Hahmottelemani Espoon tulevaisuuden linjasto

Liittynyt
11 Toukokuu 2006
Viestit
364
Etelä-Espoo:
http://img46.imageshack.us/img46/7223/e1vo0.jpg
Keski- ja Pohjois-Espoota:
http://img46.imageshack.us/img46/6108/e2rs7.jpg
Pohjois-Espoota:
http://img404.imageshack.us/img404/6433/e3gj7.jpg

Tässä raideliikenteen yhteyksinä nykyisen rantaradan lisäksi on metro Kivenlahteen sekä pikaratikkalinjat:
Jokeri I (Tapiola-Otaniemi-Leppävaara-Pitäjänmäki-Maunula-Itäkeskus),
Jokeri III (Matinkylä-Suurpelto-Leppävaara-Martinlaakso-Tikkurila_...)
Tiedelinja (Suurpelto-Tapiola-Otaniemi-Viikki)
Tämän lisäksi muita raideyhteyksiä voisi olla yhteys Histaan. Olen kuitenkin laittanut näihin karttoihin bussiversion.

Joitain erikoisuuksia:

-Huomioikaa linjat 7-9: ne olisivat lähinnä ruuhka-aikaan kulkevia pikalinjoja. Tällä hetkellä linjat 7 ja 9 eivät olisi järkeviä, mutta tulevaisuudessa Pohjois-Espooseen rakennetaan huomattavasti lisää niin Niiperin ja Kalajärven suunnalle kuin mahdollisesti Histaan. Juuri pitkillä matkoilla tarvitaan nopeasti kulkevia linjoja ja se on ajatus näiden linjojen taustalla.
-Lystimäki on saanut oman linjansa. Tämä olisi hyvä korvaus siitä, että Kehä II:n rakentamisen yhteydessä tehdyt muutokset tiestöön poistivat kaikki Lystimäen läpi kulkeneet linjat. (16, 35 ja 43 kulkevat nykyisin Lystimäen vieritse sen pohjoispuolelta.)
-Linja 36 kulkee tässä sekä suunnitteilla olevaa Suomenojan ja Matinkylän yhdistävää tietä kuin niinikään suunnitteilla olevaa Suurpellosta Kuurinniittyyn vievää joukkoliikennekatua.
- Toivon, että linjan 61 reitti tulee joskus mahdolliseksi. Kauklahteen Kehä III:n tuntumaan Näkinkylän viereen on suunnitteilla pientaloalue. Olisi surkeaa joukkoliikenteen kannalta, jos tuollaiset alueet jäisivät pussinperiksi.
- Linja 66: Tällä hetkellä Mustalahti on vailla joukkoliikennepalveiluita. Olisi hyvä saada tähän muutos.
- Linja 88: Tässä on huomioitu se, että Miilukorven suuntaan on suunniteltu huomattavasti rakentamista ja valitettavasti vielä melko kauaksi Nupurintiestä, jota pitkin nykyiset bussilinjat kulkevat. Toivottavasti tuonne saadaan järkevä bussiyhteys aikaan, kun tuonne aikanaan rakennetaan.
- Linja 323: Helsinki-Viiskorpi-Punametsä Uutta reittiä kulkeva yhtys voi hyvinkin olla tarpeen kun muunmuassa Gobbackaan tulee lisää asutusta.
- Linjat 523 ja 525 (Karamalmi-Sinimäki-Laajalahti-...): kehitetty Espoon sisäisistä linjoista. Kun Painiitttyyn ja Uusmäkeen kaupunkien rajoille rakennetaan olisi hyvä saada samalla uusia poikittaisyhteyksiiä.
- Linja 545 on vastine suunnitellulle linjalle Kalajärveltä Myyrmäkeen.
 
Linja 323: Helsinki-Viiskorpi-Punametsä Uutta reittiä kulkeva yhtys voi hyvinkin olla tarpeen kun muunmuassa Gobbackaan tulee lisää asutusta.

Itse en oikein usko, että uutta seutulinjaa perustetaan. Kyseeseen voi tulla joko 21 tai 29 muutokset, taikka sitten uuden liityntälinjan perustaminen. 29:n reittimuutoksella saisi jo paljonki aikaiseksi. Sitten voidaan lisätä vuoroväliä, ja perustaa vaikkapa K-reitti kulkemaan uutta reittiä vanhojen rinnalla. Samalla 29:sia voisi jatkaa Lahnuksen suuntaan, ja karsia hieman 21:sta. Toisaalta, silloin pitäisi 324:selle muutama lähtö laittaa lisää, ettei palvelutaso niin paljon Juvanmalmilla heikkenisi. Mielestäni arkeen riittäisi 45 minuutin vuoroväli.
 
Mitäs mieltä olette nykyisestä Espoon joukkoliikenteestä? Minun mielestäni se toimii Helsingin keskustan suuntaan riittävästi. Linjoja on keskustaan montaa eri tiensuuntaa pitkin. Lisäksi yhteydet aluekeskuksista, kuten Leppävaarasta ja Espoon keskuksesta, asuinalueille ovat riittävät. Sen sijaan aluekeskusten ulkopuolinen poikittaisliikenne on heikompaa. Monesti pääsee nopeammin vaihdollisella yhteydellä (usein vielä Helsingin keskustan kautta) kuin vaihdottomalla yhteydellä Espoon sisällä. Kun moottoriteitä on rakenneltu Espooseen, niin Kehä II ja muita pikateitä hyödyntäviä vuoroja tulisi lisätä suurten keskusten välille ainakin ruuhka-aikaan, jotta joukkoliikennekin niistä teistä voisi hyötyä. Lisäksi pysäkkejä pitäisi rakentaa lisää moottoritieliittymiin. Ainakin Tuomarilan liittymässä Turunväylällä saisi olla pysäkki, junaan vaihtamista varten.

Esimerkiksi tällaisia pikavuoroja voisi perustaa:
*Kivenlahti-Soukka-Suomenoja-Länsiväylä-Kehä II-Turunväylä-Leppävaara.
*Linjan 43 Olarin ja Mankkaan ohittava versio 43Z: Järvenperästä Länsiväylälle, josta Kehä II ja Kauniaisista jatko nykyiselle reitille
*Olari-Kauniainen välillä tarjontaa suoraan Kehä II pitkin
*Matinkylä-Kehä II-Kauniainen-Järvenperä/Viherlaakso
*Tapiola-Mankkaantie-Turunväylä-Tuomarila-Espoon keskus
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni yksi mikä olisi on e5:sen muuttaminen kokopäivälinjaksi. Leppävaarasta Matinkylän suuntaan ei pääse kuin 35:sella päivisin, ja viikonloppusin. Tämä ei mielestäni oikein riitä. Lisäksi e3 tulisi ohjata Kehä II:selle suoraan, ja e5:selta siihen vaihtoyhteydet Nihtisillassa.

Sitten e22:selle tulisi saada viikonloppuun vuoroja, ja tasainen 15 minuutin vuoroväli 510B:n kanssa. Tämä ainakin Lauantaisin, Sunnuntaille en näe tarvetta.

Kalajärven suuntaan on nyt jo ehkä hieman ylitarjontaa. Parhaimmillaan 10 minuutin vuoroväli e21:sellä. Pitäisi saada tasainen 30 minuutin vuoroväli, ja ruuhka-aikaan ehkä 20 minuutin. Lisäksi on vielä e29. Sen aikataulu näyttäisi olevan sen kaltainen kun riittää. Järvenperään tulee nyt ehkä hieman ylitarjontaa ruuhkaan, kun vielä e20 liikennöi sinne.
 
Mitäs mieltä olette nykyisestä Espoon joukkoliikenteestä? Minun mielestäni se toimii Helsingin keskustan suuntaan riittävästi. Linjoja on keskustaan montaa eri tiensuuntaa pitkin. Lisäksi yhteydet aluekeskuksista, kuten Leppävaarasta ja Espoon keskuksesta, asuinalueille ovat riittävät. Sen sijaan aluekeskusten ulkopuolinen poikittaisliikenne on heikompaa.

Selvimpänä puutteena voisin pitää vaihdottoman yhteyden puuttumista Otaniemen ja Espoon keskuksen välillä.

Tapiolan urheílupuistossa on muun muassa Länsi-Auto Areena, jossa järjestetään vaikkapa konsertteja. Leppävaarasta tulisi mielestäni olla yhteys urheilupuistoon. Tämän voisi järjestää vaikkapa muuttamalla linjojen 109 ja 110 reittejä keskenään Mankkaan ja Tapiolan välillä. Linja 82 menee melko läheltä Jorvia, mutta kuitenkin ehkä turhan kaukaa. Varsinkin kun Pohjois-Espoon väkimäärä hiljalleen kasvaa, tulisi yhteyksiä Jorviin parantaa.

Yhteyksiä teollisuusalueille voisi vielä kehittää. Esimerkiksi linja 16B tarjoaa nykyisellään hyvän yhteyden Olarin ja Olarinluoman välillä, jos riittää se, että pääsee sinne kahdeksaksi. Linjaa saisi vain alkaa liikennöimään jo aiemmin.

Monesti pääsee nopeammin vaihdollisella yhteydellä (usein vielä Helsingin keskustan kautta) kuin vaihdottomalla yhteydellä Espoon sisällä.

Itse en ole juuri siihen tilanteeseen törmännyt, että Helsingin keskustan kautta kiertäminen oikeasti kannattaisi. Iltamyöhään tämä tulee pakolliseksi, kun suuri osa Espoon sisäisestä liikenteestä lopettaa kulkemisensa ennen puolta yötä. Keskustan kautta olen mennyt lähinnä silloin, kun olen kulkenut Etelä-Espoosta Luukkiin joitain harvoja kertoja.

Kun moottoriteitä on rakenneltu Espooseen, niin Kehä II ja muita pikateitä hyödyntäviä vuoroja tulisi lisätä suurten keskusten välille ainakin ruuhka-aikaan, jotta joukkoliikennekin niistä teistä voisi hyötyä. Lisäksi pysäkkejä pitäisi rakentaa lisää moottoritieliittymiin. Ainakin Tuomarilan liittymässä Turunväylällä saisi olla pysäkki, junaan vaihtamista varten.

Esimerkiksi tällaisia pikavuoroja voisi perustaa:
*Kivenlahti-Soukka-Suomenoja-Länsiväylä-Kehä II-Turunväylä-Leppävaara.
*Linjan 43 Olarin ja Mankkaan ohittava versio 43Z: Järvenperästä Länsiväylälle, josta Kehä II ja Kauniaisista jatko nykyiselle reitille
*Olari-Kauniainen välillä tarjontaa suoraan Kehä II pitkin
*Matinkylä-Kehä II-Kauniainen-Järvenperä/Viherlaakso
*Tapiola-Mankkaantie-Turunväylä-Tuomarila-Espoon keskus.

Kivenlahdesta Leppävaaraan kyllä linjan 3 luulisi riittävän. Se tarjoaa hyvin yhteyden myös Keraan. Ei reittejä voi olla loputtomasti, varsinkaan jos matkustajamäärät eivät kuitenkaan ole niin suuria.

Jos halutaan linjasta 43 nopeampia vuoroja ja nopeaa yhteyttä Olarin ja Kauniaisten välille kannattaisi varmaan laittaa joku vuoro kulkemaan Länsiväylää Suomenojan liittymästä Piispansillan liittymään ja siitä Olarin läpi Kehä II:lle ja siitä Kauniaisiin. Suomenlahdentien jatkeen valmistuttua voisi nämä vuorot laittaa kulkemaan Matinkylän kautta, jolloin varsinainen nopea osuus olisi vain osuus Kehä II:lla, mutta nyt tämä linja palvelisi myös Matinkylää ja tarjoaisi uudentyyppisen yhteyden ja ehkä loppujen lopuksi keräisi enemmän matkustajia kuin joku nopeampi yhteys.
 
Itse en ole juuri siihen tilanteeseen törmännyt, että Helsingin keskustan kautta kiertäminen oikeasti kannattaisi. Iltamyöhään tämä tulee pakolliseksi, kun suuri osa Espoon sisäisestä liikenteestä lopettaa kulkemisensa ennen puolta yötä. Keskustan kautta olen mennyt lähinnä silloin, kun olen kulkenut Etelä-Espoosta Luukkiin joitain harvoja kertoja.

Ei ehkä ihan keskustaan kannata mennä, mutta Länsiväylän linjojen ollessa nopeita moottoritieosuudella Reittiopas ehdottaa usein esimerkiksi Ison Omenan kohdalla vaihtoa Piispansillan toiselle puolelle ja sitten takaisin menemista toisella Länsiväylän linjalla. Niitä linjoja Helsingin keskustaan kun menee sen verran usein ja nopeasti, että Espoon sisäistä linjaa ei kannata odottaa päästäkseen perille.
 
Kivenlahdesta Leppävaaraan kyllä linjan 3 luulisi riittävän. Se tarjoaa hyvin yhteyden myös Keraan. Ei reittejä voi olla loputtomasti, varsinkaan jos matkustajamäärät eivät kuitenkaan ole niin suuria.

Ideani olikin, että tämä linja palvelisi matkustajia, jotka matkustavat Kivenlahdesta osuudelle Leppävaaran aseman ja Pasilan välillä, näille väliasemille joilla on paljon työpaikkoja. Mm. Pitäjänmäki, Valimo, Ilmala. Samalla tämä palvelisi Espoon sisäisiä matkoja, kun jatkaa Leppävaarasta jollain toisella vuorolla. Tai vaikkapa Jokerilla.
 
Itse asiassa tuo e3 palvelee yhtä hyvin, kun e5 tai 110 Leppävaarasta. Ennenhän tuo e3 ajettiin Keraan, mutta Karantien valmistuttua se jatkettiin Leppävaaraan. Keraa palvelee mielestäni jo aika hyvin juna, sekä 248K, joka tosin jää toiselle puolelle rataa.
 
Itse asiassa tuo e3 palvelee yhtä hyvin, kun e5 tai 110 Leppävaarasta. Ennenhän tuo e3 ajettiin Keraan, mutta Karantien valmistuttua se jatkettiin Leppävaaraan. Keraa palvelee mielestäni jo aika hyvin juna, sekä 248K, joka tosin jää toiselle puolelle rataa.

Kera taitaakin olla lähinnä aseman nimi. Olisin pitänyt varmaan kirjoittaa Karamalmi Keran sijaan.

Ideani olikin, että tämä linja palvelisi matkustajia, jotka matkustavat Kivenlahdesta osuudelle Leppävaaran aseman ja Pasilan välillä, näille väliasemille joilla on paljon työpaikkoja. Mm. Pitäjänmäki, Valimo, Ilmala. Samalla tämä palvelisi Espoon sisäisiä matkoja, kun jatkaa Leppävaarasta jollain toisella vuorolla. Tai vaikkapa Jokerilla.

Tuossa hyvänä puolena olisi se, että vaikkapa Kivenlahdesta pääsisi suoraan Leppävaaran ja Perkkaan eteläosiin. Tuskin Kivenlahden ja Leppävaaran välille kuitenkaan on järkeä laittaa kahta pikalinjaa. Nykyisen linjan 3 reitissä hyvää on se, että se menee ohi rakennuksesta, jossa Espoon käräjäoikeus ja poliisi majailee. Lisäksi nykyinen linja tarjoaa yhteyden Kivenlahdesta Karamalmiin, jonne ei Turunväylää kulkevalla linjalla pääsisi. Tuo Kehä II:sta ja Turunväylää kulkeva linja olisi varmasti jonkin verran nopeampi kuin nykyinen linja, mutta en usko, että sillä olisi kovin suurta merkitystä.

Linjaa 3 voisi kehittää vaikka jatkamalla sen reittiä Kivenlahdesta Saunalahteen. Ei Saunalahdesta kuitenkaan niin moneen suuntaan pääse vaihdotta. Leppävaaran puolella voisi noiden linjojen (3 ja 5) reittíä jatkaa vaikka Perkkaalle, jos vain sopiva päätepysäkin paikka löytyisi. Perkkaalla voisi hyvinkin olla tarvetta parempiin yhteyksiin Espoon muihin aluekeskuksiin. Matinkylässä bussilinjat on laitettu kiertämään ison lenkin Nuottamiemen kautta. Miksei Leppävaarassa voisi vastaavasti palvella muitakin kuin aseman lähellä asuvia.
 
Itse en oikein usko, että uutta seutulinjaa perustetaan. Kyseeseen voi tulla joko 21 tai 29 muutokset, taikka sitten uuden liityntälinjan perustaminen. 29:n reittimuutoksella saisi jo paljonki aikaiseksi. Sitten voidaan lisätä vuoroväliä, ja perustaa vaikkapa K-reitti kulkemaan uutta reittiä vanhojen rinnalla. Samalla 29:sia voisi jatkaa Lahnuksen suuntaan, ja karsia hieman 21:sta. Toisaalta, silloin pitäisi 324:selle muutama lähtö laittaa lisää, ettei palvelutaso niin paljon Juvanmalmilla heikkenisi. Mielestäni arkeen riittäisi 45 minuutin vuoroväli.

Alueelle on suunnitteilla sen verran paljon asutusta, että mielestäni uusi seutulinja tarvittaisiin. Espoon kaupungin sivuilta Perusmäen kaavoituksesta:
http://www.espoo.fi/hankkeet/?Path=1;28;29;1047;1098;46351;4308 Tällä hetkellä asukkaita alueella on 85 ja selostuksessa mainitaan, että laskennalllinen asukasmäärä, kun kaavoitettu rakentaminen otetaan huomioon, on 1190. Tämä on siis vain pelkkä Perusmäen alue, Gobackan alueelle ilmeisemmin suunnitellaan vastaavanlaista rakentamista. Joukkoliikenteen suhteen suunnitelmassa sanotaan näin:
Uuden pohjois-etelä -suuntaisen kokoojakatuyhteyden toteuduttua joukkoliikenne voi toimia Gobbackantien kautta. Alueen keskustassa on varauduttu mahdolliseen bussilinjan päätepysäkkiin kiertoliittymän avulla, jolloin päätepysäkki sijaitsee Gobbackantien länsireunassa. Ensisijainen päätepysäkin paikka on kuitenkin Röyläntien ja tulevan Perusmäen puistotien liittymässä.
Kaavan selitteessä sanotaan, että Perusmäen puistotie nimeä aletaan käyttää myös siitä tiestä, joka on nykyisin nimeltään Punametsä (kummallisesti nimetty tie). Tämä tarkottaisi sitä, että tuo Röyläntien ja Perusmäen puistotien liittymän päättäri on se Punametsässä oleva vanha päättäri.

Viiskorpeenkin on suunnitteilla vaikka mitä. Kaavoitussivuilta löytyy havainnekuva mahdollisesti alueelle tulevista palveluista ja niihin kuuluu muun muassa ruokakauppa, terveyskeskus+hammashoitola ja kirjasto. Asukkaitakin alueelle voi ilmeisemmin tulla jopa 3000. Viiskorven kaavoituksesta kertovat sivut: http://www.espoo.fi/hankkeet/?Path=1;28;29;1047;1098;46351;5627;69982. Viiskorven alueen suunnitelmista on tiedote: http://www.espoo.fi/default.asp?Path=1;28;29;1047;1098;46351;5627;69074.

Pohjois-Espoon itäosat saattavat kokea melkomoisen muutoksen jos nuo suunnitelmat oikeasti toteutuvat. Tuossa on vain osa suunnitelmista. Kalajärvelle Vihdintien pohjoispuolelle on suunnitteilla iso pientaloalue ja myös palveluita. Antinmäkeen Kalajärven nykyisen taajaman eteläpuolelle on suunnitteilla myös pientaloasutusta sen verran, että suunnitelmissa kertovalla sivulla kerrotaan laskennallisen asukasluvun olevan 1000. Kun vastaavanlaisia suunnitelmia on myös Vanhankartanon alueelle, tuonnehan voisi miltei ajatella jonkinlaista raideyhteyttä. Miltä kuulostaisi Espoon keskuksesta Klaukkalaan kulkeva rata? Tuskin tuonne mitään raideyhteyttä kuitenkaan tulee, mutta bussiyhteyksiä sietäisi ainakin tehostaa. Noin pohjoisesta Leppävaaran kautta Helsinkiin meno taitaa olla turhan hidasta. Myös nopeammat yhteydet Etelä-Espooseen olisivat tarpeen, jos oikeasti halutaan että alueelle muuttava tekisi työmatkansa vaikkapa Otaniemeen julkisilla.
 
Takaisin
Ylös