Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/23

Viestiketju: Citaro

  1. #1
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Citaro

    Miksei teli-citaroja ole ostettu tänne? http://www.pi-bus.net/PVG/571.htm
    Onko citarois jotain vikaa, kun HKL:nkin Mersut myytiin Turkuun?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.05.2007 kello 03:00. Syy: siistitty

  2. #2
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Citaro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Onko citarois jotain vikaa, kun HKL:nkin Mersut myytiin Turkuun?
    Olihan niissä, tai ainakin huonosti tuntuivat toimivan. Mister Kuukankorven sivut vahvistaa asian: http://www.kuukankorpi.com/paikallis...9825-9827.html .
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  3. #3

    Liittynyt
    15.02.2006
    Sijainti
    Töölö, Helsinki
    Viestejä
    152

    oletus Vs: Citaro

    Huonosti toimivat autot Turkuun vaan...

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    73

    oletus Vs: Citaro

    Minusta tuntuu että (suurin?) osa niistä vioista oli lastentauteja: ihan prototyyppitasoa tuntuivat autot välillä olevan. Tosin selkeitä suunnitteluvikojakin oli: ohjaamo oli pirun ahdas, mihinkään et reppua saanut. Oville ei tahtonut nähdä sisäpeileistä (varsinkin kun automaattiovet - miksi semmoiset niihinkin otettiin - temppuilivat koko ajan), pysähtyy-merkkivalo kojelaudassa oli pieni eikä sitä nähnyt päivänpaisteessa jne. Lisäksi bussia ohjastaessa oli semmoinen tunne että oli aivan kadun tasolla - vaikeutti ennakointia ja koko ajan piti kurkkia sieltä ylös - sekä ulos että sisään.

    Kokonaisuutena ihan erilainen (paljon huonompaan suuntaan) kuin saman vuosimallin "tavalliset" Mersut (9842-9851).

    Mitenkä mahtavat Turussa nyt toimia? Tehtiinkö niihin perusteellinen remppa?

  5. #5

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Citaro

    Juurikaan positiivista sanottavaa en ole Citaroista kuljettajien keskuudesta kuullut. Itse en pidä siitä, että kuljettajan paikka on todella alhaalla, ja kaikki peilit todella ylhäällä, ja lisäksi kuljettajan tila huono ja ahdas. Hallintalaitteet erilaisia, mitä on totuttu, ja ainakin vm.-99 polkimet hullunkuriset: kaasu on riippuva, ja jarru perinteinen. Ovien käyttö vaivalloisen hidasta, ja todella erikoinen hidastin systeemi (saa pois käytöstä), jossa kaasupolkimen nosto kytkee jo hidastimen toimintaan - alytön idea, ja ohjaa samalla epätaloudelliseen ajotapaan. Teknisesti kaiketi ovat Turussa toimineet kohtuullisesti, mutta omilla korjaamoilla on varmasti vaikeuksia yksittäisten Mersujen kanssa, kun ovat tottuneet huoltamaan Scaniaa ja Volvoa. Citybussin Mersut on myyty pois, ja ilmeisesti muutkin viisikon talot niistä luopuisivat, jos joku vaan maksaisi käyvän hinnan. Hiljaisille linjoille jotenkuten sopivat, mutta jotenkin lelun oloisia verrattuna esim.Scaniaan kotimaisella korilla. Kaikenlisäksi mielestäni todella ruma auto, mutta se on toki makuasia!

  6. #6
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: Citaro

    Saako teli Citaroa edes maakaasuna?
    Citaroissa on jopa Berliinissä pelkkää huonoa kuljettajien mielestä. Eräs kuljettaja olisi halunnut mielummin yhden vanhimmista nivel O 405N kuin teli Citaron. Berliinissä ainakin teli Mann Lion´s City telit olivat mukavampia matkustajien kannalta kuin teli Citarot. Citarot hytkyivät kamalasti, kun taas Mann:t eivät vastaavalla reitillä. Citarot ovat aika epämiellyttäviä verrattuna Lion´s Cityn. Teli Citarot näyttävät jyrkemmissä kaarroksissa kamalan jäykiltä.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Citaro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Saako teli Citaroa edes maakaasuna?
    Ei ole ainakaan tähän mennessä saanut. Kysyin asiaa Evobusin edustajalta viime lokakuussa Persontrafik 2006 -messuilla ja hän kertoi, että kaasumoottorin saa vain Citaron 12-metrisiin ja 18,75-metrisiin malleihin.
    --
    Lauri Räty

  8. #8
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Citaro

    no onpa "hieno" bussi sitten...! hyvä että hkl möi ne pois. miks Tammelund sitten ostaa niitä? jos kaasuautoja haluavat, ni ostaisvat man lion's cityjä.

  9. #9
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Citaro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    miks Tammelund sitten ostaa niitä? jos kaasuautoja haluavat, ni ostaisvat man lion's cityjä.
    Olisikohan hinta? En tiedä, siksi laitoin kysymysmerkiksi sen, mutta voisi kuvitella, että jos samalla hinnalla saa parempaa niin valitaan se parempi. Sinäänsä voin ihmetellä, että miksi Turkulaiset ostaa huonoja autoja. Eiköhän nykypäivänä huoltokirjoissa, ja muissa lappuvihoissa lue korjaamiset, tulleet viat jne. Ei sitä nyt kai sika säkissä osteta, edes Turussa..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  10. #10
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Citaro

    Omat kokemukset citarosta tulivat lähilinjoilta. Citaroissa oli paljon ovi vikoja. Ovet kyllä sai hyvin auki mutta eivät tahtoneet sulkeutua. Yleensä oli oviventtilistä otettava paineet pois tai otettava päävirrat pariksi minuutiksi pois. Oviautomatiikkaa ei ollut noissa lähilinjojen citaroissa. myös sähkölaitteissa oli ongelmia. Kerran minulta meni rautatietorilla sähköt pimeäksi. Syynä oli läpiviennin ja johdon eristeen rikkoutuminen. Etuosan sivulasien huurteen poisto sekä peilinlämmitys olivat outoja, kun auton sammutti niin ne piti kytkeä uudelleen päälle. Myös alhaalla istuminen ja korkealla sijaitsevat peilit eivät olleet minulle mieleen, yhdistettynä koelaudassa oleviin ovinappeihin. No nykyään citarot ovat kuopion liikenteellä. No kyllä citarosta löytyy hyviä puoliakin joita ovat. Ketterä kaupungissa, sekä paras auto lähtemään pysäkiltä eli hyvä luiston esto. Pohjoismaista oslossa on paljon citaroita. esim as oslo sporveier tai nexus trafikilta löytyy 9kpl teli citaroa. kokonaisuudessaan yhtiöllä on 40kpl nivel mersua, 68kpl 2 aks. mersuja. joukossa on tietysti vanhenpaa 405 mallia. Syynä mersujen ostoon liittyy varmaan se että on avorahastus käytössä, ja että citaro tarvittaessa täysmatala. Sujuvuuden kannalta siis

  11. #11

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Citaro

    Turun autoista vielä sen verran, että "viisikkoon" kuuluvat talot eivät ole varsinaisesti Mersujaan kaupasta ostaneet, vaan ne ovat tulleet yritysostojen kautta Koiviston Autolta sekä Mikko Rindeliltä. Liikennelaitos osti autonsa jälkeenpäin itse, mutta siellä päätöksenteko taitaa olla muutenkin hieman yksityisiä kankeampaa.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Citaro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ajomestari Näytä viesti
    Etuosan sivulasien huurteen poisto sekä peilinlämmitys olivat outoja, kun auton sammutti niin ne piti kytkeä uudelleen päälle.
    Vuodesta 2005 asti Helsinkiin hankituissa MAN-busseissa (Lion's City -korilla) on sama juttu. Ilmeisesti on ajateltu, että ne unohtuvat usein päälle. Viime torstaina iltapäivällä Helsingin Itäkeskuksessa klo 15:22 vuoronvaihdossa (Scania-Ikarus) huomasin, että peilinlämmitys on päällä vaikka oli poutapäivä.
    Viimeisin muokkaaja karihoo; 14.05.2007 kello 19:35.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Citaro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    no onpa "hieno" bussi sitten...! hyvä että hkl möi ne pois. miks Tammelund sitten ostaa niitä? jos kaasuautoja haluavat, ni ostaisvat man lion's cityjä.
    Muistaakseni HKL:n Citarot olivat niin protoja, että varaosien saaminen oli hankalaa. Nimittäin sarjatuotantomallin tarkoitetut varaosat eivät sopineetkaan! Ja spesiaalitilaus tuli pirun kalliiksi... Mitä Tammelundiin tulee, sehän on Mersu-talo ja ilmeisesti yhteistyö Vehon kanssa toimii tyydyttävästi. Itse en ole Citarolla ajanut, joten ajettavuudesta en sano mitään. HKL:n Citaroissa ollut pieni laiska pulla-Mersun moottori ei tietenkään kenenkään arvostusta osakseen saanut. Edeltäjämalli O 405 N kulkee isolla 12-litraisella koneellaan yhtä hyvin ja ytimekkäästi oli auto tyhjä tai täynnä. Ainoa miinus O 405 N:ssä on hieman tahmeahko ja epämääräinen ohjaus. Muuten O 405 N on niin onnistunut auto, että sitä parempaa on hyvin vaikea tehdä. Huonomman teko on toki huomattavasti helpompaa!

  14. #14
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Citaro

    Nuo Mercedeksen linikat muutenki omituisia. Penkit kauhean huonoja ergonomialta, oli sitten mikä malli tahansa. Istumapaikkoja ollaan laitettu myös aika väljästi, joskin "apinabaarit" ovat niin, että vastakkaisille penkeille ei mahdu kunnolla jalkojen kanssa.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  15. #15
    sam
    sam ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Citaro

    Milläs HKL-linjoilla nuo Citarot aikanaan pääosin pyörivät?

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •