615 pikalinjaksi

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Lainaus Helsingin Sanomat (17.5.07):

Helsingin Keskustasta Helsinki-Vantaan Lentoasemalle kulkeva linja-autolinja 615 muuttuu kesäkuun 3. päivä pikalinjaksi, jolla ei voi matkustaa Helsingin sisäisiä matkoja. Ytv päätti keskiviikkona uudistuksesta, jonka tarkoitus on nopeuttaa matkaa Helsingistä Lentoasemalle, ja sen lähellä oleville työpaikka-alueille. Käytännössä uudistus tarkoittaa, että Helsingistä Lentoasemalle päin ajettaessa linja-auto jättää kyydistä vasta Vantaan puolella. Kyytiin pääsee Helsingin kaikilta pysäkeiltä. Lentoasemalta Helsinkiin ajettaessa linja-autoon voi vastaavasti nousta uusia vain Vantaan puolella. Kyydistä sen sijaan voi jäädä jokaisella pysäkillä.

Oma kommenttini: Mikä ihmeen pikalinja? Mielestäni tuo ei kyllä nopeuta yhteyttä lähes yhtään. Jokaiselta Helsingin puolelta voi ihan hyvin tulla matkustajia. Pikalinjalla pitäisi olla liikennevaloetuudet, ja lista pysäkeistä, joissa pysähdytään, kuten jokerilla. Jos yritetään kilpailla nopeudessa Finnairin bussin kanssa, se ei tule onnistumaan.
 
Jes:)

Pitkään kaipaamani toteutus, jonka voisin laajentaa monelle seutulinjalle! Eiköhän kuitenkin matkusteta lyhyemmät matkat niillä Helsingin sisäisillä linjoilla, joita kulkee aivan riittävästi!? Mielestäni ei ole todellakaan järkeä matkustaa Esim Rautatientorilta - esim Mäkelänkadun päähän ja hidastaa pidemmälle menevien matkaa.. Fiksu ajatus:)

Tyhminpänä välinä pidän esim Elielinaukio - Töölön halli/Töölön tulli väliä, jota ihmiset usein sahaavat Mannerheimintien seutulinjoilla ja hidastavat toisten matkaa.
 
Tuusulanväylällä Kehä I:n pysäkkien kohdalla palvelutaso laskee reilusti viikonloppuisin. Sunnuntaiaamuisin kulkee nyt neljä kertaa tunnissa bussi keskustaan päin (615T, 611N, 650, 615). Jatkossa näistä pääsee matkustamaan vain 611N:llä ja 650:llä. Minusta muutos olisi voitu tehdä siten, että moottoritieltä olisi päässyt kyytiin kaikilta pysäkeiltä, mutta kantakaupungin kaduilla uusia matkustajia ei otettaisi. Ja kun on pitkän aikaa linjalla päässyt matkustamaan Helsingin sisäisiä matkoja, niin mitäpä kuljettaja tekee kun joku painaa nappia ja haluaa pois, kuljettaako tämän matkustajan väkisin Vantaan puolelle vai päästääkö pois valituksien kera? Mäkelänkadulla seutulinjat ovat olennainen osa liikennetarjontaa ja tämän vuoksi ne kai aikoinaan muutettiin siten, että niihin HKL:n lipulla pääsee. Tämä, ettei Helsingin sisäisiä matkoja linjoilla tehtäisi, olisi siis paluuta entiseen, josta juuri haluttiin muutosta pois joskus.
 
Tällaisia "ensimmäinen poistumispysäkki"-juttuja harrastettiin HKL:n bussiliikenteessäkin vielä 80-luvulla; mm. linjoilla h39 ja h42 ei voinut ruuhka-aikaan poistua bussista ennen Ruskeasuon pysäkkiä. Tämä aiheutti tietysti hämmennysta ja melkoisia tapauksia. Huhu kertoo jopa jonkun kuljettajan aikanaan hakeneen takaisin bussiin jokun "luvattomasti ennen aikojaan" bussista poistuneen matkustajan. Näistä vuoroista luovuttiin sittemmin niiden aiheuttaman kritiikin takia.

Ongelmia on tiedossa nytkin. Jos matkakortinlukulaite asetetaan vaikkapa seutu-tilaan jo Rautatientorilla, niin se toki estää Helsingin sisäisellä lipulla tulevia nousemasta kyytiin. Mutta mitäs jos tuleekin seutulippulainen? Tietääkö hän varmasti, ettei pääse ulos ennen Vantaan rajaa? Kyseleekö kuljettaja kaikilta seutulippulaisilta, että "minne menette?". Minusta ainakin aluksi pitäisi, sillä pidän melkeinpä varmana, etteivät kaikki matkustajat tiedä/ymmärrä tästä uudistuksesta. Mitäs sitten kun on erehdys käynyt ja joku pyrkii ulos vaikkapa Mäkelänkadulla? Pitääkö kuljettaja hänet vaikka väkivalloin bussissaan, vaikka pysähteleekin pysäkeillä matkustajia noukkimassa? Seuraa kyllä varmasti tappeluita ja YTV:n on kyllä syytä ottaa se homma vakavasti ja tiedottaa tästä käytännön muutoksesta kissan kokoisin kirjaimin niin busseissa, pysäkeillä yms.

Selkeä pikalinja 615X, joka olisi pysähtynyt muutamilla tärkeimmillä pysäkeillä Helsingin puolella, olisi ollut ehkäpä parempi.

Enpä haluaisi olla linjan 615 kuljettaja nyt. Tai ainakin kypärä päähän.
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntaiaamuisin keskustasta lähtiessä tulee ongelmia, koska 615 alkaa kulkea jo 5.20, mutta muiden Mäkelänkadun linjojen ensimmäiset lähdöt Rautatientorilta ovat vasta puolitoista tuntia myöhemmin. Tuolla 615:n ensimmäisellä lähdöllä on kulkenut huomattavan paljon baareista tulevaa porukkaa, mutta nyt ne pistetään käyttämään taksia.

Helsinkiläiset eivät myöskään pääse nyt hyödyntämään arkiaamuihin lisättyä 615:n lähtöä 4.50 Rautatientorilta, muuten ensimmäinen lähtö on sitten vasta 652:lla 5.10.
 
Olen kyllä itsekkin sen kannalla, että hiljaiseen aikaan voisi pysähtyä kaikilla pysäkeillä. Toisaalta ehkä tässä on ollut joko tai ajattelu..
 
Selkeä pikalinja 615X, joka olisi pysähtynyt muutamilla tärkeimmillä pysäkeillä Helsingin puolella, olisi ollut ehkäpä parempi.

Olen samoilla linjoilla. Nyt menee aika hankalaksi, ja voi sitä hässäkän määrää. tuon 615X kilven kanssa pitäisi lukea isolla "Pikavuoro Lentoasema. Ensimmäinen poistumispysäkki Vantaalla". Tämä olisi tällöin selkeä, ja väittäisin, että vähemmän hässäkkää tulee. Hesarin jutussa tosin kyllä mainittiin, että muutos tulee näkymään alussa selkeästi hässäkän välttämiseksi. Silti en jaksa uskoa, että ilman hässäkkää selvitään.
 
Jes:)

Pitkään kaipaamani toteutus, jonka voisin laajentaa monelle seutulinjalle! Eiköhän kuitenkin matkusteta lyhyemmät matkat niillä Helsingin sisäisillä linjoilla, joita kulkee aivan riittävästi!? Mielestäni ei ole todellakaan järkeä matkustaa Esim Rautatientorilta - esim Mäkelänkadun päähän ja hidastaa pidemmälle menevien matkaa.. Fiksu ajatus:)

Tämä asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksioikoinen. Ensinnäkin nuo Mäkelänkadun matkustajat "elättävät" monet seutulinjat ruuhka-aikojen ulkopuolella. Eli olisi silkkaa hulluutta ajeluttaa lähes tyhjiä busseja pysäkkien ohi vain parin minuutin aikasäästön takia.

Toinen seikka on bussien tasaisempi kuormitus. Vantaalta päin tullessa väkeä jää pois bussista vähitellen. Pari vaihtaa Jokerille, joku menee Koskelantielle, iso joukko väkeä kävelee Velodromilta Pasilaan työpaikalleen ja sama juttu Vallilassa. Nykytilanne on siis varsin optimaalinen, kun porukka vaihtuu tasaisesti. Kyytiin nousevat matkustajat eivät myöskään hidastuta matkaa kohtuuttomasti, koska osalla Mäkelänkadun pysäkeistä pysähdyttäisiin joka tapauksessa. Lisäksi suurimmalla osalla helsinkiläisistä on matkakortti, jolloin rahastamiseen ei kulu kallista aikaa.

Linja 615 on Mäkelänkatua ajavista seutulinjoista selkeästi vahvin. Vuoroja on hiljaisimpia aikoja lukuunottamatta 10-20 minuutin välein, siis yhtä usein Helsingin sisäisillä linjoilla. Tästä syystä linja on myös varsin suosittu Helsingin sisäisten matkustajien keskuudessa. En tiedä sisäisten matkustajien osuutta matkustajamääristä, mutta osuus on varmasti melko suuri. Siksi en yhtään ihmettelisi, jos 615:n matkustajamäärät tämän "pikalinjoittamisen" seurauksena laskisivat jopa kymmeniä prosentteja.

615:n todellinen ongelma on mielestäni se, että tiettyinä aikoina päivästä lentoja lähtee ja saapuu runsaasti lyhyen ajan sisällä. Tällöin kyytiin saattaa pyrkiä enemmän matkustajia kuin mahtuu ja lisäksi rahastus vie niin paljon aikaa että lähtökin saattaa myöhästyä 10 minuuttia. Minä pitäisin 615:n ihan normaalina linjana, mutta ruuhkapiikkeihin pitäisi varautua lisälähdöin (nämä sitten voisikin ajaa 615X:nä pysähtyen vain matkustajien ottamista/jättämistä varten ajosuunnasta riippuen). Lisäksi lipunmyyntiä Lentoaseman päässä pitäisi siirtää nykyistä enemmän automaatteihin. Ulkomaan terminaalilla voisi myös olla ainakin vilkkaimpina aikoina YTV:n tai linjaa liikennöivän liikennöitsijän palkkaama opas, joka voisi myös myydä lippuja.
 
Ensinnäkin nuo Mäkelänkadun matkustajat "elättävät" monet seutulinjat ruuhka-aikojen ulkopuolella. Eli olisi silkkaa hulluutta ajeluttaa lähes tyhjiä busseja pysäkkien ohi vain parin minuutin aikasäästön takia.

Jep, 615 ei ole ruuhka-aikojen ulkopuolella läheskään täynnä. Vielä jos sillä ei edes pääsisi Mäkelänkadulle tai Tuusulanväylän pysäkeille Helsingin puolella, voin ennustaa vuorojen karsimista jatkossa. Tämä ei kai olisi viisasta, ensin nopeuttaa linjaa pari minuuttia karsimalla "turhat" pysähdykset Helsingissä ja sitten vähentää vuoroja. Kun joka tapauksessa matkustajia nousee kyytiin lentoaseman suuntaan Sörnäisissä ja Mäkelänrinteessä esimerkkeinä, niin en näe syytä, miksi ei voitaisi myös jättää matkustajia näillä vilkkaimmilla pysäkeillä. Helsingin puolella pysäkkeinä voisivat olla Hakaniemi, Vilhonvuori, Mäkelänrinne, Koskelantien risteys, Käpylän asema, Käskynhaltijantie ja Muurimestarintie. Vähän asian sivusta, mutta olisi hyvä saada Tuusulanväylälle ramppipysäkit tuonne Tuomarinkylään siihen ABC:n kohdalle, Viikin tapaan. Näin pääsisi Torpparinmäen ja Pakilan pientaloalueilta lentoasemalle ja muualle Vantaan suuntaan kuten myös vakiovuoroihin ja yöpikavuoroihin.
 
615:n todellinen ongelma on mielestäni se, että tiettyinä aikoina päivästä lentoja lähtee ja saapuu runsaasti lyhyen ajan sisällä.

Niin tekee. YTV voisi pitää silmällä matkustajamääriä ja lisätä lähtöjä sopiviin väleihin, kun on ruuhkaista. Lentoyhtiöiden kanssa voisi myös tehdä yhteistyötä, jotta bussit saadaan sovitettua lentoihin.
 
Tuusulanväylällä Kehä I:n pysäkkien kohdalla palvelutaso laskee reilusti viikonloppuisin. Sunnuntaiaamuisin kulkee nyt neljä kertaa tunnissa bussi keskustaan päin (615T, 611N, 650, 615). Jatkossa näistä pääsee matkustamaan vain 611N:llä ja 650:llä.
Käytän Tuusulanväylää kulkevia seutuliikenteen busseja melko usein ja Kehä I:n pysäkiltä keskustaan päin kyytiin nousevia on osunut harvoin kohdalle. Eikä kovin moni ole myöskään poistunut kyydistä tuolla pysäkillä. Jos joku haluaa sunnuntaiaamuisin päästä keskustaan Kehä I:n ja Tuusulanväylän risteyksen tienoilta, niin suosittelisin myös linjan h67 käyttämistä - sen pysäkit eivät ole kaukana liittymästä. ;)
 
YTV voisi pitää silmällä matkustajamääriä ja lisätä lähtöjä sopiviin väleihin, kun on ruuhkaista. Lentoyhtiöiden kanssa voisi myös tehdä yhteistyötä, jotta bussit saadaan sovitettua lentoihin.

Tämä olisi kyllä hyvä, koska aika moni tuota 615:sta käyttää. Eniten Suomalaisista kanariakävijöitä, jenkit ottaa finnair-bussin. :D Toisaalta, pitäisi ensiksi tehdä matkustajalaskentaa, kuinka paljon tulee millekkin vuoroille, ja siitä sitten jatkoa.
 
Arkiaamuisin matkaan rautatientorilta töihin Vallillaan ja jään pois Hattulantien pysäkillä Mäkelänkadulla. Niin pyrin välttämään 615:ta lähinnä sen takia, että pysäkkiajat sillä, jos se joutuu pysähtymään ovat 2-5 kertaiset muihin linjoihin verrattuna juuri tuon käteisrahastuksen 3,60€ takia ja ne suuret setelit.

Ruuhka-ajan ulkopuolella ja iltapäivällä kaupunkiin päin tuli käyttetyä 615:ta kuten niin monet muutkin Mäkelänkadulla. Veikkaan tyhjiä vuoroja varsinkin keskustan suuntaan ja sitten kiristetään ajoaikoja reippaasti.
 
Jos muutos toteutetaan todellakin näin totaalisena, niin metsään mennään. Jo vuosikaudet HKL on tukeutunut etenkin hiljaisina liikennöintiaikoina seutuliikenteeseen myös Hgin sisäisen liikenteen hoitajana, kuten Mäkelänkadullakin nykyään tehdään. Olisi aivan järjetöntä poistaa Helsinkiläisiltä yhteydet niinä aikoina, kun muuta yhteyttä ei ole, tai liikennöinti on hyvin harvaa. Arkisin, etenkin ruuhka-aikana, muutos voi olla perustellumpi, mutta silloin tarvitaan edellisissä kommenteissa mainitun kaltaisia toimia erottaa pikavuorot omikseen, esim erilliset 615X-vuorot.

Kokonaan toinen asia sitten onkin, kuinka X-vuorot toimivat käytännössä. Tätä 615:lle aiottua systeemiähän käytetään jo linjalla 738X. Huonoimman pään ääritapaus ko linjalla on vuorot, jotka ajetaan määränpäänäytöttömillä CityM:llä ja kuljettaja ottaa kaikki matkustajat kyytiin ja päästää kaikki haluavat pois Helsinginkin puolella. Aikasäästöä ei tule lainkaan. Sitten on tapaukset, jolloin sisäisen liikenteen piippaus lukulaitteella aiheuttaa sen, että kuljettaja häätää matkustajan pois. Tällöin teoriassa voi hiukan aikasäästöä syntyä, jos ko pysäkillä on muitakin tulijoita (pysähdys ei siis kokonaan turha). Pahimmillaan kuitenkin aikaa kuluu jopa enemmän setvimiseen, kuin jos matkustaja pääsee onnellisen tietämättömänä kyydistä pois Helsingissä. CityL:ssä ainakin sivunäytössä on lukenut selkeä teksti pikavuoro, mikä on saattanut vaikuttaakin matkustajien käyttäytymiseen. Parasta olisi kuitenkin, että etumääränpäässä ei lukisi mitään muuta linjanumeron lisäksi, kuin "pikavuoro" (ja "ei pysähdy Hgissä") kissankokoisilla kirjaimilla. Tai ainakin vaihtuvissa näytöissä "pikavuoro" -teksti olisi pitempään ja määränpää vain vilautettaisiin.

615:n tapauksessa tiedottamiselta vaaditaan ennennäkemätöntä tasoa, jotta muutos voi mitenkään toimia. Jo esimerkkinä käyttämäni 738X tuli "uutena" linjana YTV-järjestelmään, kun sitä ennen ajettiin satunnaiskäyttäjää pelottavilla Lähilinjojen turismoautoilla, ja silti väärinkäyttäjiä riittää. Riittää, että linja on 700-sarjaa ja kaupunkibussi, niin kyytiin vaan. Jos tunnuksessa on joku X, niin ei sitä viitsitä selvittää mikä vuoro se on. Toisaalta imartelevaa, että satunnainen käyttäjä tietää, mitä eri 100-sarjat tarkoittaa! Menee jo ohi aiheesta, mutta HKL ainakin vesittää X:n parempaa ymmärrettävyyttä, kun Helsingin sisällä X tarkoittaa lähinnä sitä, mitä Z seutu/Espoo/Vantaa/Kerava/Knummi -liikenteessä. Onnistuneitakin malleja kirjainlogiikoista on: hyvin monet mieltävät 100-sarjassa T-bussit Lauttasaareen ja muut Länsiväylälle. Samoin 20 vuotta sitten tiedettiin hyvin, että Helsingin lähiöistä S-vuorot meni R-torin sijaan Kasarmitorille.
 
Olen itsekkin sitä mieltä että linjan pitäisi palvella lentoasemalle päin kulkioita, mutta aamuisin ja iltaisin hiljaisena aikana on x vuoron nopeus parin minuutin luokkaa. Veolian 738x linjaa ajavat kuljettajat laittavat buscomin helsingissä keravan tariffialueelle, näin etälukija ei hyväksy helsingin kausi/vaihdollisia helsingin matkoja. Arvolla tehtävät matkat taas etälukijaa tarkasti seurailemalla, minkä matkan asiakas valitsee.
 
Takaisin
Ylös