeitä suunnitteluvikojakin oli: ohjaamo oli pirun ahdas, mihinkään et reppua saanut. Oville ei tahtonut nähdä sisäpeileistä (varsinkin kun automaattiovet - miksi semmoiset niihinkin otettiin - temppuilivat koko ajan), pysähtyy-merkkivalo kojelaudassa oli pieni eikä sitä nähnyt päivänpaisteessa jne. Lisäksi bussia ohjastaessa oli semmoinen tunne että oli aivan kadun tasolla - vaikeutti ennakointia ja koko ajan piti kurkkia sieltä ylös - sekä ulos että sisään.

Kokonaisuutena ihan erilainen (paljon huonompaan suuntaan) kuin saman vuosimallin "tavalliset" Mersut (9842-9851).

Mitenkä mahtavat Turussa nyt toimia? Tehtiinkö niihin perusteellinen remppa?
 
Juurikaan positiivista sanottavaa en ole Citaroista kuljettajien keskuudesta kuullut. Itse en pidä siitä, että kuljettajan paikka on todella alhaalla, ja kaikki peilit todella ylhäällä, ja lisäksi kuljettajan tila huono ja ahdas. Hallintalaitteet erilaisia, mitä on totuttu, ja ainakin vm.-99 polkimet hullunkuriset: kaasu on riippuva, ja jarru perinteinen. Ovien käyttö vaivalloisen hidasta, ja todella erikoinen hidastin systeemi (saa pois käytöstä), jossa kaasupolkimen nosto kytkee jo hidastimen toimintaan - alytön idea, ja ohjaa samalla epätaloudelliseen ajotapaan. Teknisesti kaiketi ovat Turussa toimineet kohtuullisesti, mutta omilla korjaamoilla on varmasti vaikeuksia yksittäisten Mersujen kanssa, kun ovat tottuneet huoltamaan Scaniaa ja Volvoa. Citybussin Mersut on myyty pois, ja ilmeisesti muutkin viisikon talot niistä luopuisivat, jos joku vaan maksaisi käyvän hinnan. Hiljaisille linjoille jotenkuten sopivat, mutta jotenkin lelun oloisia verrattuna esim.Scaniaan kotimaisella korilla. Kaikenlisäksi mielestäni todella ruma auto, mutta se on toki makuasia!
 
Saako teli Citaroa edes maakaasuna?
Citaroissa on jopa Berliinissä pelkkää huonoa kuljettajien mielestä. Eräs kuljettaja olisi halunnut mielummin yhden vanhimmista nivel O 405N kuin teli Citaron. Berliinissä ainakin teli Mann Lion´s City telit olivat mukavampia matkustajien kannalta kuin teli Citarot. Citarot hytkyivät kamalasti, kun taas Mann:t eivät vastaavalla reitillä. Citarot ovat aika epämiellyttäviä verrattuna Lion´s Cityn. Teli Citarot näyttävät jyrkemmissä kaarroksissa kamalan jäykiltä.
 
no onpa "hieno" bussi sitten...! hyvä että hkl möi ne pois. miks Tammelund sitten ostaa niitä? jos kaasuautoja haluavat, ni ostaisvat man lion's cityjä.
 
miks Tammelund sitten ostaa niitä? jos kaasuautoja haluavat, ni ostaisvat man lion's cityjä.

Olisikohan hinta? En tiedä, siksi laitoin kysymysmerkiksi sen, mutta voisi kuvitella, että jos samalla hinnalla saa parempaa niin valitaan se parempi. Sinäänsä voin ihmetellä, että miksi Turkulaiset ostaa huonoja autoja. Eiköhän nykypäivänä huoltokirjoissa, ja muissa lappuvihoissa lue korjaamiset, tulleet viat jne. Ei sitä nyt kai sika säkissä osteta, edes Turussa.. :D
 
Omat kokemukset citarosta tulivat lähilinjoilta. Citaroissa oli paljon ovi vikoja. Ovet kyllä sai hyvin auki mutta eivät tahtoneet sulkeutua. Yleensä oli oviventtilistä otettava paineet pois tai otettava päävirrat pariksi minuutiksi pois. Oviautomatiikkaa ei ollut noissa lähilinjojen citaroissa. myös sähkölaitteissa oli ongelmia. Kerran minulta meni rautatietorilla sähköt pimeäksi. Syynä oli läpiviennin ja johdon eristeen rikkoutuminen. Etuosan sivulasien huurteen poisto sekä peilinlämmitys olivat outoja, kun auton sammutti niin ne piti kytkeä uudelleen päälle. Myös alhaalla istuminen ja korkealla sijaitsevat peilit eivät olleet minulle mieleen, yhdistettynä koelaudassa oleviin ovinappeihin. No nykyään citarot ovat kuopion liikenteellä. No kyllä citarosta löytyy hyviä puoliakin joita ovat. Ketterä kaupungissa, sekä paras auto lähtemään pysäkiltä eli hyvä luiston esto. Pohjoismaista oslossa on paljon citaroita. esim as oslo sporveier tai nexus trafikilta löytyy 9kpl teli citaroa. kokonaisuudessaan yhtiöllä on 40kpl nivel mersua, 68kpl 2 aks. mersuja. joukossa on tietysti vanhenpaa 405 mallia. Syynä mersujen ostoon liittyy varmaan se että on avorahastus käytössä, ja että citaro tarvittaessa täysmatala. Sujuvuuden kannalta siis
 
Turun autoista vielä sen verran, että "viisikkoon" kuuluvat talot eivät ole varsinaisesti Mersujaan kaupasta ostaneet, vaan ne ovat tulleet yritysostojen kautta Koiviston Autolta sekä Mikko Rindeliltä. Liikennelaitos osti autonsa jälkeenpäin itse, mutta siellä päätöksenteko taitaa olla muutenkin hieman yksityisiä kankeampaa.
 
Etuosan sivulasien huurteen poisto sekä peilinlämmitys olivat outoja, kun auton sammutti niin ne piti kytkeä uudelleen päälle.

Vuodesta 2005 asti Helsinkiin hankituissa MAN-busseissa (Lion's City -korilla) on sama juttu. Ilmeisesti on ajateltu, että ne unohtuvat usein päälle. Viime torstaina iltapäivällä Helsingin Itäkeskuksessa klo 15:22 vuoronvaihdossa (Scania-Ikarus) huomasin, että peilinlämmitys on päällä vaikka oli poutapäivä.
 
Viimeksi muokattu:
no onpa "hieno" bussi sitten...! hyvä että hkl möi ne pois. miks Tammelund sitten ostaa niitä? jos kaasuautoja haluavat, ni ostaisvat man lion's cityjä.
Muistaakseni HKL:n Citarot olivat niin protoja, että varaosien saaminen oli hankalaa. Nimittäin sarjatuotantomallin tarkoitetut varaosat eivät sopineetkaan! Ja spesiaalitilaus tuli pirun kalliiksi... Mitä Tammelundiin tulee, sehän on Mersu-talo ja ilmeisesti yhteistyö Vehon kanssa toimii tyydyttävästi. Itse en ole Citarolla ajanut, joten ajettavuudesta en sano mitään. HKL:n Citaroissa ollut pieni laiska pulla-Mersun moottori ei tietenkään kenenkään arvostusta osakseen saanut. Edeltäjämalli O 405 N kulkee isolla 12-litraisella koneellaan yhtä hyvin ja ytimekkäästi oli auto tyhjä tai täynnä. Ainoa miinus O 405 N:ssä on hieman tahmeahko ja epämääräinen ohjaus. Muuten O 405 N on niin onnistunut auto, että sitä parempaa on hyvin vaikea tehdä. Huonomman teko on toki huomattavasti helpompaa!
 
Nuo Mercedeksen linikat muutenki omituisia. Penkit kauhean huonoja ergonomialta, oli sitten mikä malli tahansa. Istumapaikkoja ollaan laitettu myös aika väljästi, joskin "apinabaarit" ovat niin, että vastakkaisille penkeille ei mahdu kunnolla jalkojen kanssa.
 
Takaisin
Ylös