Citaro

Varsinkin loppuaikoinaan h32:lla.

Niin, siis linjan 32 loppuaikoina. :D Citaroillahan ajettiin vielä jokunen vuosi linjan 32 lopettamisen jälkeenkin. Citaroilla ajettiin keväällä 2004 ennen myymistään Turkuun muunmuassa linjoilla 452, 453 ja 505. Olen myös kuvannut Citaron samaisena keväänä myös Helsingin linjalla 46T. Joka tapauksessa vakituisemmat sijoitukset taisivat olla lyhyissä ruuhkavuoroissa, mikä oli tuolloin ehkä poikkeuksellista vain kuusivuotiaille busseille.
 
HKL:n Citarot pyörivät myöskin Helsingin sisäisellä linjalla 17. Ainakin kesällä 2003 liikkuivat 17:llä
 
...ja todella erikoinen hidastin systeemi (saa pois käytöstä), jossa kaasupolkimen nosto kytkee jo hidastimen toimintaan - alytön idea, ja ohjaa samalla epätaloudelliseen ajotapaan.

Samanlainen hidastin on myös Mesen tavara-autoissa. Jos haluaa rullata vaihde päällä esim. alamäkeä, on hidastin kytkettävä pois. Outo systeemi minunkin mielestäni.
 
Ainakin keväällä 2003 Citarot olivat yleensä linjoilla 17, 68, 71 ja 73B.

Onko tuosta muuten paljonkin kuvia todisteina? Itse olen asunut Latokartanossa vuodesta 2001, enkä muista koskaan nähneeni Citaroa linjalla 68. Ehkä olen sitten ollut erittäin huono-onninen ja onnistunut välttämään ne todella hyvin.
 
Eipä noi citarot Turussakaan suosittuja ole. Kuskit kiroavat sähkövikoja. Äänieristyskin on sitä luokkaa että ei kuule ajatuksiaan. Virtanen(citybus) on omistamistaan 3:sta hankkiutunut eroon, muiden kituuttaessa.
 
Aiheeseen liittyen: Kun Lyypekissä alettiin 1990-luvun lopulla miettiä uusien kaupunkibussien hankkimista, paikallinen liikennelaitos (Stadtwerke Lübeck) koekäytti viittä eri bussia (MAN, Neoplan, Renault, Evobus Citaro sekä Evobus O405N2) yhdellä bussilinjoistaan. Matkustajat saivat antaa arvosanojen muodossa kirjallista palautetta liikennöitsijälle bussien eri ominaisuuksista. Kun loppupisteet laskettiin yhteen, niin Evobus O405N2 oli saanut paremmat pisteet kuin Evobus Citaro. Siis edeltäjä sai seuraajaansa paremmat arvosanat. Kehitys ei aina kulje oikeaan suuntaan...
 
Mites nämä nykypäivän nobinan citarot, onko vieläkin samanlaisia vikoja täynnä olevia kuin aikoinaan esim Hkl:llä ja Lähilinjoilla olleet?
 
Citarot ovat aina olleet samanlaisia.
Nobinan Citaroissa on runsaasti tyyppi vikoja:
ovet (erityisesti keskiovet)
sisäpuhaltimet (jäävät päälle vaikka päävirran pistää pois päältä)
iskunvaimentimet (löystyvät ala mutterista)
laturin hihnat (löystyvät ja pitävät ääntä)
ilmapalkeet (räjähtävät helposti)
tasosäätöanturit (tekevät korista vinon)
 
Citarot ovat aina olleet samanlaisia.
Nobinan Citaroissa on runsaasti tyyppi vikoja:
ovet (erityisesti keskiovet)
sisäpuhaltimet (jäävät päälle vaikka päävirran pistää pois päältä)
iskunvaimentimet (löystyvät ala mutterista)
laturin hihnat (löystyvät ja pitävät ääntä)
ilmapalkeet (räjähtävät helposti)
tasosäätöanturit (tekevät korista vinon)
Jos puhaltimet ja laturi jätetään pois, niin tuohan kuulostaa ihan Linkkeriltä. Oisko samat insinöörit asialla ;)
 
Citaro on kuitenkin mukava ajaa ja matkustaa ja se kulkee pirteästi ollakseen Euro 6. Lisäksi (ennakoivalla) huollolla pystytään ehkäisemään (tyyppi)vikoja. Että en nyt lähtisi sitä noin paljon haukkumaan.
 
Citaro on kuitenkin mukava ajaa ja matkustaa ja se kulkee pirteästi ollakseen Euro 6. Lisäksi (ennakoivalla) huollolla pystytään ehkäisemään (tyyppi)vikoja. Että en nyt lähtisi sitä noin paljon haukkumaan.

En sanoisi että Citarossa on mukava matkustaa, itse en 184-senttisenä mahdu mukavasti istumaan keskiovien etupuolelle. Näköjään Citaro on saksalaiseen tapaan enemmän ajajan auto. :lol:
 
En sanoisi että Citarossa on mukava matkustaa, itse en 184-senttisenä mahdu mukavasti istumaan keskiovien etupuolelle. Näköjään Citaro on saksalaiseen tapaan enemmän ajajan auto. :lol:

Itse taas väittäisin, että matkustusmukavuudeltaan Citarot ovat heittämällä parhaita!
 
Takaisin
Ylös