Uudet bussit, vuodenvaihde 2007/2008

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Toisissa viestiketjuissa on jo kerrottu Concordian, HelBin ja PL:n ilmoituksista vuodenvaihteen uusista busseista:
  • Concordialle 23 2-akselista (merkkiä ei ole kerrottu)
  • HelBille 11 2-akselista Volvo 8700LE:tä ja 3 teli-MANia
  • Pohjolan Liikenteelle yksi 2-akselinen Volvo 8700LE
 
Viimeksi muokattu:
Bussiammattilainen-lehden numerossa 4/2007 kerrotaan, että Concordialle vuodenvaihteeksi tulevat 23 uutta bussia ovat Volvo 8700RLE:itä.
 
Bussiammattilainen-lehden numerossa 4/2007 kerrotaan, että Concordialle vuodenvaihteeksi tulevat 23 uutta bussia ovat Volvo 8700RLE:itä.

Nyt pitää kysästä, oliko mitään että mille linjoille nämä tulevat? Espooseen vai Vantaalle ajoon? Hemmetin hienoa, että lisää näitä uusia tulee. Se on jo yrityksen imagolle erinomanen asia, matkustajalle se ulkonäkö kertoo paljon, että missä kunnossa auto on ulkoisesti.

Ja sitten mistäs tälläsen Bussiammattilais-lehden saa tilattua? :)
 
Bussit tulevat 1.1.2008 alkaviin Helsingin sisäisen liikenteen sopimuksiin.

Bussiammattilainen-lehdestä on lisätietoa lehden webbisivulla. Linja-autoliiton jäsenyritysten henkilökunnalle vuosikerta maksaa 17,50 (tosin useat yritykset maksavat tilauksen henkilökunnalleen kokonaan), muille 31,50.
 
HelB 804 oli tänään Kaivokselassa. Etuoven kahvat -tunnistusmenetelmällä tuo olisi tehty Puolassa. Istumapaikkoja oli 42, ne oli sijoiteltu samoin kuin TLL:lle muutama viikko sitten tulleissa Volvoissa.
 

Liitetiedostot

  • IMG_3355_helb804.jpg
    IMG_3355_helb804.jpg
    102.6 KB · Lukukerrat: 1,907
Kaivokselassa oli tänään Concordian uusista 8700RLE:istä 620, 621, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 630, 631, 632, 633, 634 ja 635. HelBeistä oli paikalla 804, 805, 806, 807, 809, 810, 811, 812 ja 813.
 

Liitetiedostot

  • IMG_3369_cbf620.jpg
    IMG_3369_cbf620.jpg
    74.4 KB · Lukukerrat: 718
Nykyään kun joulukuukin on kovin syksyistä, niin mainittakoon että Bussiammattilainen 5/07 kertoo, että Veolialle tulee Suomen ensimmäiset Scania-alustaiset Euro5/EEV -normit täyttävät bussit joulukuussa 2007.

Kun kerran Veolian syksyn bussien toimitus venyi joulukuulle, niin keskustellaan niistä nyt sitten tässä ketjussa. Samalla kertaa kuitenkin toimitetaan todennäköisesti myös Veolian vanhoihin sopimuksiin vuodenvaihteeksi tarjoamat uudet.

jac kertoi nähneensä Veolian uuden 2-akselisen Scalan numerolla 81 Konalassa.
 
Nämä Kaivokselassa seisovat Concordia-Volvot ovat siis tulossa Itä-Helsingin sopimuksiin? Aika paljon nyt näkyy, että tuota mallia on tilattu. Onkohan se siis seuraava Carrus City L:llän kaltainen paljon hankittu luotettava menopeli?
 
Samanlainen Scala numerolla 80 seisoi myös tänään Scan-Auton hallissa.
Vastaavanlaisiahan tulee seudulle (luvuissa muitakin liikenteenharjoittajia kuin VT) noin 30 kappaletta lähiaikoina. Scanian kompuroidessa noin vuosi sitten ureattomuuden kanssa sai asiat näyttämään siltä, että valmistaja olisi pelannut itsensä ulos seudulta pidemmäksin aikaa. Näin ei sittenkään käynyt. Markkinajohtajuus annettiin kuitenkin ainakin hetkeksi pahimmalle kilpailijalle. Jatkossa kilpaillaan verisesti hinnoilla ja oma merkityksensä on myös sillä, mikä on Scanian EEV-koneiden polttoaineen kulutuksen taso verrattuna ureaa käyttäviin kilpailijoihin. Mitä hintakilpailuun tulee, Scanialta kerrotaan että he eivät osta markkinaosuuksia, vaan myyvät autoja.
 
Vastaavanlaisiahan tulee seudulle (luvuissa muitakin liikenteenharjoittajia kuin VT) noin 30 kappaletta lähiaikoina. Scanian kompuroidessa noin vuosi sitten ureattomuuden kanssa sai asiat näyttämään siltä, että valmistaja olisi pelannut itsensä ulos seudulta pidemmäksin aikaa. Näin ei sittenkään käynyt. Markkinajohtajuus annettiin kuitenkin ainakin hetkeksi pahimmalle kilpailijalle. Jatkossa kilpaillaan verisesti hinnoilla ja oma merkityksensä on myös sillä, mikä on Scanian EEV-koneiden polttoaineen kulutuksen taso verrattuna ureaa käyttäviin kilpailijoihin. Mitä hintakilpailuun tulee, Scanialta kerrotaan että he eivät osta markkinaosuuksia, vaan myyvät autoja.
Kovan paikan edessä Scania on. Vilkaisin hiljattain HelB 726:lla ajaessani auton näytöltä keskimääräistä polttoaineen kulutusta, joka oli näytön mukaan 36l/100km. Siitä huolimatta tämä Deutz-koneinen Volvo B7RLE oli erittäin pirteä ja iloinen ajettava! Voisi potku riittää koneessa teliautoonkin.
 
Vastaavanlaisiahan tulee seudulle (luvuissa muitakin liikenteenharjoittajia kuin VT) noin 30 kappaletta lähiaikoina.

Mille kaikille liikennöitsijöille noita Scaloja on tulossa ja millaisia määriä? Tulevatko kaikki vuodenvaihteeksi vai meneekö osa toimituksista ensi vuoden puolelle? Entä lähteekö näiden tullessa jotain muita autoja pois?
 
Mille kaikille liikennöitsijöille noita Scaloja on tulossa ja millaisia määriä? Tulevatko kaikki vuodenvaihteeksi vai meneekö osa toimituksista ensi vuoden puolelle? Entä lähteekö näiden tullessa jotain muita autoja pois?
Kahdesta firmasta muistan kuulleeni. Julkisuudessa on mainittu toistaiseksi ymmärtääkseni vain Veolia. Jako näiden kahden firman kesken on käsittääkseni luokkaa 20 + 10. Koska Veolia häviää 2008 aika paljon liikennettä, en kovin paljon ihmettelisi, jos heiltä olisi jäämässä autoja pois jo tämänkin talven aikana nyt hankittavan erän tultua täysilukuisesti ajoon.
 
Näkyipä HelBin uutukaisiin Volvo B7RLE/Volvo 8700 -autoihin tulleen Ruhassa jo rekisterikilpiäkin:
804 FIK-771
807 FIK-774
812 GHI-705
Valmistaja Volvo Polska, vaihteisto Zahnradfabrik Friedrichshafen :(

Tietääkö kukaan, ovatko Concordialle tulevissa Volvoissa Voithin vai ZF:n tai kummankin vaihteistoja?
 
Tietääkö kukaan, ovatko Concordialle tulevissa Volvoissa Voithin vai ZF:n tai kummankin vaihteistoja?
Taitaa olla tällä kertaa ZF:ää; ihan hyvä valinta tähän alustatyyppiin. Voith on ollut yllättävän nykivä ainakin autossa CBF498, jota ajan "säännöllisen epäsäännöllisesti". Sensijaan sen ZF-vaihteinen sisar, eli CBF487, kulkee kuin enkeli. Omasta mielestäni asiaan vaikuttaa paljon se, että B7RLE:iden vaihteisto on nimenomaan 5-vaihteinen, eikä 6-vaihteinen, kuten vaikkapa teleissä. Vaihto-ohjelma on todelle miellyttävä (varsin "entisaikojen" B10M:mäinen), eikä "kaikkia pykäliä" heti, kuten 6-vaihteisessa on monesti.

Teliautoissa, joissa on B12BLE-alusta, Voith on edelleen mukavampi ja tuntuu sopivan paremmin siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös