Vaikka h73 ei olekkaan ytv linja vaan helsingin sisäinen, on sillä myös vaihto yhteydet kehä 3 linjoihin v53 ja v56.
Itse ehdottaisin Helsingin 73:sta parhaaksi bussilinjaksi. Linjalla on mukavia City L-busseja, joilla matka taittuu mukavasti. Linja on suunniteltu taitavasti. Se palvelee Ala-Tikkurilasta matkoja Malmille, itäiseen kantakaupunkiin ja Puistolan kautta junamatkoja keskustaan. Tapulikaupungissa linja tarjoaa Malmin läpi ajavan yhteyden ja itäisen kantakaupungin yhteydet. Tapaninkylässä linja on ainoa tätä aluetta palveleva linja, mutta tarjoaa silti yhteydet Malmille, junaliitynnän keskustaan ja itäiseen kantakaupunkiin. Malmilla linja syöttää junalle ja on vaihtoehtoinen reitti keskustaan. Lisäksi linjalta on yhden pysäkin verran sama reitti 72:n kanssa, jolloin tarjoutuu mahdollisuus matkustaa keskustaan Tuusulanväylän kautta. Pihlajamäkeläisille linja on yhteys omaan aluekeskukseen eli Malmille ja samalla keskustaan. Vaikka linja kiertelee pienillä omakotialueen kaduilla, se on korvattu linjaamalla 73 moottoritien kautta keskustaan, jolloin matka-aika Ala-Tikkurilasta astikin keskustaan on siedettävä.
Näin kaikki linjat olisi hyvä suunnitella, että sama linja tarjoaa yhteyden aluekeskukseen ja on kuitenkin nopea myös kaupungin keskustaan. Taitavia suunnittelijoita on ollut 1970-luvulla. Mitäs hyvin suunniteltuja linjoja te keksitte ja miksi ne on hyvin suunniteltu?
Yöbussissa on tunnelmaa
Vaikka h73 ei olekkaan ytv linja vaan helsingin sisäinen, on sillä myös vaihto yhteydet kehä 3 linjoihin v53 ja v56.
Mielenkiintoinen kysymys, että mikä olisi ihan paras bussilinja, kun niitä on niin monia. Mielestäni ainakaan 261 oli suorastaan legendaarinen linja. Kaikki ne kaunialan lenkit, ja muut. Tällä hetkellä voisin kyllä ehdottaa Jokeria. Hyvät autot, yleensä ottaen aikataulussa yms.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
550 on yksiselitteisesti paras bussilinja YTV-alueella, v61 tulee toisena.
Sakari Kestinen
Espoon sisäisistä linjoista voisin omien kokemuksien perusteella ehdottaa parhaaksi linjaa 25. Kyseinen linja on erittäin täsmällinen, sillä reitillä on vähän liikennevaloja ym. hidasteita ja reitti on selkeä ja nopea. Aamuisinkin täynnä oleva auto taittaa Lähderanta - Leppävaara -välin usein 15:ssä minuutissa.
Ultrixin kanssa olen samoilla linjoilla siitä, että seutulinjoissa 550:lle ei taida löytyä haastajia. Ruuhka-aikoinakin täynnä oleva bussi pysyy hyvin aikataulussaan.
Parhaat linjat YTV-alueella mielestäni ovat kunnon perinteiset "Stadi-linjat" eli h14, h18 sekä kaikki Lauttasaaren linjat (olen larulainen alkujaan ja ainiaan, vaikka Kiinassa nyt asunkin). Ne eivät ole turhia linjoja vaan aina kysyttyjä ja haluttuja. Ennen muinoin nivelbussit lisäsivät niiden tasoa, telibussit nykyään ovat vähän laihempi lohtu. Hyviä silti nekin.
En välttämättä laittaisi 25:sta ihan parhaimmaksi Espoon sisäiseksi. Siellä kun on niitä Ikaruksia vakionakin, joka syö heti pisteitä. Tosin, en tiedä, että lötyykö Espoosta edes sellaista linjaa, missä ei Ikaruksia olisi. Melko täsmällinen se tuntuu kyllä olevan, siitä plussaa kyllä.
Ehkäpä tuon 550:nen täsmällisyyteen vaikuttaa helmi-laitteet, jolloin kuljettaja näkee, jos ollaan myöhässä ja pystyy siten kirimään. Samoin kyllä kalusto vaikuttaa, onhan 8700:set erittäin laadukkaita menopelejä. Niissä näkee mitä rahalla saa, jos vain haluaa panostaa.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Yöbussissa on tunnelmaa
Tarkoituksena oli myös ohjata ihmisiä käyttämään junaa Rautatientorin ympäristöön suuntautuvilla matkoilla, kun pääradan 4. raide valmistui. Sikäli katkaisu oli ihan fiksu. Voihan Sörnäisissä vaihtaa metroon ja keskustan suunnasta tullessa taas jäädä Hakaniemessä pois ja mennä päättärillä odottavaan bussiin. 73 oli varmasti paras linja lyhennettäväksi, sillä se risteää niin monta kertaa junan kanssa ja monin paikoin reitin varrelta on myös muuta tarjontaa perille saakka. En keksi nyt muita linjoja, joita olisi ollut kovin viisasta lyhentä.
Yöbussissa on tunnelmaa
73 toimii hyvin nykyisellään. Väki vaihtuu Malmilla ja ihan keskustaan menijät menevät junaan. Pihlajamäessä 75 tarjoaa riittävän yhteyden Rautatientorille.
Rautatientorilla käyminen toisi ruuhka-aikaan kierrokseen kymmenen minuuttia lisää. Matkustajamäärät kasvaisivat, jolloin ehkä pitäisi tihentää vuoroväliäkin. Kustannukset nousisivat, hyödyt olisivat vähäiset.
73 tuntuu linjalta, jonka katkaisemisesta Hakaniemeen on vähiten haittaa ja eniten hyötyä. Matkustajatkin ovat asiaan tottuneet, joten turhaa olisi linjoja sotkea. Onhan se erikoista, ettei Rautatientorilta todella mene bussia Malmille kuin iltaisin ja pyhinä. Toisaalta sähköjunan luulisi riittävän.
Elielinaukiolta bussi kuitenkin menee, 69 nimittäin. Metrosta voi lisäksi vaihtaa kätevästi 73:n, jos sillä tahtoo mennä. Hyöty pikalinjan ajamisesta Malmille Rautatientorilta saakka olisi arvatenkin vähäistä, tuo juna kun on paljon nopeampi, kuten totesitkin. Itä-Helsinkiinkään ei pääse Rautatientorilta bussilla, vaan systeemi perustuu liityntään, ja matkustajat ovat siihen tottuneet ihan hyvin, miksipä eivät myös Malmille menijät.
Yöbussissa on tunnelmaa
Kaikki linjat ovat hyviä. Helsingin sisäisistä todellakin linjat 65a,66a,14,18.ja oikeat kaupunki linjat 16 ja 17. Oma näkemys 73 linjasta on että hakaniemi on hyvä päätepysäkki, samoin kuin linjalla 74. Itse jään pois aina sörnäisissä, josta menee paljon busseja rt:lle. Samoin jos haluaa mennä malmille päin, jään pois paavalin kirkon luona, josta menee 73 tai 70t. Seutulinjoista paras on kyllä 550, joka tarjoaa tasokkaan palvelun uusine busseineen, ja tiheän vuorovälin. Myös suorat linjat keskustaan kuten 731 ja 740. Aikanaan pidin myös linjaa 631 hyvänä. koska se tarjosi hyvän yhteyden korsosta ja mikkolasta tuusulan väylälle. Vantaan sisäisistä ylitse muiden on 61/k. Linja tarjoaa tiheän vuorovälin, sekä palvelee läpi vuorokauden. Vaihtoyhteyksiä on todella paljon. Myös 73m/l on erittäin onnistunut. Linjalle on saatu kohtuulisen tiheä vuoroväli ja täsmällinen, linjan lyhyyden takia.