YTV-alueen paras bussilinja

Tässä ketjussa on kyse makuasioista.

Itse ajoin helatorstaina (17.5.2007) linjaa h46T, joka lukemisesta ja yksikseenolosta pitävän kuljettajan mielestä on todennäköisesti kärkisijoilla.

Jos tykkää liikennetelematiikasta, suosikiksi voisi nousta Helsingin ensimmäinen HELMI-linja h23. Siellä pääsee arkiliikenteessäkin nautiskelemaan kiireettömästä ajosta ruuhkan keskellä kun ei juurikaan tarvitse pysähdellä liikennevaloihin.

Otetaan seuraavaksi pari esimerkkiä matkustajan kannalta:

Niinsanotussa U-liikenteessä (YTV-alueen ulkopuolelle ulottuvat bussilinjat) lienee tällä hetkellä lähes kaikissa pehmeät penkit, korkealattiaisen bussin mukava alusta ja useissa autoissa myös jäähdytysilmastointi.

Jos taas haluaa "surffata netissä" matkan aikana, niin kannattaa etsiytyä niille linjoille joissa on se ex-NMT eli 450 MHz -laajakaistayhteys. Itse kokeilin kerran tätä Aleksis Kiven kadun ja Ilmalantorin välisellä osuudella. Olin kyydissä h23:n bussissa ja edellä meni h59. Koko matkan ajan nettiyhteys toimi myös perässä tulleeseen bussiin.
 
Tässä ketjussa on kyse makuasioista.

Aivan näin, joten ei pidä mennä siis kiistämään (vaikka itse siihenkin jo sorruin) toisten sanomisia. Itse voisin mainita yhden perinteikkään seutulinjan; 731:sen. Jo vuosia ollut se "Korson bussi". Nyt siellä on vielä uutta kalustoa saatu, mutta valittevasti osa vuoroista on näkynyt olevan Ikaruksilla.
 
Nostan taas vanhan ketjun ylös.

Minä pidän itse linjaa 165N arvossa. Sopivan pitkä linja, 45-55 min/sivu, jossa on matkustajavaihtuvuutta ja maisema muuttuu kaupungin keskustasta moottoritielle ja kerrostalolähiöiden kautta maalais-idylliin. Linjan perus- ja ruuhkaversioitkin ovat todella mukavia. Kalusto on arkisin myös itseäni miellyttävää, eli Volvo 8700LE:tä ja Ikarus E94:ää :)

Toisena, itselleni yllätyksenä, sanoisin uuden 543:n olevan myös samaa luokkaa. Matkustajia riittää yllättävän paljon iltaan asti ja reitti on sopivan pitkä ja mutkikas. :)
 
Toisena, itselleni yllätyksenä, sanoisin uuden 543:n olevan myös samaa luokkaa. Matkustajia riittää yllättävän paljon iltaan asti ja reitti on sopivan pitkä ja mutkikas. :)

Tuo 543 on kyllä kieltämättä ollut positiivinen yllätys. Jopa sunnuntaina matkustajia tuntui riittävän ihan mukavasti ja se tarjoaa Leppävaarasta Nihtisillan suunnan työpaikoille nopean yhteyden. Nuo ruuhkalinjat 3 ja 5 ovat sillä osuudella huomattavan paljon hitaampia. Samaa ei voi kyllä sanoa linjasta 554 jonka matka-aikaan verrattuna 512 tuli 10 minuuttia lisää tuon Pukinmäen saittarin takia. Ymmärrän toki, että on fiksua Itäkeskukseen mentäessä että kaikki linjat lähtevät samasta paikasta mutta olisiko toista ratkaisua ollut? Toimihan homma silloinkin kun 54 ajoi Ala-Malmin kautta ja 519 ylä-tasanteelta..
 
Samaa ei voi kyllä sanoa linjasta 554 jonka matka-aikaan verrattuna 512 tuli 10 minuuttia lisää tuon Pukinmäen saittarin takia. Ymmärrän toki, että on fiksua Itäkeskukseen mentäessä että kaikki linjat lähtevät samasta paikasta mutta olisiko toista ratkaisua ollut? Toimihan homma silloinkin kun 54 ajoi Ala-Malmin kautta ja 519 ylä-tasanteelta..

Tuo 554 on kieltämättä aivan älytön. Kuljen päivittäin Malmi-Itäkeskus -väliä ja en nyt näin äkkiseltään muista milloin viimeksi 554 olisi ollut aikataulussa iltapäivisin. Monesti 519/520 on ollut se turvallisempi vaihtoehto. 54:n nykyinen oikaisu Kehää pitkin Latokartanontieltä Pukinmäkeen ei sekään ole täydellinen. Osuudelta puuttuu bussikaistat ja liikenne tökkii ruuhka-aikoina, joskus pahastikin.
 
Nyt 3 kuukautta 550:a ajaneena, minä kyllä tykkään :) Matkustajia sopivasti, päivässä saattaa 1-2 lähtöä(1 aamuruuhkassa,toinen iltaruuhkassa) olla tuulilasi kuormassa, ajoaika riittää silti vallan mainiosti, 5-12 min. jää molempiin päihin. Ja kiire ei todellakaan ole, 4 väliaika pysäkkiä toiseen suuntaan,3 toiseen, nautiskellen saa ajella, joka sivulla ainakin yhdellä väliaikapysäkillä saa hetken tasata aikaa.. Eikä nuo uudet autot ainakaan nautintoa heikennä :cool:
 
Vantaan sisäisiä on pääsääntöisesti kiva ajaa. Seutulinjoilla joutuu tihrustelemaan kyytiin tulijoita tarkkaan, koska samaa pysäkkiä käyttää monta linjaa. Lisäksi Helsinkiin mennessä tai pois tullessa on usein pitkiä bussiletkoja ja eteneminen on välillä hankalaa. Varsinkin Vantaan sisäisillä linjoilla joudut harvoin ajamaan toisen/toisten bussien perässä. Hämeenlinnanväylän 80km/h osuus esim. linjoilla 452 ja 453 on ajamisen kannalta epämiellyttävää, jatkuvaa kiihdytystä ja jarrutusta ja sopivan raon löytämistä palatessa pysäkiltä muun liikenteen joukkoon. Sama tilanne on Kalliosolantien pysäkeillä kehä kolmosella. Jos joku yksittäinen linja pitää nimetä niin V55, joka taitaa muuten olla HSL-alueen pisin linja, jossa suurin sallittu nopeus on 50km/h, mielestäni nopeus johon suurin osa kaupunkibusseista on suunniteltu. Näillä nopeuksilla ajaminen on miellyttävää niin kuskille kuin matkustajille.
 
Jos joku yksittäinen linja pitää nimetä niin V55, joka taitaa muuten olla HSL-alueen pisin linja, jossa suurin sallittu nopeus on 50km/h, mielestäni nopeus johon suurin osa kaupunkibusseista on suunniteltu. Näillä nopeuksilla ajaminen on miellyttävää niin kuskille kuin matkustajille.
Ei kyllä ole pisin, esim. 550 on 29 km ja 345 on 30 km...:)
 
Tässä puhuttiinkin linjasta, jossa koko matkalla nopeusrajoitus on 50 km/h tai alle. :)
Minä kyllä luen tuon niin että se linjan pituus mainittiin muuhun tekstiin liittymättä koska oli pilkuin erotettu tekstin keskellä... mutta hana varmaan tarkentaa mitä tarkoitti :lol:
 
Minä kyllä luen tuon niin että se linjan pituus mainittiin muuhun tekstiin liittymättä koska oli pilkuin erotettu tekstin keskellä... mutta hana varmaan tarkentaa mitä tarkoitti :lol:

Voi olla että kieliopillisesti meni väärin, mutta tarkoitin sitä, että V55 on HSL-alueen pisin linja, jossa suurin sallittu ajonopeus on 50km/h. Tiedän toki että ainakin 345 ja 550 ovat pitempiä, mutta niillä on korkeampia nopeusrajoituksia kuin tuo 50km/h:lol:
 
Mikä muuten on pisin matalalattia-autolla ajettava linja Hsl-alueella? 633A? 165N on jotain 35km muistaakseni..
 
Takaisin
Ylös