Ripeät kuljettajat

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Mitäs mieltä olette ripeistä kuljettajista? Tarkoitan siis sellaisia, jotka eivät kaasujalkaa säästele ja pyrkivät ajamaan linjan nopeasti päästä päähän. Välillä tällaiset kuljettajat kohtaavat haukkuja yleisönosastoissa, mutta minusta on kyllä mukavempaa päästä matka nopeasti kuin hitaasti. Epäilenpä, että Länsiväylällä ajetaan sen verran raskaalla kaasujalalla, että vaikka aikataulujen mukaan matkustaminen ei hidastuisi länsimetron myötä, niin todellinen vaikutus olisi aika suuri, kun laskennalliset aikataulut eivät ota huomioon, että hiljaiseen (ja vähän vähemmänkin hiljaisen) aikaan monet kuljettajat posottavat reipasta kyytiä linjalla. Onhan se myös hyvä kuljettajille, että saavat sitten pidemmän tauon päättärillä, tärkeää on myös levätä kun on raskas työ, kun näitä taukoja ei muuten ehdi paljoa pitää. Paras oli kun pari kuukautta sitten menin 75:llä Tapulista Kurviin, aikataulun mukainen aika 27 minuuttia, mutta alle 15 minuutinhan se hujahti :D
 
Omasta mielestäni liikennesääntöjen, kuten vaikkapa nopeusrajoitusten noudattaminen on eräs tärkeimmistä bussinkuljettajien "hyveistä". Tällaisia sääntöjä rikkova ja mahdollisesti hieman nopeammin päätepysäkille pääsevä kuljettaja saattaa kyllä miellyttää jotain matkustajia, mutta samalla hän tekee karhunpalveluksen niille työtovereilleen, jotka noudattavat sääntöjä, kun ovat ehkäpä hitaampia. Sanoisin, että tasainen, turvallinen ja muut huomioonottava ajotapa on se "hyve", johon pitäisi pyrkiä.
 
Nopeat kuskit on ok. Itsekkin on tullut joskus poltettua karstoja moottorista oikein kunnolla, En kyllä viitsi kaahailla jos kyydissä on lastenrattaat/vaunut, tai joku marttakerho. Taitaa pahimmat kaahailijat löytyä linjoilta h63.h64.h67.h68.h70.h70v.h71.h72.h75 sekä seutulinjat 738.741 ja 742. Näissä kaikissa linjoissa on todella tiukat ajoajat. Vaikka 742 kulkee tyhjänä, saa olla kaasu pohjassa koko ajan, reitti on todella hidas, on paljon risteyksiä ja mutkia reitillä.
 
Taitaa pahimmat kaahailijat löytyä linjoilta h63.h64.h67.h68.h70.h70v.h71.h72.h75 sekä seutulinjat 738.741 ja 742. Näissä kaikissa linjoissa on todella tiukat ajoajat.

Joo, totta puhut, vanhalla keltaisella mennään aika usein näillä reiteillä. Varsinkin kun on tullut näitä busseja, joissa on pysäkkijarru ja hitaasti aukeavat ovet, ei voi vain pysähtyä pikaisesti ja lähteä sitten matkaan. Pitää ajaa lujempaa sitten muu aika, kun pysäkeillä seistään kauan. Tämä aikataulun kiriminen on tosin helppoa tietyillä linjoilla, kuten 75:llä, jossa on pitkää suoraa alhaisella nopeusrajoituksella. Näillä moottoritielinjoilla voisi auttaa, jos rajoittimen ottaisi pois, niin voisi mennä muun liikenteen vauhtia 100 km/h. Säännöksiä täytyisi tietysti tuolloin muuttaa ja en tiedä, miten tuo 80:stä 100:n sitten vaikuttaisi renkaiden ym. kestävyyteen.
 
Näillä moottoritielinjoilla voisi auttaa, jos rajoittimen ottaisi pois, niin voisi mennä muun liikenteen vauhtia 100 km/h. Säännöksiä täytyisi tietysti tuolloin muuttaa ja en tiedä, miten tuo 80:stä 100:n sitten vaikuttaisi renkaiden ym. kestävyyteen.
Hei mutta, kaupunkibussien suurin sallittu nopeus on tosiaankin se 80km/h. Ja se on sitä myös kaikkissa muissakin busseissa, joita ei ole erikseen katsattettu 100km/h nopeudelle. Ei saa muunmuassa olla seisomapaikkoja.

En voi kyllä millään kannatta tällaisia ajatuksia, että pitäisi ruveta lakia rikkomaan, että päästäisiin kovempaa. Mitä siinä voitettaisiin? Muutama minuutti enemmän tauolle?
 
Minun puolestani nopeaan saa ajaa, ja ihan mielelläänkin, jos vaan osaa jarruttaa ja kiihdyttää hillitysti. Kaikkein eniten vihaan sitä, jos pysäkillä jäädessä ei meinaa pystyssä pysyä kun kuljettaja jarruttaa äkillisesti vauhdit nolliin.
 
Tätä ylinopeusasiaa sietää fundeeratakin, ihan asiakkaan näkökulmasta. Asiakashan matkastaan maksaa, eikö? Saako asiakas silloin haluamaansa palvelua jos hän ei itse autoillessaan aja ylinopeutta eikä hyväksy sitä mistään hinnasta, mutta hänen käyttämänsä linja-auton kuljettaja kuitenkin ajaa ylinopeutta? Asiakashan ei voi asiaan mitenkään vaikuttaa, mutta joutuu käyttämään lakia rikkovan linja-autonkuljettajan ajamaa autoa jos ei vaihtoehtoisesti ole valmis jäämään kyydistä pois. Se ei kuitenkaan kuulosta kovin kohtuulliselta ratkaisulta.
 
On myös tilanteita jossa kaahailu ei auta. Jollain keskusta linjalla esim.18 on turha yrittää kiriä aikatauluja ajamalla kiinni. yleensä ottaen matkustajat, sääolosuhteet,ruuhka,vikaa ovissa. tekevät kaahailun mahdottomaksi. Itselläni kävi tänään seuraavanlainen homma jolloin piti ajaa todella rauhallisesti ja varovaisesti. Ajoin lähtölaituriin rautatientorilla n3min. ennen lähtöaikaa. Kyseessä helsingin 75 linja, jossa kireät ajoajat lauantaisin. Siinä aloin rahastamaan kun samalla tuli pyörätuolilla liikkuva asiakas, siinä minuutti puhuttiin siitä kuinka edellinen kuski oli hänet jättänyt laituriin. No inva ramppia sitten alas. Asia ei ollutkaan niin yksin kertainen. Bussi mallia ikarus e94f jossa ramppi aukaistava rautatangolla, no sitä etsimään. Kun pyörätuoli matkustaja oli kyydissä, oltiin myöhässä 3min lähdöstä, ja lopuksi vielä vaihdosta 6min.
 
Hymiöiden puutteesta (ketjun aloittajaa lukuunottamatta) täytynee päätellä, että kirjoitetut viestit pitää ottaa vakavasti.

Se, että jonkun yksittäisen matkustajan mielestä matka pitää sujua mahdollisimman nopeasti, ei saa olla ohjenuorana ammatikseen liikenteessä työskentelevälle. Ei edes siinä tapauksessa, että kyydissä on vain näitä "rallimatkustajia". Liikenteessä ollaan aina mukana yhteisillä pelisäännöillä, vaikka tie olisi sillä hetkellä tyhjä. Ammattiliikennettä kokonaisuutena seurataan ja arvioidaan aina tarkemmin kuin yksityisliikennettä (media, viranomaiset, asiakkaat ja myös sivulliset "kaduntallaajat"). Joukkoliikenteessä kuljettajan pitää erityisesti huomioida tämä julkisuuskuva, jonka hän esimerkillään muodostaa. Asiakaskunta on hyvin vaihtelevaa ja joukkoliikenteen pitää olla houkutteleva liikkumisen vaihtoehto kaikenlaisille asiakkaille vauvasta vaariin asti. Näin ollen meidän joukkoliikenteen ammattilaisten tehtävänä ei ole määritellä uudestaan tätä palvelua vaan toteuttaa mahdollisimman hyvin tätä palvelutehtävää annettujen reunaehtojen mukaisesti.

Sitten vähän matematiikkaa: puheena olleesta bussilinjasta h75 YTV:n reittiopas arvioi keskimääräiseksi sivun ajoajaksi 26 - 40 minuuttia (linjan pituus reittioppaan mukaan 19,8 km; esimerkkeinä arkipäivän iltaruuhka ja viikonloppuyö). Vastaavasti tästä taulukosta (täällä myös excel-muodossa) käy ilmi, että näillä ajoajoilla keskinopeudet vaihtelevat välillä 29,7 - 45,7 km/h.

Silloin tällöin kuulee näitä "Toveri Lentokapteenien" juttuja, kuinka kaahaamalla sai nipistettyä niin ja niin paljon aikaa. Olkoot ne omassa arvossaan, mutta voitte miettiä edellä mainitun taulukon avulla, kuinka rajusta kaahaamisesta on kyse kun nipistetään ajoajasta viisi (5) minuuttia. Itse muistan vieläkin elävästi linja-autonkuljettajakurssilla opettajan esittämän laskelman taksimatkasta Helsingin keskustasta Hki-Vantaan lentoasemalle. Tuolla välillä normaalissa arkipäiväliikenteessä lähes ainoa pätkä, jolla voi oikeasti kasvattaa keskinopeutta on se Tuusulanväylä ja jotta saisi aikaan viiden minuutin aikasäästön, piti kaahata aivan järjettömiä nopeuksia.

Tässä on kyse siitä, että jos pysähdysten määrää ja kestoa ei voida pienentää, joudutaan mielettömiin huippunopeuksiin (mm. www.kaupunkiliikenne.net -sivustolla on hyviä laskelmia eri liikennemuotojen keskinopeuksista). Yleensä bussiliikenteessä kuljettaja voi parhaiten=matkustajaystävällisesti nopeuttaa matkaa toimimalla pysäkillä ollessaan ripeästi (ovien käyttö, rahastaminen jne.).
 
Silloin tällöin kuulee näitä "Toveri Lentokapteenien" juttuja, kuinka kaahaamalla sai nipistettyä niin ja niin paljon aikaa.


Ja sitten ihmetellään seuraavalla aikataulukaudella kun ajoajoista on taas hävinnyt muutama minuutti/sivu...
 
Ja vielä kun linjat h55/A,h63,h68/x,h69,h71,h71v,sekä h75 liittyvät jossain vaiheessa HELMI järjestelmään, tullaan todennäköisesti kiristämään ajoaikoja ainakin 5 minuutilla, ja h69:llä enemmän
 
Epäilenpä, että Länsiväylällä ajetaan sen verran raskaalla kaasujalalla, että vaikka aikataulujen mukaan matkustaminen ei hidastuisi länsimetron myötä, niin todellinen vaikutus olisi aika suuri, kun laskennalliset aikataulut eivät ota huomioon, että hiljaiseen (ja vähän vähemmänkin hiljaisen) aikaan monet kuljettajat posottavat reipasta kyytiä linjalla.

Länsiväylällä kovin harvalla linjalla edes on aikatauluissa välipisteaikoja, joten eipä aikataulut vaikuta matka-aikoihin kuin välillisesti, jos siellä on nyt tiukkoja sivuja. Kannattaa myös muistaa, että busseista on saatavilla tietoja toteutuneista matka-ajoista ja niiden perusteella on myös laskettu matka-aikaennusteita mm. pysäkkiaikatauluja varten. Matka-aikoja siis ennustetaan toteutumien mukaan, ei nopeusrajoitusten. On ihan tavallista, että pysäkkiaikatauluissa on niin tiukkoja aikoja, ettei bussi voi edes teoreettisesti ehtiä niihin nopeusrajoitusten mukaan.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin pidän kyllä matkan joutuisasta etenemisestä. Normaalisti pidän ihan riittävänä, että kuljettaja ei erityisemmin hidastele, mutta arvostan yritystä ottaa myöhästymistä kiinni, jos bussi on jonkun poikkeustilanteen takia jäänyt myöhään. Erityisen hitaat kuljettajat kyllä sitten ärsyttävät, jos vaihtoyhteyksistä myöhästyy sen takia että kuljettaja on selvästi hidas. Westendin Linjan vielä ajaessa h21V:tä siellä oli aina välillä vakikuljettajaa tuuraamassa yksi hidas kuljettaja, jonka takia useat vakiomatkustajat myöhästyivät vaihtoyhteyksistä. Kerran yksi toinen matkustaja sanoi minulle, että pitää varmaan kysellä WL:ltä, milloin tämä hidastelija on vuorossa, jotta osaa mennä aikaisemmalla bussilla :)
 
Mitä itse aiheeseen tulee, niin pidän kyllä matkan joutuisasta etenemisestä. Normaalisti pidän ihan riittävänä, että kuljettaja ei erityisemmin hidastele, mutta arvostan yritystä ottaa myöhästymistä kiinni, jos bussi on jonkun poikkeustilanteen takia jäänyt myöhään.

Juuri tältä kannalta on harmi, ettei kaikissa automaattiovilla varustetuissa busseissa ole mahdollisuutta nopeuttaa niiden sulkeutumista. Helsingin seudulla tätä ongelmaa esiintyy lähinnä Säfflen valmistamissa koreissa.
 
Mielestäni kuljettaja saa ajaa ripeästi, kuhan pitää matkanteon turvallisenoloisena. Perusperiaate on mielestäni se kuitenkin, että ajetaan rajoitusten mukaan, ja aikataulussa. Mutta mielummin kuitenkin aikataulussa kuin rajoitusten mukaan. Muutaman kerran katkennut sen takia vaihtoyhteys, että kuljettaja on tosiaan ajanut niin hiljaa. Ketuksen määrä oli aika suuri, koska oli perjantai ja olin tulossa koulusta. Jos kuljettaja ajaa hiljaa voi monelta mennä yhdeydet pk-seudulta Ouluun asti. Liityntälinjathan on sidottu juna-aikatauluihin, ja jos myöhästyy aikatauluun laitetusta junavuorosta voi mennä myöskin seuraava yhteys. Itsellä kerran hurahti 110T puolessa tunnissa Helsinki-Lauttasaari-Leppävaara, oli keskiyö, ja tuntui kyllä, että vauhtia riitti. :) Joskus kyllä se kaahaaminen menee liian pitkälle, kun alkaa tuntua, ettei kuljettaja saa pidettyä peliä käsissä kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus kyllä se kaahaaminen menee liian pitkälle, kun alkaa tuntua, ettei kuljettaja saa pidettyä peliä käsissä kunnolla.

Välillä yövuoroilla on liikkeellä aika väsyneenoloisia kuljettajia. Kerrankin tuolla 75:llä ajoi eräs kuski, joka paukutteli useita kertoja matkan aikana renkaita reunakivetykseen ja bussi seilasi väärälle kaistallekin välillä. Punaisia päinkin taidettiin mennä, kun kuski hermostui odottamaan kun ei mistään ketään tullut. Joillekin ne yölisät taitavat olla niin houkuttelevia, että väsyneenäkin rattiin hypätään. Yksi kerta oli varhaisena aamuna renkaita reunakiveen nirskuttelija 54:llä, joka sai opetuksensa kun eturengas räjähti rikki kesken matkaa. En oikein ymmärrä, miksi niitä renkaita pitää nirskuttaa reunakiveä vasten, kun kuorma-autokoulussakin minulle opetettiin, että ison auton renkaat ovat kalliita ja saattaa mennä kuulo ja taju, jos sellainen puhkeaa. Matkustajat, jotka pysäkillä odottavat, eivät tätä taida tietää.
 
Takaisin
Ylös